دانستنی های آسانسور

آسانسور ویلچربر چیست؟

آسانسور ویلچر بر چیست؟

آسانسور ویلچر بر، نوعی آسانسور است که در دو نوع عمودی و شیبدار وجود دارد و به گونه‌ای طراحی شده است که امکان جابجایی ویلچر از یک سطح به سطح دیگر را فراهم می‌کند.

این آسانسور هم چنین این امکان را برای افراد ناتوان فراهم می‌کند که بتوانند از پله‌ها بالا و پایین بروند و زندگی مستقلی را داشته باشند. هر فردی به راحتی می‌تواند ویلچر را به داخل سکوی آسانسور حرکت دهد و از یک طبقه به طبقه دیگر برود.

در بیشتر موارد، آسانسورهای ویلچر بر، به صورت دائمی داخل و یا خارج ساختمان و منزل نصب می‌شوند تا امکان دسترسی بهتر فراهم شود، اما انواعی از آسانسورهای ویلچر بر متحرک و یا قابل حمل نیز وجود دارد که امکان دسترسی موقتی در مکان‌هایی که نیاز به استفاده از بالابر می‌باشد را فراهم می‌کنند.

آسانسور ویلچر بر چگونه کار می‌کند؟

آسانسور ویلچر بر پیچ و مهره

این سیستم برای آسانسورهای ویلچر بری که دارای محور هستند، استفاده می‌شود. در این سیستم، پیچ، طول محور را به کار می‌اندازد و موتور روی سکو، مهره متصل به پیچ را و موتور و مهره به دیواره سکو متصل می‌شوند.

زمانی که آسانسور حرکت می‌کند، موتور باعث می‌شود مهره اطراف پیچ به چرخش در بیاید. با چرخش مهره به یک سمت توسط موتور، آسانسور به سمت بالا کشیده می‌شود. چرخش مهره در سمت مخالف، باعث می‌شود آسانسور به سمت پایین حرکت کند.

آسانسور ویلچربر کششی

در این سیستم از وزنه‌های متعادل کننده و موتور استفاده می‌شود. در این سیستم، طناب‌های فولادی وجود دارد که کابین آسانسور و وزنه‌ها را به هم متصل می‌کنند و آسانسور به سمت بالا و پایین کشیده خواهد شد.

آسانسور ویلچربر هیدرولیک

در سیستم هیدرولیکی، سکو به یک تلمبه هیدرولیکی متصل می‌شود، مایع هیدرولیک از مخزن پمپاژ می‌شود و آسانسور به سمت بالا کشیده خواهد شد. برای پایین آمدن آسانسور، سوپاپ باز می‌شود و مایع برگردانده خواهد شد.

مزایای آسانسور ویلچربر

از جمله مزایای آسانسورهای ویلچر بر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مناسب برای افرادی که مشکلاتی را در بالا و پایین رفتن از پله‌ها دارند
  • پایین بودن هزینه‌ها در مقایسه با دیگر انواع آسانسورها
  • بدون نیاز به استفاده از اتاق دستگاه
  • قابل اعتماد، ایمن و بدون سر و صدا
  • قرارگیری در فضای بسیار کم

انواع آسانسور ویلچربر

آسانسور ویلچر بر، برای ساختمان‌ها در دو نوع عمودی و شیبدار ارائه می‌شود.

آسانسور ویلچر بر عمودی

آسانسور ویلچر بر عمودی، دستگاه بالابری است که می‌تواند مسافت در حد چند متر جابجایی داشته باشد. این آسانسور دارای یک سکوی باز و مکانیسم محرک برای بالا و پایین کردن سکو می‌باشد. از این نوع آسانسور ویلچر بر عمدتا برای محیط بیرون استفاده می‌شود، چرا که امکان دسترسی از سطح زمین به ورودی‌های بالاتر از سطح زمین را فراهم می‌کند و مقرون به صرفه و اقتصادی نیز می‌باشد.

بسته به محل نصب آسانسور، نیاز است که اقدامات حفاظتی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، اگر یک طبقه بالاتر می‌رود، نیاز است که حتما یک در محکم نصب گردد. استفاده از در این اطمینان را ایجاد می‌کند که هیچ گونه خطری برای استفاده کنندگان حین بالا و پایین رفتن با آسانسور وجود نخواهد داشت.

در حفاظتی حتما باید قفل شود و تا زمان رسیدن آسانسور به ناحیه مورد نظر باز نشود.

دستگاه باید به یک پد بتنی محکم که زیر آسانسور قرار می‌گیرد، ایمن شود و نصب آن تنها توسط متخصص صورت گیرد.

آسانسور ویلچر بر عمودی می‌تواند در محیط داخل، در یک فضای بسته و محصور شده و یا داخل یک بالابر نصب شود. از این نوع آسانسور می‌توان در محیط‌های تجاری مانند مدارس، کلیساها و یا ساختمان‌های عمومی استفاده کرد، که البته شرایط نصب کمی متفاوت تر خواهد بود.

آسانسور ویلچر بر شیبدار

آسانسور ویلچر بر شیبدار در امتداد زاویه پله حرکت می‌کند تا امکان جابجایی فرد و یا در صورت امکان، تا شدن صندلی بر روی سکو فراهم شود. این آسانسور می‌تواند در منزل و یا محیط‌های تجاری مورد استفاده قرار بگیرد.

امکان تا شدن آسانسور ویلچر بر شیبدار وجود دارد تا سایر افراد بتوانند از راه پله‌ها استفاده کنند. ویژگی ایمنی این آسانسور شامل پلکان تا شونده و بازوهای ایمنی است تا فرد هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها، از سکو خارج نشود.

در صورتی که نیاز به آسانسور برای یک پله صاف و مستقیم باشد، مسیر حرکت در یک راستا است و آسانسور بالا و یا پایین پله‌ها متوقف خواهد شد. در صورتی که آسانسور برای چند طبقه نیاز باشد، نصب باید به گونه‌ای باشد که دستگاه دارای ریل‌هایی باشد که با زاویه پله‌ها مطابقت پیدا کند.

آن چه که اهمیت دارد این است که فضای موجود در پله‌ها برای بالا و پایین شدن آسانسور حتما باید در نظر گرفته شود و فرد باید جای کافی برای سوار و پیاده شدن از ویلچر را داشته باشد.

مشخصات آسانسور ویلچر بر

آسانسور ویلچر بر با استفاده از سیستم کنترل فشار ثابت عمل می‌کند. استفاده کننده باید دکمه را فشار دهد تا آسانسور به سمت بالا حرکت کند و با رها کردن دکمه، آسانسور متوقف خواهد شد.

آسانسورهای ویلچر بر عمودی به عنوان “سیستم باز” نصب می‌شوند، بدین معنا که سکو محصور نشده است. ممکن است این آسانسورها شامل محفظه‌ای باشد که عمدتا برای کاربردهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از فرد و بالابر در برابر تغییرات آب و هوا محافظت می‌کند.

آسانسور ویلچر بر شیبدار عمدتا بر روی پله‌ها و یا دیوار کنار پله‌ها نصب می‌شود. این قبیل بالابرها معمولا دارای سکوهایی هستند که در صورتی که نیازی به استفاده از آسانسور نباشد، تا می‌شوند.

آسانسور ویلچر بر عمودی، ساختاری دارد که سیستم عامل و اجزای مکانیکی را در خود جای داده است و هم چنین دارای ریل‌هایی است که سکو بر روی آن به حرکت در می‌آید. آسانسور باید به زمین و یا در طبقات کاملا محکم باشد و یا حتی ممکن است نصب از طریق سوراخی زیر آسانسور انجام شود، درست همانند سایر آسانسورها.

آن چه که اهمیت دارد این است که قوانین ساختمانی حین نصب آسانسور ویلچر بر در نظر گرفته شود تا این اطمینان حاصل گردد که کابین آسانسور قادر به تحمل وزن بدن مسافر و تجهیزات آسانسور می‌باشد.

نوع شیبدار این آسانسور بر روی سیستم چرخ دنده‌ای و یا سیستم طناب زنجیردار کار می‌کند و سکو بر روی ریل به حرکت در می‌آید و می‌تواند بر روی پله‌های صاف و یا حتی پله‌هایی که چندین پیچ دارند نیز نصب شود.

توجه داشته باشید که تمامی آسانسورهای ویلچر بر باید ویژگی‌های ایمنی را داشته باشند. سیستم سنسور این اطمینان را ایجاد می‌کند که آسانسور در صورت برخورد با مانع، متوقف خواهد شد. به عنوان مثال، در صورتی که مجموعه‌ای از سنسورها زیر آسانسور نصب شده باشد، در صورت برخورد با موانع از حرکت متوقف خواهد شد.

از دیگر مشخصات ایمنی می‌توان به مواردی از قبیل: دکمه توقف اضطراری و هم چنین قفل الکترومکانیکی دروازه و یا درها اشاره کرد که جلوی باز شدن آسانسور حین حرکت را می‌گیرد.

چگونه یک آسانسور ویلچر بر انتخاب کنیم؟

5 موردی که هنگام انتخاب یک آسانسور ویلچر بر باید در نظر داشته باشید، عبارت است از:

1- عمودی و یا شیبدار؟

آسانسور ویلچر بر شیبدار معمولا زمانی استفاده می‌شود که امکان نصب آسانسور عمودی وجود نداشته باشد و غلبه بر پله‌ها تنها از طریق حرکت کردن بر روی آن‌ها امکان پذیر است.
آسانسور ویلچر بر عمودی به فضای بیشتر، سیستم بالابر و هم چنین پد بتنی نیاز دارد تا ایمنی هنگام جابجایی برقرار شود.

2-آسانسور خانگی و یا تجاری؟

هر گونه استفاده غیر خانگی، جنبه تجاری و عمومی پیدا می‌کند. آسانسورهای تجاری و عمومی ویژگی‌های متفاوتی دارند. به عنوان مثال، در اماکن مذهبی و یا مدارس از نوع تجاری این آسانسورها استفاده می‌شود.

3-استفاده در محیط داخل و یا خارج؟

آسانسورهای ویلچر بر عمودی اغلب در محیط بیرون نصب می‌شوند و امکان دسترسی از سطح زمین تا در ورودی را فراهم می‌کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که آسانسوری که در محیط بیرون نصب می‌شود باید مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی داشته باشد و اصول نگهداری آسانسور رعایت شود.

4-بررسی مکان و جای قرارگیری آسانسور

نصب آسانسور ویلچر بر به یک ورودی از سطح زمین تا سطحی که باید بالا برود، نیاز دارد. نصب ایمن و طولانی مدت آسانسور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به همین خاطر این کار حتما باید متخصص انجام شود.

5-انتخاب برند معتبر

آسانسور ویلچر بر باید با کدهای اختصاصی انجمن‌های صنعتی مطابقت داشته باشد. بنابراین، در انتخاب برند دقت کنید. شرکت‌های با سابقه، آسانسورهایی با دوام و ماندگاری بالا را تولید می‌کنند.

نصب و سرویس آسانسور ویلچر بر

جهت نصب آسانسور ویلچر بر، ناحیه مورد نظر باید شرایطی را داشته باشد. آسانسور باید به کف زمین محکم شود و بسته به نوع نصب به تجهیزات و ایمنی بیشتری نیاز خواهد بود. از آن جایی که آسانسور به برق نیاز دارد، آمادگی‌های الکتریکی نیز باید در نظر گرفته شود.

[irp posts=”3654″ name=”نصب و راه اندازی آسانسور”]

نصب آسانسور عرشه در فضای بیرون

در کل، آسانوسر ویلچر بر عمودی باید به وسیله یک قطعه بتنی ثابت نگه داشته شود. بهتر است قطعه بتی ضخامتی در حدود شش اینچ داشته باشد. در صورتی که نصب توسط متخصص انجام شود، این اطمینان را خواهید داشت که تمامی اصول استاندارد و ایمنی رعایت خواهد شد.

آسانسور عرشه حتما باید دارای یک دروازه/ در محکم باشد. در صورتی که این در محکم نباشد، خساراتی به فرد و یا حتی آسانسور وارد خواهد شد. ممکن است با توجه به اندازه آسانسور، نیاز به نصب یک دروازه بر روی سکو باشد. قفل‌های خودکار روی دروازه، از باز شدن در هنگام حرکت و یا فرود آمدن آسانسور جلوگیری می‌کنند.

هنگام استفاده از این آسانسور با ویلچر برقی، فرد باید به آرامی سوار شود. اهمیت دادن به این قبیل موارد کوچک در ساخت و نصب آسانسور عرشه خانگی بسیار مهم می‌باشد.

آسانسور عمودی محصور شده در فضای بیرون

برخی آسانسورهای ویلچر بر به صورت بسته و محصور شده هستند و گزینه مناسبی برای محافظت از فرد در برابر تغییرات آب و هوایی می‌باشند. محفظه آسانسور می‌تواند از فلز، شیشه و یا آکریلیک ساخته شود. درها و دروزازه‌ها نیز به قسمت ورودی و یا خارجی اضافه می‌شوند و قفل‌های اتوماتیک و خودکار نیز این اطمینان را می‌دهند که درهای آسانسور حین حرکت، بسته می‌ماند.

آسانسور ویلچربر عمودی

امکان نصب آسانسور ویلچر بر عمودی در منزل وجود دارد. درست همانند ویلچر خانگی با این تفاوت که هزینه کمتری را به همراه خواهد داشت. نصب این نوع آسانسور به تجهیزات خاصی نیاز دارد. به عنوان مثال، دیواری که آسانسور در آن قرار می‌گیرد باید قاب 2×4 و یا 2×6 داشته باشد تا از قرارگیری محکم آسانسور اطمینان حاصل شود.

حتما نیاز است سوراخ و گودالی زیر آسانسور ایجاد شود. بالابر باید مربعی و لوله‌ای باشد و برق آسانسور نیز دکمه قطع داشته باشد.

نگهداری آسانسور ویلچربر

در صورتی که آسانسورهای ویلچر بر به خوبی نگهداری شوند، سال‌ها کار خواهند کرد. این آسانسورها همانند ماشین به تعمیر و سرویس نیاز دارند و ممکن است نیاز به تعویض برخی قطعات آن‌ها در طول استفاده باشد. تولیدکنندگان ضمانت‌های مختلفی را در خصوص طول عمر دستگاه ارائه می‌دهند. اما واقعیت این است که در صورت عدم نگهداری مناسب از آسانسور، نباید انتظار داشته باشید این دستگاه سال‌ها برای شما کار کند.

  • اگر آسانسور در جایی نصب می‌شود که بیشتر در معرض آب نمک قرار دارد، نیاز است اهمیت بیشتری به نگهداری داده شود. در چنین شرایطی، آسانسور باید به طور مرتب سرویس شود تا جلوی اثرات خوردگی با نمک گرفته شود.
  • ممکن است آسانسور در روزهای بسیار سرد، به خوبی کار نکند. به همین خاطر، اگر در نواحی زندگی می‌کنید که زمستان‌های سردی را دارید، حتما نسبت به برداشتن برف از زیر آسانسور اهمیت دهید.

شرایط و نکات نگهداری از آسانسور هنگام نصب توسط متخصصین به شما ارائه خواهد شد.

[irp posts=”605″ name=”تعمیر و نگهداری آسانسور”]

نکاتی که قبل از خرید آسانسور ویلچربر باید در نظر داشته باشید

  • آسانسورهای ویلچر بر نباید برای جابجایی و حمل بار مورد استفاده قرار بگیرند.
  • نصب آسانسور ویلچر بر را به افراد متخصص بسپارید. ملاحظات نصب و ساخت این نوع آسانسور باید در نظر گرفته شود.
  • آسانسور ویلچر بر با توجه به نیازهای شما آماده می‌شود. فاصله حرکت از سطح زمین تا در ورودی و هم چنین سمتی که در آسانسور باید باز شود، مواردی هستند که در نظر گرفته خواهند شد.
  • هزینه آسانسورهای ویلچر بر متفاوت است. در صورتی که ویژگی‌های دیگری به آسانسور اضافه شود، هزینه‌ها به مراتب افزایش خواهد یافت. این مورد را در نظر داشته باشید که هزینه ساخت و نصب آسانسورهای ویلچر بر تجاری از خانگی بیشتر می‌باشد.

[irp posts=”4299″ name=”راهنمای خرید آسانسور”]

هزینه آسانسور ویلچربر

عواملی که بر هزینه آسانسور ویلچربر تاثیر می‌گذارند:

  • سازنده: برندهایی که شناخته شده و معتبر هستند، به مراتب گران تر خواهند بود.
  • مدل راه پله: در صورتی که راه پله صاف باشد، هزینه به مراتب کمتر است، چرا که برای راه پله‌هایی که پیچ و خم دارند، طراحی خاصی در نظر گرفته خواهد شد.
  • ارتفاع آسانسور: برای هر دو نوع شیبدار و عمودی، هر چه ارتفاعی که آسانسور بالا می‌رود، بیشتر باشد، هزینه‌ها نیز بیشتر خواهد بود. به علاوه این که، اگر ارتفاع آسانسور عمودی بیشتر از دو متر باشد، باید نوع بسته مورد استفاده قرار بگیرد تا ایمنی فرد بیشتر باشد.
  • نصب آسانسور در محیط داخل و یا خارج: آسانسورهایی که در محیط بیرون نصب می‌شوند، باید نسبت به تغییرات هوا مقاوم باشند، به همین خاطر هزینه بیشتری را به همراه خواهند داشت.
  • وزن: معمولا ظرفیت مجازی برای وزنی که آسانسور می‌تواند تحمل کند، در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که نیاز به ظرفیت وزن بیشتر باشد، هزینه‌ها نیز بیشتر خواهد شد. نکته مهم این است که وزن فرد و ویلچر هر دو در نظر گرفته شود.

در پایان این که،

آسانسور ویلچر بر به گونه‌ای طراحی شده است که به افراد مسن، افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند و مشکلاتی را در بالا و پایین رفتن از پله‌ها دارند، کمک می‌کند تا بتوانند زندگی راحت تر و مستقلی را تجربه کنند.

این آسانسور دارای یک سکوی L شکل است که ویلچر بر روی آن قرار می‌گیرد و ما بین طبقات به حرکت در می‌آید.

آن چه که آسانسور ویلچربر را از دیگر انواع آسانسورها متمایز می‌سازد، سیستم کنترلی است که داخل آسانسور وجود دارد و فرد می‌تواند این کار را به تنهایی انجام دهد. این آسانسورها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که عملکرد خودکاری دارند.

منبع

https: //silvercross.com/wheelchair-lifts/

https: //silvercross.com/wheelchair-lifts/vertical-platform-lifts/

https: //silvercross.com/wheelchair-lifts/how-to-choose-a-wheelchair-lift/

https: //silvercross.com/wheelchair-lifts/wheelchair-lifts-installation-service/

https: //silvercross.com/wheelchair-lifts/wheelchair-lift-tips-resources/

https: //silvercross.com/wheelchair-lifts/inclined-platform-lifts/

https: //www.payingforseniorcare.com/financial-assistance/platform-lifts

https: //www.premierliftgroup.co.uk/platform-lifts/how-do-platform-lifts-work

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *