دانستنی های آسانسور

عمق چاهک آسانسور هیدرولیک باید چقدر باشد

انواع کابین آسانسور

اگر می‌خواهید آسانسور هیدرولیک نصب کنید و متخصص این کار به شما گفته است که باید در ابتدا یک چاهک حفر کنید، شاید در فکر این باشید که عمق آن چاهک باید چه اندازه باشد.

جواب این سوال شاید از آنچه که فکر می‌کنید سخت‌تر باشد. اول از هر چیز، نظامنامه تعیین عمق چاهک‌ها از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

این قوانین برای کاربردهای مختلف نیز متفاوت هستند، پس قبل از حفر چاهک نصب آسانسور حتما نظامنامه مخصوص منطقه خود را مطالعه کنید تا از هزینه‌های اضافه جلوگیری کنید.

در ادامه بعضی از قوانین بین المللی را می‌بینیم که باید در زمان حفر چاهک لحاظ کنید.

مقاومت در مقابل آتش

اول از هر چیز، همه چاهک‌ها، چه برای  آسانسور هیدرولیک  یا کابلی ساخته شوند، باید در مقابل آتش مقاوم باشند.

چاهک‌ها باید به صورتی ساخته شوند که بخش‌های میان چاهک، دیوار و کابین ضد آتش باشند. این کار به ایمن نگه داشتن مسافرین و افراد داخل ساختمان کمک می‌کند.

این امر بسیار حیاتی بوده، چرا که بیشتر چاهک‌ها دارای قطعات مکانیکی هستند، و قطعات مکانیکی همیشه در خطر خراب شدن، گرم شدن و آتش گرفتن هستند.

ضد آب بودن چاهک آسانسور

همانطور که چاهک‌ها باید ضد آتش باشند، آنها همچنین باید ضد آب نیز باشند. اگر آب وارد چاهک آسانسور شود، این امکان وجود دارد که سفیدک یا کپک به وجود آید.

چنین چیزهایی ممکن است باعث مریض شدن مسافرین یا افراد داخل ساختمان شوند.

از طرف دیگر با ورود آب به چاهک، قطعات فلزی دچار زنگ زدگی شده و از کارکرد عادی خود خارج شده و احتمال خطر را افزایش خواهند داد.

لوله کشی مناسب

به عنوان یک اقدام احتیاطی در مقابل نشت آب، باید چندین زه کش و پمپ به آنها اضافه کرد. زمانی که این موارد اضافه می‌شوند، هماهنگ بودن آنها با قوانین موجود بسیار مهم است.

این زه کش‌ها نباید به سیستم فاضلاب اصلی وصل شوند و باید مانع نفوز آب، هوا یا گاز به داخل چاهک شوند.

قراردهی موتور

بسیاری از چاهک‌های هیدرولیک کم عمق و حدودا چند اینچ هستند و برای قراردهی موتور اصلی آسانسور حفر می‌شوند.

اگر در حال ساختن آسانسور هیدرولیک خود هستید و از چاهک برای قرار دادن بخش‌های مکانیکی استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که جای کافی نه تنها برای قرار دادن موتور وجود دارد،

بلکه مقداری فضا را برای فاصله میان موتور و کف کابین در نظر گرفته‌اید، از آنجا که فاصله آنها قطعا نباید بسیار نزدیک باشد. قراردادن فاصله کافی بسیار امن خواهد بود.

این فاصله در زمانی که موتور احتیاج به تعمیر داشته باشد اهمیت خود را نشان خواهد داد.

با رعایت کردن قوانین از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شده و قطعات آسانسور عمر طولانی‌تری خواهند داشت.

از طرف دیگر هزینه‌های مربوط به تعمیر آسانسور  به مراتب کمتر خواهد شد.

همیشه آزمایشات و تحقیقات مختلفی قبل از تدوین قوانین صورت می‌گیرد و تمام موارد احتمالی در نظر گرفته می‌شود، رعایت کردن قوانین آسایش و ایمنی را به ارمغان خواهد آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *