دانستنی های آسانسور

آسانسور خودروبر یا آسانسور ماشین بر

آسانسور خودروبر

خودرو و آسانسور، دو اصل با ارزش زندگی مدرن امروزی هستند. هر دو این‌ها نه تنها زندگی را برای ما آسان می‌کنند، بلکه جزء سرمایه‌های ضروری هستند، محدودیت‌های فیزیکی را حذف می‌کنند و کمک می‌کنند تا زندگی سریع تری داشته باشیم. با پیشرفت تکنولوژی، این فرصت در اختیار ما قرار می‌گیرد تا به آرزوها و خواسته‌هایمان برسیم.

تعداد خودروهایی که تولید می‌شوند، هر روز در حال افزایش است و نگرانی‌ها در خصوص یافتن جای پارک، به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است. تراکم شهری هم چنان ادامه دارد و نیاز به فضای پارکینگ روز به روز بیشتر می‌شود. آسانسور خودرو بر، از جمله مواردی است که این روزها محبوبیت بسیاری پیدا کرده است، چرا که گزینه مناسب و ایده آلی برای استفاده در پارکینگ‌ها، آپارتمان‌های مستغلاتی، نمایندگی‌های خودرو و خانه‌هایی که در نواحی شلوغ شهر هستند، می‌باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی آسانسور خودرو بر بپردازیم.

آسانسور خودروبر چیست؟

آسانسور خودرو بر، آسانسور خاصی است که به منظور حمل و جابجایی وسیله نقیله طراحی شده است و دو هدف زیر را دنبال می‌کند:

  • پارک کردن وسیله نقلیه در پارکینگ و یا گاراژ، در قسمت زیر و یا بالای طبقات
  • بالا نگه داشتن وسیله نقلیه برای تعمیر و یا برررسی زیر ماشین

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که هدف دوم، متفاوت از هدف اول است و وسیله نقلیه، تنها چند متر از زمین بلند می‌شود. منظور از آسانسور خودرو بر، استفاده بهینه از فضاهای محدود و حمل و انتقال وسیله نقلیه از یک مکان به مکان دیگر می‌باشد.

این آسانسورها امکان صرفه جویی در فضا و انعطاف پذیری در طراحی را برای معماران فراهم کرده‌اند. نتیجه این که، طراحی خلاقانه و تجملی، ارزش ملک را بالاتر برده است.

آسانسور خودرو بر، باید به گونه‌ای طراحی شود که توانایی حمل بار سنگین را داشته باشد و هنگام حمل، آسیبی به وسیله نقلیه وارد نشود. که خوش بختانه طراحان به این موضوع اهمیت ویژه‌ای داده‌اند.

[irp posts=”3787″ name=”آسانسور چیست؟ همه چیز در مورد آسانسور | معرفی اجزای اسانسور”]

حمل خودرو می‌تواند با چالش‌هایی همراه باشد.

  1. اولین چالش، بار است. وزن متوسط خودرو نهصد کیلوگرم تا دو تن است، وزنی که به مراتب بیشتر از وزن انسان است. بنابراین، این نوع آسانسور باید قدرت بیشتری نسبت به آسانسورهای معمولی داشته باشد.
  2. چالش دوم، شتاب آسانسور است. خودروهای امروزی پیشرفته هستند و سیستم‌های حساسی دارند که می‌توانند به آسانی آسیب ببینند. بنابراین، آسانسور خودرو بر باید به آرامی حرکت کند تا آسیبی به وسیله نقلیه وارد نشود.

آسانسورهای خودرو بر، با سرعت میانگین پایین و ظرفیت بار سنگین و با توجه به شرایط کاری روزانه طراحی شده‌اند. این بدین معناست که آسانسور وسیله نقلیه دوام بالایی دارد و ارزش دارایی و ملک شما را نیز افزایش می‌دهد.

دلیل استفاده از آسانسور خودرو بر چیست؟

استفاده از آسانسور خودرو بر، نیاز به رمپ‌های دسترسی در ساختمان‌های چند طبقه را حذف کرده است، به علاوه این که فضای بیشتری را در طبقات فراهم می‌کند و امکان پارک چندین خودرو در ساختمان‌های کوچک نیز وجود دارد.

بهبود عملکرد

به منظور بهبود عملکرد، دو آسانسور خودرو بر نصب می‌شود، یک آسانسور برای ورود خودروها و دیگری برای خروج خودروها از ساختمان، اگرچه در ساختمانهای با ترافیک معمولی فقط از یک دستگاه آسانسور خودروبر استفاده می گردد. می‌توان از چراغ راهنمایی رانندگی برای ایمنی و تسهیل ورود و خروج خودروها از آسانسور و یا قرارگیری خودرو داخل آسانسور استفاده کرد.

این قبیل پیشرفت‌ها و سیستم‌ها می‌توانند رضایت استفاده کنندگان را به همراه داشته باشند و بازدهی سیستم نیز بیشتر خواهد شد.

مزایای آسانسور خودرو بر

  • صرفه جویی در زمان آسانسورهای خودرو بر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به صرفه جویی در زمان کمک می‌کنند، به علاوه این که مقرون به صرفه و ایمن نیز هستند.
  • صرفه جویی در فضا کوچک سازی موتور و عدم استفاده از سیستم وزنه این امکان را فراهم کرده است که خودرو به خوبی داخل آسانسور قرار بگیرد.
  • عمر بالا: آسانسورهای خودرو بر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قادر به تحمل ظرفیت بار سنگین هستند.

[irp posts=”3794″ name=”عمر متوسط آسانسور چقدر است؟”]

انواع آسانسورهای خودرو بر

انواع مختلفی آسانسور خودرو بر وجود دارد که عمدتا در دو دسته آسانسورهای چهار طرفه (درگیری چرخ ها) و آسانسورهای دو طرفه (درگیری قاب) تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

  • آسانسور خودرو بر چهار طرفه

آسانسورهای خودرو بر چهار طرفه، به دلیل دارا بودن ستون‌های پشتیبان و محافظ، قادر به تحمل وزن بیشتری می‌باشند. استفاده از این نوع آسانسور برای کاربران خانگی محبوبیت بیشتری دارد، چرا که طراحی چهار ستونه، امکان قرارگیری دو ماشین در یک فضا را فراهم کرده است.

موردی که باید در نظر داشته باشید این است که آسانسورهای خودرو بر چهار طرفه، گران تر هستند چرا که از مصالح و مواد بیشتری در ساخت‌شان استفاده می‌شود. اما با این حال، شما نمی‌توانید بهتر از این نوع آسانسور را برای صرفه جویی در فضای پارکینگ خود پیدا کنید.

  • آسانسور خودرو بر دو طرفه

این نوع آسانسور دارای پایه‌های فوق العاده محکم و بازوهای پشتیبان است و قادر به نگهداری خودرو در ارتفاع بالاتر می‌باشد. یکی از دلایلی که افراد به دنبال آسانسور خودرو بر دو طرفه هستند، پایین بودن قیمت آن می‌باشد.

آسانسورهای دو طرفه، دو نوع متقارن و نامتقارن دارند. آسانسورهای متقارن به خوبی قابل تشخیص هستند، چرا که پایه‌ها رو به روی هم قرار می‌گیرند و هر کدام تقریبا پنجاه درصد وزن را تحمل می‌کنند.

آسانسورهای دو طرفه نامتقارن، بازوهای چرخشی دارند که اندازه طول آن‌ها در قسمت جلو و عقب یکسان نیست و همین ویژگی باعث می‌شود فاصله بهتری برای باز شدن درهای خودرو ایجاد شود.

هر دو آسانسور خودرو بر دو طرفه متقارن و نامتقارن، عملکرد و ایمنی خوبی برای خودروهای سبک دارند. معمولا از آسانسورهای دو طرفه در خانه‌های مسکونی استفاده نمی‌شود، چرا که ارتفاع بیشتری نسبت به سایر آسانسورها دارند و برای قرارگیری خودرو در این نوع آسانسورها باید به جزئیات بیشتری پرداخته شود.

  • آسانسور قیچی خودرو بر

آسانسور قیچی خودرو بر، اصطلاحی است که برای آسانسورهایی به کار می‌رود که زیر آن‌ها سیستم آکاردئونی نصب شده است (فرم X). این آسانسورها طیف وسیعی از ظرفیت‌ها و ارتفاع را شامل می‌شوند و بسیاری از کاربران به دنبال نصب این آسانسور در پارکینگ منازل خود هستند.

این مورد را در نظر داشته باشید که آسانسور قیچی خودرو بر، سنگین ترین آسانسور موجود در بازار محسوب می‌شود.

  • آسانسور خودرو بر قابل حمل

در صورتی که فضای زیادی در مغازه و یا پارکینگ خود ندارید، آسانسورهای قابل حمل بهترین گزینه خواهند بود. زمانی که صحبت از این نوع آسانسور می‌شود، این نکته را در نظر داشته باشید که نمی‌توانید آن را با سایر آسانسورها مقایسه کنید، چرا که قادر به بالا بردن خودروهای سنگین نخواهند بود.

همیشه این اطمینان باید حاصل شود که آسانسوری که نصب می‌کنید، قادر به تحمل وزن خودروی شما می‌باشد یا خیر. به علاوه این که، هنگام انتخاب آسانسور، مواردی مانند: فضای در دسترس، ابعاد ماشین و بودجه و توان مالی خود را در نظر داشته باشید.

سیستم‌های آسانسور خودرو بر

آسانسور خودرو بر همانند سایر آسانسورها کار می‌کند، اما به جای این که فقط شما را جابجا کند، شما و اتومبیل‌تان را به طبقه تعیین شده در پارکینگ منتقل می‌کند. دسترسی به آسانسور می‌تواند با استفاده از سیستم ایستگاه تماس استاندارد و نصب دکمه تماس از راه دور انجام شود. بنابراین، دیگر نیازی به حرکت دادن خودرو تا زمان رسیدن به پارکینگ نیست.

دو نوع سیستم آسانسور خودرو بر وجود دارد:

  1. هیدرولیکی و
  2. کششی گیرلس

[irp posts=”4456″ name=”تفاوت آسانسور هیدرولیک و کششی”]

آسانسور خودرو بر هیدرولیکی

آسانسور خودرو بر هیدرولیکی، دارای مخزنی برای روغن و یا دیگر مایعات، یک یا چند پیستون حاوی یک سیلندر و پمپ موتور می‌باشد. موتور، پمپ و مخزن مایعات می‌توانند خارج از چارچوب آسانسور اما متصل به آن باشند. در چنین شرایطی، نیاز به یک فضای کوچک تر برای این اجزا و قطعات خواهد بود.

موتور، پمپ و مایعات مستقیما به آسانسور متصل می‌شوند. پیستون‌ها و سیلندرها اغلب در هر دو سمت سکو و یا یک سمت سکو قرار دارند و به عنوان بخشی از بازوهای عمودی هستند که آسانسور را در جای خود ثابت نگه می‌دارند.

آسانسور خودرو بر هیدرولیکی چگونه عمل می‌کند؟

سیستم هیدرولیکی با استفاده از فشار مایع عمل می‌کند. پمپ، به مایع موجود در مخزن که به سیلندر متصل است، فشار وارد می‌کند. با ایجاد فشار در مایع، فشاری به پیستون وارد می‌شود و به سمت بالا کشیده خواهد شد. فشاری که ایجاد می‌شود، به قدری قوی است که می‌تواند بار سنگین و خودرو را بالا ببرد.

با بازگشت مایع به مخزن، آسانسور به سمت پایین کشیده می‌شود. از آن جایی که سیلندرها و پیستون‌ها به یک سمت سکو و یا هر دو سمت سکو متصل هستند، بالا و پایین رفتن آسانسور، کنترل شده خواهد بود.

[irp posts=”2877″ name=”آسانسور هیدرولیک چیست؟”]

امروزه، از آسانسورهای خودرو بر هیدرولیکی بیشتر استفاده می‌شود، چرا که ایمنی بالایی را به همراه دارند و قابل اعتماد هستند.

آسانسورهای خودرو بر هیدرولیکی، مزایایی را در طراحی ساختمانی به همراه دارند. اندازه چاه آسانسور و هم چنین عمق گودال در این سیستم کمتر می‌باشد. آسانسور هیدرولیکی با سرعت کمتری عمل می‌کند (سرعت استاندارد 0.30 متر بر ثانیه تا 0.60 متر بر ثانیه است).

آسانسورهای خودرو بر هیدرولیکی، برای پارکینگ‌هایی که ارتفاع‌های پایین تری دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آسانسور خودرو بر کششی گیرلس

آسانسور خودرو بر کششی گیرلس، از دستگاه کششی داخل چاه آسانسور استفاده می‌کند، نیازی به اتاق دستگاه مجزا نیست و در نتیجه، در حفظ فضا نیز صرفه جویی خواهد شد. این سیستم با سرعت بالاتری (تقریبا یک متر بر ثانیه) عمل می‌کند و در مقایسه با سیستم هیدرولیکی، انرژی کارآمدتری دارد.

آسانسورهای خودرو بر گیرلس می‌توانند برای پارکینگ با هر ارتفاعی مورد استفاده قرار بگیرند.

[irp posts=”2930″ name=”آسانسور گیرلس چیست؟”]

انواع آسانسور خودرو بر

آسانسور خودرو بر مسکونی

بسیاری از افرادی که در آپارتمان زندگی می‌کنند، با مشکل کمبود جای پارک روبرو هستند. به خصوص که ساختمان‌ها و پروژه‌های جدید، محدودیت‌هایی را در فضا دارند. یکی از راه حل‌های مهم، وجود پارکینگ زیر ساختمان است و بهترین اقدام، استفاده بهینه از فضای پارکینگ و استفاده از آسانسور خودروبر می‌باشد.

در حالت طبیعی، وجود رمپ و سطح شیبدار فضای بیشتری را برای رسیدن به طبقات پارکینگ اشغال می‌کند، اما با کمک آسانسور خودرو بر، تنها یک ماشین کافی است تا به پارکینگ برسیم. به علاوه این که، به کارگیری این نوع آسانسور در ساختمان‌های مسکونی، به زیباتر شدن نمای ساختمان نیز کمک خواهد کرد.

نمایشگاه‌های اتومبیل

شرکت‌های خودروسازی که خودروهای مدرن و به روزی را تولید می‌کنند، سعی در فروش محصولات خود دارند. بازاریابی محصولات از اهمیت بالایی برای نمایشگاه‌ها برخوردار است و خودروها باید در یک طراحی زیبا ارائه شوند.

برخی شرکت‌ها و نمایشگاه‌ها، برج‌های چند طبقه هستند و چندین هزار اتومبیل را نگه می‌دارند. محدودیت فضا می‌تواند یکی از مشکلات نمایشگاه‌ها باشد و استفاده از آسانسور خودرو بر می‌تواند به صرفه جویی در فضا کمک کند.

پارکینگ گاراژ اتوماتیک

همان طور که قبلا نیز اشاره شد، جای پارک یکی از مشکلات زندگی در شهرهای بزرگ و متراکم است. گاراژ اتوماتیک و یا گاراژ آسانسور خودرو بر، یکی از جدیدترین راه حل هاست. این گاراژها، ساختمان‌های چند طبقه‌ای هستند که کاملا خودکار عمل می‌کنند و سیستم‌های خاصی را برای حمل خودروها به فضاهای خالی دارند.

امروزه استفاده از این گاراژها در سراسر دنیا محبوبیت بسیاری پیدا کرده است و با پیشرفت تکنولوژی آسانسورهای خودرو بر، مشکل جای پارک در آینده برطرف خواهد شد.

هزینه آسانسور خودرو بر

محدوده قیمت وسیعی برای آسانسورهای خودرو بر وجود دارد. از جمله عواملی که بر روی هزینه این قبیل آسانسورها تاثیر می‌گذارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظرفیت وزن. وزن آسانسورهای خودروبر از 2000 کیلوگرم شروع می‌شود و تا 9000 کیلوگرم نیز می‌رسد. تفاوت در وزن بر روی قیمت نهایی آسانسور تاثیر می‌گذارد.
  • اندازه سکو. اندازه سکو می‌تواند 36متر برای خودروهای کوچک و 73 متر برای خودروهای بزرگ تر باشد.
  • دیواره‌های کابین. دیواره کابین آسانسور می‌تواند از شیشه، استیل رنگ شده و یا دیگر مواد ساخته شود.
  • سیستم محرک. سیستم هیدرولیک و سیستم‌های وزنه، هزینه‌های متفاوتی را به همراه خواهند داشت.
  • موقعیت و محل اجرای پروژه. در صورتی که ساختمان در ناحیه‌ای دور افتاده باشد، هزینه‌ها به مراتب بیشتر خواهد بود.
  • تعداد طبقات. هر چه تعداد طبقات بیشتر باشد، نیاز به نصب درهای بیشتر، سیستم کنترل و ایستگاه تماس بیشتری است و هزینه‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

نکات مربوط به انتخاب و نگهداری آسانوسر خودرو بر

  • برندهای مختلفی در بازار موجود است که شما باید بهترین نوع آسانسور را با توجه به نوع ماشین و هم چنین میزان استفاده از آسانسور انتخاب کنید. مورد بعدی که باید توجه داشته باشید، ظرفیت تحمل وزنی است که آسانسور قادر به تحمل آن می‌باشد.
  • فراموش نکنید که مراقبت و سرویس آسانسور خودرو بر از اهمیت بالایی برخوردار است. این اطمینان باید حاصل شود که آسانسور به خوبی عمل می‌کند و آسیبی به سیستم آن وارد نشود. در آسانسورهای هیدرولیکی، هر گونه نشت مایع درون مخزن باید بررسی شود تا از بروز آسیب بیشتر به آسانسور و خودرو پیشگیری به عمل آید.
  • نصب آسانسور خودرو بر به خصوص آسانسورهای دو طبقه حتما باید توسط متخصص انجام شود.

در پایان این که،

برای بسیاری از ما پیش آمده است که با مشکل جای پارک روبرو شویم. با توجه به افزایش جمعیت شهری و توسعه ساختمان سازی، این قبیل مشکلات در آینده چندین برابر خواهد شد. اما خوش بختانه، پیشرفت صنعت و تکنولوژی کمک کرده است تا ما زندگی راحت تری را پیش رو داشته باشیم.

آسانسور خودرو بر، از جمله تکنولوژی‌هایی است که در سراسر دنیا و با هدف صرفه جویی در فضا مورد استقبال قرار گرفته است. در صورت استفاده از این آسانسور، دیگر نیازی به وجود رمپ و سطح شیبدار برای رسیدن به طبقات پارکینگ، که خود فضای بیشتری را اشغال می‌کند، نخواهد بود.

در طراحی آسانسورهای خودرو بر به مواردی از قبیل ظرفیت تحمل وزن آسانسور و شتاب اهمیت داده شده است، تا آسیبی به خودروها حین انتقال و جابجایی وارد نگردد.

منبع:

https: //citielevator.com/products/car-elevator-lifts/car-elevator/

http: //www.nordicelevators.com.au/car-lifts

https: //isfelevator.com/car-elevators-and-how-the-future-shapes/

http: //automobileelevator.com/faqs/

https: //www.hardingsteel.com/parking-blog/2020/7/1/how-a-hydraulic-car-lift-works

https: //rxmechanic.com/how-to-use-a-car-lift/

https: //www.bendpak.com/best-car-lift-guide/lift-style-comparison/

1 دیدگاه در “آسانسور خودروبر یا آسانسور ماشین بر

  1. محمدرضا قاسمی گفت:

    مقاله تون عالی بود👍❤️
    من خیلی نمیشناختم این آسانسور هارو تا اینکه یه رپورتاژ خوندم دیدم چقدر میتونه برای فضای ساختمان مفید باشه، توی اقتصاد آفرین باهاشون آشنا شدم کاش همه ساختمان ها یک آسانسور خودرو داشتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *