دانستنی های آسانسور

دیکتاتور آسانسور چیست؟

دیکتاتور آسانسور

در آسانسورهای کششی که درب لولایی دارند، ابزاری به نام دیکتار یا آرام بند اصولا در قسمت بالایی درب های لولایی وجود دارد. وجود دیکتاتور یا همان آرام بند باعث می شود که درب آسانسور به آرامی بسته شود حتی اگر مسافرین درب را محکم ببندند.

در واقع وظیفه دیکتاتور آسانسور این است که؛ از به شدت بسته شدن در آسانسور جلوگیری کند و همچنین وظیفه دیگر آن ایجاد فشار روی درب برای بسته شدن کامل آن است. معمولا در درب هایی که عرضشان بیشتر از 120 سانتی متر است مانند درب آسانسور بیمارستانی، از دو دیکتاتور استفاده می شود.

دیکتاتور در آسانسور چیست؟

آسانسورها دارای قطعات بسیار زیادی هستند. همان طور که گفته شد در آسانسورهای کششی که درب لولایی دارند، از قطعه ای به نام دیکتاتور درب آسانسور برای آرام تر بسته شدن درب آسانسور استفاده می شود.

دیکتاتور آسانسور تا چندین سال گذشته وارد کشور می شد، اما متاسفانه به دلیل تحریم های موجود این قطعه وارد کشور نمی شود و متخصصین کشور عزیزمان دیکتاتور اونسا و شیندلر را طراحی و تولید نمودند. چندین سال است که دیکتاتور در داخل کشور تولید می شود و به جرات می توان گفت که بازار کشور ما در حال حاضر نیازی به دیکتاتورهای وارداتی ندارد.

[irp posts=”2897″ name=”انواع درب آسانسور چیست؟”]

دیکتاتور آسانسور برخلاف ظاهر کوچک و ساده ای که دارد، دارای سیستم بسیار پیچیده ای است. به طوری که قطعات تشکیل دهنده دیکتاور در هم پیچیده و تنیده اند. این قطعه همراه با درب لولایی آسانسور نصب می شود.

دیکتاتور آسانسور مانند بسیاری دیگر از قطعات آسانسور پس از مدتی نیاز به تعویض دارند و عمر مفید دیکتاتور بستگی به میزان استفاده از آن دارد اما معمولا عمر مفید آن بین 5 الی 7 سال است.

دیکتاتور در آسانسور

اجزای تشکیل دهنده دیکتاتور آسانسور

با اینکه دیکتاتور به نظر قطعه ای ساده و کوچک می آید اما قطعات تشکیل دهنده آن اصلا ساده نیستند و این قطعه کوچک در آسانسور بسیار مهم است.

دیکتاتور آسانسور شامل بیش از 40 جزء است که مهم ترین اجزای آن عبارتند از: سیلندر، مخزن روغن، پیچ تنظیم سرعت، بست فلزی، پیستون کوچک و یک چرخ غلتان (قرقره). جنس چرخ غلطان بهتر است که از پلاستیک نرم باشد تا در هنگام بسته شدن درب آسانسور از ایجاد صدا جلوگیری کند. علاوه بر این اجزا تعدادی زیادی هم پایه فلزی به منظور نصب قطعات روی دیکتاتور و نصب خود دیکتاتور روی درب نیاز است.

[irp posts=”3123″ name=”کابین آسانسور چیست؟ انواع کابین آسانسور”]

انواع دیکتاتور آسانسور

همان طور که قبلا گفتیم، تا چندین سال گذشته از دیکتاتورهای خارجی در کشور استفاده می شد. اما امروزه به دلیل تحریم های موجود از دیکتاتورهای ایرانی استفاده می شود. انواع دیکتاتورهای مطرح بازار عبارتند از:

  • دیکتاتور آسانسور جان لیفت ترکیه
  • دیکتاتور آسانسور پارس لیفت
  • دیکتاتور آسانسور آلیفت
  • دیکتاتور آسانسور اونسا
  • دیکتاتور آسانسور ساس

لازم به ذکر است که برندهای معروف دیکتاتور مانند لیفت و اونسا در برخی از کشورها مانند چین، کپی شده و به نام دیکتاور اصلی لیفت و اونسا به فروش می رسد. بنابراین حتما قبل از خرید کاتالوگ و مواردی که باعث اطمینان خاطر شما از اصل بودن دیکتاتور می شود را چک کنید.

دقت کنید که؛ طراحی دیکتاتور آسانسور باید کاملا منطبق با استانداردهای TESK و CE باشد.

دیکتاتور درب آسانسور

دیکتاتور درب آسانسور

چگونگی نصب، تنظیم و سرویس دیکتاتور آسانسور

اصولا در بالای درب های لولایی آسانسور توسط شرکت سازنده درب، قسمتی برای نصب دیکتاتور در نظر گرفته شده است. با استفاده از دو عدد پیچ می توان آرام بند را روی درب آسانسور نصب کرد.

بر روی آرام بند آسانسور و در انتهای میله پیستون یک عدد پیچ برای تنظیم سرعت باز و بسته شدن دیکتاتور تعبیه شده است که اصولا توسط یک آچار آلن یا پیچ گوشتی دوسو قابل تنظیم است. این پیچ در واقع سرعت روغن خروجی از پیستون را تنظیم می کند. برای آرام تر بسته شدن درب آسانسور، پیچ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و برای سریع تر بسته شدن درب آسانسور، پیچ را برخلاف جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید.

در فصول سرد سال روغن هیدرولیک موجود در آرام بند آسانسور سفت می شود و همین موضوع باعث سخت بسته شدن درب آسانسور می شود. در فصول گرم نیز روغن بسیار روان شده و باعث با شدت بسته شدن درب آسانسور می شود. معمولا 2 بار در سال دیکتاور نیاز به سرویس دارد. همچنین در هنگام سرویس دوره ای آسانسور نیز سرویسکار آسانسور باید این قطعه را چک کند و در صورت نیاز آن را تنظیم کند.

[irp posts=”4529″ name=”کارسلینگ آسانسور چیست؟”]

یکی از قطعات مصرفی آسانسور، دیکتاتور است که پس از گذشت مدت زمانی کارایی خود را از دست می دهد و نیاز به تعویض دیکتاتور آسانسور دارید، که همان طور که گفته شد میزان ماندگاری دیکتاتور آسانسور تقریبا بین 5 تا 7 سال است.

فروش قطعات آسانسور

مجموعه فنی مهندسی  پادرا آسانسور با سابقه بیش از یک دهه در زمینه آسانسور و پله برقی، توانسته بهترین برند های قطعات آسانسور دنیا را به صورت اصل و بدون هیچ واسطه ای وارد کشور کند. این مجموعه کلیه قطعات آسانسور اعم از:

  • موتور آسانسور،
  • ریل آسانسور،
  • درب آسانسور،
  • دیکتاتور آسانسور،
  • کابین آسانسور،
  • پاراشوت

و …. را به صورت اصل و همراه با گارانتی به مشتریان خود عرضه می کند.

شرکت آسانسور پادرا در قسمت فروش آسانسور و قطعات آن از افراد متخصص و با تجربه ای بهره برده و با استفاده از برنامه ریزی صحیح توانسته محصولات خود را با حفظ کیفیت و بهترین قیمت به فروش برساند.

پادرا علاوه بر فروش در زمینه خدمات رسانی نیز پیشرو بوده و هست، این مجموعه کلیه خدمات آسانسور را با رعایت نکات ایمنی و استانداردها، کاملا تخصصی و پیشرفته انجام می دهد. برای اطلاع از قیمت دیکتاتور آسانسور می توانید با نمایندگی پادرا آسانسور تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *