امروزه آپارتمانها و مراکز اداری و تجربی همگی دارای آسانسور هستند؛ چرا که در زندگی شهری ما به علت شلوغی و تعداد زیاد افراد و صد البته به لطف آپارتمان و برج سازی، تعداد طبقات زیاد شدهاند در نتیجه نیاز شدید به آسانسور بیشتر از قبل احساس میشود. سقوط آسانسور و یا خرابی آن ممکن است هر زمانی صورت گیرد و خساراتی را به بار آورد، چنانچه آسانسور شما بیمه باشد اگر خدایی نکرده؛ حادثه ای رخ داد، میتوان از بیمه استفاده کرد. در این مقاله میخواهیم کمی در مورد بیمه با هم صحبت کنیم. لطفا با ما همراه باشید.
چرا باید آسانسور را بیمه کرد؟
نقص فنی قطعات آسانسور و خطای انسانی باعث میشود که آسانسور در معرض حوادث مرگباری قرار گیرد که در صورت وقوع چنین حوادثی علاوه بر ایجاد مشکلات روحی و روانی ، سبب دعوای حقوقی نیز میگردد. بیمه قطعا نمی تواند مصدوم را درمان و یا متوفی را زندگی دوباره ببخشد اما با تامین به موقع و مناسب حقوق حادثه دیدگان نقش بسیار مهمی در تنظیم روابط طرفین و برقراری صلح و آرامش خواهد داشت. پس در همین ابتدای امر باید بگوییم که بحث بیمه را جدی بگیرید.
پوشش های بیمه آسانسور
همان طور که گفتیم بیمه نوعی بیمه مسئولیت به شمار می رود و خسارت های وارد بر استفاده کنندگان آسانسور در پی وقوع حادثه را تحت پوشش قرار می دهد. با این که تهیه این نوع از بیمه نامه اجباری نیست ولی دارا نبودن آن موجب مشکلات بسیاری و جبران ناپذیری خواهد شد. سه پوشش اصلی بیمه هزینه پزشکی، غرامت فوت و نقص عضو و پوشش بار (پوشش مالی) هستند.
جالب است بدانید که در آسانسورهای باربری به هیچ عنوان افراد تحت پوشش قرار نمیگیرند. در آسانسورهای مسافربری دیه به تعداد افراد مجاز (گنجایش آسانسور) و هرکدام تا سقف دیه ماه حرام سال پرداخت می شود.
چه کسی مسئول بیمه کردن آسانسور است؟
در ساختمانهای مسکونی مدیر ساختمان باید آسانسور را بیمه کند. جالب است بدانید که در حادثههای آسانسور افراد مختلفی مانند شرکت سرویس و نگهداری آسانسور، شرکت طراحی و نصب آسانسور و البته مالک یا مالکین ساختمان مقصر شناخته میشوند. هر کدام از آنها به نسبتی در حادثه سهم هستند.
برای مثال در حادثهای شرکت سرویس و نگهداری 30٪ و مالکین 70٪ مقصر شناخته میشوند، در این شرایط باید هرکدام درصد مشخص شده از خسارت را پرداخت کنند. به همین دلیل داشتن بیمه جدگانه برای هر یک از آنها ضروری است.
هزینه بیمه چگونه محاسبه میشود؟
اولین گزینه موثر بر قیمت بیمه کاربری آن است. به طور کلی این بیمه در قالب سه دسته برای آسانسورها صادر می شود.
- بیمه آسانسورهای نفربر
- بیمه آسانسورهای حمل بار
- بیمه آسانسورهای حمل بار و نفربر
- طول عمر آسانسور نیز از فاکتورهای مورد نیاز در محاسبه حق بیمه به شمار می آید. به طبع هرچه سال مصرف آسانسور بالاتر باشد، استهلاک و ریسک آن بالاتر است.
- گنجایش و تعداد نفرات مجاز در آسانسورهای مسافربری در آسانسورهای باربری بر قیمت بیمه موثر هستند.
- کاربری ساختمانی که آسانسور در آن نصب شده است نیز از فاکتور های تعیین قیمت بیمه نامه محسوب میشود. برای مثال هزینه بیمه در مکان های مسکونی با تجاری یا اداری متفاوت است. ساختمان های تجاری و اداری مشمول %۲۰ اضافه نرخ هستند. چرا که استفاده بیشتر است و در نتیجه میزان ریسک بالاتری دارند.
- تعداد طبقات ساختمان یا همان تعداد طبقات توقف آسانسور نیز می تواند بر هزینه بیمه آن تاثیر گذار باشد. برای مثال در ساختمان های بالاتر از ۱۵ طبقه %۱۵ اضافه نرخ به حق بیمه اضافه می شود. این محدودیت می تواند در شرکت های مختلف، متفاوت باشد.
- مدل درب آسانسور هم از فاکتور های تاثیر گذار به شمار می رود. به این معنی که اگر آسانسور دارای در داخلی اتاقک نباشد، حق بیمه مشمول %۵ اضافه نرخ می شود.
پوششهای جانی و مالی بیمه که به مسافران تعلق میگیرد:
- فوت
- نقص عضو
- هزینه های پزشکی
- خسارت مالی برای آسانسورهای باربر
- میزان تعهدات در هر بیمه نامه بر اساس شرایط و مشخصات آسانسور محاسبه میشود و با توجه به درخواست بیمه گذار مشخص میشود.
چه مدارکی برای اخذ بیمه آسانسور لازم است؟
- کپی قرارداد سالانه سرویس و نگهداری آسانسور
- آدرس پستی محل نصب آسانسور
- کپی کارت ملی مدیر ساختمان یا شخصی که میخواهید بیمه به نامش باشد (بیمه گذار)
توجه داشته باشید که پس از دریافت بیمه نامه آسانسور باید کارت بیمه را درون کابین نصب کنید.
مدارک مورد نیاز هنگام تنظیم بیمه آسانسور
در هنگام تنظیم بیمه آسانسور و همچنین هنگام پر کردن فرم پیشنهاد بیمه آسانسور، اطلاعات زیر مورد نیاز است.
- نوع موتور گیربکس
- نوع اجزاء تشکیل دهنده تابلو فرمان
- نوع ترمز
- سال نصب
- نوع درب کابین
- نوع درب طبقات
- نحوه سرویس و نگهداری آسانسور
- میزان تعهدات درخواستی بیمه گذار