قطعات آسانسور

میکروسوئیچ آسانسور چیست؟

میکروسوئیچ آسانسور چیست؟

میکروسوئیچ یک کلید برقی است که با استفاده از نیروی فیزیکی بسیار کم کار می‌کند. میکروسوئیچ کاربردهای مختلفی در صنعت برق دارد. از میکروسوئیچ‌ها به جهت قطع یا وصل کردن جریان برق در مدارهای الکتریکی استفاده می‌شود و در واقع می‌توان گفت که همان لیمیت سوئیچ در ابعاد کوچک هستند.

میکروسوئیچ‌ها در دو نوع خانگی و صنعتی طراحی و در بازار عرضه شده است که کارکرد آنها با یکدیگر متفاوت است. اما باید گفت میکروسوئیچ‌ها در نوع صنعتی، عمر بسیار مفیدتری نسبت به نوع خانگی آن دارند و در ساخت آنها استانداردهای فنی بیشتری رعایت شده است.

مشخصه اصلی میکروسوئیچ‌ها این است که با ایجاد یک حرکت کوچک در دکمه محرک، حرکت بزرگی در اتصال‌های الکتریکی ایجاد کرده و این حرکت با سرعت بالا اتفاق می‌افتد.

کاربرد میکروسوئیچ‌ها در تابلوهای کنترل بخصوص در مدار فرمان است.

تاریخچه میکروسوئیچ

میکروسوئیچ در سال 1932 میلادی توسط شخصی بنام پیتر مک گل در فری پورت، ایلی نویز اختراع شد. این شخص در آن زمان کارمند شرکت باتری‌سازی برگس بود و چند سال بعد، در سال 1937 میلادی شرکتی با عنوان میکروسوئیچ بنا کرد.

[irp posts=”480″ name=”تاریخچه آسانسور در ایران و جهان”]

کاربردهای میکروسوئیچ

میکروسوئیچ کاربردهای مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلیدهای تشخیص طبقات و ایمنی در آسانسورها، اینترلاک درهای دستگاه مایکروویو، تشخیص جمع شدگی کاغذ در دستگاه‌های پرینتر، دستگاه‌های سکه‌ای
  • البته برخی از میکروسوئیچ‌ها هستند که لامپ‌ها، سیم پیچ‌ها و موتورهای کوچک را به صورت مستقیم قطع و وصل کنند اما به طور معمول جریان آنها، در حد مدارهای فرمان است.
  • به طور کلی میکروسوئیچ‌ها کاربردهای گسترده‌ای در صنعت برق داشته و می‌تواند کمک کننده باشد و حتی در مواردی نیز می‌توان گفت وجود میکروسوئیچ ضروری می‌باشد.

در حال حاضر از میکروسوئیچ در صنعت آسانسور، رباتیک، بالابر، ایمنی و تشخیص در بردهای مختلف، دزدگیر، اتومبیل‌سازی و غیره استفاده می‌شود. تنوع، کاربرد وسیع و قیمت مناسب از مزیت‌های میکروسوئیچ‌ها هستند.

تفاوت میکروسوئیچ‌ها با کلیدهای قطع و وصل عادی در این است که شاسی میکروسوئیچ‌ها به شکل فنری بوده و برای قطع یا وصل شدن جریان برق، باید آن را فشار داد و در صورت فشار وارد نکردن روی شاسی، وضعیت به حالت اولیه خود بر می‌گردد.

نحوه کار میکروسوئیچ در آسانسور

به طور کلی نحوه کار بالابرها ساده است. آسانسور از قسمت‌های مختلفی مثل کابین تشکیل شده است که به سیستم بالابر و کابلی متصل به جعبه فرمان، وصل است. جعبه فرمان وظیفه اجرای دستورات حرکت و توقف کابین را دارد.

دلیل استفاده از میکروسوئیچ در آسانسورها، عمل ساده قطع و وصل کلید است. با این تفاوت که در کلیدهای معمولی وضعیت قطع و وصل ثابت است اما میکروسوئیچ‌ها به خاطر فنری که داخل آن بکار گرفته شده است، زمانی که روی آن فشار وارد می‌شود، با توجه به نوع میکروسوئیچ، جریان برق قطع یا وصل می‌شود.

آسانسوری ایده آل و استاندارد است که امنیت کاملی داشته باشد. ایمنی آسانسور اهمیت زیادی دارد. آسانسورها علاوه بر اینکه وظیفه حمل و نقل و جابجا شدن در طبقات ساختمان‌ها را آسان می کنند، در عین حال باید از ایمنی کاملی برخوردار باشند.

همین امر متخصصین را ملزم کرده است تا با تنظیم مدار ایمنی و استفاده از قطعاتی همچون پارشوت، شالتر پروانه‌ای آسانسور و غیره، امنیت کاملی را در آسانسور‌ها بوجود آورند.

برای اینکه این مدار عملکرد مناسب و درستی داشته باشد باید به صورت دقیق نصب شود. میکروسوئیچ‌ها از سه پایه به نام‌های NC,COM, NO تشکیل شده است که در هنگام فشردن شاسی، پایه COM از پایه NC جدا می‌شود و به پایه  NO متصل می‌شود و در زمانی که شاسی فشرده نشده است پایه COM به پایه NC متصل باقی خواهد ماند.

[irp posts=”3500″ name=”توقف آسانسور بین طبقات”]

انواع میکروسوئیچ

میکروسوئیچ‌ها با توجه به کاربرد و نوع استفاده‌ای که از لیمیت سوئیچ می‌شود، انواع مختلفی در بازار دارند. برخی از میکروسوئیچ‌ها یک طرفه و برخی دیگر دو طرفه هستند. بعضی از آنها دارای آنتن بوده و برخی دیگر فنر، چراغ، اهرم، غلطک، رگلاژ، میله و قرقره دارند. ذکر این نکته ضروری است که بعضی از میکروسوئیچ‌ها به دلیل نوع کاربردی که دارند، دارای چند کنتاکت هستند که این کنتاکت‌ها در برخی از آن‌ها در روغن نگهداری می‌شوند و در برخی دیگر در خلأ قرار دارند.

یکی از تولید کنندگان معتبر در سطح جهان، شرکت اشنایدر فرانسه است که میکروسوئیچ‌ها را در انواع مختلف بدنه فلزی و پلاستیکی، سبک و سنگین و در اندازه‌های کوچک، بزرگ، متوسط تولید می‌کند.

انواع میکروسوئیچ

ساختار داخلی میکروسوئیچ ها

ساختار داخلی میکروسوئیچ‌ها که در دهانه پلاستیکی سوئیچ قرار دارد، شامل‌ بخش های زیر است:

  • اتصال ثابت برای دو موقعیت NC و NO
  • مونتاژ اتصال متحرک
  • یک اتصال متحرک
  • نوار فلزی کششی

ساختار خارجی میکروسوئیچ‌ها، از یک نوار فلزی به شکل U معکوس شده تشکیل شده است که برای اتصال نیروی محرک به اتصال متحرک از یک نوار کششی کوچک استفاده شده است که آن را به حالت rest باز گردانده و اعمال نیرو از محرک برداشته می‌شود.

زیرگروه‌های میکروسوئیچ

میکروسوئیچ‌ها از زیرمجموعه‌هایی تشکیل شده است که عبارتند از:

  1. میکروسوئیچ لیمیت سوئیچ TZ-8
  2. میکروسوئیچ لیمیت سوئیچ CHL
  3. میکروسوئیچ لیمیت سوئیچ CSA
  4. میکروسوئیچ واتر پورف کابل دار
  5. میکروسوئیچ CMV
  6. میکروسوئیچ CM
  7. میکروسوئیچ لیمیت سوئیچ TZ-6 Sealed
  8. میکروسوئیچ CLS
  9. میکروسوئیچ لیمیت سوئیچ CWL
  10. میکروسوئیچ خشابی CZ-93
  11. میکروسوئیچ CZ-۷
  12. میکروسوئیچ C4N-4a
  13. میکروسوئیچ لیمیت سوئیچ گروه CZE

مزایای میکروسوئیچ

میکروسوئیچ‌ها دارای مزایای مختلف طراحی هستند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی مدار معمولاً ساده و واضح است.
  • دارای دقت بالا و تکرار‌پذیری خوب است.
  • برای هر محیط صنعتی مناسب است.
  • مصرف برق کمی دارند.
  • نصب آن‌ها آسان است.
  • مقاومت فیزیکی خوبی دارد به همین دلیل در مکان‌های پرخطر قابل اعتماد است. می‌توان چندین بار آن را تغییر داد و استفاده کرد.
  • قادر است بارهای القایی بالا را تغییر دهد.
  • دارای کنتاکت برقی قوی هستند، یعنی برای تغییر مستقیم جریان‌های بالاتر می‌توان از آنها بدون نیاز به رله‌های کنترل کمکی، استفاده کرد.
  • افت ولتاژ در آن بسیار پایین است و در برابر سر و صدای الکتریکی مقاومت دارد.

[irp posts=”4537″ name=”نصب آسانسور هیدرولیک”]

معایب میکروسوئیچ

میکروسوئیچ‌ها معایبی دارند که ممکن است برای همه کاربردها مناسب نباشند و محدودیت داشته باشند. از جمله معایب آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به دلیل اینکه به خواص مکانیکی وابسته هستند، عموماً برای دستگاه‌هایی که با سرعت نسبتاً پایینی کار می‌کنند، استفاده می‌شود.

برای فعال شدن نیاز به تماس فیزیکی با هدف دارند.

ماهیت طراحی مکانیکی آن‌ها به این شکل است که گذشت زمان باعث فرسوده شدن تجهیزات شده و نیاز به تعویض خواهند داشت.

قیمت میکروسوئیچ

شاید قیمت میکروسوئیچ‌ها تأثیر زیادی در هزینه نهایی آسانسورها نداشته باشد، اما تهیه این میکروسوئیچ‌ها از فروشگاه‌های معتبر، می‌تواند کیفیت آن را تضمین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *