دانستنی های آسانسور

پیشگیری از خرابی آسانسور

آسانسور

امروزه زندگی در شهرهای بزرگ، بدون آسانسور تقریبا غیر ممکن است. آسانسورها به راحتی زندگی ما کمک می کنند و خرابی آن ها در ساختمان های بلند و نیمه بلند می تواند فلج کننده باشد، چرا که همه افراد نمی توانند از پله های طولانی استفاده کنند.

راه های زیادی وجود دارد که می توانید از عملکرد درست آسانسور در استفاده های مداوم اطمینان حاصل کنید. مواردی از قبیل: بررسی منظم، نگهداری پیشگیرانه، نوسازی و تعمیرات با کیفیت. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که تمامی آسانسورها به یک شکل طراحی نشده اند و هر یک اصول تعمیر و نگهداری خاص خود را دارند.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی خرابی آسانسور و پیشگیری از بروز آن بپردازیم.

معمولا انتظار می رود که آسانسور بعد از نصب، برای مدت زمان طولانی با خیال راحت و اطمینان بالا کار کند. تنها راه اطمینان از این مورد، بررسی های منظم آسانسور طبق استانداردهای موجود است که می تواند از بروز خرابی دستگاه نیز پیشگیری کند.

متاسفانه زمانی که آسانسور بلافاصله بعد از نصب، خراب می شود، نشان می دهد که نسبت به موردی سهل انگاری صورت گرفته است و باید نسبت به رفع آن در اولین فرصت اقدام شود، قبل از این که خسارات بیشتری را به همراه داشته باشد.

علت خرابی آسانسور چیست؟

خرابی آسانسور می تواند عوامل انسانی داشته باشد و یا به دلیل مشکلات فنی اتفاق بیفتد. برخی دلایلی که باعث می شوند آسانسور عملکرد خوبی نداشته باشد و خراب شود، عبارتند از:

  • استفاده بیش از حد. آسیب رساندن به فضای آسانسور، استعمال دخانیات، حمل بار سنگین و یا سایر رفتارهای ناپسند، از جمله مواردی هستند که هر روز در آسانسورها اتفاق می افتند و می توانند باعث آسیب و یا خرابی این دستگاه شوند.

می توان به منظور پیشگیری از بروز چنین تخلفاتی، علائم هشدار دهنده و یا دوربین در آسانسور نصب کرد. در غیر این صورت، باید سریعا نسبت به تعمیر آسانسور اقدام صورت گیرد.

شکستی فلکه موتور آسانسور

شکستی فلکه موتور آسانسور

  • نگهداری نادرست. بررسی ها و کنترل وضعیت آسانسور هزینه بر است. اما عدم بررسی عملکرد آسانسور می تواند منجر به خرابی این دستگاه شود که هزینه های بیشتری را به همراه خواهد داشت. مدرن سازی سیستم های قدیمی و ساختمان ها کمک می کند تا دستگاه هایی مانند آسانسور عملکرد بهتری داشته باشند.
  • قدمت آسانسور. هر چه سن آسانسور بالا می رود و اصطلاحا قدیمی تر می شود، احتمال فرسودگی قطعات و تعمیر آن ها بیشتر خواهد شد. استفاده از سیستم های جدید می تواند به صرفه جویی در هزینه ها کمک کند.
  • فرسودگی قرقره. گرچه آسانسور دستگاه پیچیده ای است، اما در واقع، مکانیسم ساده ای دارد که متشکل از قرقره و تمسه می باشد. چندین سال استفاده از آسانسور و حمل بار سنگین می تواند منجر به فرسودگی قرقره شود و قرقره بیشتر حول محور به حرکت در می آید.

آسانسور علاوه بر حرکات رو به بالا و پایین می تواند حرکات جانبی نیز داشته باشد. قرقره فرسوده باید مجدد شیاردار و یا تعویض شود.

[irp posts=”4201″ name=”انواع خرابی موتور آسانسور”]

  • نقص موتور. در حالی که ساختمان ها با جریان مستقیم سیم کشی شده اند، برخی موتورهای آسانسور از جریان مستقیم برای تغذیه استفاده می کنند. این امر مستلزم تبدیل جریان متناوب به مستقیم قبل از شروع به کار آسانسور می باشد.

هر چه قطعات متحرک بیشتری درگیر شوند، به ویژه قطعاتی که بیشتر در معرض فرسودگی هستد، احتمال بروز نقص در موتور و خرابی آسانسور بیشتر خواهد بود.

  • آسیب دیدگی پایه موتور. یکی از شایع ترین دلایل خرابی آسانسور، آسیب وارده به کنسول یا پایه موتور است، آرایشی از دکمه ها که تعیین می کند آسانسور کدام طبقه برود. کودکان و مسافران می توانند با فشار دادن بیش از حد دکمه ها و یا فشار دادن چند دکمه به طور همزمان، به کنسول آسیب بزنند.

تعمیر این مورد هزینه های بسیاری را به همراه خواهد داشت.

[irp posts=”3229″ name=”شایعترین خرابیهای آسانسور”]

توصیه های مهم در خصوص نگهداری از آسانسور

هه ما در مورد گیر افتادن داخل آسانسور شنیده ایم. برای خیلی از ما پیش آمده که سوار آسانسور شویم و ناگهان متوقف شود. در واقع، ممکن است آسانسور مشکلاتی داشته باشد که شما از آن بی خبرید. اکثر مشکلات آسانسورها جزئی هستند و می توانند به مرور زمان بیشتر شوند.

اکنون قصد داریم به بررسی نکات ساده در نگهداری و پیشگیری از خرابی آسانسور بپردازیم. این نکات به شما کمک می کنند تا دید بهتری نسبت به نحوه نگهداری آسانسور و مشکلات احتمالی پیدا کنید. این نکته را باید در نظر داشته باشید که هر گونه مشکل و خرابی جزئی در آسانسور باید فورا برطرف شود.

 

نکات مهم در پیشگیری از خرابی آسانسور

گزارش تعمیرات را نزد خود نگه دارید

بررسی گزارش تعمیرات آسانسور به شما کمک می کند تا بتوانید هر گونه ضعف در عملکرد آسانسور را به خوبی شناسایی کنید، در صورت بروز مشکل مجدد، سریع تر عمل می کنید و می توانید مشکل ایجاد شده را به سرعت برطرف سازید، مواردی از قبیل مشکلات مربوط به برق و یا ازدحام زیاد.

یکی دیگر از مزایای نگه داشتن و ثبت تعمیرات این است که شما می توانید تعمیر آسانسور را به شرکت دیگری واگذار کنید.

بررسی های روزانه را انجام دهید

نیازی به انجام بررسی های سخت و پیچیده نیست. در واقع، شما بخش وسیعی از نگهداری و تعمیر آسانسور را به متخصص واگذار می کنید. منظور از انجام بررسی روزانه این است که شما متوجه هر گونه آسیب قابل توجه و جدی شوید و مطمئن شوید که تمامی دکمه ها به خوبی کار می کنند.

این بررسی ساده و اولیه می تواند باعث افرایش طول عمر آسانسور شود. اگر مشکل و خرابی آسانسور جدی باشد و اهمیتی به آن داده نشود، هزینه های بیشتر و قرارگیری مسافران در موقعیت های خطرناک را به همراه خواهد داشت.

[irp posts=”4047″ name=”خرابی درب آسانسور”]

درهای آسانسور را به طور مرتب بررسی و کنترل کنید

آیا می دانستید، بیش از هفتاد درصد تماس های اضطراری تعمیر آسانسور مربوط به مشکلات درها است؟ به همین خاطر، توصیه می شود درهای آسانسور به طور مرتب بررسی و کنترل شود تا این اطمینان حاصل گردد که درها به خوبی تراز شده اند و هر گونه دبرید و زباله از آستر درها برداشته می شود تا آسانسور حرکت روانی داشته باشد.

یک از علائم هشدار دهنده در خصوص ناهمتراز بودن درهای آسانسور، ساییدگی قسمت خارجی در می باشد. ناهمتراز بودن درها، خود از جمله دلایل خرابی آسانسور است که تعمیر آن می تواند هزینه های بالایی را به همراه داشته باشد. در صورت مشاهده چنین موردی، حتما با تکنسین مربوطه تماس بگیرید.

از تمیز کردن آسانسور تا زمانی که نحوه صحیح آن را نمی دانید، خودداری کنید

تا زمانی که با شرکت تعمیر کننده آسانسور تماس نگرفتید، از تمیز کردن آن خودداری کنید. چرا که پاک کننده های صنعتی نه تنها می توانند به فضای داخلی آسانسور آسیب بزنند، بلکه می توانند باعث خراب شدن مکانیسم داخلی آسانسور و آسیب دیدگی قطعات حساس شوند.

قطعا توصیه هایی از طرف شرکت در اختیار شما قرار می گیرد تا آسانسور بدون کوچک ترین آسیبی به اجزا، تمیز شود. با یک بار یادگیری روش صحیح تمیز کردن، در صورت لزوم می توانید بعد از، این کار را خودتان انجام دهید.

هر گونه مساله و مشکل کوچک و جزئی را ثبت کنید

ثبت هر گونه مشکل جزئی، راهی فوق العاده خوب برای یافتن مشکلات ناشناخته می باشد. اگر متوجه سروصدای عجیب از آسانسور و یا کند و یا تند شدن زمان حرکت آسانسور شدید، این ها مواردی هستند که می توانند به تعمیرکار در یافتن مشکلات مهم کمک کنند.

پیشگیری از خرابی آسانسور

خرابی آسانسور برای صاحبان ساختمان و کابران می تواند مشکل ساز باشد. آسانسورها ابزار بسیار مهمی در جابجایی افراد و کالا هستند و نگهداری و پیشگیری از خرابی می تواند کمی سخت و پیچیده باشد. زمانی که آسانسور خراب می شود، ساختمان صرف نظر از این که واحد مسکونی است یا هتل، دفتر اداری و یا فرودگاه، با مشکلات بسیاری روبرو خواهد شد.

در ادامه مطلب قصد داریم به توصیه های مهم در خصوص پیشگیری از خرابی آسانسور بپردازیم.

در نظر گرفتن برنامه تعمیر و نگهداری دقیق

برای اجرای یک برنامه دقیق تعمیر و نگهداری از آسانسور، نیاز است که تجهیزات توسط متخصصین مربوطه، به طور مرتب بررسی و کنترل شود. این بررسی باید در راستای برنامه توصیه شده از طرف سازنده سیستم باشد که با توجه به قدمت، میزان استفاده و شرایط نگهداری آسانسور تنظیم می شود.

انجام منظم بررسی ها این اطمینان را به شما می دهد که به سرعت بتوانید قطعات یدکی را تامین کنید. اگر این برنامه به درستی انجام شود، قطعا مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

  • بهبود و افزایش طول عمر آسانسور
  • افزایش اطمینان و ایمنی هنگام استفاده از آسانسور
  • کاهش احتمال خرابی آسانسور
  • بازبینی قانونی

[irp posts=”4302″ name=”تعمیر کار آسانسور {سرویس کار آسانسور}”]

آسانسورهایی که افراد را جابجا می کنند، باید حتما هر شش ماه یک بار توسط فرد دارای مجوز و صلاحت، بازبینی و بررسی شوند. آسانسورهای فروشگاهی و باربری که مخصوص حمل بار و کالا هستند، باید هر دوازده ماه یک بار، بازبینی شوند.

این بازبینی یک الزام قانونی است و توصیه می شود به منظور حفظ منافع، توسط شخص ثالثی صورت گیرد تا پیمانکار تعمیر آسانسور.

بررسی روزانه عملکرد آسانسور

یک سری تست های عملکردی وجود دارند که توصیه می شود به صورت روزانه انجام شوند. از جمله:

سیستم ارتباط اضطراری

سیستم ارتباط اضطراری از جمله مواردی است که باید همواره کار کند. این یک الزام قانونی است که این سیستم هر 72 ساعت یک بار چک شود.

[irp posts=”3190″ name=”ترمز آسانسور چیست؟ (پاراشوت) ترمز اضطراری یا ترمز ایمنی”]

روشنایی

روشنایی آسانسور نیز از دیگر مواردی است که باید روزانه بررسی شود و در صورت نیاز، نسبت به تعویض لامپ ها اقدام شود.

بالا بردن قسمت ورودی آسانسور

این نکته را در نظر داشته باشید که قسمت ورودی آسانسور باید هم سطح هر طبقه باشد. هر گونه تغییر سطح می توااند خطرات جدی را به همراه داشته باشد.

درها

یکی از شایع ترین علل خرابی آسانسورها، عدم باز و بسته شدن در می باشد. نکته ای که باید به آن توجه شود این که هیچ گونه زباله و کثیفی نباید ما بین درها و مسیر آسانسور وجود داشته باشد.

صدای آسانسور

حتما هنگام بالا و پایین رفتن آسانسور به صداها گوش دهید. تشخیص اولیه و شنیده شدن هر گونه صدا از آسانسور، یکی از اقدامات موثر در پیشگیری از خرابی آسانسور می باشد.

دکمه های آسانسور

مطمئن شوید که تمام دکمه های آسانسور به خوبی کار می کنند و مسافر را به طبقه درست می رسانند.

  • استفاده درست از آسانسور

استفاده از آسانسور به دلیل طراحی خاص، محدودیت هایی را نیز به همراه دارد. در نتیجه، استفاده صحیح از آن یکی از مهم ترین اقدامات در پیشگیری از بروز خرابی می باشد. در صورتی که استفاده از آسانسور، جنبه های دیگری پیدا کند، قطعا بیشتر در معرض آسیب و خرابی خواهد بود.

[irp posts=”3235″ name=”نگهداری صحیح آسانسور چیست؟”]

آیا آسانسور مسافر بر است و کالا با آن جابجا می شود؟ آیا اسانسور بیش از حد بارگیری می شود؟ ایا افراد زیادی در یک بازه زمانی معین از آسانسور استفاده می کنند؟ این ها مواردی هستند که باید در نظر داشته باشید.

  • آموزش کاربران

اموزش کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که می تواند از بروز خرابی آسانسور پیشگیری کند. استفاده کنندگان از آسانسور باید این نکته را در نظر داشته باشند که در تجهیزات آسانسور دخالت نکنند، به عنوان مثال، هنگام بسته شدن در، دست های خود را ما بین در قرار ندهند.

برخورد با آسانسور و یا باز شدن اجباری در، از جمله دلایل شایع خرابی آسانسور است. در صورتی که کاربران، به درستی از آسانسور استفاده کنند، احتمال بروز این قبیل خرابی ها به حداقل خواهد رسید.

افرادی که به تازگی وارد ساختمان می شوند، باید این مورد را در نظر داشته باشند که از حمل بار خود با آسانسور خودداری کنند. فشاری که از وسایل به کابین آسانسور وارد می شود، می تواند خرابی و هزینه های بالایی را به همراه داشته باشد.

[irp posts=”3672″ name=”فرهنگ آسانسور | آداب استفاده از آسانسور”]

  • توجه به وزن و ظرفیت آسانسور

صرف نظر از نوع استفاده از آسانسور، چه برای جابجایی افراد و چه جابجایی کالا، نکته مهم این است که به وزن و ظرفیت آسانسور اهمیت داده شود. جابجایی با آسانسور بیش از ظرفیت مجاز می تواند منجر به خرابی و تسریع فرسودگی سیستم شود.

قاعده کلی این است که وزن آسانسور بیشتر از یک چهارم ظرفیت آن نشود. در صورتی که ساختمانی کاربرد تجاری دارید، می توان آسانسور دیگری را با هدف حمل بار و کالا نصب کرد.

  • عدم استفاده از شوینده های صنعتی

مکانیسم داخلی آسانسور به گونه ای است که بیشتر مستعد پوسیدگی و خوردگی است، به خصوص اگر از مواد زبر استفاده شود. پاک کننده ها و شوینده های صنعتی قوی می توانند باعث خوردگی و خرابی آسانسور شوند. به همین خاطر، توصیه می شود تا حد امکان از این قبیل مواد استفاده نشود.

در خصوص استفاده از پاک کننده مناسب، با تکنسین آسانسور مشورت داشته باشید.

[irp posts=”4131″ name=”متداول ترین خطاهای بین نصابان آسانسور کدامند؟”]

در پایان این که،

داشتن و نگهداری آسانسور مستلزم توجه به جزئیات و تعمیر و نگهداری آن می باشد. هر گونه مشکل جزئی و کوچک می تواند زمینه ساز مشکلات بزرگ تر و در نهایت خرابی آسانسور شود.

قانون طلایی در پیشگیری و به حداقل رساندن بروز خرابی و آسیب آسانسور، در نظر گرفتن مواردی از قبیل: بررسی روزانه و مرتب آسانسور، تعمیر به موقع آسانسور و خودداری از تعمیر خودسرانه آن، سپردن تعمیر به دست متخصص و رعایت استانداردهای استفاده از این سیستم می باشد.

توصیه می شود در صورت بروز خرابی در آسانسور، حتما با متخصصین مربوطه تماس بگیرید تا جلوی هزینه های اضافی و هم چنین به خطر افتادن جان مسافران نیز گرفته شود.

منبع:

https://keystoneelevator.com/why-some-elevators-break-down-more-than-others/

https://www.moleymagneticsinc.com/common-causes-of-elevator-breakdowns/

https://www.elevatorlab.com/blog/8-preventive-maintenance-tips-for-elevator-owners

https://www.liftconsultants.co.uk/preventing-lift-breakdowns/

https://www.orbitzelevators.com.au/top-5-elevator-maintenance-tips/

https://www.hite-engineering.com/blog/elevator-breakdowns-why-they-happen-what-you-can-do-to-prevent-them/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *