خدمات آسانسور, دانستنی های آسانسور

تبدیل آسانسور دو سرعته ac2 به تک سرعته 3vf

تبدیل آسانسور دو سرعته ac2 به تک سرعته 3vf

آسانسورها از زمان اختراع تا به امروز دستخوش تغییرات اساسی بوده‌اند؛ از ساختار اصلی، بدنه، موتور و … گرفته تا میزان سرعت و عملکرد آنها. بدیهی است که هر چه زمان می‌گذرد آسانسورها هم مانند سایر لوازم ضروری و مصرفی تغییراتی خواهند داشت . حتما در مورد آسانسورهای دو سرعته و تک سرعته شنیده‌اید. در این مقاله می‌خواهیم کمی در مورد تفاوت این دو نوع آسانسور با هم صحبت کنیم و در آخر به شما بگوییم که چگونه می‌توانید آسانسور دو سرعته قدیمی خود را به آسانسور تک سرعته 3vf جدید تبدیل کنید. پس این مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

برای اینکه بیشتر با عملکرد این دو نوع آسانسور آشنا شویم؛ اجازه بدهید در ابتدا تعریف جدا از هر کدام داشته باشیم و سپس به مقایسه تفاوت‌های آنها بپردازیم.

آسانسور دو سرعته AC2

تا به حال هنگام حرکت آسانسور دچار شک شده‌اید؟ نه اشتباه نکنید منظورمان ترس از سقوط آسانسور یا تکان‌های شدید ناگهانی نیست. منظور تغییر سرعت آسانسور است.

[irp posts=”3787″ name=”آسانسور چیست؟ همه چیز در مورد آسانسور | معرفی اجزای اسانسور”]

آسانسور دو سرعته همان طور که از نامشان پیداست برای حرکت نیاز به دو سرعت دارند. یعنی در ساختار خود دو نوع سیم پیچ دارند. در لحظه شروع فرمانی که به الکتروموتور برای به حرکت درآوردن آسانسور داده می‌شود؛ یک حرکت سریع است. بدان معنا که هنگام حرکت، موتور آسانسور سرعت تقریبی 1400 دور بر دقیقه را دارد. اما اگر هنگام ایست بین طبقات با همان سرعت ابتدایی متوقف شود شوک بسیار شدیدی به مسافران خواهد داد. پس عملکرد این آسانسور اینگونه است که در ابتدا سرعت زیاد است و هنگام توقف؛ سرعت در هشتاد سانتی متری مانده به مقصد به شدت کم می‎شود، به طوری که با تکان کوچکی که بر کابین وارد می‌شود مسافران این تغییر سرعت را حس می‌کنند.

تابلوفرمان دوسرعته (SPD2 یا AC2)

تابلوفرمان دوسرعته (SPD2 یا AC2)

آسانسور تک سرعته 3vf یا vvvf

آسانسور تک سرعته که نسبت به نوع قبلی پیشرفته‌تر و همپنین به روزتر است، کوچکترین شکی به مسافر اعمال نمی‌کند؛ چرا که سرعت آن بسیار روان است و مسافران هنگام حرکت، توقف و در طول مسیر هیچ متوجه تکان و یا ضربه به کابین نمی‌شوند. دلیل اصلی این روان بودن سرعت درایوی است که در تابلو فرمان قرار دارد. در ادامه مقاله در مورد این درایو مفصل با هم صحبت خواهیم کرد.

درایو 3vf چیست؟

در واقع فرکانس  کنترل سرعت توسط درایو به صورت متغییر است و بهترین کنترل کننده برای سرعت موتور آسانسور می‌باشد. درایوها به نوعی وظیفه ثابت کردن ولتاژ را نیز برعهده دارند.

بدین منظور برای درایوها یک برنامه از پیش تنظیم شده، تعریف می‌کنند تا طبق آن سرعت را تنظیم و کنترل کنند.

تابلو فرمان درایودار (VVVF)

تابلو فرمان درایودار (VVVF)

نقش درایو 3vf در فرکانس متغییر

درایو 3vf در بالادست موتور متصل شده‌است تا ولتاژ AC تولید کند. این ولتاژ با توجه به نوع عملکرد آسانسور در محل مورد نظر( مسکونی- تجاری و …) و تعداد طبقات می‌تواند با توجه به نیاز مشتری برنامه ریزی و تنظیم گردد. در واقع این فرکانس ایجاد شده وظیفه دارد که فرکانس و میزان ولتاژ خروجی را تنظیم کند.

[irp posts=”3778″ name=”درایو دو سرعته ac2 چیست”]

چند نوع درایو 3vf وجود دارد؟

به طور کلی دو نوع اینورتر داریم؛ یکی برای کنترل ولتاژ و دیگری به منظور کنترل جریان.

درایو کنترل جریان نسبت جریان به فرکانس را در سطح ثابت و در زمانی کنترل می‌کند و چنانچه عملکرد برای مگابایت بالا مد نظر باشد این درایو بسیار مناسب است.

برای مگابایت یا کیلووایت پایین از نوع کنترل ولتاژ استفاده می‌شود که یکی از جدیدترین نوع فناوری می‎باشد و بسیار به روز است.

تفاوت آسانسور دو سرعته ac2 به تک سرعته 3vf

آسانسورهای دو سرعته در مقابل آسانسورهای تک سرعته مشکلات ذیل را دارند:

  • مصرف انرژی و جریان برق فوق العاده بالا
  • استهلاک بالای قطعات
  • کیفیت پایین در حرکت
  • سرویس و نگهداری بسیار دشوار
  • ( همسطح سازی ) غیر دقیق
  • هزینه های بالا برای تعمییر
  • محدودیت در انتخاب سرعت و ظرفیت آسانسور در پیاده سازی سیستم با روش دوسرعته
  • تغییرات ناملایم و پله ای سرعت بصورت ناگهانی از دور تند به دور کند که مسافر را شوکه می‌کند
  • شوک حرکتی در حین استارت و استپ حرکت و افول کیفیت حرکتی آسانسور و عدم قابلیت پیاده سازی در ساختماهای حساس
  • کاهش عمر قطعات در اثر شوک حرکتی و تغییرات ناگهانی سرعت
  • انتقال شوک و ضربه های موتور به سازه ساختمان و همچنین کابین آسانسور
  • سر و صدای بالا ناشی از تغییرات سرعت موتور و کنتاکتورهای تابلو فرمان
  • هزینه های اولیه آسانسورهای دوسرعته (نصب و قطعات) نسبت به آسانسورهای 3vf (دور متغیر) کمترتر است اما در یک بازه زمانی تعریف شده باتوجه به موارد ذکر شده فوق هزینه های یک آسانسور دوسرعته گرانتر از آسانسورهای   3vf (دور متغیر) خواهد بود.
  • مصرف انرژی آسانسور های دو سرعته به چند دلیل بالاست. آسانسورهای دوسرعته بر خلاف آسانسورهای 3vf مدت زمان زیادی از حداکثر ولتاژ و فرکانس برق استفاده می نمایند به عبارت دیگر آسانسورهای دو سرعته بلافاصله با حداکثر سرعت تعریف شده خود شروع به حرکت می نمایند اما آسانسورهای 3vf  به تدریج ولتاژ و فرکانس آنها در نتیجه سرعت آنها افزایش می یابند، این نشان می دهد که آسانسورهای دو سرعته مدت زمان زیادی از حداکثر ولتاژ و فرکانس برق استفاده می کند.
تابلو فرمان یک سرعته (داریو دار) 3vf

تابلو فرمان یک سرعته 3vf

مزایای آسانسور VVVF

  • کیفیت حرکتی بالا و حرکت نرم و بدون لرزش و بدون شوک حرکتی
  • کاهش استهلاک قطعات به ویژه ترمز موتور که در سیستم دو سرعته نقش اساسی در استپ کابین دارد اما در سیستم 3vf همچین موردی وجود ندارد
  • افزایش عمر مفید قطعات از جمله موتور گیربکس و سیستم تابلو فرمان
  • کاهش صدای آسانسور
  • کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی و برق
  • عدم محدودیت در انتخاب سرعت و ظرفیت

[irp posts=”3709″ name=”معرفی 19 نوع اسانسور | انواع آسانسور”]

تبدیل آسانسور دو سرعته ac2 به تک سرعته 3vf

خب اگر آسانسور شما دوسرعته و قدیمی است اصلا نگران نباشید چرا که خیلی راحت می‌توانید با یک سری تغییرات آن را به آسانسور تک سرعته تبدیل کنید. با توجه به نوع آسانسور شما و کاربری آن با نصب درایو و تغییرات در قسمت موتور و در صورت نیاز قطعات دیگر توسط کارشناس مربوطه این امر امکان پذیر است و توجه داشته باشید که بابت این تغییرات قرار نیست متحمل هزینه خیلی زیادی شوید.

1 دیدگاه در “تبدیل آسانسور دو سرعته ac2 به تک سرعته 3vf

  1. امیر گفت:

    با سلام خسته نباشید خیلی عالی بود واقعاً ممنون خیلی مفید بود دوستت ‌‌‌‌‌‌‌درد نکنه من که الان ۱۳ سالمه و از آسانسور خیلی سر در میارم با این مقاله اطلاعاتم بیشتر شد چون به آسانسور علاقه دارم ممنون

پاسخ دادن به امیر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *