قطعات آسانسور

فلایویل موتور آسانسور چیست؟

فلایویل موتور آسانسور چیست؟

تمامی ابزارها و تجهیزات مجهز به قطعات اصلی و فرعی هستند که آسانسور نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از قطعات اصلی آسانسورها، موتور آسانسور است. انواع مختلفی از موتورهای آسانسور وجود دارد که یکی از رایج ترین آنها موتور گیربکس آسانسور است، که برخی از این موتورهای دارای فلایویل آسانسور (هندویل موتور آسانسور) هستند. فلایویل آسانسور که جزء یکی از قطعات فرعی اما کاربردی آسانسور است، روی موتور تعبیه می شود که ویژگی های بسیاری را به موتور آسانسور می افزاید. برای مثال از این قطعه می توان برای نجات اضطراری آسانسور به صورت دستی استفاده کرد.

در این مقاله پادرا آسانسور قصد دارد ابتدا به سوال فلایویل آسانسور چیست پاسخ دهد و سپس به ویژگی ها و مزایای آن در سیستم آسانسور بپردازد، برای مطالعه این موارد تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

موتور آسانسور

در ابتدا بهتر است قبل از بررسی فلایویل موتور آسانسور به بررسی موتور آسانسور بپردازیم.

موتور آسانسور به منزله قلب آسانسور است. وظیفه موتور آسانسور این است که گشتاور لازم برای حرکت کابین را تامین کند. در آسانسور کششی این گشتاور توسط سیم بکسل و در آسانسور هیدرولیکی با استفاده از جک هیدرولیک به کابین می رود.

موتور آسانسور انواع مختلفی دارد که از رایج ترین آن ها موتور گیربکس تک سرعته و موتور گیربکس دو سرعته است. موتور گیربکس تک سرعته آسانسور نیروی خود را با استفاده از گیربکس به آسانسور انتقال می دهد و تنها یک سرعت برای این نوع موتور تعریف شده است؛ به این صورت که در زمان نزدیک شدن کابین به طبقه مورد نظر سرعت آن کم شده و در نهایت در تراز طبقه مورد نظر ایست می کند. اما موتور دو سرعته گیربکسی مجهز به دو سیم پیچ و دو سرعت حرکت است؛ به این صورت که در زمان شروع از دور تند کابین شروع به حرکت می کند و سپس در نزدیکی تراز طبقه سرعت آن کم شده و ایست می کند. هر کدام از انواع موتورهای گیربکس دار آسانسور دارای مزایا و معایب مختص به خود هستند.

[irp posts=”2937″ name=”موتور آسانسور چیست معرفی انواع موتور اسانسور”]

ویژگی های فلایویل آسانسور

فلایویل آسانسور ویژگی های بسیاری را به موتور می دهد که یکی ویژگی های اصلی این قطعه نجات اضطراری آسانسور به صورت دستی می باشد. زمانی که موتور آسانسور مجهز به فلایویل باشد در هنگام بروز خطر برای آسانسور با استفاده از این قطعه می توان آسانسور را به صورت دستی متوقف کرد. البته این قطعه ویژگی های بسیار دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • نگهدارنده گشتاور زاویه ای
  • جلوگیری از تغییر سرعت دوران آسانسور
  • یکنواخت نگه داشتن چرخش محور موتور
  • افزایش قدرت

فلایویل موتور آسانسور

فلایویل یا هندویل موتور آسانسور چیست؟

ریشه کلمه  Fly –Wheel (فلایویل) از دو کلمه Fly (فلای) و Wheel (ویل) است که معنی کلمه Fly پرواز و معنی کلمه Wheel چرخ است که در مجموعه معنی کلمه فلایویل چرخ طیار یا چرخ لنگر است که در بازار ایران آن را با هندویل موتور آسانسور نیز می شناسند.

فلایویل قطعه ای سنگین در موتور آسانسور است که به منظور نگه داشتن نیروی زاویه ای موتور از آن استفاده می شود. ساختار فلایویل موتور آسانسور بسیار ساده است؛ به طوری که به شکل دایره متقارن و صاف و صیقلی است که ابعاد و شکل آن به مدل موتور آسانسور بستگی دارد. همچنین جنس فلایویل موتور آسانسور اصولا از چدن است.

[irp posts=”4201″ name=”انواع خرابی موتور آسانسور”]

کارایی فلایویل آسانسور

همانطور که انرژی جنبشی با سرعت و جرم جسم رابطه دارد؛ می توان کارایی فلایویل موتور آسانسور را هم بر اساس انرژی جنبشی آن شرح داد. چرخش فلایویل موتور آسانسور که توسط محور موتور انجام می شود، یک انرژی جنبشی در فلایویل به وجود می آورد. به دلیل اینرسی حرکتی این قطعه، اگر محور موتور متوقف شد، فلایویل تا مدت زمان کوتاهی به حرکت خود ادامه خواهد داد، که دلیل آن انرژی جنبشی است که در جرم فلایویل ذخیره شده است.

همین ویژگی باعث می شود که موتور آسانسور حرکت یکنواخت داشته باشد و در مواقعی که نوسانات موتور تغییر گشتاور داشته باشد؛ انرژی ذخیره شده در فلایویل با تغییر کردن این نیرو از به هم خوردن تعادل حرکت محوری موتور جلوگیری کند.

فلایویل آسانسور

فلایویل آسانسور

فلایویل موتور آسانسور و کارایی اضطراری آن

همان طور که گفته شده یکی از ویژگی های اصلی فلایویل موتور آسانسور؛ کارکردن آن در زمان نجات اضطراری است. با توجه به بندها و استاندارد ملی آسانسور، باید بتوان با استفاده از فلایویل و به صورت دستی، کابین را با ظرفیت کامل و نیروی کمتر به سمت بالا حرکت داد. از طرفی در مواقع اضطراری باید از ابزارهای دیگری نیز برای نجات استفاده کرد. با توجه به این موارد برای جابجا کردن دستی کابین با نیروی پایین تر از 400 نیوتون باید حتما موتور آسانسور مجهز به فلایویل باشد.

کلام آخر

قطعاتی مثل فلایویل موتور آسانسور یکی از قطعات فرعی آسانسور هستند که شاید در نگاه اول چندان کاربردی نداشته باشند، اما به مرور زمان اهمیت بسیاری دارند؛ زیرا فلایویل به آسانسور کمک می کند که امنیت و کارایی بیشتر داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *