قطعات آسانسور

یو پی اس ups آسانسور چیست؟

ups یو پی اس آسانسور

یو پی اس آسانسور یا منبع ولتاژ بدون وقفه جزء UPS های لاین اینترالکتیو 2.4 کاوا است که مجهز به باتری خارجی است. در واقع UPS وسیله ای است که در هنگام قطعی برق مشکلات آسانسور را پشتیبانی می کند. یو پی اس آسانسور با توجه به چند مورد مهم از جمله مدت زمان قطعی برق، نوع آسانسور، ظرفیت موتور آسانسور، نوع کاربری آسانسور و … انتخاب می شود.

در چندین سال گذشته آسانسور جزء کالاهای لوکس محسوب می شد، اما امروزه نصب آسانسور برای تمامی ساختمان های بالای 3 طبقه اجباری است. تصور کنید در هنگام قطعی برق فردی در آسانسور باشد، ایست ناگهانی آسانسور، خاموش شدن تمامی چراغ های کابین، لرزش ناگهانی و …. وضعیت بسیار وحشتناکی است. به نظر شما در این مواقع برای خروج فرد از آسانسور باید چه کرد؟

در این شرایط شخصی که در آسانسور گیر کرده است با کوبیدن روی در یا فریاد زدن می تواند افراد خارج از آسانسور را از حضور خود مطلع کند و آن ها با روش سنتی می توانند کابین را به حرکت درآورند، به این ترتیب که باید ترمز مکانیکی آسانسور توسط اهرم باز شود و چرخ دستی با احتیاط کامل گردانده شود. البته این کار هم نیاز به آموزش دارد و هم اینکه بسیار زمان بر است. همچنین اگر شخصی در خارج از آسانسور نباشد، فرد تا مدت زمان نامعلوم باید در آسانسور محبوس بماند. پس تنها چاره یو پی اس آسانسور است که در ادامه به کارکرد آن خواهیم پرداخت.

کارکرد یو پی اس آسانسور چگونه است؟

زمانی که برق ساختمان قطع می شود، UPS آسانسور به صورت اتوماتیک به باتری وصل می شود و هنگامی که منبع اصلی برق دار شد، یو پی اس به صورت خودکار آسانسور را به منبع اصلی منتقل می کند و دوباره شروع به شارژ باتری خود می کند. مدت زمان اتصال UPS به باتری در مواقع قطع برق کمتر از یک ثانیه است که بدون قطعی است.

[irp posts=”4010″ name=”باتری آسانسور چیست”]

کاربرد یو پی اس آسانسور

در هنگام قطعی برق اگر یک سیستمی باشد که بلافاصله و بدون معطلی، به طور اتوماتیک کابین آسانسور را به نزدیک ترین طبقه انتقال دهد، سپس درب آسانسور به صورت اتوماتیک باز شود و در آخر آسانسور از مدار خارج شود، دیگر هیچ نگرانی بابت قطعی برق و گیر کردن افراد در آسانسور نخواهیم داشت.

برای آسانسورهای بدون گیربکس استفاده از منبع پشتیبان اجباری است و برای سایر انواع آسانسورها نیز استفاده از آن توصیه می شود. باتری بلک اوت و یو پی اس وظیفه تامین توان منبع پشتیبان را بر عهده دارند. باتری بلک اوت باید در ماه یک الی دو بار چک شود و در صورت نیاز شارژ شود. اما در UPS به صورت خودکار باتری ها شارژ شده و کمتر نیاز به بازرسی، تعمیر، نگهداری و پشتیبانی دارد.  یو پی اس همراه با تابلو فرمان آسانسورهای هیدرولیکی و کششی به کار برده می شود. این دستگاه برخلاف ژنراتور و منابع اضطراری که با تاخیر وارد مدار تغذیه می شوند به صورت فوری وارد عمل می شود.

دو روش برای استفاده از UPS برای حرکت کابین وجود دارد. روش اول بدون تزریق جریان به موتور و روش دوم با تزریق جریان به موتور صورت می گیرد. در روش دوم، یو پی اس با بالا و پایین کردن کابین، بهترین جهت که به کمترین مقدار جریان نیاز داشته باشد، انتخاب می کند.

نحوه تنظیم UPS باید به نحوی باشد که هنگامی که به منظور تعمیر یا بازرسی برای ایمنی بیشتر برق قطع می شود، یو پی اس سوئیچ اتوماتیک را خاموش کند.

[irp posts=”3643″ name=”تابلو برق آسانسور چیست؟”]

ویژگی های یو پی اس آسانسور

  • UPS آسانسور کاملا اتوماتیک است و نیاز به مداخله ندارد.
  • UPS های آسانسور در ابعاد کوچک هستند که به راحتی در اتاقک آسانسور یا راه پله نصب می شوند.
  • به دلیل اینکه از انرژی الکتریکی به جای سوخت های اشتغال زا استفاده می شود، یو پی اس های آسانسور بسیار ایمنی می باشند.
  • UPS های آسانسور بدون صدا و آلودگی برای محیط اطراف هستند.
باتری آسانسور چیست

باتری آسانسور

انواع یو پی اس ها در آسانسور

UPS به دلیل انرژی ذخیره شده ای که دارند باعث راه اندازی دستگاه می شوند و از توقف آن جلوگیری می کنند.

دستگاه های UPS به دو شکل در آسانسورها به کار برده می شوند که عبارتند از:

یو پی اس های با توان پایین

یو پی اس های با توان پایین تنها وظیفه تامین برق روشنایی کابین، آلارم خطر در آسانسور، سامانه باز کننده در آسانسور و در آسانسورهای هیدرولیکی وظیفه فعال کردن شیر الکتریکی پمپ هیدرولیک را بر عهده دارند. بنابراین با این تفاسیر این یو پی اس توانایی فراهم کردن برق موتور الکتریکی و داریو را ندارند.

با قطعی برق، این یو پی اس ها وارد مدار می شوند و با فراهم کردن برق بخش های مهم آسانسور، کابین را به نزدیک ترین طبقه منتقل می کنند و پس از توقف کامل درب کابین گشوده می شود.

[irp posts=”3180″ name=”مصرف برق آسانسور چقدر است؟”]

یو پی اس های با توان بالا

یو پی اس های توان بالا توان راه اندازی موتور الکتریکی و فراهم کردن برق تمامی تجهیزات کابین در زمانی قطعی برق را دارند.

ضرورت استفاده از یو پی اس برای آسانسور

در ساختمان هایی که تعداد طبقات زیادی دارند، قطعا از کار افتادن آسانسور حتی برای چند دقیقه می تواند باعث مشکلات زیادی برای ساکنین و به دردسر افتادن آنها شود.

به همین دلیل مدیران ساختمان و پیمانکاران ساختمانی برای حل این مشکل استفاده از یو پی اس در آسانسور را برای جلوگیری از چنین مشکلاتی پیشنهاد می کنند.

زمان برق دهی یو پی اس به چه عواملی بستگی دارد؟

به زمان برق دهی یو پی اس بک آپ تایم گفته می شود که این زمان به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل: تعداد باتری ها، آمپر، شارژر و توان مصرفی است. هر یو پی اس توان مصرفی مختلفی دارد که بسته به مشخصات آسانسور می توانید از مدل های 2KVA, 1KVA, 600VA, 5KVA و … انتخاب کنید.

برای آسانسور یو پی اس بهتر است یا ژنراتور؟

برای سازه هایی که از برق اضطراری ژنراتور برای تغذیه آسانسور استفاده می شود به دلیل اینکه ژنراتور با تاخیر وارد مدار می شود، UPS می تواند این فاصله زمانی را پشتیبانی کند. گاهی از یو پی اس های توان بالای آنلاین به تنهایی برای تغذیه آسانسور استفاده می شود، اما باید حتما این نکته را در نظر داشته باشید که UPSها نمی توانند تغذیه آسانسور اضطراری را برای مدت زمانی بر عهده بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *