قطعات آسانسور

انکودر آسانسور چیست؟

انکودر آسانسور چیست؟

 مقدمه

اطمینان از یک سواری ایمن و مطمئن در هر زمان هدف اصلی صنعت آسانسور است. در آسانسورمنظور از انکودر نوعی سیستم کنترل‌کننده است  که آسانسور چه موقع به طبقه مناسب و در موقعیت مناسب رسیده است. یعنی بازخورد حرکت انکودر به کنترل آسانسور اطمینان می‌دهد که درهای آسانسور هم سطح با سطح زمین باز می‌شوند. بدون انکودر، ممکن است خودتان را در حال بالا رفتن یا خارج شدن از آسانسور ببینید، نه اینکه به سادگی از طبقه هم سطح خارج شوید. اگر مشتاق هستید که اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کارکرد انکودر آسانسور

انکودرها بازخورد سرعت ، شتاب ، جهت و موقعیت را به سیستم های حرکتی آسانسور  ارائه می دهند. دو نوع بازخورد اساسی مطلق و افزایشی است. انکودرهای مطلق اطلاعات موقعیت مکانی منحصر به فرد را در همه مکانها گزارش می دهند و از دست دادن قدرت بی تأثیر هستند. انکودرهای افزایشی همچنین اطلاعات موقعیت را ارائه می دهند، اما از یک مرجع شمارش می کنند، که ممکن است نیاز داشته باشد که یک سیستم پس از، از دست دادن قدرت به موقعیت شروع شناخته شده بازنشانی شود.

انکودر آسانسور

انکودر آسانسور

انتخاب انکودر

هنگام انتخاب انکودر چندین متغیر باید در نظر گرفته شود. رایج ترین آنها از این قرار است:

سبک انکودر. برنامه به چه نوع انکودری نیاز دارد؟ مدل شفت، از طریق سوراخ یا سوراخ توخالی کور؟

  • وضوح. برای انکودرهای افزایشی، وضوح به صورت چرخه در هر دور (CPR) تعریف می شود. برای انکودرهای مطلق، وضوح تعداد بیت هایی است که تعداد موقعیت را برای یک چرخش انکودر مطلق تعریف می کنند. به عنوان مثال ، 12 بیت یا 212 وضوح 4096 است. وضوح تک دور به تعداد شمارش موقعیت ها در یک دور 360 درجه اشاره دارد. وضوح چند دور، تعداد کل دورهای ممکن (دور 360 درجه) است که ممکن است قبل از تنظیم مجدد به صفر اندازه گیری شود؛
  • نوع خروجی انکودرها انواع مختلفی از خروجی را ارائه می دهند. انتخاب صحیح به معنی در نظر گرفتن تعداد کانال های خروجی و دستگاه دریافت کننده است. برای اطلاعات بیشتر به مقاله سفید انتخاب خروجی های انکودر دیجیتال مراجعه کنید؛
  • پاسخ فرکانس یا حداکثر فرکانس سیگنال خروجی در هرتز؛
  • دقت ، یعنی تفاوت بین موقعیت نظری یک افزایش یا بیت لبه و موقعیت واقعی لبه؛
  • اتصالات الکتریکی؛
  • شرایط محیطی. به طور خاص ، انکودرها باید طیف وسیعی از شرایط مانند رطوبت و گرد و غبار را که در نوری داخلی و لوازم الکترونیکی نفوذ می کنند ، تحمل کنند. انکودرهای مهر و موم شده برای رفع این مشکل در دسترس هستند.
  • همچنین انکودرهایی در دسترس هستند که سایر شرایط محیطی را شامل می شوند ، از جمله قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خورنده و سوزاننده و دمای محیط که تا 120 درجه سانتی گراد می رسد.

[irp posts=”3608″ name=”تابلو فرمان آسانسور چیست؟”]

نکته: انکودرها از انواع مختلف فناوری برای ایجاد سیگنال استفاده می کنند، از جمله: مکانیکی، مغناطیسی، مقاومتی و نوری، رایج ترین آنها نوری است. در سنجش نوری، انکودر بازخورد را بر اساس قطع نور ارائه می دهد.

انکودر

انکودر

مسائل مشترک رابط

طراحان باید وضوح انکودر را که نیازهای واقعی سیستم را منعکس می‌کند، شناسایی کنند. وضوح بسیار بالا می‌تواند هزینه‌ها را افزایش داده و فرکانس‌ها را بالاتر از قابلیت‌های انکودر یا گیرنده افزایش دهد. همچنین، وضوح بالاتر لزوماً به دقت سیستم بالاتر تبدیل نمی‌شود. از سوی دیگر، وضوح بسیار پایین ممکن است توانایی سیستم را برای کنترل سرعت یا موقعیت دقیق محدود کند. علاوه بر این، انکودرهای افزایشی با فاز چهارگانه نه تنها اطلاعات جهت را ارائه می‌دهند، بلکه می‌توانند در صورت ترکیب با یک دستگاه گیرنده سازگار، وضوح تصویر را تا چهار برابر افزایش دهند.

دستگاه دریافت کننده سیستم (کنترل کننده) به طور کلی خروجی انکودر را دیکته می کند. بنابراین، طراحان ابتدا باید الزامات ورودی کنترل کننده را تعیین کرده و سپس درایور خروجی انکودر سازگار را انتخاب کنند. برای اطلاعات بیشتر، به کاغذ سفید ما در انتخاب خروجی های انکودر دیجیتال مراجعه کنید.

[irp posts=”3643″ name=”تابلو برق آسانسور چیست؟”]

انواع انکودر

  • درایورهایی که جریان دستگاه های خارجی را تامین می کنند (منبع)؛
  • درایورهایی که مسیر فعلی را به زمین مدار یا معمولی (سینک) ارائه می دهند؛
  • درایورهایی که هر دو را انجام می دهند (درایور خط).

انواع انکودر

بسیاری از کنترلرها سیگنال های دیفرانسیل درایور خط را می پذیرند و نویز حالت معمول را لغو می کنند در حالی که کابل های انکودر طولانی اجرا می شوند.

نکته: سیستم اینکودر قابلیت اطمینان و دقت را در تعیین موقعیت و سرعت حرکت آسانسور و در عین حال انتقال اطلاعات بازخورد به رایانه ای که سرعت موتور آسانسور را کنترل و تنظیم می کند، ارائه می دهند. انکودرهای آسانسور جزء مهمی در سیستم کنترل آسانسور هستند که به آسانسور اجازه می دهد تا با سطح زمین متوقف شود ، درها را باز کرده و آنها را به طور کامل ببندد و سواری راحت و راحتی را برای مسافران فراهم کند.

نصب و راه اندازی انکودر 

نصب و راه اندازی بستگی به سبک انکودر دارد. انکودرهای سوراخ دار،  سوراخ می شوند و روی یک شفت دقیق می چسبند و مستقیماً از طریق یک سوار قابل انعطاف به قاب موتور متصل می شوند. تناسب مناسب بین سوراخ و محور ، و همچنین طراحی خوب انعطاف پذیر ، به حفظ دقت و عمر بلبرینگ انکودر کمک می کند.

[irp posts=”2969″ name=”آسانسور 3vf) vvvf) یا آسانسور تک سرعته چیست؟”]

از طرف دیگر ، انکودرهای شفت معمولاً روی یک سطح ثابت نصب می شوند و به یک محور محرک متصل می شوند. هم ترازی بین شفت ها و طراحی و کیفیت کوپلینگ نیز بر دقت و عمر بلبرینگ انکودر تأثیر می گذارد.

نکته: انکودرها حرکت را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند که توسط برخی از دستگاه های کنترل در یک سیستم کنترل حرکت مانند شمارنده یا PLC قابل خواندن است. انکودر یک سیگنال بازخورد ارسال می کند که می تواند برای تعیین موقعیت ، تعداد ، سرعت یا جهت استفاده شود. یک دستگاه کنترل می تواند از این اطلاعات برای ارسال فرمان برای یک عملکرد خاص استفاده کند.

نصب و راه اندازی انکودر 

سخن پایانی

سیستم آسانسورمسافربر نیازمند شتاب نرم، ترمز تیز و دقیق و جابه جایی سریع هستند، به این منظور انکودر آسانسور درچرخه ی فعالیت سیستم های آسانسور مسافربری قادر به انجام کارکردهای ویژه ای از جمله موقعیت یابی کابین به ویژه در زمان قطعی برق، دریافت فیدبک از درایو آسانسور، بار شفت بالا، افزایش ایمنی و کنترل سرعت آسانسور است.

شرکت اوج گستران پادرا ، یکی از تولید کننده های پیشرو در زمینه ارائه  انواع سیستم رمز گذاری آسانسور در بازار صنعت آسانسور است که از گذشته تاکنون خدمات ممتازی را در این زمینه به مشتریان وفادار و گرانقدر خود ارائه داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *