قطعات آسانسور

روغندان آسانسور چیست و کاربرد روغن دان اسانسور

روغندان آسانسور چیست

یکی از عوامل مهم در کارکرد بهتر آسانسور، روغن کاری آسانسور است. چرا که کاهش ساییدگی قطعات و طول عمر آن ها بستگی به روانکاری قطعات دارد. از جمله لوازم جانبی و ضروری آسانسور، روغندان آسانسور است که بر روی کابین قرار می گیرد. نمدهایی در سر روغندان قرار دارند که یک سر این نوار نمدی، داخل روغن و سر دیگر آن روی ریل آسانسور قرار می گیرد، این نمدها روغن را به خود جذب می کنند و با حرکت روی ریل ها باعث چرب شدن آن ها، کاهش استهلاک و در نتیجه حرکت روان و نرم کابین می شود. بنابراین یکی از ضروریات آسانسور روغندان است که سرویسکار آسانسور در هنگام سرویس، روغندان آسانسور را چک می کند و در صورت نیاز آن را شارژ می کند. در ادامه قصد داریم در رابطه با اینکه روغندان آسانسور چیست و چه کاربردی دارد بیشتر صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

چگونه باید روغندان آسانسور را شارژ کنیم؟

اصولا سرویس دوره ای آسانسور هر 20 الی 30 روز یکبار انجام می شود. به منظور شارژ کردن روغندان آسانسور، ابتدا درب روغندان را باز می کنیم و سپس روغن مخصوص را در محل مخصوص می ریزیم. در هنگام شارژ کردن روغندان آسانسور باید به این نکته توجه داشته باشید که روغندان پر و لبریز نشود. همچنین برخی از سرویسکاران از گریس یا روغن سوخته به منظور روغن کاری ریل آسانسور استفاده می کنند، که کاملا اشتباه است و در این صورت نیاز به شست و شو و تمیزکاری ریل ها خواهد بود که نیاز به زمان زیادی دارد.

روغندان آسانسور به نظر یک وسیله کوچک و ساده می آید، در حالی که نقش بسزایی را در چگونگی کارکرد آسانسورهای کششی بر عهده دارد.

[irp posts=”3421″ name=”آسانسور کششی چیست؟”]

محل نصب روغندان آسانسور

روغندان آسانسور در بالای کابین باید به گونه ای نصب شود که شکاف جلویی روغندان هر دو طرف ریل آسانسور را در برگیرد. نصب روغندان آسانسور به کمک دو پایه و دو پیج نمره 10 انجام می شود. اصولا روی کفشک آسانسور که در بالای کابین نصب می شود، محلی برای نصب روغندان در نظر گرفته شده است. هنگام نصب روغندان آسانسور باید توجه داشت که فشار بیش از اندازه به آن باعث شکستگی، سوراخ شدن یا هر آسیب دیگری نشود.

پیشنهاد ما این است که برای روغندان کابین و کادر وزنه تعال از روغن های با غلظت کم استفاده شود تا کاملا روان روی ریل انتقال یابد. البته اگر کابین و کادر وزنه آسانسور از کفشک های لغزشی استفاد می کنند، ریل آسانسور مرتبا نیاز به روغن کاری دارد و در این صورت بهتر است که از روغن های با غلظت بالا استفاده شود.

انواع کفشک آسانسور شامل کفشک غلتکی و کفشک لغزشی است. کفشک های غلتکی نیاز به روغن کاری ندارند. اما کفشک های لغزشی باید طبق توصیه کارخانه سازنده روغن کاری شوند.

محل نصب روغندان آسانسور

 یکی از بهترین روش ها برای روانکاری ریل ها استفاده از روغندان های اتوماتیک آسانسور است. روغندان اتوماتیک آسانسور دو نوع مختلف دارد که شامل:

  • در نوع اول روغن از بالای کابین و وزنه تعادل روی ریل را روانکاری می کند.
  • در نوع دوم روغن به آرامی از موتورخانه روی ریل می چکد و آن را روانکاری می کند.

به منظور جمع آوری روغن از ظرفی مخصوص زیر ریل ها در چاهک آسانسور نصب می شود.

[irp posts=”2942″ name=”ریل آسانسور چیست؟”]

انواع روغندان آسانسور

  • از جمله ارزان ترین روغندان های آسانسور، روغندان های پلاستیکی هستند. البته روغندان های پلاستیکی نیز خود در دو نوع با کیفیت بالا و با کیفیت کمتر در بازار عرضه می شوند، که قیمت های متفاوتی دارند. در انواع ضعیف این نوع روغندان ها، پس از مدت کوتاهی ممکن است روغندان شکسته شود، سوراخ شود و یا ترک بخورد. اما نوع مرغوب تر آن، طول عمر بیشتری دارد و احتمال ترک خوردگی آن کمتر است.
  • روغندان طرح ترک که از p vcs نیمه شفاف و نو ساخته می شوند و میزان روغن آن کاملا معلوم است، همچنین طول عمر و ماندگاری بیشتری نیز دارند.

در هر کدام از انواع روغندان آسانسور، به منظور جلوگیری از اشباع شدن روغن از نوار نمدی ضخیم و صنعتی استفاده می شود.

کیفیت روغنی که برای روغندان آسانسور استفاده می شود چه اهمیتی دارد؟

نوع و کیفیت روغنی که برای روغندان آسانسور استفاده می شود بسیار بسیار مهم است. گراونروی روغن یکی از فاکتورهای مهم در سنجش کیفیت روغن است. هر چه میزان گروانری بیشتر باشد غلظت روغن نیز بیشتر خواهد شد و بر عکس. برای مثال بهترین گراونری برای روغن ریل آسانسور 10 می باشد.

یکی دیگر از عوامل مهم در شناخت کیفیت روغن ریل آسانسور، قابلیت یکنواختی روغن کاری ریل در فصول سرد و گرم سال می باشد.

روغن ریل آسانسور

روغن ریل آسانسور

چه قسمت هایی از آسانسور باید روغن کاری شوند؟

روغن کاری ریل و سیم بکسل آسانسور الزامی است. دلایل الزامی بودن روغن کاری سیم بکسل آسانسور عبارتند از: جلوگیری از زنگ زدگی، استهلاک سیم بکسل ها و همچنین به حداقل رساندن سایش و خوردگی سیم بکسل ها است. البته لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که روغن کاری بیش از حد باعث کاهش کشش و جذب آلودگی می شود.

اما دلیل الزامی بودن روغن کاری ریل آسانسور چیست؟

ریل آسانسور با هدایت کابین و وزنه تعادل آسانسور از لرزش و منحرف شدن کابین در اثر بارهای ناهمگون جلوگیری می کند، که این امر با روغن کاری ریل آسانسور ممکن می شود، زیرا روغن کاری ریل آسانسور باعث می شود که حرکت کابین آسانسور و وزنه تعادل آسان تر و روان تر انجام شود. کابین و وزنه تعادل روی ریل های راهنمای مختص به خود حرکت می کنند. پس از اتمام روغن کاری ریل آسانسور، می بایست آن را از هر گونه روغن، پرز، آلودگی و …. پاکسازی کرد.

[irp posts=”3900″ name=”روغن موتور آسانسور چیست؟”]

قیمت روغندان آسانسور

قیمت روغندان آسانسور تاثیر آنچنانی در هزینه نهایی آسانسور ندارد، اما با خرید از فروشگاه های معتبر لوازم جانبی آسانسور، می توانید بهترین کیفیت را با قیمت مناسب تهیه کنید. همچنین این جنس روغندان است که قیمت آن را تعیین می کند.

شرکت پادرا آسانسور با سال ها سابقه در صنعت آسانسور و پله برقی و فعال در زمینه قطعات و لوازم جانبی آسانسور آماده خدمات رسانی به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *