دانستنی های آسانسور

کارسلینگ آسانسور چیست؟

کارسلینگ آسانسور چیست؟

قطعا می‌دانید که آسانسورهای هیدرولیکی جزو پرطردارترین نوع آسانسور هستند. بارها طی مقالات مختلف در مورد این نوع آسانسور و جزئیات آن مانند انواع آسانسور هیدرولیکی، تفاوت آسانسور هیدرولیکی و کششی، ابعاد آسانسور هیدرولیکی و… در مقالات تخصصی صحبت کرده‌ایم. در این مقاله قصد داریم در مورد کارسلینگ آسانسور هیدرولیکی با هم کمی گپ و گفت داشته باشیم. پس لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

کارسلینگ چیست؟

به یوک کابین در آسانسورهای هیدرولیک غیر مستقیم کارسلینگ می‌گویند، در واقع کابین بر روی کارسلینگ نصب می‌شود و ظیفه به حرکت بالا و پایین، آسانسورها کمک می‌کند. پس در نتیجه این قطعه کمتر از جک یا پاور اهمیت ندارد.

کارسلینگ با ظرافت خاصی طراحی شده است و وظیفه آن این است که از لرزش و صداهای بسیار گوش خراشی که هنگام حرکت آسانسور ایجاد می‌شود جلوگیری کند.

[irp posts=”2877″ name=”آسانسور هیدرولیک چیست؟”]

عملکرد کارسلینگ به چه صورت است؟

وظیفه اصلی کارسلینگ در آسانسورهای هیدرولیکی، حمل کابین آسانسور می‌باشد. کارسلینگ شامل پاراشوت لحظه نیز می‌باشد. و اگر آسانسور در موقعیت سقوط قرار بگیرد، کارسلینگ از افزایش سرعت به سمت پایین جلوگیری می‌کند و ایمنی لازم را تا حدودی ایجاد می‌نماید.

ریل معکوس چیست؟

این نوع کارسلینگ برای آسانسورهایی که دو تا 3 درب داشته باشند مورد استفاده است.

به نحوی که ریل کادر وزنه و کابین در یک ضلع از چاله آسانسور می باشد و مابقی اضلاع چاله می تواند درب طراحی شود.

  • کارسلینگ کششی ریل معکوس
  •    کمترین فضای اشغالی نسبت به دیگر روش ها
  •    امکان طراحی ۳ درب در موقعیت ها و جهت‌های متفاوت
    •    قابل استفاده برای آسانسور‌های بدون موتور خانه
    •    نصب ساده گاورنر
    •    حذف فلکه هرزگرد در سیستم
    •    تامین زاویه آلفا ۱۸۰ درجه
    •    مناسب برای آسانسور‌های با سرعت بالا و ارتفاع زیاد
    •    داشتن کابین چهار ضلعی در آسانسورهایی که دارای ۲ الی ۳ درب هستند.
    •    سهولت قرار گیری کابین معمولی و شیشه ای
    •    عدم نیاز به وزنه سربی
    •    سهولت در اجرا و نصب

[irp posts=”4398″ name=”ابعاد آسانسور هیدرولیکی”]

نصب کارسلینگ هیدرولیک

همان طور که در مقاله‌های مربوط به آسانسور هیدرولیکی گفتیم، آسانسور های هیدرولیکی نیازی به موتورخانه در بالای چاه ندارند و اگر هم در پروژه‌ای با توجه به نوع خاص آن نیاز به موتور خانه بود، آن را در پایین ترین نقطه و در کنار چاه می‌تواند قرار بگیرد.

درواقع در موتور خانه که در پایین چاه قرار دارد، تابلو فرمان آسانسور به همراه پاوریونیت که مرکز قدرت آسانسور است قرار گرفته است.

پاوریونیت توسط شلنگ مخصوصی که ورودی آن از دیوار کنار چاه می‌باشد، به جک متصل می‌شود فشار روغن را وارد جک می نماید و باعث باز شدن استیج جک و حرکت آن می‌شود و به همین روال هنگام بسته شدن هم، با پایین آمدن جک فقط فشار پشت روغن را کم می‌شود که در این صورت جک به داخل یونیت  باز می‌گردد و جک بسته شود.
نکته قابل تامل این است که آسانسور های هیدرولیکی به دلیل اینکه از فشار روغن و پمپاژ داخل جک جهت جابجایی کابین استفاده می کنند، پس نیاز است داخل جک و پاوریونیت غلظت معینی از روغن در جریان باشد. یادتان باشد که باید هر چند وقت یکبار باید روغن توسط کارشناس مربوطه تعویض گردد.
همانطور که می‌دانید غلظت روغن به عوامل مهمی بستگی دارد که مهم‌ترین آنها سرما و گرما است. به همین دلیل در مکان هایی با دمای بسیار بالا یا بالعکس مکان هایی با دمای بسیار پایین آسانسور های هیدرولیکی معمولا دچار مشکلاتی می‌شوند. در مکان هایی با دمای سرد قطعه ای به نام گرمکن روغن به سیستم اضافه می‌شود که می‌تواند تا حدی دمای مناسب را فراهم سازد.

[irp posts=”4375″ name=”پاوریونیت آسانسور چیست؟”]

توجه کنید که با بالا رفتن تعداد طبقات، جک هم باید طولانی‌تر در نظر گرفته شود . با استفاده از جک تی تلسکوپی دو مرحله‌ای می‌توان ارتفاع را افزایش داد. برای طولانی تر شدن جک باید از جک های سه و چهار مرحله ای استفاده کنیم. ولی این را هم  باید در نظر داشته باشید که هزینه‌ی نصب آسانسور برای چنین پروژه‌های گران‌تر از حالت عادی است، چه از نظر نصب آسانسور و چه از نظر تعمیر و نگهداری آن. پس در واقع از این روش فقط در پروژه‌های خاص استفاده می‌شود.
در دهه 70 تکنولوژی آسانسور‌های هیدرولیکی که با قرار دادن جک‌، دیگر نیازی چاهک آسانسور نداشتند. این جک ها به صورت جفت نصب می شوند.  در واقع جک‌ها به کناره‌های تسمه متصل می شوند. وقتی آسانسور بیش از 15-16 ′ مقصد دارد، جک ها بیش از حد طولانی می شوند ، بنابراین به صورت تلسکوپی به 2 ، 3 یا 4 لایه ساخته می شوند و نصب می‌شوند. همانند جکهای درون زمینی، جکهای تلسکوپی از گران قیمت ترین تجهیزات به شمار می‌روند.

معایب و مزایا کارسلینگ

از معایب کارسلینگ‌های هیدرولیکی می توان به این مورد اشاره کرد که کابل‌ها هر 5 سال یک بار احتیاج به تعویض دارند.

و مهم‌ترین مزیت آن این است که کارسلینک هیدرولیکی بسیار قابل اعتماد و امن هستند و صداهای آزاردهنده آسانسور را به شدت کاهش می‌دهند.

نصب کارسلینگ هیدرولیک اولین مرحله نصب آسانسور

برای نصب کارسلینگ، اولین قدم است که باید آن را به داخل چاه آسانسور منتقل کرد.

مرحله ی دوم به این صورت است که بعد از مشخص کردن ریل‌های اول و دوم، کارسلینگ هیدرولیکی را که داخل چاه آسانسور وارد کردیم، در محل خود یعنی کارسلینگ دوم نصب کنیم. توجه داشته باشید که دقت بالا در این مرحله خیلی مهم و ضروری است.

نکته: به دلیل آن که احتیاجی به از هم باز کردن ریل‌ها نداریم، پس کارسیلنگ به راحتی داخل ریل ها نصب می شود.

[irp posts=”3225″ name=”مراحل نصب آسانسور چیست؟”]

مراحل نصب کارسلینگ هیدرولیک در داخل چاه

در مرحله نخست برای نصب آسانسور باید محور پاراشوت را از قسمت کوپلینگ جدا کنیم.

با  آزاد کردن قیدهای آسانسور، کارسلینگ  شبیه حرف ال می شود. در این هنگام کارسلینگ را دوباره روی ریل قرار می‌دهیم.
آسانسورهای هیدرولیک در برندها و مدل‌های مختلفی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم در بازار عرضه میشود که از برند های معروف بین آسانسور های هیدرولیک میتوان یک برند ویتور و GMV اشاره کرد .

جمع بندی

  • آسانسور های هیدرولیکی بهترین و منطقی‌ترین گزینه برای ساختمان‌های بین دو تا چهار طبقه می‌باشند.
  • برای آسانسور‌های سنگین‌ وزن باری یا ماشین بر، از آسانسورهای هیدرولیک استفاده می‌شود چرا که توان سنگینی بیشتری نسبت به آسانسور کششی دارد.
  • اگر قصد خرید و یا نصب این نوع آسانسور را دارید حتما قبل از هر گونه اقدامی اطلاعات مورد نیاز در مورد آن را مطالعه فرمایید تا تصمیم درست و منطقی داشته باشید.