دانستنی های آسانسور

آسانسور هتل چیست؟

آسانسور هتل

آسانسورها، وسیله ای برای جابجایی افراد و کالا محسوب می شوند و نیاز به وجود این دستگاه در ساختمان ها بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. یکی از مکان هایی که نیاز به آسانسور در آن به شدت احساس می شود، هتل است. مکانی که افراد از مناطق و کشورهای مختلف به آن رجوع می کنند و اقامت در هتل می تواند تجربه متفاوت و دل نشینی را برای آن ها به همراه داشته باشد، به خصوص اگر ایمنی و راحتی آن ها تضمین شده باشد.

آسانسور هتل، ضروری ترین ابزار جابجایی مشتریان در اکثر هتل ها است. آن چه که اهمیت دارد این است که مشتریان تجربه خوبی را از اقامت در هتل داشته باشند و مطمئن باشند که استفاده از آسانسور برای آن ها کاملا ایمن خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی آسانسور هتل و مواردی از قبیل اهمیت، معیارهای انتخاب، شرایط نگهداری و نصب این قبیل آسانسورها بپردازیم.

چرا استفاده از آسانسور در هتل مهم است؟

صرف نظر از بزرگ و یا کوچک بودن هتل، اسانسورها اغلب یکی از مهم ترین سازه های هتل ها هستند و صنعت هتلداری از جمله صنعت هایی است که تاکید بسیاری در استفاده از آسانسور دارد.

آسانسور هتل، ار جمله مواردی است که بر وجهه هتل و هم چنین رضایت مشتریان تاثیر می گذارد.

اما چرا؟ آسانسورهای هتل می توانند تجربه زندگی راحت و امنی را برای مهمانان و مسافران فراهم کنند. زمانی که آسانسور خراب می شود، معمولا مسافران این مورد را فراموش نمی کنند و می تواند وجهه بدی را برای هتل به خصوص در فضای مجازی را به همراه داشته باشد. در نتیجه ممکن است بر روی تجارت و آوازه هتل نیز تاثیر منفی بگذارد.

بنابراین، اهمیت استفاده از آسانسور و هم چنین نگهداری آن در هتل ها بیشتر اهمیت پیدا خواهد کرد.

مزایای اسانسور هتل

  • دسترسی

نصب آسانسور در هتل جزء الزامات است، چرا که کمک می کند تا تجارت و کسب و کار شما برای مشتریان قابل دسترسی باشد. نیازی نیست افراد برای رفتن به طبقات مختلف از پله استفاده کنند. به علاوه این که، افراد ناتوان و یا مسن نیز می توانند به هتل شما مراجعه کنند.

عدم استفاده از آسانسور در هتل می تواند تجارت شما را از رونق بیندازد.

  • مقرون به صرفه و کارامد

فعالیت هتل ها مستلزم جابجایی اشیا و افراد ما بین طبقات است. به همین خاطر، در هتل ها به غیر از آسانسور مسافربر از دیگر انواع آسانسورها نیز استفاده می شود (که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت). آسانسورهایی که با عنوان آسانسور خدماتی شناخته می شوند و به منظور جابجایی سریع و ایمن بارهای سنگین تعبیه شده اند.

  • راحتی

نصب آسانسور در هتل ها، راحتی را برای مسافران و هم چنین کارمندان هتل به همراه دارد. به علاوه این که، احتمال بروز آسیب به کارمندان حین جابجایی بار و اقلام سنگین نیز کاهش خواهد یافت.

  • فضا

نصب آسانسور به حداقل فضا نیاز دارد. آسانسورهای خدماتی به گونه ای طراحی شده اند که می توانند در قسمت های مختلف هتل نصب شوند.

  • راه اندازی و نگهداری آسان

نصب و راه اندازی آسانسور هتل ساده تر از آن چیزی است که تصور می کنید.

  • شیک شدن فضای ساختمان

آسانسورها به گونه ای طراحی می شوند که به زیبایی نمای ساختمان هتل می کنند، به علاوه این که سر و صدای بسیار کمی را نیز به همراه دارند.

انواع آسانسور هتل

طبق دسته بندی موتورهای آسانسورها، اخیرا از سه نوع آسانسورها در ساخت هتل ها استفاده می شود:

  • آسانسورهای هیدرولیک
  • آسانسورهای کششی
  • آسانسورهای روم لیس یا فاقد موتور خانه

که به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

آسانسور

آسانسور

آسانسور هیدرولیک هتل

آسانسورهای هیدرولیک، آسانسورهایی هستند که از منبع نیروی هیدرولیک برای وارد کردن روغن به داخل سیلندر استفاده می کنند تا پیستون در یک خط مستقیم به حرکت در بیاید و موتور نیز از طرق طناب فولادی به جریان بیفتد.

آسانسور هیدرولیک محصول یکپارچه ماشین آلات، الکتریسیته، الکترونیک و هیدرولیک است که شامل سیستم های مستقل اما به هم مرتبطی می باشد. از جمله:

  • سیستم ایستگاه پمپاژ
  • سیستم هیدرولیک
  • سیستم هدایت
  • سیستم در و کابین
  • سیستم کنترل برق
  • سیستم حفاظت ایمنی

[irp posts=”2877″ name=”آسانسور هیدرولیک چیست؟”]

مشخصات آسانسورهای هیدرولیک هتل

  1. اتاق ماشین انعطاف پذیر. اتاق ماشین می تواند اطراف چاه آسانسور با مساحت دو در دو متر احداث شود، فضایی که برای قرارگیری تجهیزات و نصب آسانسور کافی است و طراحی آن می تواند کاملا مطابق با استانداردها و طراحی معماری باشد.
  2. کاهش هزینه های سرمایه گذاری. هزینه نصب آسانسورهای هیدرولیک به مراتب کمتر از آسانسورهای کششی است.
  3. میزان استفاده زیاد از بالابر. در کل، آسانسورهای هیدرولیک مجهز به دستگاه های وزنه نیستند، در نتیجه، میزان استفاده از بالابر می تواند بهبود بخشیده شود.
  4. راحتی در استفاده. سیستم هیدرولیک، نیرو را به طور مساوی و یکنواخت منتقل می کند. منحنی سرعت آسانسور به آرامی تغییر می کند، در نتیجه کنترل سرعت نیز بهتر خواهد بود.
  5. ایمنی بالا، قابلیت اطمینان و نگهداری آسان
  6. پایین بودن احتمال خرابی. به دلیل استفاده از سیستم هیدرولیک و روش کنترل الکترو- هیدرولیک
  7. صرفه جویی در مصرف انرژی. زمانی که آسانسور به سمت پایین حرکت می کند، از فشار ایجاد شده توسط وزن خود استفاده می کند و به همین خاطر، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی خواهد شد.
  8. ساده بودن عیب یابی. مشکلات سیستم به راحتی توسط خود پرسنل مدیریت تشخیص داده خواهد شد.

معایب آسانسورهای هیدرولیک

ارتفاع آسانسور محدود است و معمولا برای ساختمان های بالای شش طبقه مناسب نیست، به علاوه این که، سرعت آسانسور نیز چندان زیاد نخواهد بود.

برخی آسانسورهای هیدرولیک مشکلاتی مانند نشت روغن و آلودگی را خواهند داشت.

به دلیل عملکرد روان، سر و صدای کم و میزان استفاده بالا، از این نوع آسانسورها در مکان هایی مانند هتل ها، کارخانه ها، فروشگاه های کوچک، ساختمان های اداری و یا پارکینگ ها استفاده می شود.

آسانسور هیدرولیک

آسانسور هیدرولیک

آسانسور کششی برای هتل

در آسانسورهای کششی هتل ها از چرخ های کششی استفاده می شود و طناب سیمی بر روی قرقره کشیده خواهد شد. یک انتها، اطاق آسانسور و انتهای دیگر، وزنه را معلق نگه می دارد. اصطکاک میان طناب سیمی و قرقره کششی، نیروی محرکه ای را برای حرکات بالا و پایین آسانسور ایجاد می کند.

 

آسانسور روملس یا بدون موتورخانه برای هتل

آسانسور بدون اتاق یا همان روم لس، آسانسور کششی است که بدون اتاق ماشین یا موتورخانه کار می کند. دستگاه در فضای خالی قرار می گیرد و تعمیر آسانسور از طریق قسمت بالای کابین انجام می شود.

آسانسور روم لس می تواند با سرعت 152 متر در هر دقیقه حرکت کند و بیشترین مسافتی که طی می کند در حدود 76 متر است. از نظر هزینه نصب و نگهداری با آسانسورهای گیربکسی قابل مقایسه هستند. با این حال، مصرف انرژی این آسانسورها در مقایسه با آسانسورهای گیربکس، به مراتب کمتر خواهد بود.

[irp posts=”2903″ name=”آسانسور بدون موتورخانه (اتاق ماشین) یا mlr”]

هتل باید چه نوع اسانسورهایی داشته باشد؟

به طور معمول، یک هتل استاندارد باید دارای آسانسور با اهداف زیر باشد:

  • آسانسور مسافربر
  • آسانسور باربری
  • آسانسور خدماتی
  • آسانسور غذابر
  • آسانسور آتش نشانی
  • پله برقی

آسانسور مسافربر

آسانوسوری که به منظور جابجایی مهمانان و مسافران طراحی شده و نیاز به ایمنی بالا و طراحی داخلی قابل قبولی دارد.

آسانسور باربری

که عمدتا برای جابجایی کالا و مواد ما بین طبقات مورد استفاده قرار می گیرد. این آسانسورها سرعت آهسته تری دارند و قادر به تحمل کالا با وزن های بالا نیز خواهند بود.

[irp posts=”3173″ name=”آسانسور باربری یا باری چیست؟”]

آسانسور خدماتی

تفاوت هایی میان آسانسور باربری و آسانسور خدماتی وجود دارد.

آسانسورهای خدماتی، نوع بهبود یافته آسانسورهای مسافربر هستند که معمولا در مناطق اختصاصی کارمندان واقع می شوند. این آسانسورها باید به اندازه کافی عریض باشند تا اشیایی مانند تخت در آن ها به خوبی قرار بگیرد.

آسانسور خدماتی هتل به گونه ای طراحی می شود که به کارکنان این اجازه را می دهد که به راحتی بتوانند کالا و بار را بدون ایجاد مزاحمت برای مسافران، جابجا کنند.

[irp posts=”2948″ name=”آسانسور خدماتی چیست؟”]

آسانسور غذا بر

آسانسور کوچکی که برای جابجایی مواد غذایی از آشپزخانه و یا رستوران به دیگر طبقات مورد استفاده قرار می گیرد. برخلاف دیگر آسانسورهای هتل، آسانسور غذابر باید جدا و اختصاصی باشد. چرا که باید همواره تمیز نگه داشته شود و اصول بهداشتی آن رعایت گردد.

آسانسور آتش نشانی

آسانسوری که به منظور اطفای حریق و نجات جان افراد گیر افتاده در آسانسور توسط آتش نشانان مورد استفاده قرار می گیرد.

تنظیمات و الزامات آسانسور هتل

از آن جایی که آسانسور با اهداف مختلف در هتل ها وجود دارد، تنظیمات و الزامات آن ها نیز متفاوت خواهد بود. این نکته را در نظر داشته باشید که تمام این آسانسورها باید دارای فرود اضطراری، فرود اتوماتیک و فرود دستی باشند.

داخل آسانسور مسافربر باید دارای تمام دکمه های ضروری، نشانه های خطوط بریل، دکمه زنگ هشدار، بلندگوی پخش موسیقی، چراغ اضطراری، دوربین مدار بسته باشد.

دیوار داخلی آسانسور خدماتی باید ضخیم و از فولاد ضد زنگ باشد و روشنایی لازم را نیز داشته باشد.

اندازه، ابعاد و سرعت اسانسور آتش نشانی با توجه به موقعیت منظقه ای آسانسور در نظر گرفته می شود. اما ابعاد این آسانسور نمی تواند کوچک تر از ابعاد آسانسور خدماتی باشد.

آسانسور

آسانسور

آسانسور هتل برای افراد ناتوان (آسانسور ویلچر بر)

برخی هتل ها، مجهز به آسانسورهایی برای افراد ناتوان هستند. در هتل هایی با بیش از دو طبقه، آسانسور مسافربر با اندازه معمولی به خوبی عمل می کند. این اطمینان باید حاصل شود که ممکن است نیاز به توقف در هر یک از طبقات باشد و امکان دسترسی به همکف، در صورتی که مهمان قادر به استفاده از پله ها نباشد، وجود داشته باشد.

در این آسانسورها باید به موارد زیر اهمیت داده شود:

  • محرک های صوتی برای نشان دادن این که آیا اسانسور به سمت بالا رفته یا پایین، اضافه شود.
  • از پیام صوتی برای با خبر کردن مسافر در رسیدن به طبقه مورد نظر استفاده شود.
  • حروف بریل روی دکمه های آسانسور وجود داشته باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که دکمه کنترل طبقه در ارتفاع بسیار بالایی از سطح زمین قرار نگرفته باشد.
  • قسمت لابی آسانسور هتل باید به گونه ای باشد که عناصر در فاصله مناسبی از در آسانسور قرار گرفته باشند.

[irp posts=”3100″ name=”آسانسور ویلچر بر چیست؟”]

هزینه آسانسور هتل

با توجه به پیشرفت های چشمگیر در طراحی، روش های تغذیه برق و افزایش رقابت با تولید کنندگان در بازار، هزینه آسانسور هتل افت قیمت داشته است.

هزینه آسانسور هتل بر اساس نوع

هزینه آسانسورهای هیدرولیک به مراتب کمتر از آسانسورهای کششی است. هزینه و قیمت آسانسور به تعداد طبقات هتل نیز بستگی دارد و برای هر طبقه اضافه، هزینه نصب گرفته خواهد شد.

هزینه نصب آسانسور

از آن جایی که آسانسورهای هتل توسط سازندگان مختلفی تولید می شود، شرایط نصب و الزامات مربوطه نیز متفاوت خواهد بود. به همین خاطر، در بیشتر موارد آسانسورها توسط خود شرکت های فروشنده نصب می شوند.

هزینه نصب آسانسور با توجه به موقعیت آسانسور، سیستم موتور آسانسور و هم چنین تعداد طبقات متغیر می باشد.

هزینه تعویض آسانسور

زمانی که آسانسور برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار بگیرد، قدیمی می شود و استفاده از آن راحتی و ایمنی قبل را نخواهد داشت و در این زمان است که آسانسور باید تعویض شود. با این حال، هزینه این کار به نوع آسانسوری که باید جایگزین شود و هم چنین میزان کارایی آن بستگی دارد. به عنوان مثال، تغییر آسانسور از حالت کابلی به هیدرولیکی، هزینه های بیشتری را به همراه خواهد داشت.

نحوه انتخاب آسانسور هتل

اسانسور هتل این امکان را برای مسافران و مهمانان فراهم می کند که بتوانند به راحتی در طبقات هتل جابجا شوند، به همین خاطر است که آسانسور نقش مهمی را در رضایت مهمانان از هتل ایفا می کند.

 

سوالات متداول در مورد آسانسور هتلی

زمانی که صحبت از نصب آسانسور در هتل می شود، سوالات بسیاری به ذهن افراد خرور می کند. در این بخش، به تمامی این سوالات پاسخ داده خواهد شد.

چه زمانی نیاز به آسانسور هتل است؟

اگر نگاهی به دستورالعمل های بین المللی ساختمان ها بیندازیم، متوجه می شویم که هتل های چهار طبقه و یا بیشتر باید حداقل یک آسانسور داشته باشند. در کنار این ها، هتل ها باید استانداردهای موجود را نیز رعایت کنند.

یک هتل به چند آسانسور نیاز دارد؟

یک هتل با 75 تا 80 اتاق، باید حداقل یک آسانسور را داشته باشد. اگر تعداد اتاق ها به 100 برسد، آسانسور خدماتی نیز نیاز خواهد بود.

در هتل هایی که 100 تا 150 اتاق دارند، توصیه می شود حداقل دو آسانسور مسافربر نصب شود. هتل هایی با بیش از 200 اتاق، به سه عدد آسانسور نیاز خواهند داشت.

ظرفیت بارگیری آسانسور هتل چقدر است؟

در کل، آسانسورهای هتل استاندارد داری ظرفیت هزار تا دو هزار کیلوگرم هستند.

اسانسور هتل کجا باید نصب شود؟

همان طور که قبلا نیز اشاره شد، حداقل فاصله اتاق تا آسانسور نباید بیشتر از 45 متر باشد. بسیاری از هتل ها، برای راحتی بیشتر مسافران و مهمانان، این فاصله را کمتر در نظر می گیرند.

چه زمانی نیاز به آسانسور خدماتی می باشد؟

داشتن حداقل یک آسانسور خدماتی برای هتل هایی با چندین طبقه نیاز می باشد. برای مکان های کوچک تر، می توان از آسانسور مهمان به عنوان جایگزین آسانسور خدماتی استفاده کرد. با این حال، در چنین مواردی، آسانسور حتما باید دارای دو در باشد.

یک در جلویی و یک در پشتی. هم چنین این اطمینان باید حاصل شود که در دقیقا به سمت پشت باز شود.

سرعت آسانسور هتل چقدر باید باشد؟

سرعت آسانسور با توجه به تعداد طبقات و هم چنین نوع نصب متفاوت است. با این حال، در بیشتر هتل های سه تا پنج طبقه، میانگین سرعت آسانسور در حدود 30 تا 60 متر در هر دقیقه می باشد.

[irp posts=”3128″ name=”سرعت آسانسور چقدر است؟ و عوامل تاثیر گذار در آن”]

آیا آسانسور هتل به برق پشتیبان نیاز دارد؟

معمولا آسانسورهای هتل به برق پشتیبان نیاز دارند، به خصوص اگر در منطقه ای باشد که برق به طور متناوب قطع می شود. به علاوه، این کار خود یک محافظ ضروری در مواقع اضطراری می باشد.

در این خصوص، می توان یکی از دو گزینه زیر را انتخاب کرد:

  1. هتل های کمتر از 4 طبقه: سیستم آسانسور هتل باید به سوئیچ اصلی متصل شود. هم چنین باید دارای سیستم کاهش باتری نیز باشد. چنین تنظیمی این اطمینان را فراهم می کند که آسانسور در صورت قطعی برق، فرود می آید.
  2. هتل های بیش از 4 طبقه: در چنین مواردی، سیستم آسانسور هتل باید به مولد اضطراری متصل باشد تا اطمینان حاصل شود که آسانسور هنگام قطعی برق، به عملکرد خود ادامه می دهد. با این حال، این نکته باید در نظر گرفته شود که مولد باید قدرت کافی برای راه اندازی آسانسور به مدت حداقل دو ساعت را داشته باشد.

[irp posts=”3180″ name=”مصرف برق آسانسور چقدر است؟”]

نکات مربوط به نگهداری آسانسور هتل

اطمینان از عملکرد دقیق آسانسور هتل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که رضایت مشتریان را به همراه دارد. نکاتی که در خصوص نگهداری آسانسور هتل باید در نظر داشته باشید، عبارت است از:

پیگیری عملیات و مشکلات آسانسور

توجه همیشگی به عملکرد آسانسور کمک می کند تا بتوانید علت بروز هر نوع مشکلی را ریشه یابی کنید. ثبت تعمیرات و نگهداری آن ها می تواند سوابقی از الگوهای تکراری در بروز مشکلاتی از قبیل هر گونه صدا و یا مشکلات در ساعت اوج استفاده را در اختیار شما قرار دهد.

انجام منظم بررسی های لازم

یکی از موثرترین اقدامات در حاصل شدن اطمینان از این که آسانسور به خوبی عمل می کند. علاوه بر این، شناسایی هر گونه مشکل کوچک و جزئی، از بروز مشکلات بعدی و هزینه های اضافی پیشگیری خواهد کرد.

عدم استفاده از شوینده های صنعتی

این نکته را در نظر داشته باشید که مکانیسم داخلی آسانسور به شدت نسبت به فرسودگی و خوردگی حساس است، به خصوص اگر با محصولات زبر تماس داشته باشد. این بدین معناست که استفاده از تمیز کننده های صنعتی می تواند به دستگاه آسیب وارد کند. به همین خاطر، توصیه می شود از تمیز کننده های ملایم استفاده شود.

در نظر گرفتن دستورالعمل مربوط به ظرفیت و وزن

اگر هتل دارای آسانسور خدماتی است که اجسام و محصولات سنگین را جابجا می کند، حتما به دستورالعمل های وزن و ظرفیت توجه داشته باشید. حمل بار بیشتر از ظرفیت آسانسور می تواند به قطعات مکانیکی آسانسور آسیب بزند.

توصیه می شود ظرفیت حمل بار، بیشتر از یک چهارم وزن کابین آسانسور نشود. حفظ وزن مناسب، این اطمینان را به شما می دهد که آسانسور عمل روانی خواهد داشت.

در پایان این که،

هتل ها از جمله مکان هایی هستند که افراد از کشورها و فرهنگ های مختلف، آن را برای اقامت کوتاه مدت خود انتخاب می کنند. به همین خاطر، مهم است که ایمنی و راحتی آن ها در این مدت در نظر گرفته شود. آسانسور یکی از امکاناتی است که وجود آن در هر هتلی چه بزرگ و چه کوچک واجب است.

انواع مختلفی آسانسور هتل وجود دارد که توصیه می شود با توجه شرایط و تعداد طبقات هتل، نصب شود. از جمله آسانسور خدماتی برای حمل سرویس ها، آسانسور غذابر برای حمل غذا از رستوران به طبقات و آسانسور آتش نشانی برای اطفای حریق.

نکته مهم بعدی این است که با توجه به استفاده زیاد آسانسور در هتل، حتما در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید تا جلوی آسیب های بیشتر و هزینه های اضافی گرفته شود.

منبع:

https://www.acslocks.com/hotel-elevator/

https://mydecorative.com/5-advantages-of-installing-a-lift-in-your-hotel-or-restaurant/

https://www.ilockey.com/hotel-elevator-ultimate-faq-guide/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *