قطعات آسانسور

کابین آسانسور چیست؟ انواع کابین آسانسور

انواع کابین آسانسور

اولین جایی که میهمانان شما از آن دیدن می کنند، کابین آسانسور شماست. این کابین آسانسور و تزئیناتش است که کلاس کار ساختمان شما را نمایش می دهد. تزئینات و طراحی کابین آسانسور باید به نحوی باشد که با معماری و نمای ساختمان شما همخوانی داشته باشد.

یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش ها در نصب آسانسور، کابین آسانسور است. کابین یکی از بخش های مکانیکی آسانسور است و در واقع مهم ترین قسمت آسانسور نیز می باشد، زیرا مسافران به صورت مستقیم با این بخش از آسانسور در ارتباط هستند. ما در این بخش قصد داریم به معرفی انواع کابین آسانسور بپردازیم، با ما همراه باشید.

کابین آسانسور

به اتاقک فلزی که در داخل چاهک آسانسور با حرکت عمودی شروع به حرکت کرده و مسافرین یا بار را در طبقات مختلف جا به جا می کند، کابین آسانسور گفته می شود.

کابین آسانسور از چه اجزایی تشکیل شده است؟

کابین آسانسور از سه بخش تشکیل شده است که شامل:

  1. چهارچوب آسانسور 
  2. سکو آسانسور
  3. دیواره ها آسانسور

    دیواره ها آسانسور

    دیواره ها آسانسور

دیواره ها آسانسور

  1. کف،
  2. سقف،
  3. دیواره های اطراف،
  4. پوشش های داخلی و
  5. تزئینات داخل کابین

[irp posts=”3263″ name=”تزیین اتاق آسانسور چیست”]

درب کابین علاوه بر اینکه حکم تزئین آسانسور را دارد، وظیفه حفظ ایمنی جان مسافران را نیز بر عهده دارد.

یوک کابین که شامل یوک بالا و پایین است، دربرگیرنده کل کابین آسانسور است. در واقع تمامی وزن کابین و مسافران آن توسط یوک به سیم بکسل ها انتقال داده می شود.

یوک کابین آسانسور

یوک کابین آسانسور

[irp posts=”3785″ name=”یوک کابین آسانسور چیست”]

نکات مهم در طراحی و ساخت کابین های آسانسور عبارتند از:

  • طراحی زیبا و شیک کابین؛
  • تضمین ایمنی جان مسافران؛
  • جنس کابین و ابعاد آن؛

بدنه کابین از جنس ورق فولادی است که ضخامت آن باید حداقل 1.5 میلی متر باشد. ضخامت کف و سقف باید حداقل 2 میلی متر باشد. فاصله بین بدنه کابین و سطح داخلی دیواره چاه آسانسور باید حداقل 5 و حداکثر 10 سانتی متر باشد.

علت طراحی و ساخت بدنه کابین به صورت قطعات کوچک این است که نصب و مونتاژ آن در داخل چاه آسان تر انجام شود. طبق استانداردها سقف کابین باید طوری طراحی شود که حداقل بتواند وزن 2 نفر را بدون هیچ گونه انحراف و پیچشی تحمل کند. کف کابین از جنس ورقه فولادی است که در اکثر مواقع به منظور کاهش سر و صدا از مقداری چوب نیز در ساخت و طراحی آن استفاده می شود. برای تزئین کف کابین آسانسور از سنگ سرامیک، گرانیت و یا کفپوش های ضد خش استفاده می شود، همچنین در کف آسانسورهای خودرو بر از ورق آجدار استفاده می شود. بدنه کابین آسانسور را با توجه به کاربری آن می توان با ام دی اف یا استیل روی تخته های نئوپان تزئین کرد.

انواع درب کابین آسانسور

انواع درب کابین آسانسور

بخش های مهم کابین که شامل کف، سقف و دیواره های آسانسور است باید از لحاظ مکانیکی کاملا مستحکم باشند. نکته ای که در هنگام طراحی و ساخت کابین آسانسور بسیار مهم است، توجه به مقاومت کابین دربرابر نیروهای وارده در زمان حرکت کابین، هنگام فعال شدن پاراشوت و یا برخورد با ضربه گیرهای ته چاهک است. تمامی اجزای کابین آسانسور که شامل اتاقک، کفشک ها، یوک کابین، دیواره های کف و سقف کابین است، باید توانایی تحمل تمامی این فشارها را داشته باشد.

[irp posts=”3190″ name=”ترمز آسانسور چیست؟ (پاراشوت) ترمز اضطراری یا ترمز ایمنی”]

انواع درب کابین آسانسور

  • کابین آسانسور با درب نیمه اتوماتیک تلسکوپی
  • کابین آسانسور با درب تمام اتوماتیک تلسکوپی
  • کابین آسانسور با درب تمام اتوماتیک سانترال
  • کابین آسانسور بدون درب
  • نوع درب کابین به صورت دولته، سه لته، چهارلته، اتوبوسی، سینوسی و … نیز است.
    درب کابیت سانترال دو لته

    درب کابیت سانترال دو لته

     

[irp posts=”2897″ name=”انواع درب آسانسور چیست؟”]

انواع تزئینات داخل کابین آسانسور

کابین آسانسور تمام استیل

در واقع یکی از بهترین انواع کابین آسانسور، کابین های تمام استیل هستند. در ساخت و طراحی کابین آسانسور تمام استیل، سرتاسر دیواره ها، نوارها و تمامی ورقه های استفاده شده از جنس استیل هستند. در کف کابین های تمام استیل از کفپوش سنگ استفاده می شود. کابین های تمام استیل مدل های بسیار متنوعی دارند که شامل کابین دودی طلایی، تایل، استیل خشدار، میرور، گندمی طلایی و …. است.

کابین آسانسور تمام استیل

کابین آسانسور تمام استیل

کابین آسانسور نیمه استیل

این نوع از کابین ها از جنس استیل و MDF هستند، و قیمت کابین آسانسور نیمه استیل به نسبت کابین های تمام استیل کمتر است. البته ترکیب استیل و MDF باعث زیبایی بیشتر کابین می شود. یکی از طرح های پرطرفدار کابین های نیمه استیل، طرح MDF هایگلاس با ترکیب استیل طلایی است.

کابین آسانسور ام دی اف mdf

یکی از ساده ترین و ارزان ترین کابین های آسانسور، کابین آسانسور MDF است. این نوع از کابین ها نیز طرح های بسیار متنوعی دارند که با توجه به سلیقه مشتری و کاربری آسانسور از آن ها استفاده می شود.

کابین آسانسور ام دی اف mdf

کابین آسانسور ام دی اف mdf

کابین آسانسور فرمیکا

اگر به دنبال کابین های بسیار ساده تر و ارزان تر هستید، کابین های آسانسور فرمیکا مناسب شما است، در طراحی و ساخت این نوع از کابین ها از فرم ها استفاده می شود. کابین های فرمیکا از نظر ظاهری شباهت بسیاری به کابین های MDF دارند اما از این نوع کابین طبق قوانین جدید کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

[irp posts=”3632″ name=”آسانسور پانوراما (اسانسور شیشه ای) چیست؟”]

کابین آسانسور شیشه ای

در طراحی و ساخت بدنه کابین آسانسور شیشه ای (پاناروما)، به طور کامل از شیشه استفاده می شود که کاربری آن بیشتر در نمای ساختمان و یا در مراکز تجاری است.

کابین آسانسور شیشه ای

کابین آسانسور شیشه ای

کابین با دیواره گالوانیزه و کف پارکت یا سنگ

از این نوع کابین اصولا در بالابرها و یا در ساختمان ها به صورت موقتی استفاده می شود.

ظرفیت کابین های آسانسور برای جابه جایی مسافران اصولا 4-6-8-10 -12 نفره و …. است. همچنین ظرفیت کابین های مختص حمل بار اصولا 10-13-21 نفره و … است. رایج ترین ظرفیت کابین های آسانسور، کابین های 4 الی 8 نفره هستند.

[irp posts=”3186″ name=”کفپوش آسانسور چیست؟ و معرفی انواع کف پوش”]

طراحی کابین آسانسور

در طراحی و ساخت فضای داخلی کابین آسانسور از جنس و طرح های بسیار مختلفی استفاده می شود. به این صورت که در طراحی داخلی برخی از کابین ها به صورت تمام استیل و یا نیمه استیل است، در برخی دیگر از MDF نیز استفاده می شود. البته گاهی برای جلوه بیشتر کابین ها از شیشه و آینه نیز استفاده می شود.

اما اصولا برای ساخت یک کابین مستحکم، زیبا و با ماندگاری بالا از استیل استفاده می شود، زیرا این جنس علاوه بر اینکه مقاومت بسیار بالایی دارد بلکه تنوع بسیار زیادی نیز دارد. در کابین های تمام استیل، پوشش داخلی سرتاسر از جنس استیل ضد خش است که در انواع میرور، گندمی، طلایی، خشدار، طرحدار و دودی در بازار موجود است. در میان انواع طرح های کابین از جنس استیل، استیل شامپاینی، استیل میرور دودی، استیل میرور طلایی و استیل های طرح دار از لحاظ زیبایی و کیفیت بهتر از سایرین است. اصولا در ساختمان های لوکس از این نوع کابین ها استفاده می شود. کابین های تمام استیل در برابر فشار و ضربه از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند، به همین دلیل طول عمر بسیار بالایی نیز دارند. قیمت کابین تمام استیل بالاتر از قیمت سایر انواع کابین ها است.

طراحی کابین آسانسور

طراحی کابین آسانسور

برای ایمنی کابین آسانسور باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  1. از متخصصان این حوزه کمک بگیرید.
  2. از متریال به کار رفته در ساخت کابین مطمئن شوید.

یکی از رایج ترین خطراتی که کابین آسانسور را تهدید می کند، خطر آتش سوزی است و در صورتی که متریال به کار برده شده در ساخت کابین آسانسور مناسب نباشد، امکان آتش سوزی آن بسیار زیاد است.

[irp posts=”3194″ name=”ایمنی در آسانسور”]

آیا امکان طراحی سفارشی کابین آسانسور در پادرا وجود دارد؟

بله، ما در شرکت آسانسور پادرا، آماده طراحی و ساخت انواع کابین آسانسور طبق سلیقه شما مشتریان عزیز هستیم.

برای سفارش انواع کابین آسانسور از شرکت اوج گستران پادرا که با بیش از یک دهه سابقه در صنعت آسانسور و پله برقی، رزومه بسیار درخشانی داشته است می توانید با شماره تلفن های درج شده در قسمت تماس با ما، تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *