دانستنی های آسانسور

کفشک آسانسور چیست؟ کفشک لغزشی و غلطکی

کفشک آسانسور

هیچ یک از اختراعات بشر از همان ابتدا کامل و بی نقص نبوده است، که یکی از این اختراعات آسانسور است. بشر برای ارتقا دادن آسانسور قطعات بسیاری را به آن اضافه کرد که یکی از این قطعات کفشک آسانسور است. کفشک آسانسور یکی از قطعات بسیار مهم آسانسور است که در بالا و پایین کابین و وزنه تعادل قرار داده می شود؛ کفشک آسانسور باعث حرکت نرم، روان و بی صدای آسانسور بر روی ریل های آسانسور می شود.

همان طور که گفته شد محل نصب کفشک آسانسور در بالا و پایین کابین و وزنه تعادل است که با حرکت در امتداد ریل های راهنما، نقش هدایت کننده را دارد. ما در این مقاله قصد داریم درباره این موضوع که کفشک آسانسور چیست و انواع مختلف آن چه تفاوتی با یکدیگر دارند صحبت کنیم.

کاربرد کفشک آسانسور

همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم، کاربرد اصلی کفشک هدایت کابین و وزنه تعادل آسانسور در امتداد ریل های راهنما است؛ یکی دیگر از کاربردهای کفشک آسانسور این است که این قطعه در زمان عبور کابین آسانسور و وزنه تعادل از ریل های آسانسور، ارتشاعات و لرزش هایی ایجاد می شود که کفشک این ارتعاشات را خنثی کرده و باعث حرکت نرم و روان کابین و وزنه تعادل با کمترین صدا می شود.

[irp posts=”3739″ name=”عوامل لرزش آسانسور و روش های رفع آن”]

انواع کفشک آسانسور

بهترین کفشک آسانسور، کفشکی است که باعث کاهش سر و صدای کابین و وزنه تعادل شود، همچنین باعث کاهش اصطکاک و برخورد با ریل آسانسور در هنگام حرکت کابین و کادر وزنه شود، یکی دیگر از ویژگی های بهترین کفشک آسانسور این است که این کفشک ارتعاشات و لرزش های ناشی از عبور از ناهمواری های موجود بر روی ریل آسانسور را به کابین و وزنه تعادل منتقل نمی کند.

انواع کفشک آسانسور شامل کفشک های لغزشی و غلطکی هستند که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

کفشک لغزشی آسانسور

در این نوع از کفشک های آسانسور از پلاستیک، pvc یا تفلون قابل تعویض به عنوان لنت استفاده می شود.

کفشک لغزشی آسانسور

کفشک لغزشی آسانسور

کفشک غلطکی آسانسور

طراحی کفشک غلطکی (رولر) به این شکل است که دارای بدنه فلزی محکم است که غلطک ها بر روی آن سوار شده اند و پشت هر یک از غلطک ها فنرهای جلوبرنده ای است که باعث می شوند غلطک ها دائما به سه مقطع ریل بچسبند و حرکت کابین آسانسور را بدون لرزش و ارتعاش کنند. جنس رولرها از پلی اورتان است و غلطک ها بر روی بلبرینگ های روغن کاری شده می چرخند. کفشک غلطکی روی ریل های خشک حرکت می کند و گارد فلزی روی رول ها، از غلطک ها محفاظت می کند. تعداد حداکثر چرخش رول ها برای کابین و وزنه تعادل به ترتیب 450 دور و 950 دور است.

[irp posts=”4513″ name=”نصب آسانسور کششی”]

سرویس و نگهداری کفشک آسانسور

کفشک آسانسور دارای یک فنر است که در حین نصب باید این فنر تنظیم شود. در صورتی که فنر بیش از حد محکم شود باعث ایجاد اصطکاک در حرکت کابین آسانسور و در نتیجه ایجاد فشار بر روی موتور می شود. البته اگر فنر بیش از حد آزاد و رها باشد، باعث وارد شدن ارتعاشات و لرزش های محل اتصال ریل ها به کابین می شود و همچنین خراب شدن لنت کفشک ها باعث ایجاد ارتعاشات و لرزش ها در حین حرکت کابین آسانسور می شود و تنظیمات درب آسانسور نیز به هم می خورد.

در کفشک های لغزشی علاوه بر فنر، جنس لنت و فاصله آن با بدنه ی اصلی کفشک نیز بسیار مهم است. بنابراین یکی از مراحل سرویس و نگهداری آسانسور، کنترل کفشک های آسانسور و تنظیم کردن فنر آن است، همچنین سرویس آسانسور در بازه های زمانی تعیین شده، روغن کاری مداوم ریل و تمیز بودن سطح آن ها باعث افزایش طول عمر کفشک آسانسور می شود.

روغن کاری ریل آسانسور توسط سرویسکار آسانسور به منظور کاهش اصطکاک و تمیز کردن کفشک آسانسور در هنگام سرویس آسانسور از سایر اقداماتی است که در زمان سرویس و نگهداری برای کفشک ها انجام می شود، همچنین لنت کفشک های لغزشی هر 8 ماه باید تعویض شود.

[irp posts=”3908″ name=”روغندان آسانسور چیست و کاربرد روغن دان اسانسور”]

 تفاوت کفشک غلطکی و کفشک لغزشی

کفشک های لغزشی و ثابت به دلیل اینکه دارای لنت های پلاستیکی هستند و قسمتی از ریل داخل آن ها قرار دارد و می لغزد، بنابراین کوچک ترین اشتباهی در نصب ریل ها باعث به وجود آمد سر و صدا و ارتعاشات فراوان می شود. همچنین پس از راه اندازی آسانسور زمانی که ریل های آسانسور را روانکاری می کنید، قطعا ذرات گرد و غبار بر روی ریل ها می چسبد که این ذرات در نهایت به داخل لنت ها نفوذ می کند و باعث ایجاد صدای خش خش در هنگام حرکت آسانسور می شود. کفشک های لغزشی دارای فنر تنظیم می باشند که در اکثر مواقع نمی توان آن ها را به درستی تنظیم کرد.

به همین دلیل یکی از بهترین راهکارها برای کاهش این مشکلات استفاده از کفشک های غلطکی است، این کفشک ها از سه طرف دارای غلطک و فنر هستند، بنابراین اگر خطایی در نصب ریل هم وجود داشته باشد آن را به کابین آسانسور انتقال نمی دهد و همانند یک کمک فنر خوب برای ماشین کار می کند، از طرفی به دلیل وجود غلطک ها نیازی به روغن کاری ریل ها نیست، غلطک ها بر روی ریل ها حرکت می کنند و هیچ گونه لغزندگی ندارند، همچنین به دلیل کاهش اصطکاک در استفاده از کفشک های غلطکی، صرفه جویی در مصرف انرژی را نیز داریم.

نحوه نصب کفشک غلطکی آسانسور بسیار آسانس است و به راحتی بر روی یوک کابین نصب می شود، اما دلیل اینکه از کفشک های لغزشی بیشتر استفاده می شود قیمت بالای کفشک های غلطکی است؛ قیمت کفشک غلطکی آسانسور بیش از 20 برابر کفشک لغزشی آسانسور است.

کفشک لغزشی

کفشک لغزشی

نکات مربوط به کفشک آسانسور

  • انتخاب کفشک مناسب برای آسانسور شما باید متناسب با نوع، سرعت و وزن آسانسورتان باشد.
  • اصولا از چهار کفشک برای کابین آسانسور و چهار کفشک برای وزنه تعادل استفاده می شود.
  • اصولا برای آسانسورهایی که سرعتشان کمتر 1 متر بر ثانیه است از کفشک های لغزشی برای کابین آسانسور و از کفشک ثابت برای وزنه تعادل استفاده می شود.
  • برای آسانسورهایی که سرعتشان بیش از 1 متر بر ثانیه است از کفشک غلطکی استفاده می شود.
  • لنت کفشک آسانسور باید دارای مقاومت لازم در برابر خوردگی باشد.
  • خراب شدن لنت کفشک ها باعث ایجاد لرزش و ارتعاش در حرکت آسانسور و اختلال در تنظیمات درب آسانسور می شود.
  • سرویسکاری آسانسور و روغن کاری مداوم ریل ها و تمیز کردن سطح ریل ها باعث افزایش طول عمر کفشک های آسانسور می شود.
  • استفاده از کفشک های غلطکی، باعث کاهش صدای کابین آسانسور و افزایش کیفیت حرکت کابین می شود.
  • به دلیل کاهش اصحکاک در استفاده از کفشک رولر، صرفه جویی در مصرف انرژی را خواهیم داشت.
  • تعداد چرخش رولرهای کفشک غلطکی برای کابین نباید بیش از 450 دور در دقیقه باشد و برای کادر وزنه تعادل نیز نباید بیش از 950 دور در دقیقه باشد.
  • ماشین کاری شدن کف کفشک و بدون هر گونه پلیسه از نکات ایمنی نصب کفشک آسانسور است.
  • بدنه کفشک آسانسور باید سبک و با کیفیت باشد.
  • قبل از نصب کفشک، باید کابین آسانسور و کادر وزنه تعادل در حالت بالانس و تعادل قرار داشته باشند.
  • ریل آسانسور باید توسط تکنسین روغن کاری شود تا اصطکاک آن کاهش پیدا کند.
  • در هنگام سرویس آسانسور باید کفشک های آسانسور هم تمیز شوند.
  • نیاز است که هر 8 ماه یک بار لنت کفشک ها تعویض شود.

[irp posts=”4133″ name=”وزنه تعادل در آسانسور چیست؟ (کادر وزنه تعادل آسانسور)”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *