سیستم آسانسور گیرلس یا بدون گیربکس (Gearless Traction Elevator)

پروژه یوسف آباد
سیستم آسانسور گیرلس یا بدون گیربکس (Gearless Traction Elevator)

توسعه چشمگیر در زمینه ساخت و طراحی های صنعتی، این سیستم رشد بسزایی داشته است:

یکی از مسائل مربوط به حرکت موتورهای مغناطیس دائم،لزوم استفاده از درایو و محرکه های الکتریکی برای راه اندازی و کنترل آنهاست، زیرا نحوه و کیفیت حرکت موتور ارتباط تنگاتنگی با تنظیم کنترل کننده های موجود در آن محرکه دارد.

از این رو کارهای زیادی در زمینه درایوهای الکتریکی و کنترل آنها انجام شده است.

در سیستم های بدون گیربکس به دلیل حذف مجموعه گیربکس و فلایویل (چرخ دوار) تمامی کاستی ها و لرزش های مربوط به کنترل غیر دقیق به صورت مستقیم در کابین و توسط سرنشینهای آسانسور حس خواهد شد.

لذا کیفیت درایوهای مورد استفاده در این سیستمها از اهمیت بیشتری نسبت به سیستم های دارای گیربکس برخوردار است.

از مزایای سیستم های آسانسور بدون گیربکس به موارد ذیل می توان اشاره کرد:

_ موتورهای آسانسور بدون گیربکس از نظر حجم کوچک تر از موتور گریبکس های آسانسور است و همین ویژگی باعث امکان حذف اتاقک آسانسور و کاهش هزینه های اولیه می شود.

_ بازدهی موتورهای مورد استفاده در این سیستمها به مراتب بیشتر از موتورهای القایی است که در سیستمهای گیربکس دار استفاده میشود و به صورت نوعی، بازدهی یک سیستم بدون گربکس حدود 90 درصد و بازدهی سیستم گیربکس دار حدود 50 درصد است.

_ به دلیل تلفات انرژی به مراتب کمتر، تهویه و خنک سازی در سیستم های بدون گیربکس بسیار ساده تر است و به همین علت در مواقعی که آسانسورها ترافیک حرکتی زیادی دارند این سیستم ها با چالش کمتری روبه رو هستند.

_ صدای حرکت در موتورهای الکتریکی بدون گیربکس(گیرلس) حدود 10 برابر کمتر از موتورهای الکتریکی گیربکس دار  است و این ویژگی باعث می شود که صدای کمتری توسط آسانسور ایجاد شود و آسایش سرنشینان در کابین و ساکنان ساختمان بیشتر باشد.

_ گیربگس ها نیاز به روغن کاری دوره ای منظم دارند، درحالی که سیستم های گیرلس نیاز به روغن کاری ندارند و این موضوع خود باعث کاهش هزینه نگهداری می شود و از طرف دیگر به دلیل عدم استفاده از روغن در این سیستمها آسیب بسیار کمتری به محیط زیست زده و در رده تکنولوژی های دوست دار طبیعت دسته بندی می شود.

نکات مربوط به تابلو فرمان موتورهای گیرلس:

_ در صورت استفاده از درایوهای با کیفیت حرفه ای و دقیق، مسافران در سیستم های گیرلس شروع و توقف های بسیار نرم و آسوده تری را تجربه خواهند کرد و به دلیل حرکت نرم، کلیه قطعات آسانسور مانند موتور، لنت ترمز و سیم بکسل به نرمی حرکت خواهند کرد و در نتیجه طول عمر آنها بیشتر خواهد شد.

_ جریان کشی موتورهای گیرلس بسیار کمتر از موتورهای القایی است که در سیستم های گیربکس دار استفاده می شود.

آسانسورهای گیرلس ظرفیت های بیشتری از بار یا افراد را می توانند جا به جا کنند، همچنین به دلیل بالاتر بودن سرعت در این سیستمها، کاربرد بیشتری در آسانسورهای پر سرعت در ساختمانهای مرتفع دارد.(سرعت حرکت این نوع آسانسورها از یک متر تا بیش از 2/5 متر بر ثانیه امکان پذیر است).

_ وزن تجهیزات سیستم های بدون گیربکس بسیار سبک تر از سیستمهای گیربکس دار است.

آسانسور های گیرلس، علی رغم تمامی مزایای زیادی که دارند
 دارای محدودیتهایی نیز هستند که به برخی از آنها در ذیل اشاره می شود:

_ هزینه اولیه بیشتر در تامین تجهیزات مانند تابلو، موتور، درایو، فلکه های هرزگرد از لحاظ تعداد و کیفیت، مقدار سیم بکسل مصرفی و تجهیزات ایمنی.

_ نبود تجربه و اطلاعات کافی در بین شرکتهای آسانسور و سرویسکاران و تولید کنندگان.

_ کنترل پیچیده تر و نیاز به درایو با کیفیت

_ نصب پیچیده تر و تخصصی تر

_ نیاز به سنسور تعین موقعیت روتور (انکدر)

_ عملکرد ترمز در سیستم گیرلس اهمیت بیشتری داشته و در وضعیت اضطراری به دلیل نبود گیربکس باید بتواند به طور مستقل آسانسور را متوقف کند.

_ با توجه به موارد ذکر شده و پیشرفت روز افزون در زمینه ی این نوع سیستم اسانسور و بومی شدن تولید موتور گیرلس و درایو مناسب برای این سیستم، پیش بینی می گردد به مرور و در آینده ای نزدیک استفاده از سیستم گیربکس دار در چرخه صنعت آسانسور کشور کمرنگ تر شده و جای خود را به آسانسورهای بدون گیربکس بدهد. 

موتور گیرلس
موتور گیربکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟