قطعات آسانسور

تزیین کابین آسانسور چیست

تزئین اتاق آسانسور

مهم‌ترین قسمت یک ساختمان آسانسور و کابین آن است که مورد استفاده افراد بسیاری قرار می‌گیرند. بنابراین کابین آسانسورها از جمله محیط‌هایی است که باید جهت تزئین و طراحی داخلی آن توجه بسیاری شود. در ادامه به اهمیت انجام تزئینات و نیز موارد اجرایی آن اشاره می‌کنیم.

اهمیت تزئینات کابین آسانسور

همانطور که می‌دانید آسانسورها و فضای داخلی آن‌ها جزو اولین مکان‌هایی است که توسط مهمانان‌ شما مورد بازدید قرار می‎‌گیرد. در نتیجه با بکار بردن یک سری ابزار و وسایل تزئینی می‌توان احساس آرامش و امنیت را القا کرد و همچنین نظر آن‌ها را جلب کرد. در نتیجه تزئین کابین آسانسورها اهمیت ویژه‌ای دارند.

نکته‌ای که در اجرای طرح تزئینات کابین آسانسورها باید مد نظر داشته باشید این است که زمان زیباسازی باید به فضای خارجی آسانسورها هم توجه شود و تزئین‌های انجام شده با نوع ساختمان و معماری ساختمان هم‌خوانی داشته باشد. همانطور که می‌دانید تزئینات متفاوتی برای هر انواع ساختمان‌ها با کاربری‌های متفاوت از جمله ساختمان‌های مسکونی، تجاری اداری و حتی پاساژها وجود دارد و شما باید با توجه به نوع ساختمان، تزئینات مناسب آن را اعمال کرده و محیط دلنشینی را فراهم کنید.

[irp posts=”3123″ name=”کابین آسانسور چیست؟ انواع کابین آسانسور”]

چه خدماتی شامل تزئینات کابین آسانسور می‌شود؟

کلیه تزئینات کابین آسانسور شامل سقف آسانسور، کف آسانسور،آینه، دستگیره آسانسور و صفحه کلید می‌باشد که کلیه این تزئینات به بدنه گالوانیزه متصل می‌شوند. جهت بازسازی یا اعمال تزئینات جدید اول باید تمامی متعلقات کابین قبلی از بدنه گالوانیزه جدا و سپس تزئینات جدید نصب شود. اعمال این تزئینات مراحل فنی متفاوتی دارد که با توجه به نیاز و سلیقه کارفرما اعمال می‌شود.

به طور کلی زیبا سازی و تزئینات کابین آسانسور شامل موارد زیر می باشد:

  • تعویض کردن بدنه کابین
  • تعویض کف آسانسور
  • تعویض کردن دستگیره آسانسورها
  • تعویض کردن شستی آسانسور
  • نورپردازی در آسانسورها
  • تعویض کردن درب آسانسورها
  • و…
کابین آسانسور

کابین آسانسور

بازسازی و نوسازی کابین آسانسور

کابین آسانسورهایی که فرسوده شده‌اند و یا طرح داخلی آن‌ها قدیمی شده است و یا اینکه دچار آسیب شده‌اند لزومی به تعویض ندارد. در این حالت شما می‌توانید جهت بازسازی و نوسازی آن اقدام کرده و آسانسوری کاملاً نو به همراه دکوراسیون جدید و به روز با کمترین هزینه ممکن داشته باشید. دقت داشته باشید که ظاهر آسانسور مانند عملکرد صحیح آن اهمیت بسیاری دارد.

ممکن است اکثر آسانسورهایی که به بازسازی نیاز دارند جهت بهتر دیده شدن احتیاج به اعمال تزئینات دارند در نتیجه در این زمان می‌توان خدمات تزئینات کابین را با بازسازی آسانسور انجام داد. این عمل بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

کابین آسانسور

کابین آسانسور

سقف کابین آسانسور

سقف کابین آسانسور از جمله تزئینات کابین است که نقش ایمنی و تزئینی آسانسورها را برعهده دارد. سقف آسانسورها به صورت سقف کاذب با استفاده از ورقه‌های استیل یا آینه کاری انجام می‌دهند. نور پردازی‌ها نیز با استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی، لیزر و فلورسنت در محل سقف کاذب انجام می‌شود.

سقف کابین آسانسور

سقف کابین آسانسور

پوشش داخلی استفاده شده در کابین آسانسور

به طور کلی برای پوشش داخلی کابین آسانسورها از ورقه‌های ام‌دی‌اف، استیل، چوب و… استفاده می‌کنند. بهترین پوشش استفاده از ورقه‌های استیل ضد خش است. این ورقه‌ها به دلیل کیفیت بالا، مرغوبیت، زیبایی و استحکام مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است.

در بسیاری از کاربری‌های آسانسور جهت تزئین کابین آسانسور و نیز پوشش داخلی آن از آینه هم استفاده می‌کنند. استفاده از آینه جلوه‌ی ویژهای به آسانسور می‌بخشد. آینه‌کاری‌های آسانسور در انواع متفاوتی انجام می‌شود که شامل نصب آینه‌های مات و براق، قدی، نصب آینه بدون دستگیره و یا همراه با دستگیره از نوع استیل یا چوبی می‌باشد.

کفپوش کابین آسانسور

در تزئینات کف کابین آسانسورها معمولاً از انواع سنگ‌ها با طرح‌های متفاوتی مانند گرانیتی، مرمر، معرق و همچنین سنگ‌های مصنوعی و … استفاده می‌کنند. ویژگی مهمی که سنگ‌های گرانیتی معرق دارا هستند سخت و نسوز بودن آن‌ها هستند که باعث افزایش طول عمر کفپوش‌ها می‌شوند. در بسیاری از مکان‌های اداری، تجاری و همچنین هتل‌ها به جای استفاده از سنگ‌ها از موکت‌هایی استفاده می‌کنند که قابلیت شستشو دارند که در زیبایی کف کابین تأثیر به سزایی دارند.

نکته حائز اهمیت این است که حتماً قبل از نصب سنگ و یا موکت در کف آسانسور به زیرسازی مناسب و صحیح کف کابین توجه کنید.

کفپوش سنگ آسانسور

کفپوش سنگ آسانسور

کفپوش سه بعدی

کف‌پوش‌های سه بعدی درواقع لایه‌ای یک‌دست و صیقلی است. این کف‌پوش‌ها با طرح‌های زیبا و خارق‌العاده‌ای که دارند در ترکیب با سایر متریال‌های کابین آسانسور، نمایی بی‌نظیر را ایجاد می‌کند. جنس این کف‌پوش‌ها رزین اپوکسی است. دقت داشته باشید که قبل از نصب این کف‌پوش‌ها باید دقت داشته باشید که سطح کف آسانسور باید صاف و صیقلی باشد.

مزیت‌های کفپوش سه بعدی آسانسور

  • به دلیل عدم وجود درز و شکاف در مقابل مواد شیمیایی، کثیفی، گرد و خاک مقاوم است.
  • در برابر آتش‌سوزی و سایش مقاوم است.
  • می‌توان به راحتی آن را برداشت و طرح دیگری را به جای آن جایگزین کرد.
  • قابلیت نصب سریع دارد و بلافاصله قابل استفاده است.
  • دارای تصویری یکپارچه‌ است و کمترین بند در آن وجود دارد.
  • نسبت به سایر روش‌ها، ارزانتر است.
کابین آسانسور سه بعدی آسانسور

کابین آسانسور سه بعدی آسانسور

معایب کفپوش سه بعدی

  • هزینه اجرایی زیاد
  • سرد بودن کفپوش
  • ایجاد گاز سمی حین اجرای کف‌پوش
  • در صورت خرابی، باید کل کف‌پوش را تعویض کنید.

شستی آسانسور

از جمله تزئینات مهم در کابین آسانسورها می‌توان به تعویض صفحه کلید اشاره کرد. امروزه صفحه‌ کلیدهای دیجیتالی و لمسی جایگزین پنل‌های قدیمی شده‌اند. این امر از فناوری‌های مهم و نوین در تزئینات کابین به حساب می‌آید. این نوع صفحه کلیدها به دلیل استفاده راحت، زیبایی و مقاومت بالای آن طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند.

شستی آسانسور

شستی آسانسور

[irp posts=”3796″ name=”پنل شستی {شاسی} آسانسور چیست؟”]

درب آسانسور

امروزه در زمینه درب آسانسورها نوآوری‌های نوین و جذابی ایجاد شده است که اثر زیادی در زیبایی و امنیت آسانسورها داشته است. درب‌های آسانسور انواع مختلفی دارند مانند سانترال، تلسکوپی و لولایی. هر کدام با توجه به کاربردی که دارا هستند در زیبایی کابین تأثیر متفاوتی می‌گذارند.

درب لولایی

درب لولایی

[irp posts=”2897″ name=”انواع درب آسانسور چیست؟”]

آینه کاری آسانسور

یکی از خاص‌ترین و جذاب‌ترین تزئیناتی که می‌توان در کابین آسانسورها استفاده کرد آینه کاری است. آینه‌کاری در تمامی جنس‌های کابین آسانسورها از جمله چوبی، استیل، ام‌دی‌اف و… قابل اجرا می‌باشد. این آینه‌کاری را می‌توان با استفاده از آینه‌های مات و یا براق انجام داد.

توجه داشته باشید که آینه‌ها با توجه به اندازه‌ای که به کاربرده می‌شوند، قیمت‌های متفاتی دارند. ولی دقت داشته باشید که آینه‌هایی که ضخامت زیادی دارند باعث افزایش وزن کابین می‌شوند و به طبع آینه‌هایی با ضخامت نازک با ضربه‌ی کوچکی شکسته و منجر به آسیب دیدگی مسافران می‌گردد.

آیینه کاری آسانسور

آیینه کاری آسانسور

[irp posts=”4045″ name=”کاربرد آینه در آسانسور”]

تزئینات کابین آسانسور چقدر زمان نیاز دارد؟

آسانسورها با توجه به نوع طراحی و ظرفیتی که دارند مدت زمان متفاوتی را برای اعمال تزئینات می‌طلبند. برای مثال تزئین کابین آسانسورهایی که تماماً چوبی هستند نسبت از تزئین کابین‌هایی که تمام استیل هستند زمان بیشتری احتیاج دارد چرا که برش چوب و انجام ریزه کاری‌ها سخت‌تر و زمان‌برتر از برش استیل می‌باشد.

همچنین زمان مورد نیاز انجام تزئینات به نوع تزئینات انتخابی نیز بستگی دارد. چه بسا ممکن است آسانسوری دارای تزئیناتی ساده‌تر و کمتری باشد. اما آسانسورهایی وجود دارند که به دلیل لاکچری بودن آن‌ها نیازمند تزئینات بیشتری هستند به همین خاطر زمان بیشتری را صرف می‌کنند. ولی به طور کلی مدت زمان لازم برای انجام تزئینات کابین 1 تا 4 روز می‌باشد و نصب آن فقط به 12 ساعت زمان نیاز دارد.

نکات مهم در تزئینات کابین آسانسور

  • توجه داشته باشید که هر تزئینات اعمال شده در کابین آسانسورها باید براساس اصول فنی و مهندسی ساختمان باشند.
  • با توجه به وزن اصلی کابین نسبت به انتخاب متریال‌های مختلف توجه شود و نیز با توجه به قدرت اصلی موتور آسانسورها تزئینات اعمال شود.
  • حتما از مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین لوازم و قطعات استفاده کنید.
  • رنگ‌ها، طرح‌ها و چیدمان تزئینات انتخابی مناسب کابین و قابل اتصال باشد.
  • حتماً به نوع اتصال تزئینات به بدنه دقت شود. تزئینات باید با پیچ به صورتی به بدنه متصل شوند که از داخل کابین دیده نشوند.
  • توجه داشته باشید که تزئینات جدید به تزئینات قدیمی اتصال نداشته باشند. زیرا باعث کوچک شدن فضای استاندارد داخلی کابین و نیز افزایش وزن کابین آسانسور می‌شود.
  • استفاده از برچسب‌های با کیفیت و مرغوب در طراحی و تزئین کابین آسانسورها بسیار اهمیت دارد.
  • نوع تزیینات و طراحی کابین آسانسورها باید به‌گونه‌ای باشند که قابلیت اجرا داشته باشند.
کابین آسانسور

کابین آسانسور

مراحل انجام تزئینات کابین آسانسور

انجام تزئینات کابین آسانسور دارای مراحلی است که هر کدام باید به صورت اصولی انجام شود. در ادامه به بررسی این مراحل می‌پردازیم:

  1. در اولین مرحله از اعمال تزئینات، یک متخصص باید به بررسی ساختمان و آسانسور جهت تشخیص درست و عیب‌یابی بپردازد.
  2. انتخاب مناسب طرح کابین برای آسانسور
  3. ساختن کابین آسانسور
  4. باز کردن صفحه کلید کابین آسانسور
  5. باز کردن سقف و بدنه‌ی کابین
  6. باز و جدا کردن تزئینات قبلی
  7. جدا کردن کفپوش‌ کابین آسانسورها
  8. زیرسازی ومسطح کردن کف کابین با بدنه کابین
  9. نصب کفپوش
  10. نصب پنل‌های کنار درب
  11. نصب تزئینات اصلی که شامل آینه و دستگیره می‌شود
  12. نصب سقف و روشنایی

[irp posts=”4086″ name=”روشنایی کابین و چاه آسانسور”]

تزئینات داخل کابین آسانسور

تزئینات داخلی آسانسور با توجه به نوع کابین و اندازه‌های آن متفاوت می‌باشد و می‌توان از متریال‌های متفاوتی برای دیزاین استفاده کرد. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کابین آسانسور لاکچری

آسانسورهای لاکچری بیشتر برای هتل‌ها و ساختمان‌های مسکونی مناسب است. این کابین‌ها زیبایی و جلوه‌ی خیره کننده‌ای را دارا هستند که نظر بینندگای را جلب می‌کند. از متریال‌های با کیفیتی مثل چوب، استیل و ام‌دی‌اف در این کابین‌ها استفاده می‌شود و نورپردازی مورد استفاده جلوه‌ی ویژه‌ای را ایجاد می‌کند.

اکثر کفپوش‌های استفاده شده در کابین‌ آسانسورهای لاکچری سنگ مرمر و گرانیتی است و در سقف آن‌ها نورپردازی تزئینی دارند. برخی افراد از لوستر هم برای این نوع آسانسورها استفاده می‌کنند.

کابین آسانسور لاکچری

کابین آسانسور لاکچری

[irp posts=”4293″ name=”آسانسور لاکچری چیست؟ (اسانسور لوکس)”]

کابین آسانسور چوبی

در کابین‌ این آسانسورها تماماً از چوب و ام‌دی‌اف استفاده می‌شود اما می‌توان برای افزایش جلوه آسانسور، دستگیره‌ها را از فلز‌های باکیفیت استفاده کرد. تعداد کمی از آسانسورهای چوبی وجود دارد که علاوه بر چوب در آن از فلزات نیز استفاده می‌شود.

کابین آسانسور چوبی

کابین آسانسور چوبی

کابین آسانسور استیل

کابین آسانسورهای استیل همانطور که از نامشان مشخص است جنس آن تماماً از استیل است و بیشتر برای مکان‌های تجاری و اداری استفاده می‌شود. فلزات استیل استفاده شده باید از باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین آلیاژها تهیه شده باشند چراکه یک کابین آسانسور علاوه بر زیبایی و ایجاد حس آرامش، باید از حس امنیت بالایی برخوردار باشد که قسمت عمده‌ی این امنیت را تزئینات به کار برده شده ایجاد می‌کند.

کابین آسانسور تمام استیل

کابین آسانسور تمام استیل

عوامل موثر بر هزینه بازسازی آسانسور و تزئینات کابین آسانسور

عوامل موثر بر هزینه بازسازی و تزئینات کابین آسانسور متفاوت است. روند بازسازی آسانسور می‌تواند از نظر فنی و موتوری و یا تزئیناتی باشد. ممکن است بازسازی به دلیل آسیب‌هایی مثل شکستگی پنل‌ها یا آسیب‌هایی به صفحه کلید باشد. در هرحال باید از حدود کلی قیمت بازسازی و تزئیناتی آسانسور اطلاعات کافی داشته باشیم.

متریال‌های انتخاب شده برای کابین آسانسورها نقش تعیین کننده‌ای بر روی قیمت بازسازی و تزئینات دارند. مثلاً متریال‌هایی مانند ام‌دی‌اف و فرمیکا قیمت کمتری نسبت به استیل دارند. بنابراین اگر شما به دنبال بازسازی با هزینه کم هستید، می‌توانید این نوع متریال‌ها را انتخاب کنید.

علاوه بر موضوع سرویس و تعمیر آسانسورها، وضعیت داخلی کابین‌ آسانسورها نیز نیاز به تعمیر و بازسازی دارند. سلیقه و انتظارات شما در برآورد هزینه نقش مؤثری دارد. در اکثر موارد، طراحی داخلی کابین‌ها قدیمی هستند و با سلیقه امروزی شما منطبق نیستند. برای رفع این مشکل، به جای اینکه به فکر تعویض کل کابین باشید، می‌توان به بازسازی و زیباسازی ارزان و اصولی فکر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *