دانستنی های آسانسور

آسانسور بدون موتورخانه (اتاق ماشین) یا MRL

آسانسور بدون اتاق ماشین (موتورخانه) یا mlr

استفاده از آسانسورهای مسافری بدون موتورخانه یک چشم‌انداز جهت توسعه‌ی صنعت آسانسور در جهان است. مزایای این آسانسورها استفاده‌ی گسترده آنها در خانه‌های مسکونی، ساختمان‌های اداری، هتل‌ها، خانه‌های ویلایی و انواع ساختمان‌های مدرن است. شرکت آسانسور اوج گستران پادرا یکی از تولید کننده‌های مطرح در زمینه‌ی Machine room less elevators  است.

تولید آسانسورهای MRL ساخت شرکت اوج گستران پادرا، با ظرفیت بار 400 تا 3200 کیلوگرم و سرعت حرکت از 1.0 تا 2.5 متر بر ثانیه است، که مجهز به وینچ مستقیم درایو، واقع در زیر شافت آسانسور است.

آسانسور بدون اتاق ماشین (موتورخانه) چیست؟

آسانسورهای MRL، در واقع از لحاظ فنی نوعی آسانسور کششی یا هیدرولیکی هستند که برای به حرکت افتادن به موتورخانه نیاز ندارند. در حالی که موتور گیرلس بر روی دیوار جانبی چاه نصب شده است، تابلو فرمان در طبقه‌ی آخر در کنار درب آسانسور آخرین توقف  نصب شده است. این تابلوفرمان در پشت یک کابین یا اطاقک قفل شده قرار دارد، که به هنگام تعمیر ، نظافت یا موارد اضطراری با استفاده از کلید مخصوص‌اش باز می‌شود.

اکثر آسانسورها کنترل‌کننده خود را در طبقه بالا (موتورخانه) نصب کرده‌اند .در مقابل آسانسور بدون اتاق ماشین، موتور بالابر در قسمت پایین سقف چاه آسانسور قرار دارد و همین موضوع دلیل نامگذاری آن به MRL bottom drive است.

[irp posts=”3428″ name=”موتورخانه آسانسور چیست؟”]

نحوه‌ی کار آسانسورهای MRL چگونه است؟

آسانسورهای بدون موتورخانه از دستگاه کشش بدون دنده واقع در بالابر بهره می‌گیرند. استفاده از وزنه‌ی متقابل به دستگاه کمک می‌کند تا سیم آسانسور به چرخش در بیاید، که کابین را از طریق بالابر حرکت می‌دهد. آسانسورهای MRL بیشتر در هتل‌ها، آپارتمان‌ها، ساختمان‌‌ها و دفاتر تجاری کاربرد دارند.

طراحی این نوع از آسانسورها به گونه‌ای است که قادرند 2 تا 25 توقف (با ظرفیت معمولی 450 تا 3200 کیلوگرم) انجام دهند. ظرفیت‌های سنگین (5000 کیلوگرم و بالاتر) می‌تواند پوشش‌های سنگین‌تر کابین را در خود جای دهد.

[irp posts=”4129″ name=”ظرفیت آسانسور چقدر است؟ و نحوه محاسبه”]

مانند آسانسورهای کششی معمولی، آسانسورهای بدون موتورخانه کمتر از طناب‌های فولادی  بهره می‌گیرند، که به عنوان کابل‌های بالابر استفاده می‌شود. برخی از آسانسورها از تسمه‌های طناب فولادی تخت به جای سیم بکسل معمولی استفاده می‌کنند، با استفاده از طناب‌های کمربند فولادی مسطح، فضای زیادی را در بالابر صرفه جویی می‌کند و حداقل اندازه غلاف بالابر را امکان‌پذیر می‌کند. با استفاده از تسمه‌های فولادی تخت، 30 درصد سبک‌تر از طناب‌های فولادی معمولی است.

انواع آسانسور بدون موتورخانه

آسانسور بدون اتاق ماشین درون خطی

سیستم Symmetry Inline Gear Drive نیازی به موتورخانه ندارد؛ در نتیجه در فضای آپارتمان و بودجه‌ی شما صرفه جویی خواهد شد. این آسانسور دارای یک موتور الکتریکی با قدرت 2 اسب بخار است. از آنجایی که به موتورخانه احتیاج ندارد، می‌تواند ایده‌آل‌ترین انتخاب شما باشد که صرفه جویی در فضا مهمترین نکته‌ی مثبت آن است.

همه اجزای درایو، از جمله جعبه کنترل، می‌توانند در بالابر نصب شوند. با این حال، توصیه می‌شود؛ کنترل‌کننده، که می‌تواند تا 50 فوت دورتر واقع شود ، برای دسترسی آسان‌تر به سرویس، خارج از بالابر قرار گیرد. پایین آوردن دستی یا با استفاده از چرخ دستی پایین دستی استاندارد یا با استفاده از کاهنده‌ی اختیاری با باتری انجام می‌شود. مزیت دیگر درایو خطی این است که نیازی به مایع هیدرولیک نیست و بنابراین احتمال نشت سمی وجود ندارد.

[irp posts=”3709″ name=”معرفی 19 نوع اسانسور | انواع آسانسور”]

این سیستم آسانسور بدون اتاق ماشین با سرعت 12 متر در دقیقه کار می‌کند و دارای ظرفیت 453 کیلوگرم است. آسانسور بدون اتاق ماشین درون خطی دارای باتری اضطراری، نشانگرهای موقعیت دیجیتال COP ، ایستگاه‌های سالن  و روشنایی LED کم مصرف است. یک سیستم پشتیبان مجهز به باتری به آسانسور اجازه می‌دهد تا در صورت قطعی برق (1.016 با سرعت 365.76 فوت در دقیقه) به مقصد بعدی برسد.

آسانسور بدون اتاق ماشین درب جلو و بغل

طراحی و معماری برخی از آپارتمان‌ها به گونه‌ای است که با کمبود فضا مواجه هستند، لذا این‌گونه ساختمان‌ها  نیاز به آسانسوری دارند که درب آن‌ها به صورت جلو و کنار باز و بسته شود، البته این امر متداول نیست؛ اما گاهی اوقات چنین مواردی پیش می‌آید؛

آسانسور بدون اتاق ماشین درب جلو و عقب

برخی ساختمان‌های مسکونی و یا تجاری به گونه‌ای توسط معمار طراحی شده‌اند که فضای آنها ایجاب می‌کند که درب آسانسور به صورت جلو و عقب باز و بسته  شود. این گونه از آسانسورهای بدون اتاق ماشین که به صورت درب جلو و عقب هستند، در ساختمان‌هایی که ارتفاع کمی دارند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آسانسور بدون اتاق ماشین

آسانسور بدون اتاق ماشین

مزایای آسانسور بدون موتورخانه MRL

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که هدف از طراحی آسانسورهای MRL چیست؟ در ذیل به این پارمترها اشاره خواهد شد.

  • کاهش فضای مورد استفاده

عدم وجود موتورخانه باعث صرفه کاهش فضای مورد استفاده ی  میشود؛ در واقع فضای کمتری اشغال میشود و به شما امکان می‌دهد، طراحی که مدنظر دارید را در ساختمان خود پیاده سازی کنید؛

  • صرفه جویی در مصرف انرژی

استفاده از وینچ مستقیم بر اساس موتور همزمان با آهنرباهای دائمی، پارامترهای صرفه جویی در انرژی را بهبود می‌بخشد. کل مصرف برق این وینچ‌ها در مقایسه با وینچ‌های دنده‌ای 30 درصد کاهش پیدا می‌کند؛

  • امنیت بالا

نویز و ویژگی‌های ارتعاشی کمتر (نویز در کابین آسانسورها به 55 دسی بل کاهش پیدا می‌کند). دقت بالای توقف آسانسور کابین ایمنی استفاده از آن را فراهم می‌کند؛

[irp posts=”3194″ name=”ایمنی در آسانسور”]

  • حمایت از محیط زیست

آسانسورهای MRL برای استفاده از درایو بدون دنده سازگار با محیط زیست هستند. این درایو بدون دنده نیازی به روغن موتور ندارد. تمامی  این پارامترها باعث کاهش هزینه‌های نگهداری می‌شود.

  • سرعت بیشتری نسبت به سیستم‌های هیدرولیک دارد؛
  • قیمت به صرفه‌ای نسبت به آسانسورهای کششی دنده‌ای دارد؛
  • مجهز به دهانه های جلو و عقب است؛
  • مناسب برای انواع ارتفاع است.

معایب آسانسور بدون موتورخانه MRL

  • در صورت جاری‌شدن سیلاب، موتور می‌تواند در درایو پایین آسیب ببیند؛
  • صدای بلند و فرکانس بالا هنگام کار آسانسور (به دلیل درایو متغیر ولتاژ متغیر فرکانس)؛
  • مدت زمان استفاده‌ی آسانسورهای MRL در مقایسه با انواع دیگر آسانسورها کمتر است؛
  • نگهداری تجهیزات ممکن است نسبتاً سخت‌تر باشد.

آسانسورهای ساخت شرکت اوج گستران پادرا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که همه نیازهای حمل و نقل عمودی افراد و بارها را در انواع ساختمان‌ها، به روشی راحت، ایمن و کارآمد پوشش دهند.

به طور کلی آسانسورهای MRL مناسب برای ساختمان‌هایی است که به علت کمبود فضا، مکانی برای موتورخانه ندارند. ضمن اینکه اگر بودجه‌ی شما کم باشد، آسانسورهای بدون اتاق ماشین برای شما انتخاب بسیار مناسب و مقرون به صرفه‌ای هستند، به عبارتی  این نوع آسانسورها همانند آسانسورهای سنتی نیازمند انرژی و قدرت زیادی نیستند. از همه مهم‌تر یکی دیگر از مزایای آسانسورهای بدون موتورخانه در طراحی سیستم کارکرد آنهاست، در واقع مشکلاتی همچون گرد و خاک، آلودگی صوتی و بوی نامطبوع را همچون آسانسورهای هیدرولیکی ندارد.

گروه آسانسور اوج گستران پادرا دارای پرسنل فنی مجرب و تجهیزات مجهز به تکنولوژی پیشرفته است، که سعی در ارائه‌ی بهترین محصولات و خدمات به شما مشتریان عزیز و ارجمند را دارد.  ما در تحقیقات و توسعه‌ی برنامه‌های کاربردی به نتایج قابل توجهی دست یافته‌ایم. اوج گستران پادرا یکی از تولیدکننده‌های مطرح در بازار ساخت انواع آسانسور است. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در وب سایت  padraliftco.ir  تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *