دانستنی های آسانسور

توقف آسانسور بین طبقات

توقف آسانسور بین طبقات

توقف آسانسور بین طبقات و گیر افتادن داخل آن می تواند با ترس زیادی همراه باشد. گرچه این اتفاق به ندرت رخ می دهد، اما توقف ناگهانی آسانسور دور از ذهن نیست و اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، خوب است که بدانید چه کاری باید انجام دهید.

آسانسورها در مکان های مختلفی از قبیل ادارات، مراکز خرید، بیمارستان ها و هتل ها یافت می شوند و اجتناب در استفاده از آسانسور تقریبا غیر ممکن است. آسانسورها به دلایل مختلفی از جمله حمل بار و کالا، کاهش زمان پیاده روی و بالا و پایین رفتن از پله ها و هم چنین کمک به افرادی که مشکلات حرکتی دارند، مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی علت توقف آسانسور بین طبقات و باید و نبایدهای قرارگیری در چنین موقعیتی بپردازیم.

علت توقف آسانسور بین طبقات چیست؟

توقف آسانسور بین طبقات می تواند به دلیل قطعی برق و یا نقص در یکی از مکانیسم ها باشد. اکنون به بررسی برخی دلایل موثر خواهیم پرداخت.

  • قطعی برق
  • حادثه
  • خرابی موتور
  • آلودگی روغن
  • خرابی سیستم عامل
  • عدم توجه به ظرفیت مجاز آسانسور.

قطعی برق

زمانی که برق قطع می شود، آسانسور به طور ناگهانی ما بین طبقات متوقف خواهد شد، چرا که این سیستم مجهز به ترمزهای الکترومغناطیسی است. در استفاده معمولی، یک سیم پیچ الکتریکی، ترمز را باز نگه می دارد. به محض قطع شدن برق، ترمز درگیر می شود و آسانسور از حرکت می ایستد.

در چنین شرایطی، اگر آسانسور مجهز به برق پشتیبان نباشد، تا زمان وصل شدن مجدد برق، کابین خاموش می ماند.

ممکن است قطعی برق در کل ساختمان اتفاق افتاده باشد و یا تنها یک اتصال کوچک باشد که منجر به قطعی برق آسانسور شود، که عمدتا مربوط به مورد دوم است.

[irp posts=”3180″ name=”مصرف برق آسانسور چقدر است؟”]

حادثه

در برخی موارد، اشتباهات و خطای انسانی، علت اصلی بروز مشکل می باشد، اشتباهاتی که می توانند تصادفی و یا عمدی باشند. ریختن نوشیدنی بر روی صفحه کنترل، قطع یک سیم یا خاموش کردن برق، شکستن دکمه ها، همه این موارد می توانند بر نحوه عملکرد آسانسور تاثیر منفی بگذارند.

اگر میزان آسیبی که به آسانسور وارد می شود، به اندازه کافی شدید باشد، می تواند منجر به توقف آسانسور بین طبقات شود.

خرابی موتور آسانسور 

اگر موتوری که باعث بالا و پایین رفتن آسانسور می شود، بنا به هر دلیلی خراب شود، آسانسور از حرکت باز می ایستد. ممکن است موتور به راحتی فرسوده شود و یا برخی از قطعات آن دچار شکستگی و فرسودگی شود.

این دلیل خوبی است که موتور آسانسور همواره بررسی شود و در صورت نیاز، نسبت به تعویض برخی قطعات آن اقدام گردد.

[irp posts=”4201″ name=”انواع خرابی موتور آسانسور”]

آلودگی روغن آسانسور 

به مرور زمان و در صورت عدم بررسی های منظم موتور، ذرات فلزی ریزی آزاد می شوند. این مورد می تواند منجر به بروز مشکلات داخلی در موتور آسانسور و در نهایت، توقف آسانسور شود. هر گونه آلودگی در روغن می تواند باعث بروز مشکلاتی از جمله خرابی موتور شود.

روغن آسانسور نیز همانند روغن خودرو، باید همواره تمیز شود.

خرابی سیستم عامل

اگر سیستم عامل آسانسور کار نکند، می تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند باز نشدن در هنگام رسیدن آسانسور به طبقات شود و یا حتی ممکن است آسانسور به طبقه درست نرسد. در نهایت، این احتمال وجود دارد که آسانسور بین طبقات متوقف شود.

عدم توجه به ظرفیت مجاز آسانسور

همه آسانسورها دارای سنسور ظرفیت وزن هستند. زمانی که تعداد افرادی که سوار آسانسور می شوند، بیشتر از ظرفیت مجاز شود، باید این احتمال داده شود که ممکن است آسانسور ما بین طبقات متوقف شود.

در نود درصد موارد، این قبیل مشکلات قابل پیشگیری هستند و می توان جلوی بروز آن ها را با انجام روش های نگهداری و تعمیر مناسب قطعات گرفت. به همین خاطر است که بررسی منظم توسط متخصصین، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

[irp posts=”4129″ name=”ظرفیت آسانسور چقدر است؟ و نحوه محاسبه”]

هنگام توقف آسانسور بین طبقات چه باید کرد؟

  • از زنگ خطر استفاده کنید. زمانی که متوجه شدید آسانسور متوقف شده، دکمه زنگ خطر را فشار دهید تا به اپراتور وصل شوید و افراد به کمک شما بیایند.
  • کمک بخواهید. اگر مقداری از در باز باشد و نور دیده شود، به این معناست که شما نزدیک به طبقات هستید. می توانید در چنین شرایطی، اعلام کمک کنید تا صدای شما شنیده شود.
  • آرامش خودتان را حفظ کنید. گیر افتادن در هر فضای کوچکی می تواند ترسناک باشد، به خصوص اگر فوبیا داشته باشید. با این حال، مهم است که آرامش تان را تا حد امکان حفظ کنید. چند نفس عمیق بکشید و منتظر کمک بمانید.
  • به متخصصین اعتماد کنید. اپراتورها، افراد متخصصی هستند که برای کنترل چنین مواقعی آموزش دیده اند. آن ها اقداماتی و روش هایی را انجام می دهند تا شما با ایمنی کامل از آسانسور خارج شوید، بنابراین، حتما به توصیه های شان گوش دهید.

هنگام توقف آسانسور بین طبقات، چه کارهایی را نباید انجام داد؟

  • از باز کردن در به زور خودداری کنید. باز کردن در، هنگام توقف آسانسور بسیار خطرناک است. اگر در، مقداری باز باشد، از انجام این کار باید خودداری شود، چرا که احتمال به حرکت افتادن آسانسور را افزایش می دهد.
  • از پریدن بالا و پایین خودداری کنید. زمانی که آسانسور ما بین طبقات متوقف می شود، مهم است که در همان حالت باقی بماند. این کار می تواند باعث سقوط آسانسور و بروز آسیب و شکستگی در افراد داخل کابین شود.

[irp posts=”3837″ name=”دستورالعمل حرکت دستی آسانسور با موتور گیربکس و گیرلس”]

چگونه می توان احتمال توقف آسانسور بین طبقات را به حداقل رساند؟

در بیشتر مواقع، شما نمی توانید متوقف شدن ناگهانی آسانسور را پیش بینی کنید، با این حال، نکات مهمی وجود دارد که رعایت آن ها می تواند احتمال بروز چنین اتفاقی را به حداقل برساند. از جمله:

  • در مواقع آتش سوزی از آسانسور استفاده نکنید. هرگز در مواقع اضطراری مانند آتش سوزی، برای خارج شدن از ساختمان از آسانسور استفاده نکنید. ممکن است فکر کنید، این کار سریع ترین راه نجات و خروج باشد، اما در واقع، اگر آتش سوزی، به سیستم برق ساختمان آسیب زده باشد، احتمال گیر افتادن در آسانسور بیشتر خواهد بو.

توصیه می شود در چنین شرایطی، حتما از پله ها و یا پله اضطراری استفاده کنید.

  • سوار آسانسور شلوغ نشوید. همه آسانسورها ظرفیت مجاز دارند. زمانی که وزن افراد داخل کابین، بیشتر از ظرفیت مجاز شود، ممکن است آسانسور قادر به کنترل وزن نباشد و ما بین طبقات متوقف شود. میزان ظرفیت مجاز آسانسور داخل کابین گذاشته شده و توصیه می شود حتما به این مورد اهمیت داده شود.

اگر احساس کردید، وزن افراد بیشتر از ظرفیت مجاز است، چند لحظه صبر کنید و با آسانسور/ سفر بعدی به طبقه مورد نظر بروید.

در مواقعی که خارج از آسانسور هستید

ممکن است پیش بیاید که شما خارج از آسانسور هستید، اما متوجه می شوید آسانسور بین طبقات گیر کرده، صرف نظر از این که فردی داخل آسانسور می باشد یا خیر، حتما با متخصص تماس بگیرید. شما برای انجام کارهای تان به آسانسور نیاز دارید و اگر این سیستم کار نکند، باید از پله ها استفاده کنید و زمان را از دست خواهید داد.

زمانی که آسانسور کار نمی کند و یا در باز نمی شود، باید دسترسی را محدود کنید و این مورد را به استفاده کنندگان از آسانسور اطلاع دهید. می توانید نوار زرد رنگ احتیاط را بر روی در نصب کرده و در گام بعدی با متخصصین تماس بگیرید.

برنامه کمک اضطراری به افرادی که داخل آسانسور گیر می کنند، باید از قبل در نظر گرفته شده باشد، اگر این افراد نمی توانند به سرعت خود را به محل برسانند، می توانید با نیروهای آتش نشانی تماس بگیرید.

[irp posts=”3194″ name=”ایمنی در آسانسور”]

نکاتی که به ایمنی بیشتر اسانسور کمک می کنند

  • هر دکمه ای را تنها یک بار فشار دهید.
  • مانع بسته شدن در کابین نشوید.
  • دور از درها بایستید، تا لباس یا اشیای دیگر ما بین در گیر نکنند.
  • اجازه دهید ابتدا مسافران داخل کابین پیاده و سپس شما وارد شوید.

اهمیت نگهداری و تعمیر آسانسور

آسانسور نیز همانند هر وسیله دیگری نیاز به تعمیر و نگهداری دارد تا بتواند عملکرد درستی داشته باشد. این نکته را به خاطر بسپارید که اقدامات پیشگیرانه به مراتب ارزان تر از هزینه های تعمیر خرابی آسانسور خواهند بود.

زمانی که به نگهداری و تعمیر آسانسور اهمیتی داده نشود، این دستگاه خراب می شود، عملکرد خوبی را نخواهد داشت و حتی ممکن است افراد داخل آسانسور گیر کنند. بهتر است هر چند ماه یک بار، نسبت به بررسی کامل آسانسور و هم چنین اطمینان یافتن از سالم بودن قطعات، اقدام شود تا جلوی آسیب های بعدی گرفته شود.

برخی مشکلات آسانسور می توانند جزئی باشد، مانند زمانی که برخی دکمه ها کار نمی کنند. اما همین مشکلات جزئی نیز باید سریعا بررسی و برطرف شوند.

تناوب سرویس آسانسور به عواملی از قبیل نوع آسانسور، تعداد طبقات ساختمان و هم چنین کاربرد اصلی آن بستگی دارد. در طول سرویس، متخصص به بررسی مشخصات ایمنی و هم چنین روغن کاری و تنظیم قطعات می پردازد.

[irp posts=”605″ name=”تعمیر و نگهداری آسانسور”]

بهتر است این کار همراه با تیمی که آسانسور را نصب کرده اند، انجام شود.

با انجام منظم تعمیر و نگهداری آسانسور، دیگر شاهد بروز مواردی از قبیل توقف آسانسور بین طبقات و بروز مشکلاتی برای استفاده کنندگان نخواهیم بود.

انتخاب شرکت آسانسور مناسب

تعداد زیادی شرکت هستند که کار نصب و بررسی آسانسور را انجام می دهند. اما شما باید شرکتی را انتخاب کنید که پاسخگو و قابل اعتماد باشد. به علاوه این که، قیمتی که ارائه می دهند عادلانه باشد و در مواقع اضطراری، به سرعت در حمل حاضر شوند.

انتخاب یک شرکت مناسب می تواند سخت باشد، به همین خاطر می توانید از تجربیات دیگران استفاده کنید و در اینترنت به جست و جو بپردازید.

شما هم چنین می توانید خدمات متفاوت را از شرکت های مختلف بخواهید و سپس به مقایسه آن ها بپردازید. با این کار، شما می توانید نیازهای خود را با آن ها در میان بگذارید و در نهایت، تصمیم بگیرید که کدام شرکت، خدمات بهتری را ارائه می دهد. این خدمات می تواند شامل نصب آسانسور برای اولین بار و یا بررسی و کنترل آسانسور باشد.

آن چه که اهمیت دارد، این است که شما شرکتی را انتخاب کنید که از ارائه خدمات به موقع و درست آن اطمینان داشته باشید.

[irp posts=”3658″ name=”انتخاب و خرید آسانسور | راهنمای خرید آسانسور”]

در پایان این که،

توقف آسانسور بین طبقات از جمله مشکلاتی است که ممکن است خیلی از افرادی که زیاد از آسانسور استفاده می کنند، برای شان پیش آمده باشد. آن چه که بسیار اهمیت دارد این است که اگر فرد یا افرادی، داخل آسانسور گیر می کنند، آرامش خود را حفظ کنند و از حرکات زیاد داخل کابین خودداری کنند، تا جلوی حرکت آسانسور گرفته شود و در مرحله بعد، با افراد متخصص و یا آتش نشانی تماس بگیرند و کمک بخواهند.

یکی از شایع ترین دلایل توقف آسانسور، قطعی برق است. زمانی که برق قطع می شود، ترمز درگیر شده و آسانسور از حرکت می ایستد. در صورتی که ساختمان مجهز به سیستم برق پشتیبان باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد. از دیگر دلایل موثر می توان به مواردی از قبیل خرابی موتور و سیستم عامل و یا استفاده از آسانسور بیشتر از ظرفیت مجاز آن اشاره کرد.

نکته مهم بعدی این است که با اهمیت دادن به تعمیر و نگهداری آسانسور، می توان جلوی بروز این قبیل مشکلات آسانسور را گرفت.

منبع:

https://www.euro-lifts.co.uk/2019/10/21/dos-donts-stuck-elevator/

https://findanyanswer.com/how-long-can-you-be-trapped-in-an-elevator

https://www.urbo.com/content/trapped-what-to-do-when-an-elevator-gets-stuck/

https://www.euro-lifts.co.uk/2020/01/28/elevator-gets-stuck/

https://landmarkelevator.com/elevator-during-a-power-outage

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *