قطعات آسانسور

گاورنر آسانسور چیست؟

گاورنر آسانسور چیست؟

یکی از قطعات اصلی آسانسور؛ گاورنر آسانسور است در این مقاله قصد داریم به جواب این سوال که گاونر آسانسور چیست و چه وظایفی بر عهده دارد و همچنین به چگونگی نصب گاورنر و محل نصب آن بپردازیم.

اگر بخواهیم وظیفه گاورنر را به طور خلاصه شرح دهیم باید بگوییم که؛ گاورنر وظیفه متوقف کردن کابین در هنگام سقوط و مواقع خطر را بر عهده دارد، بنابراین گاورنر آسانسور مسئول تامین امنیت و حفظ جان مسافران است، به همین دلیل است که توصیه می شود از برندهای معتبر و با کیفیت استفاده شود.

نحوه عملکرد گاورنر آسانسور

همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم؛ گاورنر آسانسور در هنگام سقوط کابین یا سرعت بسیار بالای آن وارد عمل می شود و کابین را متوقف می کند و در واقع گاورنر نوعی ترمز الکتریکی آسانسور است.

طراحی و ساخت گاورنر به گونه ای است که به سرعت حرکت کابین حساس است و به محض افزایش سرعت بیش از حد مجاز، فعال می شود و با قفل مکانیکی خود باعث توقف کابین می شود، سپس با ارسال فرمان به میکروسوئیچ ها، فعالیت موتور را نیز متوقف کرده تا کابین ایست کند.

زمانی که گاورنر فعال می شود قطعات دیگر آسانسور مانند پاراشوت و ترمز اضطراری نیز وارد عمل می شوند و کابین را متوقف می کنند. در ادامه شما را با نحوه عملکرد گاورنر در آسانسور آشنا خواهیم کرد.

[irp posts=”3190″ name=”ترمز آسانسور چیست؟ (پاراشوت) ترمز اضطراری یا ترمز ایمنی”]

انواع موتور آسانسور شامل موتورهای تک سرعته و دو سرعته هستند که به موتور آسانسور تک سرعت 3VF و موتور آسانسور دو سرعته AC2 گفته می شود.

نحوه عملکرد آسانسورهای تک سرعته به این صورت است که شروع حرکت کابین بسیار آرام آرام است، به نحوی که مسافرین هیچ گونه تکانه و لرزشی را متوجه نمی شوند و این امر به دلیل درایوی است که در تابلو فرمان قرار گرفته است.

گاورنر سرعت ۱ متر متروپلاست دارای محافظ

گاورنر سرعت ۱ متر متروپلاست دارای محافظ

نحوه عملکرد آسانسور دو سرعته نیز به این شکل است که؛ این آسانسور برای حرکت نیاز به دو سرعت و دو سیم پیچ دارد و سرعت آن در زمان شروع حرکت با دور تند بوده و در هنگام نزدیک شدن کابین به تراز طبقه مورد نظر سرعت آن به تدریج کاسته می شود.

هر دوی این آسانسورها هنگامی که به طور عادی در حال فعالیت هستند، سرعت خطی فلکه گاورنر با سرعت حرکت کابین برابر است، اما چنانچه به هر دلیلی سرعت آسانسور از حالت استاندارد بیشتر شود، گاورنر قبل از آنکه سرعت کابین آسانسور به بیش از 2 برابر برسد، با درگیر شدن فک های پاندولی با دنده های اصلی گاورنر باعث ایست اولیه کابین می شود، سپس با ارسال فرمان، سیستم ترمز ایمنی آسانسور و میکروسوئیچ ها را فعال می کند که باعث متوقف شدن فرمان موتور و در نهایت ایست کامل کابین می شود.

چندین میکروسوئیچ در فلکه ته چاه آسانسور، گاورنر و همچنین یوک بالای کابین آسانسور قرار دارد و شامل مداری سری استپ داخل چاه آسانسور هستند و به محض اینکه سرعت آسانسور از حالت استاندارد بیشتر شود این میکروسوئیچ ها وارد عمل می شوند و فرمان قطع مدار برقی آسانسور را صادر می کنند.

[irp posts=”3604″ name=”میکروسوئیچ آسانسور چیست؟”]

اجزای تشکیل دهنده گاورنر آسانسور

اجزای تشکیل دهنده گاورنر آسانسور به شرح ذیل است:

  • فلکه اصلی (گاورنر): در فکله اصلی، قطعاتی مثل دو بازوی پاندولی (لنگر) و دنده های ثابت و مخصوص نصب می شوند. بازوهای بازشونده ی گاورنر (فک های پاندولی) به نحوی به گاورنر متصل شده اند که به راحتی می توانند به جلو و عقب بلغزند. فک های پاندولی همواره توسط یک فنر تحت فشار هستند. فلکه اصلی داری یک شیار V شکل است که سیم بکسل گاورنر روی آن قرار می گیرد. در کنار این شیار اصلی، یک شیار دیگر به شکل V وجود دارد که کوچکتر از شیار اصلی است و برای تست گاورنر از آن استفاده می شود.
  • پاراشوت (ترمز مکانیکی)، در زیر طرفین یوک کابین واقع شده است و در توقف کابین روی ریل ها نقش بسزایی دارد.
  • فلکه انتهای چاه
  • کنتاکت‌ و میکروسوئیچ
  • سیم بکسل با قطر 6 میلی متر
گاورنر یک جهته سرعت ۱ متر بر ثانیه به همراه الزامات استانداردی نصب و حفاظ

گاورنر یک جهته سرعت ۱ متر بر ثانیه به همراه الزامات استانداردی نصب و حفاظ

طریقه نصب گاورنر آسانسور

اصولا گاورنر در نزدیکی شاسی آسانسور، بر روی سقف چاه آسانسور در داخل موتور خانه توسط نصابان آسانسور نصب می شود.

گاورنر در محل مورد نظر نصب می شود و سیم بکسل گاورنر روی فلکه انداخته می شود، این سیم بکسل از دو سوراخی که در بتون سقف وجود دارد به سمت پایین هدایت می شود، به طوری که یک سر این سیم بکسل در پایین و نزدیکی چاه از روی فلکه ته چاه عبور داده شود و مجددا به سمت بالا بازگردد و به روی کابین آسانسور بر سر دیگر سیم بکسل می رسد و با اتصال به استراکچر، بر روی یکی از شانه های یوک بالای کابین آسانسور متصل و مستحکم می شود.

[irp posts=”2972″ name=”انواع سیم بکسل آسانسور”]

نکاتی که در هنگام طراحی و نصب گاورنر آسانسور باید رعایت شود

  • درجه انحراف عمودی گاورنر باید کمتر از 5/0 میلیمتر باشد.
  • محل عبور سیم بکسل گاورنر باید کاملا مطابق با مرکز سوراخ‌ های کف موتورخانه باشد.
  • فاصله ریل راهنمای آسانسور و سیم بکسل گاورنر باید دقیقا با استانداردهای آسانسور مطابقت داشته باشد.
  • مرکز فلکه اصلی گاورنر و فلکه ته چاه می بایست در یک راستا قرار داشته باشند.
  • حداقل قطر سیم بکسل گاورنر باید 6 میلیمتر باشد.
  • زمانی که آسانسور حرکت عادی دارد، نباید فکله گاورنر و متعلقات آن با سایر قسمت های آسانسور اتصال یا برخورد داشته باشند.
  • سیم بکسل گاورنر آسانسور نباید هیچ گونه خمیدگی داشته باشد.
  • سرهای سیم بکسل ‌های گاورنر می بایست با کرپی به یکدیگر متصل شوند.

[irp posts=”4263″ name=”مشاوره و طراحی آسانسور”]

انواع گاورنر آسانسور

انواع گاورنر آسانسور را می توان بر اساس دو دیدگاه تقسیم بندی کرد:

گاورنر دارای حرکت پاندولی (عمودی)

ساختار این نوع گاورنرها شامل اهرمی است که در قسمت میانی گاورنر قرار دارد که قادر به حرکتت نوسانی می باشد. در حالت عادی این اهرم در حال نوسان می باشد و زمانی که سرعت آسانسور از حد استاندارد بیشتر شود، نوسان اهرم نیز بیشتر خواهد شد، تا با فعال کردن میله محرک و درگیر کردن زبانه پایین اهرم به چرخ گاورنر، موجب توقف کابین شود.

گاورنر گریز از مرکز (سانترفیوژی)

از گاورنرهای سانترفیوژی در انواع آسانسورها استفاده می شود. یک اهرم افقی و چرخ دوار قسمت اصلی این گاورنر را تشکیل می دهد که با سنسور الکتریکی تکمیل می شود. در صورتی که سرعت حرکت کابین بیش از حد استاندارد باشد، اهرم مکانیکی گاورنر سانترفیوژی وارد بخشی از چرخ دوار که تورفتگی دارد می شود و منجر به قفل شدن همدیگر می شود، زبانه پاراشوت به ریل ها قفل شده و سنسور الکتریکی با تحریک مدار ایمنی، باعث قطع شدن برق موتور می شود.

البته انواع گاورنر آسانسور را  از جهاتی دیگر نیز تقسیم بندی می کنند که شامل:

گاورنر تک جهته:

در این نوع گاورنرها، تنها زمانی گاورنر شروع به فعالیت می کند که سرعت آسانسور در زمان پایین رفت افزایش پیدا کند. به عبارتی تنها زمانی که حرکت آسانسور به سمت پایین باشد و افزایش سرعت نامی اتفاق بیفتد، گاونر تک جهته وارد عمل می شود.

گاورنر دو جهته:

این نوع گاونرها هم در زمان پایین رفت و هم در زمان بالا رفت کابین آسانسور، قابلیت تامین ایمنی آسانسورها را دارند.

[irp posts=”3353″ name=”فلکه هرزگرد آسانسور چیست؟”]

در آخر

به دلیل حساسیت بیش از حد گاورنر آسانسور و وظیفه ای که در تامین ایمنی جان مسافران دارد، باید در هنگام خرید گاورنر آسانسور دقت لازم را داشته باشید. شما می توانید با مراجعه به شرکت آسانسور پادرا با بیش از یک دهه سابقه در زمینه فروش و نصب آسانسور و همچنین قطعات آسانسور، با خیالی آسوده از این مجموعه خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *