قطعات آسانسور

تابلو برق آسانسور چیست؟

تابلو برق آسانسور

دو قسمت اصلی موتور خانه تابلو برق آسانسور و تابلو فرمان آسانسور است. میکروکنترلر موجود در تابلو برق به همراه کنتاکتورهای فرمان و سایر قطعات وظیفه کنترل آسانسور را بر عهده دارند. اگر شما هم به پاسخ سوالاتی مانند تابلو برق آسانسور چیست؟ کاربرد تابلو برق آسانسور و قطعات سازنده آن چیست؟ با ما همراه باشید تا پاسخ سوالاتتان را دریافت کنید.

تابلو برق چیست؟

تابلو برق در صنعت و ساختمان انواع بسیار زیادی دارند. وظیفه اصلی تابلو برق حفاظت، کنترل و فرمان مدارها است و همچنین وظیفه مدیریت توزیع برق در ساختمان و صنعت را نیز بر عهده دارد.

تابلو برق ها در قطعات حفاظتی و کنترلی مانند کلیدهای اتوماتیک، رله های کنترلی، کلیدهای مغناطیسی و نمایشگرها هستند که باعث حفاظت از مدارهای برقی در برابر آتش سوزی، اتصال کوتاه، برق گرفتگی و اضافه بار می شوند و کنترل یا راه اندازی تجهیزات برقی را آسان تر می کنند.

[irp posts=”3502″ name=”آسانسور آتش نشان چیست؟”]

تفاوت تابلو برق آسانسور با تابلو فرمان آسانسور

موتور خانه آسانسور متشکل از دو تابلو است که شامل تابلو برق و تابلو فرمان آسانسور است. وظیفه تابلو فرمان آسانسور کنترل آسانسور است، به این صورت که این قطعه وظیفه کنترل سرعت موتور آسانسور، کنترل ترمزها و کنترل باز و بسته شدن درب آسانسور را بر عهده دارد. در تابلو فرمان آسانسور وضعیت و موقعیت لحظه ای کابین تشخیص داده می شود، همچنین درخواست های ارسال شده از طبقات و کابین بررسی می شود و پس از پردازش های لازم فرمان صحیح صادر می شود.

اما تابلو برق آسانسور، با استفاده از کنتاکتورهای فرمان و میکروکنترلر موجود در آن، کنترل آسانسور را انجام می دهد. اجزای تشکیل دهنده تابلو برق آسانسور باید از بهترین قطعات باشد، در صورتی که از قطعات بی کیفیت استفاده شود باعث ایجاد سر و صداهای زیاد در حین حرکت کابین آسانسور می شود.

[irp posts=”4182″ name=”تبدیل آسانسور دو سرعته ac2 به تک سرعته 3vf”]

اجزای تابلو برق آسانسور

تغذیه تابلو برق آسانسور توسط یک کابل 5 رشته ای با سطح مقطع 6 میلی متری و از سمت تابلو مشاعات انجام می شود. برای این کار 3 رشته از سیم فاز وارد کلید مینیاتوری می شود. همچنین رشته نول به شینه نول و هادی حفاظتی آن به شینه زمین تابلو برق آسانسور متصل می شود. میزان مصرف تابلو در انتخاب کلید مینیاتوی و کابل سه فاز ورودی تاثیرگذار است.

به دلیل اینکه هنگام اتصال کوتاه، سرعت عمل فیوز بیش از کلید مینیاتوری می باشد، به جای کلید منیاتوری سه فار در تابلو برق آسانسور از کلید مینیاتوری سکسیونوری استفاده می شود.

خروجی کلید مینیاتوری سه فاز، سه قسمت را تغذیه می کند که شامل:

  • برای قطع و وصل کردن برق کل آسانسور، بدون باز کردن در تابلو، به یک کلید 0 و 1 در تابلو برق متصل می شود.
  • برای ترمینال ورودی چراغ سیگنال، به سه عدد کلید فیوز شیشه ای دو آمپر نیاز است.
  • می تواند به یک رابط مینیاتوری سه فاز یا یک باس بار وصل شود.

قطعاتی که در ساخت تابلو برق استفاده می شوند

  • فیوز سه فاز
  • لامپ سیگنال
  • پریز تک فاز
  • فیوز تک فاز
  • پایه ارت
  • کانال و سیم

وظیفه تابلو برق آسانسور چیست؟

انتقال برق و تامین قدرت آسانسور از وظایف اصلی تابلو برق سه فاز آسانسور است. سایر وظایف تابلو برق سه فاز آسانسور تامین برق و روشنایی چاه و کابین آسانسور است.

تابلو برق سه فاز آسانسور، مجهز به سه فیوز جهت انتقال جریان تک فاز و سه فاز است. لامپ سیگنال، کلید گردان و کلید های مینیاتوری نیز بر روی آن تعبیه شده اند.

همچنین از خروجی سوم تابلو برق آسانسور، مدارات روشنایی چاهک آسانسور، تغذیه تابلو مدار فرمان، چاه، پریز موتورخانه و یک خط رزرو منشعب می گردد.

تابلو برق 3 فاز آسانسور

تابلو برق 3 فاز آسانسور

نکات مربوط به تابلو برق آسانسور

برای تامین روشنایی چاه آسانسور، باید دو چراغ در فواصل نیم متری از بالاترین و پایین ترین نقطه چاه نصب شود، مابقی چراغ ها نیز در فاصله 7 متری از یکدیگر نصب شوند. البته لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که می بایست تمامی چراغ ها مجهز به حفاظ چراغ تونلی، قابلیت روشن و خاموش شدن از موتور خانه و چاهک با مدار تبدیل داشته باشند.

یکی از ملزومات توجه به متناسب بودن سطح مقطع سیم و کابل با تجهیزات حفاظتی است. بنابراین در سیم کشی داخلی تابلو برق که سطح مقطع آن 6 میلی متر است حتما حتما سایر سیم های داخل تابلو هم باید 6 میلی متر باشند.

[irp posts=”3901″ name=”تراول کابل آسانسور چیست”]

نکات کلیدی در ترسیم دیاگرام توزیع برق آسانسور

  • می بایست در نقشه تابلو برق آسانسور رسم گردد.
  • مصرف الکتریکی چاهک آسانسور از تابلوی اصلی آسانسور تغذیه می شود.
  • تابلو توزیع آسانسور مستقیما به تابلو توزیع اصلی مشاعات متصل می شود. چنانچه دیزل ژنراتور در ساختمان باشد، باید ابتدا کابل های تغذیه آسانسور به تابلوی ATS و سپس به تابلو توزیع آسانسور متصل شود.
  • تابلو برق آسانسور باید در معرض دید موتورخانه نصب شود، برای مثال نباید تابلو برق آسانسور در پشت درب باشد.

نحوه کابل کشی برق آسانسور

کابلی که از تابلو مشاعات تا تابلو برق آسانسور برای تغذیه آسانسور کشیده می شود باید حداقل دارای سطح مقطع 5 در 6 باشد. کابل تغذیه آسانسور و کابل روشنایی چاله آسانسور را می توان از چاه آسانسور عبور دارد، اما بهتر است که کابل تغذیه آسانسور از رایزرها عبور داده شود. لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که استفاده از شفت آسانسور (مسیر) به عنوان کانال بالارو برای انواع مدار به غیر از مدارهای مجاز مربوط به خود آسانسور ممنوع می باشد.

[irp posts=”3895″ name=”چاه یا شفت آسانسور چیست؟”]

قیمت تابلو برق آسانسور

تابلو برق آسانسور مجهز به یک بدنه فلزی است که سایر متعلقات مربوط به این قطعه در آن تعبیه شده است. انواع تابلو برق آسانسور از لحاظ جنس، ابعاد و نوع عملکرد با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین انتخاب قطعات الکتریکی استفاده شده در آن نیز در قیمت نهایی تابلو برق آسانسور تاثیر گذار هستند. به همین دلیل قیمت تابلو برق آسانسور بر اساس نوع طراحی،برند، جنس، ابعاد و … تعیین می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *