خدمات آسانسور

مشاوره و طراحی آسانسور

مشاوره و طراحی آسانسور

مشاوره و طراحی آسانسور، حلقه گمشده این صنعت در کشور ما است. شرکت پادرا آسانسور با سال ها سابقه در صنعت آسانسور و پله برقی سعی داشته با بهره مندی از نیروهای متخصص در این عرصه پیشرو باشد. ما قصد داریم در این مقاله به صورت مفصل درباره مشاوره و طراحی آسانسور صحبت کنیم، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

یکی از اصلی ترین و اساسی ترین اموری که باید قبل از نصب آسانسور انجام شود طراحی آسانسور و آنالیز ترافیک آسانسور است. در نصب آسانسور عوامل بسیاری اعم از طراحی و معماری ساختمان، تعداد طبقات ساختمان، نوع کاربری ساختمان، میزان ترافیک ساختمان، تعداد واحد در هر طبقه و …. موثر و مهم هستند.

روند مشاوره و طراحی آسانسور

در طراحی اولیه ساختمان ها قسمتی از آن برای آسانسور که چاه آسانسور نام دارد، در نظر گرفته می شود. پس از پایان سقف کاری ساختمان نمایندگان شرکت های آسانسور برای بازدید اولیه از ساختمان اعزام می شوند. متخصصین پس از اندازه گیری های مختلف اعم از عرض چاه، عمق چاه، محل قرارگیری درب ها، طول تراول (کل طول مسير حركت )، عمق چاهک، ارتفاع طبقات و …. مقادر این اندازه گیری ها را برررسی کرده و بهترین حالت و نوع آسانسور را برای ساختمان پیشنهاد می دهند.

آنالیز ترافیک آسانسور در طراحی آسانسور

یکی از مهم ترین موارد در طراحی اولیه آسانسورها، آنالیز ترافیک است. با آنالیز ترافیک بهترین حالت برای نوع آسانسور، تعداد آسانسور، سرعت آسانسور، ظرفیت آسانسور و … انتخاب می شود که تمامی این المان ها در جابجایی مسافرین و همچنین کمتر کردن زمان انتظار برای رسیدن آسانسور به طبقات حائز اهمیت هستند.

مقادیر ورودی در این مرحله عبارت است از:

  • نوع کاربری ساختمان (مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستانی، مدرسه و …)
  • تعداد طبقات ساختمان
  • تعداد طبقات جمعیت دار
  • چنانچه ساختمان غیرمسکونی است، تعداد اتاق های هر واحد و تعداد واحد های هر طبقه و در غیر این صورت، مساحت مفید هر یک از طبقات
  • جمعیت هر طبقه
  • طول مسیر حرکت آسانسور
  • ارتفاع طبقات
  • خاص بودن کاربری ساختمان (مهد کودک، خانه سالمندان، معلولین و …)

[irp posts=”2956″ name=”آسانسور بیمارستانی چیست؟ یا آسانسور برانکارد بر”]

پس از کسب این اطلاعات نوبت به پردازش های زیر می رسد:

  • تعیین جمعیت کل
  • تعیین جمعیت در زمان ترافیک
  • زمان انتظاربرای دریافت سرویس
  • زمان یک سفر کامل

پس از این پردازش ها خروجی های زیر به دست می آیند:

  • تعداد آسانسور
  • سرعت آسانسور
  • ظرفيت آسانسور
  • چيدمان آسانسور
  • نوع سرويس دهي و کنترل

[irp posts=”4088″ name=”ترافیک آسانسور”]

برخی از مواردی که در آنالیز ترافیک آسانسور مهم هستند عبارتند از:

قابلیت جا به جایی آسانسور

قابلیت جا به جایی آسانسور آن میزان از درصد جمعیت ساختمان است که آسانسور می تواند در 5 دقیقه جا به جا کند. در ساختمان های مسکونی اگر پنج درصد از جمعیت کل ساختمان بتوانند در 5 دقیقه جابجا شوند، جابجایی بین طبقات به صورت مطلوب انجام می شود. قابلیت جابه جایی آسانسور در ساختمان های تجاری می بایست به 12% برسد.

زمان سفر اسمی آسانسور

زمان سفر اسمی آسانسور مدت زمانی است که کابین از بالاترین طبقه به پایین ترین طبقه می رسد و سر جای اول خود بازمی گردد.

انتظار برای آسانسور

با تقسیم مدت زمان سفر اسمی آسانسور به تعداد آسانسورها، میزان انتظار برای آسانسور به دست می آید. زمان انتظار برای آسانسور ساختمان های مسکونی 5/1 دقیقه و در ساختمان های اداری 35 ثانیه و در حالت بسیار ایده آل 25 ثانیه می باشد.

طراحی نحوه قرارگیری قطعات در چاله آسانسور

  • استفاده از حداکثر فضای چاله: یکی از مواردی که در مشاوره و طراحی آسانسور بسیار مهم است، استفاده از حداکثر فضای چاله پس از آنالیز ترافیک آسانسور است. در نظر گرفتن ابعاد کابین که بتواند به راحتی در چاله نصب و راه اندازی شود بسیار مهم است. طبیعتا هر چه بیشتر از فضای چاله استفاده شود فضای خالی کمتری در چاله آسانسور باقی خواهد ماند که این بسیار بهتر است چرا که هر چه بیشتر از فضای چاله استفاده شود اندازه کابین نیز بزرگ تر خواهد بود.
  • محل قرارگیری درب های آسانسور: با توجه به عمق و عرض چاله شرکت های آسانسور دارای پروانه طراحی و مونتاژ پیشنهاد بهترین نوع آسانسور را برای طراحی می دهند. همچنین مسئولیت تصمیم گیری اینکه درب های طبقات داخل چاله یا بیرون از چاله قرار گیرند نیز بر عهده این شرکت ها است.
  • ریل آسانسور و وزنه کابین: اینکه ریل آسانسور چگونه نصب شود، از چه نوع درب آسانسوری استفاده شود، عرض درب آسانسور چقدر باشد، قاب وزنه در کنار کابین یا پشت کابین قرار گیرد و …. از جمله مواردی هستند که در اندازه کابین تاثیر بسیار زیادی دارند.

انتخاب قطعات مناسب آسانسور

پس از طراحی نقشه کابین و آسانسور، انتخاب قطعات مناسب، متناسب با ظرفیت و توقف کابین انجام می شود.

قطعات آسانسور متناسب با نوع و کارکرد آسانسور انتخاب می شوند. زیرا با انتخاب قطعات مناسب و نصب صحیح می توان بهترین کارکرد و در عین حال کمترین خرابی قطعات آسانسور را داشت.

اصلی ترین و مهم ترین عوامل در انتخاب قطعات آسانسور و مشخصات فنی آنها عبارتند از:

  • نوع استاندارد EN81 – A17 و …
  • سرعت آسانسور
  • ظرفيت آسانسور
  • کل طول مسير حركت آسانسور
  • ابعاد و اندازه کابین، درب ها، موتورخانه و چاهک
  • كاربري آسانسور
  • محيط كاربري آسانسور
  • نوع و كيفيت کنترل حركت آسانسور

[irp posts=”3128″ name=”سرعت آسانسور چقدر است؟ و عوامل تاثیر گذار در آن”]

اصلی ترین پارامتر در این بخش شامل:

  • ارتفاع مسير، تعداد و محل توقف ها
  • ابعاد چاه آسانسور، موتورخانه و کابین آسانسور
  • ولتاژ برق اصلی، تعداد استارت آسانسور در ساعت و فاكتور بار
  • سيستم كنترل آسانسور
  • سيستم درهای آسانسور و ورود و خروج و نوع كنترل
  • تعداد آسانسورها و مكان آن ها در ساختمان
  • شرايط محيط كاركرد

اجرای آهن کشی آسانسور

اولین مرحله در انتخاب قطعات مناسب و نصب آنها مرحله اجرای آهنکشی است. نصب آهن آلات با سایز مناسب اولین مرحله در نصب آسانسور است. اجرای آهن کشی با آهن آلات مناسب و کمترین میزان خطا از نظر دهانه آهنکشی و فاصله بین 4 ستون در بالاترین و پایین ترین طبقه مرحله اول نصب را تکمیل می کند.

[irp posts=”3906″ name=”آهن کشی آسانسور”]

انتخاب و  نصب ریل مناسب آسانسور 

دومین مرحله نصب ریل آسانسور است که انتخاب سایز مناسب ریل در حرکت نرم و تامین امنیت مناسب با بارهای وارده در هنگام حرکت با ترمز ایمنی آسانسور بسیار مهم است. ریل آسانسور نیز مانند آهن کشی باید با کمترین میزان خطا نصب شوند، زیرا کابین توسط ریل آسانسور در بین طبقات جابجا می شود. ریل های آسانسور به صورت شاخه های 5 متری موجود هستند که توسط پشت بند به یکدیگر متصل می شوند و در فاصله های مختلف توسط براکت ها به آهن کشی متصل می شوند. در محل اتصال ریل ها به یکدیگر و همچنین بالاترین و پایین ترین بخش ریل می بایست میزان خطا بسیار کم باشد تا کابین آسانسور بدون صدا و تکانه ها و لرزش های اضافی حرکت کند.

[irp posts=”2942″ name=”ریل آسانسور چیست؟”]

انتخاب و نصب درب آسانسور 

سومین مرحله انتخاب و نصب درب مناسب است. با توجه به عرض چاه درب های با عرض 70-80 یا 90 سانتی متری انتخاب می شوند. همچنین در مورد نوع درب آسانسور و تعداد لته ها نیز در هنگام مشاوره و طراحی آسانسور بهترین انتخاب از سوی متخصصین ارائه می شود. البته لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که فاصله جانبی ریل و درب بسیار مهم است زیرا اگر فاصل ریل و درب های آسانسور یکسان نباشد، فاصله بین درب طبقه و درب کابین نادرست می شود و از حالت استاندارد خارج می شود به طوری که در برخی طبقات فاصله بسیار زیاد و یا بسیار کمتر از حد استاندارد خواهد بود.

در طراحی آسانسور چنانچه عمق چاله کم باشد و بخواهیم عمق بیشتری داشته باشد، در صورتی که طراحی و معماری ساختمان اجازه دهد، امکان نصب درب های آسانسور بیرن تر از آهنکشی وجود دارد تا مکانیزم درب از داخل چاه بیرون بیاید و جای کمتری را در چاه اشغال کند و بتوان کابین را در ابعاد بزرگ تر طراحی کرد.

[irp posts=”2897″ name=”انواع درب آسانسور چیست؟”]

ارسال موتور

پس نصب درب های آسانسور نوبت به ارسال موتور می رسد. انتخاب کیلو وات مناسب موتور با توجه به نوع کاربری، ظرفیت، تعداد ایستگاه و … بسیار مهم است زیرا حرکت آسانسور توسط نیروی موتور آسانسور امکان پذیر است و تمامی بار آسانسور روی موتور و تابلو آسانسور است.

نصب آسانسور

نصب دال بتنی

پس از ارسال موتور و بالا کشیدن آن و نصب آن در موتورخانه نوبت به نصب دال بتونی می رسد. دال بتونی آسانسور بخشی است در بالاترین نقطه چاه آسانسور، این بخش حد فاصل بین چاه و موتورخانه آسانسور است و موتور آسانسور روی آن قرار گرفته می شود. از آنجا که تمام وزن موتور و آسانسور بر روی دال بتونی است، استحکام آن می بایست توسط مهندس ناظر تایید شود.

ارسال و انتقال کابین به چاه آسانسور

در این مرحله نوبت به ارسال و انتقال کابین به چاه آسانسور می رسد و سپس نوبت به مرحله مکانیک می رسد. زمانی که دال بتونی خشک شد و شاسی موتور ساخته شد، موتور روی شاسی نصب می شود و بکسل ریزی انجام می شود. انتخاب نوع و تعداد بکسل به نوع موتور بستگی ندارد، بلکه سایز بکسل ها به نسبت تعداد شیار فلکه موتور و اندازه شیارها و اندازه بکسلی که روی شیارهای فلکه قرار می گیرد انتخاب می شود.

[irp posts=”3123″ name=”کابین آسانسور چیست؟ انواع کابین آسانسور”]

نصب وزنه تعادل آسانسور

پس از مراحل گفته شده نوبت به ریختن تعداد وزنه به مقدار مناسب و بالانس کردن وزن قاب وزنه تعادل و کابین به همراه نصف ظرفیت است، یعنی مقدار وزنه هایی که داخل قاب وزنه قرار می گیرند باید تقریبا هم وزن کابین باشند زمانی که نیمی از ظرفیت کابین داخل آن هستند.

[irp posts=”4133″ name=”وزنه تعادل در آسانسور چیست؟”]

راه اندازی آسانسور

به کارانداختن تابلو فرمان آسانسور

در مرحله آخر نوبت به مراحل راه اندازی آسانسور می رسد که این مراحل با به کار انداختن تابلو فرمان آسانسور آغاز می شود.

کلام آخر

 در کل مشاوره و طراحی آسانسور نیاز به بررسی ها، محاسبات و نقشه کشی های دقیق و پیچیده ای دارد که کلیه این موارد باید توسط افرادی مجرب و متخصص انجام گیرد.

برای طراحی و نصب آسانسور باید به دنبال شرکت های آسانسوری باشید که دارای پروانه طراحی و مونتاژ از سازمان صنایع و معادن هستند و به صورت قانونی مجوز مشاوره و طراحی آسانسور را دارند. سپردن طراحی و نصب آسانسور به شرکت هایی که دارای پروانه نیستند شاید از نظر هزینه اقتصادی برای شما در ابتدا به صرفه باشد اما پس از گذشت مدت زمانی به دلیل عدم رعایت نکات استاندارد آسانسور ممکن است مجبور به تعویض کل قطعات آسانسور و نصب مجدد آن شوید.

شرکت آسانسور و پله برقی پادرا با سال ها سابقه در این صنعت و داشتن مجوز و پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور با تیمی کارآزموده و مجرب آماده خدمات رسانی به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *