دانستنی های آسانسور

آسانسور پانوراما (اسانسور شیشه ای) چیست؟

کابین آسانسور شیشه ای آسانسور پانوراما

امروزه به دلیل افزایش سریع تعداد مراکز تجاری و خرید، استفاده از آسانسور محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. در چنین شرایطی، انتخاب و نصب آَسانسوری که مطابق با معیارها و استانداردهای طراحی ساختمان باشد، اهمیت بسیاری پیدا می کند.

آسانسور پانوراما یا آسانسور شیشه ای، عنصر اساسی طراحی معماری است و در واقع، اثر هنری متحرک ساختمان محسوب می شود. ظاهر این آسانسور به گونه ای طراحی شده است که این امکان را فراهم می کند که مسافران، حین جابجایی در آسانسور از فضای اطراف خود لذت ببرند. به علاوه این که، ترکیب دکوراسیون و معماری، زیبایی و اعتبار ساختمان را چندین برابر خواهد کرد.

اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آسانسور پانوراما هستید، در ادامه همراه ما باشید.

آسانسور پانوراما چیست؟

آسانسور پانوراما، از جمله انواع آسانسور است که کاملا ایمن و قابل اعتماد است، جهت نصب آن نیازی به حفر گودال و یا اتاق ماشین نیست. شیشه ای بودن ظاهر این آسانسور، به ساختمان نمایی مدرن و شیک می دهد.

آسانسور پانوراما را می توان در مراکز خرید، ساختمان های تجاری، هتل ها، رستوران ها و هم چنین خانه ها نیز نصب کرد. امکان نصب این آسانسور در فضای داخلی و یا خارجی نیز وجود دارد.

به منظور دسترسی به بیشترین میزان دید آسانسور پانوراما، پنل های شیشه ای از کف تا سقف قرار داده می شود. کابین شیشه ای و شفاف در یک قاب فلزی قرار می گیرد و تمام تجهیزات مکانیکی داخل همین قاب، ثابت خواهند شد.

آسانسور پانوراما با توجه به معماری و مشخصات ساختمان، می تواند ظرفیت، اندازه و سرعت متفاوتی داشته باشد.

[irp posts=”3308″ name=”آسانسور پنوماتیک چیست؟ آسانسور در خلا”]

مشخصات آسانسور پانوراما

  • برجسته ترین ویژگی آسانسور پانوراما، که آن را از دیگر آسانسورها متمایز می سازد، این است که یک یا چند دیوار آن از شیشه ساخته شده است. در نتیجه، لذت بصری بیشتری را برای مسافران به ارمغان می آورد. این شیشه ها باید تجزیه ناپذیر و کاملا ایمن باشند.
  • آسانسور پانورا در ساختمان های زیر قابل نصب می باشد:
  • رستوران ها و هتل ها، که آسانسور خارج از ساختمان نصب می شود و این امکان برای مسافران فراهم می شود که بتوانند از فضای اطراف خود لذت ببرند و این مورد، رضایت مشتریان را به همراه خواهد داشت.
  • ساختمان های اداری، مراکز خرید و مراکز تجاری، که افزایش زیبایی ساختمان و بهبود عملکرد را به همراه خواهد داشت.
  • ظرفیت حمل آسانسور پانوراما از 4 نفر تا 21 نفر متغیر است.
  • آسانسور پانوراما، انتخابی عالی برای پایه ریزی طراحی است. کابین آسانسور شیشه ای و قاب فلزی، کاملا مطابق با معیارهای معماری است و تجربه و حس خوبی در مسافران ایجاد خواهد شد.
  • آسانسورهای پانوراما عمدتا در فضای خارج از ساختمان نصب می شوند و به منظور مقاومت در برابر شرایط مختلف آب و هوایی، متشکل از لایه های محافظ و مواد خاصی هستند. در کیفیت ساخت این آسانسورها هیچ گونه شکی نداشته باشید.
  • ویژگی دیگر آسانسور این است که امکان نصب آن در فضای داخلی نیز وجود دارد.
  • آسانسور پانوراما با توجه به بنای ساختمان، در مدل های گرد، مربع و مثلثی طراحی می شود.
اسانسور شیشه ای

اسانسور شیشه ای

نوع و طراحی آسانسور پانوراما

در کل، چهار نوع طراحی برای کابین آسانسور پانوراما در نظر گرفته می شود.

  • نوع اول، دید سه جهته است که باعث می شود مسافران لذت بیشتری از یک منظره وسیع ببرند.
  • نوع دوم، دید یک جهت است که مناسب ساختمان هایی است که فضای بیرونی مسطحی دارند.
  • نوع سوم، مناسب برای مواقعی است که آسانسور باید در یک گوشه نصب شود. در این حالت، علاوه بر فراهم شدن میزان دید حداکثری، در اشغال شدن فضای ساختمان صرفه جویی می شود.
  • نوع چهارم، شیشه های خمیده است که امکان مشاهده فضای گسترده ای را برای مسافران فراهم می کند.

[irp posts=”3717″ name=”آسانسورهای مدرن و پیشرفته”]

انواع آسانسور پانوراما بر اساس سرعت

  • سرعت پایین: آسانسورهایی با سرعت کمتر از یک متر بر ثانیه
  • سرعت متوسط: آسانسورهایی با سرعت یک تا دو متر بر ثانیه
  • سرعت بالا: آسانسورهایی با سرعت بیشتر از هفت متر بر ثانیه

طراحی این آسانسور به گونه ای است که از شیشه مقاوم و یا پلاستیک ساخته شده است. ستون هایی در گوشه های آسانسور کار گذاشته می شود و پل ها از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. آسانسورهای پانوراما با شرایط زیر تولید می شوند:

  • با سیستم محرکه هیدرولیک
  • همراه و یا بدون اتاق موتور
  • ظرفیت حمل بار از 240 کیلوگرم
  • سرعت سه دهم متر بر ثانیه
  • آسانسور در فرم های گرد، مربع، مستطیل و چند ضلعی موجود است. سقف، در و کف آسانسور می تواند شیشه ای و شفاف باشد.
آسانسور پانوراما

آسانسور پانوراما

مزایای آسانسور پانوراما

  • نورپردازی داخل آسانسور می تواند باعث جلب توجه افراد شود و این خود می تواند یک حرکت تبلیغاتی برای مراکز تجاری و مراکز خرید باشد.
  • آسانسور پانوراما، تنها وسیله جابجایی ما بین طبقات نیست، بلکه جزء اصلی طراحی یک ساختمان است. این آسانسورها در هتل ها و مراکز خرید و تجاری، تکمیل کننده معماری ساختمان هستند و باعث می شوند، ساختمان شیک و مدرن به نظر برسد.
  • این آسانسور داخل و یا خارج ساختمان نصب می شود. مسافران می توانند از فضای اطراف ساختمان لذت ببرند و ترافیک روزانه به یک تجربه جدید و خوشایند تبدیل خواهد شد. آسانسورهای عمودی هم چنین می توانند به استفاده بهینه فضا در ساختمان ها نیز کمک کنند.
  • این آسانسور، یک سبک طراحی ساده و مهندسی ساز است. صرف نظر از این که ساختمان قدیمی است یا جدید، امکان نصب آسانسور شیشه ای در هر مکانی وجود دارد. چرا که از مواد شفاف استفاده می شود و بخشی از ساختمان خواهند شد.
  • نکته جالب تر این است که مسافران می توانند عملکرد موتور و دیگر اجزای آسانسور را مشاهده کنند.
  • آسانسور پانوراما، تکنولوژی جدیدی از مارکتینگ و بازاریابی است، چرا که رضایت هر چه بیشتر مشتریان را به همراه دارد و می تواند به افزایش و رشد فروش نیز کمک کند.
  • کابین آسانسور می تواند در هر شکل و فرمی نصب شود، در نتیجه، این امکان برای شما فراهم می شود که آسانسور با توجه به فضای داخلی و با تاکید بر مفهوم طراحی ساخته و آماده گردد. در این خصوص، شما می توانید با بررسی محصولات سازندگان آسانسور پانوراما، اطلاعات خوبی را کسب کنید.

[irp posts=”1115″ name=”آسانسور تجاری چیست؟ معرفی انواع آن”]

نحوه انتخاب آسانسور پانوراما

توصیه می شود، هنگام خرید و انتخاب آسانسور پانوراما به موارد و نکات زیر توجه داشته باشید:

اندازه و ظرفیت آسانسور پانوراما

بسیاری از آسانسورها، اندازه استاندارد یک تا یک و نیم متر دارند، اما ابعاد بزرگ تر می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. آن چه که اهمیت دارد این است که امکان حمل تجهیزات خاص مانند ویلچر نیز باید در نظر گرفته شود.

از آن جایی که آسانسور پانوراما در اندازه های مختلفی یافت می شود، بهترین نوع آن باید با توجه به شرایط منظره انتخاب شود. به عنوان مثال، در مناطق خوش منظره که مدت زمان جابجایی بیشتر است، استفاده از آسانسور پانوراما نیاز است.

هزینه آسانسور پانوراما

مهم است که هزینه آسانسور در نظر گرفته شود، چرا که در بسیاری از موارد، بر روی انتخاب افراد تاثیر می گذارد. هزینه این آسانسورها می تواند از لوکس تا مقرون به صرفه و اقتصادی متغیر باشد. توصیه می شود قبل از خرید، کلیه هزینه های نصب و نگهداری آسانسور نیز بررسی و محاسبه شود.

آسانسور پانوراما

آسانسور پانوراما

انتخاب یک آسانسور مقرون به صرفه می تواند مزایای هزینه ای بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد.

منظره و چشم انداز آسانسور پانوراما

آسانسور پانوراما، شبیه به یک اثر هنری در ساختمان است و به مسافران اجازه می دهد تا از چشم اندازهای اطراف ساختمان لذت ببرند و حس متفاوتی را تجربه خواهند کرد. بنابراین، نصب این آسانسور در صورتی که با توجه به چشم انداز و سبک معماری ساختمان باشد، می تواند مزایای اقتصادی بسیاری را به همراه داشته باشد.

امنیت آسانسور پانوراما

اقدامات ایمنی به منظور پیشگیری از بروز حوادث احتمالی باید در نظر گرفته شود. برخی اقدامات ایمنی که باید همواره در نظر گرفته شوند، عبارتند از:

  • نصب سیستم هشدار
  • فعال بودن تلفن داخلی
  • برق پشتیبان
  • سیستم ترمز

شما می توانید در این خصوص، قبل از نصب آسانسور با متخصصین مربوطه صحبت داشته باشید.

[irp posts=”3194″ name=”ایمنی در آسانسور”]

سیستم محرکه آسانسور

سیستم محرکه آسانسور پانوراما می تواند از نوع هیدرولیکی و یا کششی (گیربکس) باشد، که هر یک هزینه های متفاوتی را به همراه خواهد شد.

گارانتی آسانسور پانوراما

مهم است که آسانسور از تولید کننده ای که ضمانت قابل قبولی را ارائه می دهد، خریداری شود. این قبیل تولید کنندگان، نه تنها آسانسورهای با کیفیتی می فروشند، بلکه خدمات پشتیبانی و پس از فروش نیز دارند.

مدل آسانسور

انواع مختلفی از مدل های آسانسور پانوراما در بازار موجود است. بهتر است بهترین مدل با توجه به طراحی و سبک معماری ساختمان، انتخاب شود.

[irp posts=”2903″ name=”آسانسور بدون موتورخانه (اتاق ماشین) یا MRL”]

سازنده آسانسور پانوراما

انتخاب سازنده آسانسور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. توصیه می شود چندین تولید کننده را با هم مقایسه کنید، تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید. توصیه ما این است که سازنده های چینی را انتخاب کنید، چرا که قیمت های پایین تری را با همان شرایط و مشخصات دارند و بسیار رقابتی هستند.

این آسانسورها بعد از سال ها پیشرفت، به بالاترین میزان کیفیت در سطح بین الملل رسیده اند و این خود نکته قابل توجهی است.

آسانسور پانوراما نه تنها تجربه لذت بخشی را برای مسافران به همراه دارد، بلکه می توانند در یک سفر کوتاه، با فصای اطراف ساختمان نیز آشنا شوند. به علاوه این که، زیبایی ساختمان نیز چند برابر خواهد شد. بنابراین، از منظر ارزش تجاری، این آسانسورها می توانند ارزش سرمایه گذاری نیز داشته باشند.

انتخاب یک تولید کننده عالی آسانسور پانوراما از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از شرکت ها می توانند آسانسورهای چند ضلعی، دایره ای، قوسی شکل و یا دیگر طرح ها را تولید کنند.

آسانسور پانوراما

آسانسور پانوراما

آسانسور پانوراما خانگی

دلایلی زیادی برای استفاده و نصب آسانسور در منزل وجود دارد. وجود آسانسور در منزل به تسهیل و راحتی انجام کارها کمک می کند، به علاوه، افرادی که ناتوانی های حرکتی دارند و از ویلچر استفاده می کنند، بیشترین بهره را از آسانسور پانوراما می برند.

نکته بسیار مهم در خصوص آسانسور پانوراما این است که نیازی به حفر گودال و یا نصب اتاق ماشین نیست و همین مورد، از هزینه های شما کم می کند و نیاز به ایجاد تغییرات زیاد در منزل نیست.

در بسیاری از مواقع، آسانسورهای پانوراما منزل از جنس پلی کربنات شفاف است. پنل هایی شفاف و دقیقا مشابه شیشه. اما اگر قصد استفاده از شیشه را داشته باشید، هزینه های قابل توجهی را نیز باید پرداخت کنید.

[irp posts=”3208″ name=”آسانسور خانگی یا مسکونی چیست؟ (هوم لیفت)”]

هنگام نصب آسانسور، به چه نکاتی باید اهیمت داده شود؟

  • قبل از راه اندازی آسانسور، سیم ها و کابل ها باید بررسی شوند تا از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل شود. سوئیچ کنترل باید زیر صفر باشد و بعد از روشن شدن برق، ولتاژ باید در حالت نرمال باشد، هیچ گونه نشتی در قطعات نباید وجود داشته باشد.
  • بعد از شروع به کار آسانسور، تست با آسانسور خالی انجام می شود تا از کارایی صحیح ترمزها اطمینان حاصل شود.
  • آسانسور در اولین جابجایی، باید از پایین ترین طبقه شروع به حرکت کند.
  • اگر آسانسور حین حرکت دچار شرایط غیر عادی شود، باید سریعا متوقف شود تا هر گونه مشکل، عیب یابی و برطرف گردد.
  • ترمزهای کنترل کننده سرعت باید توسط متخصصین برررسی و طبق مقررات کارخانه سازنده، نگهداری شوند.

نگهداری درست از آسانسور، رمز ماندگاری و دوام طولانی مدت این دستگاه می باشد. اگر می خواهید، از خرابی آسانسور پیشگیری به عمل آید، حتما نکات مربوط به کنترل کیفیت را رعایت کنید. این آسانسورها عمدتا به گونه ای طراحی شده اند که به حمل بار سنگین از یک طبقه به طبقه دیگر کمک می کنند.

توصیه می شود حتما شرکت های معتبر را برای خرید و نصب آسانسورهای شیشه ای انتخاب کنید.

عمر طبیعی آسانسورهای پانوراما در حدود پانزده تا بیست سال است، به خصوص اگر به شرایط نگهداری و تعمیر اهمیت داده شود.

[irp posts=”4131″ name=”متداول ترین خطاهای بین نصابان آسانسور کدامند؟”]

تعمیر و نگهداری آسانسور پانوراما

  • پرسنلی که مسئول نگهداری و تعمیر آسانسور هستند، باید با اصول و ساختار این آسانسورها آشنایی کامل داشته باشند. عملکرد آسانسور باید به طور روزانه بررسی و ثبت شود.
  • کابین آسانسور باید روزانه تمیز شود و هیچ گونه اثری از کثیفی و خاک بر روی شیشه ها مشاهده نشود.
  • تهویه و روشنایی آسانسور باید در وضعیت مطلوبی باشد. در صورت بروز هر گونه نقص، سریعا باید نسبت به برطرف کردن مشکل اقدام صورت گیرد.
  • دیواره کابین، در طبقات و هم چنین دکمه ها باید به طور روزانه تمیز شوند تا از ضد لک بودن استیل ها اطمینان حاصل شود.

نگهداری روزانه اسانسور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در حال حاضر، افراد بسیار پر مشغله هستند و نباید زمان آن ها به دلیل خرابی آسانسور به هدر برود. افراد و یا حتی کالاها در کسری از ثانیه، از یک طبقه به طبقه دیگر منتقل می شوند و همین سرعت عمل به تجارت رونق می بخشد و راندمان کار بالا می رود.

[irp posts=”605″ name=”تعمیر و نگهداری آسانسور”]

آیا آسانسور پانوراما ایمن است؟

آسانسور پانوراما تا زمانی که به طور مرتب نگهداری و تعمیر شود، ایمن خواهد بود. استفاده از این اسانسور آسان است و شرایط نگهداری نیز سخت نخواهد بود، اما نیاز است که بررسی های روزانه انجام شود. با انجام منظم بررسی ها، دیگر نگران ایمن نبودن آسانسور نباشید.

جهت اطمینان از ایمنی آسانسور می توانید مواردی مانند زنگ و یا سوئیچ ایمنی و یا ترمز اضطراری را نیز نصب کنید.

در پایان این که،

آسانسور پانوراما یا آسانسور شیشه ای، نقش مهمی را در گردشگری ایفا می کند. شیشه ای بودن کابین آسانسور این امکان را فراهم می کند که مسافران بتوانند از فضای اطراف لذت ببرند و حس متفاوتی را تجربه کنند، به علاوه این که به ارززش ساختمان نیز افزوده خواهد شد.

آسانسور پانوراما قابل نصب در مراکز خرید، مراکز تجاری، هتل ها، بانک ها، بیمارستان ها و حتی منازل است.

منحصر به فرد بودن معماری آسانسور پانوراما، به ساختمان جلوه بیشتری می دهد و همین مورد می تواند سود تجاری را به خصوص برای شرکت ها و مراکز تجاری به همراه داشته باشد.

نکته بسیار مهم این است که باید به نگهداری و تعمیر آسانسور اهمیت داده شود تا از ایمنی آن حین جابجایی مسافران، اطمینان حاصل گرد.

منبع:

https://www.hosting-elevator.com/What-Is-A-Panoramic-Elevator/

https://www.hosting-elevator.com/Panoramic-Elevators-Buying-Guide/

https://glass-elevators.com/sys-glass-pneumatic-elevators.php

https://www.bsbasansor.com.tr/en-us/lift-models/panoramic-elevators

https://www.hosting-elevator.com/The-Development-and-Advantages-of-Observation-Elevator/

https://trg.com.ua/en/equipment/lifts/panoramic

https://www.otstecelevator.com/panoramic-elevator.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *