دانستنی های آسانسور

آسانسورهای مدرن و پیشرفته

آسانسورهای مدرن و پیشرفته

تازه ترین اکتشافات و فناوری ها در تکنیک آسانسورها

در سال 2017 میلادی خبرهای زیادی برای صنعت آسانسورسازی وجود داشته است. و ما ناظر تحول و پیشرفتهای تازه ای در این صنعت بودیم. از آسانسورهای هوشمند و آسانسورهای دوستدار محیط زیست (سبز) تا آسانسورهای اینترنتی. در این بخش به بعضی از این فناوری های برتر که در سال گذشته در صنعت آسانسورسازی به وقوع پیوسته خواهیم پرداخت.

آسانسورهای هوشمند

همانند تلویزیون ها و تلفن های هوشمند، آسانسورها هم به فناوری های توسعه یافته مجهز شده اند. همانگونه که ساختمان ها بلند و بلندتر می شوند آسانسورها هم همان مقدار پیشرفت دارند تا سرعت و ایمنی مسافران را تضمین نمایند.

این آسانسورها چطور کار می کنند؟ مسافرکلید مقصد دلخواه خود را فشار می دهد و آن هنگام یک نمایش دهنده آشکار می شود تا مسافر را به آسانسور ویژه ای که به تندترین طریق ممکن به مقصد برساند راهنمایی کند. این شیوه توسعه یافته روشی موثر در منتقل کردن مسافران بویژه در ساعت هایی که اوج کار در ادارات و یا هتل های پرازدحام است می باشد. البته این آسانسورها طوری برنامه ریزی شده اند که در ساعتهای مختلف، عملکرد متفاوتی داشته باشند.

مطابق مقاله Business Wins، آسانسورهای هوشمند گام عظیمی در دنیای صنعت بناسازی به حساب می آیند. انتظار می رود که در راستای سال های 2017 تا 2025 به علت اوج گیری صنعت بناسازی صنعت بالابرهای هوشمند هم به درجه عالی از ارتقا و توسعه خود برسند. افزایش شمار ساکنان شهرها و شهرنشینی سبب رونق بیشتر در این صنعت شده است. کارشناسان بناسازی با معرفی ایده ها و برنامه ها و پیشنهادات نوین، این آسانسورهای هوشمند را گسترش می دهند.

آسانسورهای اینترنتی

آسانسورهای اینترنتی همان آتیه ی درخشنده ی آسانسورها به حساب می آیند. البته باید توجه داشت که هم اکنون هم یک شرکت پیشرو جهانی در حال نصب کردن و گسترش این نوع آسانسورها می باشد.

مطابق Techco تکنولوژی با اخطار دادن به شرکت ها  به تناسب اشکالات آنان اقدام می کند صرفه جویی در زمان و پس انداز پول هدف همه کمپانی های آسانسورسازی است.

حسگرها دانستنیهایی در مورد چگونگی عملکرد و سایر عامل هایی که روی فرسایش و گسستگی عناصر مختلف آسانسور مؤثر می باشد جمع کرده بعد این اطلاعات را به بنگاهی که بر پایه ی پردازش و حل و فصل ابری است (cloud – based) انتقال می دهند یعنی به جایی که اطلاعات در آن بخش پردازش، تجزیه و تحلیل و تا زمان احتیاج نگهداری می شوند. حقیقتاً پیش بینی عیبها و نقصها و مشکلات بعدی جلوی آسیب ها و نقصهای احتمالی آسانسورها را می گیرد و این سبب می شود تا کمپانی ها بتوانند از راه دور آسانسورها را بازسازی و تعمیر نمایند و در زمان و پول صرفه جویی شود.

گسترش آسانسورهای دوستدار محیط زیست (سبز)

از آنجایی که ذخیره سازی انرژی اهمیت زیادی دارد در صنعت ساختمان سازی نیز به این امر توجه زیادی شده است. طراحی ساختمان سبز به گونه ای است تا انرژی کمی مصرف شود و این امر در مورد آسانسورها نیز قابل تطابق است. به چه آسانسوری آسانسور دوستدار محیط زیست یا آسانسور سبز گفته می شود؟ در حقیقت تنها به صرفه جویی انرژی محصور نمی شود چه بسا که در برگیرنده همه مواد به کار رفته در ساخت آسانسور، مراحل کار و فناوری های به کار رفته، کفپوش، رنگ داخلی، روشنایی و سیستم های HNAC، پنل های کنترل می باشد.

اجزاء آسانسورهای دوستدار محیط زیست

فناوری محوطه اتاق ماشین کمتر (MRL) با جایگزینی بی واسطه ماشین ها در چارچوب آسانسور.

  • کشش طرح ریزی شده چرخ دنده که به مقدار 80% نسبت به آسانسورهای هیدرولیک انرژی کمتری مصرف می نمایند.
  • سیستم های درایو که سبب بهبود انرژی و تولید دوباره آن می شوند.
  • مهار ازدحام تیزبینی به منظور کاهش دادن آسانسورها با اشخاص کم.
  • سیستم هایی که کامپیوتری شده اند و از میزان سفرهای نورپردازی شده می کاهد.
  • در فضای داخلی آسانسور سنسورهایی که “به خواب می روند” وجود دارند بعبارتی دیگر زمانیکه تهویه درون آسانسور، ویدیو، چراغ ها و موسیقی استفاده نمی شوند همه آنها خاموش شوند.

[irp posts=”2903″ name=”آسانسور بدون موتورخانه (اتاق ماشین) یا mlr”]

کنترل های مقصد

آسانسورهای دیگری موجود است که در آنها تنها با فشردن یک دکمه و منتظر رسیدن به مقصد مد نظر نمی باشد. عامل های جدیدی با فناوری های نو به افراد مدیر ساختمان مجوز می دهد تا مسافران آسانسورها را هوشمندانه گروه بندی کنند و با سرعت بیشتر اشخاص را به مقصد دلخواه خودشان برسانند.

سریعترین آسانسورها در جهان

در حال حاضر شهرها برای ساختن آسمانخراش های بلند و بلندتر در حال رقابت با هم هستند و این رقابت درباره ی آسانسورها و سرعت آنها نیز به درستی صورت می پذیرد. برج شانگهای که آسمان خراشی 121 طبقه است و بلندترین ساختمان در کشور چین و دومین ساختمان بلند جهان به حساب می آید دارای آسانسوری است که با سرعت بیست متر در یک ثانیه رکورد جهانی گینس را به جهت سرعت زیادش داراست. آسانسور برج CTF گوآنگژو (Guang Zhous) (شهری پرجمعیت در جنوب کشور چین) از طبقه ی صفر تا طبقه ی نود و پنج را در 45 ثانیه بالا می رود. همچنین در آسانسورهای برج جده در کشور عربستان صعودی از “ultrarope”  یک کابل کربن – فیبر استفاده شده که قدرت بالابری آسانسور را فوق العاده زیاد می کند، و سبب می شود که آسانسور بیشتر از ده متر در یک ثانیه بالا رود و در زمان تقریباً 25 ثانیه به اوج طبقات برج برسد.

در مجموع این فناوریها و تکنولوژی ها از شواهد این نکته است که دنیای آسانسورها به پهنه نوینی قدم گذاشته است.

تکنولوژی های نوین در صنعت آسانسور

ششم مارس سال 2016 میلادی

“فناوری های نو و تازه مسیر استفاده ما از آسانسورها را تغییر می دهد” گروه های زیادی از کمپانی های سازنده آسانسور اقدامات بیشتری را انجام می دهند تا تولیدات آنها بازده انرژی بیشتری را داشته باشند.

سبز شدن یک معنای کلی در خیلی از موضوع هاست و کمپانی های تولید کننده آسانسور در حال پیوستن به آن می باشند. این کمپانی های آسانسوری تلاش می کنند تا مدت زمان انتظار را کم کنند که هم باعث کم شدن صرف انرژی و هم سبب خوشحالی و آسایش مسافران آن خواهد بود. همچنین خلق فناوری های جدید در آسانسور که باعث سرعت بیشتر آسانسورها می شود مورد عنایت کمپانی های بزرگ آسانسور می باشد.

یکی از شرکت های آسانسوری به نام شرکت شیندلر، برای ساختن سیستم هایی برای آسانسورها در تلاشند که باعث کم شدن مصرف انرژی در آنها خواهد شد. آنان روی برنامه ای به نام PORT یا (پایانه خصوصی جهت در دسترس گرفتن به اندازه لازم) اقداماتی انجام می دهند که باعث کم شدن مصرف انرژی به مقدار 40% می شود. مقصود از این برنامه ایست کمتر کابین آسانسور جهت کاهش مصرف انرژی می باشد. دانش فنی PORT توسط امواج رادیویی شخصی از یک کارت گذر خصوصی برای هر فرد، پیام رسانی شده و ضرورت استفاده از آسانسور به وسیله مسافر پیش بینی می شود. این کارت گذر (عبور) امکان فراخوانی آسانسور را تا قبل از خارج شدن از منزل برای شخص فراهم می کند. این فناوری علاوه بر کاهش زمان انتظار، سبب کاهش میزان دفعه هایی که به آسانسور احتیاج داریم نیز می شود. تلفیق یک دستگاه هوشمند با یک آسانسور با بازده انرژی مطلوب باعث می شود فاکتورهای مصرف انرژی کاهش چشمگیری پیدا نمایند. از این جهت که آسانسور تا قبل از خروج از خانه می داند که فرد کجا هست و به کجا می خواهد برود، سیستم PPRT  می تواند بهترین راه ممکن را برای مقصد دلخواه فرد انتخاب کند. شرکت آسانسوری شیندلر از یک روش آهنربایی روی دستگاه قدرت آسانسورهای سطح یک کاهش دهنده صرف انرژی را به کار می برد که جریان به راه اندازی و بازدارنده (ترمز) را کم می کند. عامل قدرت سطح یک از سامانه خواب و چراغ های LED بهره وری می کند که به مقدار قابل ملاحظه ای سبب کاهش مصرف انرژی می گردد. در آینده این آسانسور به یک سخت افزاری که سبب بازیابی انرژی و شارژ دوباره سیستم را هدایت می کند دستیابی پیدا می کند.

[irp posts=”3180″ name=”مصرف برق آسانسور چقدر است؟”]

در حقیقت هم اکنون عظیم ترین مشکل آسانسورهای با مصرف کم، پرداخت مخارج بالای نیروی کار آن است که اگر ما بخواهیم سیستم آسانسورمان را جانشین این نوع نماییم، حدوداً صدهزار دلار هزینه اش می شود. فایده های فراوانی برای آسانسورهای با مصرف پائین در صورت جایگزین کردن آنها موجود است که خیلی قابل ملاحظه می باشد. این موارد سبب افزایش عمر مفید آسانسور می شود، هزینه مصرف انرژی حدود 40%پائین می آید و ساکنان آپارتمان آرامش و شادی و راحتی بیشتری در استفاده از آسانسور بهره مند می شوند. اشخاص لزومی ندارد در انتظار آسانسور باشند و همچنین پنج ایست تا وارد شدن به مقصد دلخواه داشته باشند کنترلگر و گرداننده یک سیستم آسانسور با مصرف کم هر دو مسئله را حل می کند. با وارد شدن به “دنیای سبز” درخواست آسانسورهای با مصرف کم به زودی زود بسیار خواهد شد.

 

پنج نوآوری فناوری در آسانسورها

کسانیکه صنعت آسانسور را دنبال می کنند به کاوش و گسترش و کاربرد فناوری های جدید و مبتکرانه در زمینه آسانسور ادامه داده و انگیزه این غول های تکنیک آسانسور آفرینش آزمون کاربردی روان، مبتکرانه و جدید است و همه می کوشند که از دیگران سبقت گیرند. در این مقاله شما را با 5 مورد از این ابتکارها و نوآوریها را  آشنا می سازیم.

آینه جادویی داخل کابین های آسانسور

تیم LU-VE با همکاری کمپانی TGD طرحی با مشخصات GATEWAY را جهت بهره وری راه اندازی نموده اند. آینه جادویی به نام گیت وی که با تکنولوژی اینترنتی اشیا کار می کند آن را می توان روی آینه های کابین آسانسور کار گذاشت. این فرآورده می تواند آینه درونی آسانسور را  به یک سطح عرضه اینترنتی قابل لمس و به طور کامل تعاملی تغییر دهد. در قیاس با نمایشگرهای ساده ویدیویی گزارش دهنده، این آینه جادویی مصارف گوناگونی دارد:

  • نمایشگر ویدئویی قابل لمس
  • تعامل ها و علامت های وابسته به شماره
  • آگهی ها و تعاملات: پروازهای اتحادیه هواپیمایی، داده های آگهی های بازارهای معامله
  • فعالیت های فوری از شیوه دوربین های کوچک توسعه یافته
  • تأیید، خدمت گزاری و محافظت با بهره گیری از تعامل های صوتی/تصویری بین HQ و کارکنان حفاظت در مکان

این دستگاه خیلی کم وزن و ظریف است و بر روی وزن و محوطه کابین آسانسور مؤثر نیست.

در 22ام ماه می سال 2018 میلادی Gateway در شهر برلین کشور آلمان در همایش جهانی تکنولوژی های جابجایی ستونی افتتاح گشت.

[irp posts=”4045″ name=”کاربرد آینه در آسانسور”]

آسانسورهای پله ای Al-Sus

آسانسورهای پله ای وسیله جابه جایی است که مانند یک تختگاه قابل حرکت و موازی با سطح پله ها اشخاص را بین طبقه های یک آپارتمان بالا و پایین می نماید. این بالابرها یک سکوی موتوری را داراست که بوسیله ی سیم هایی در راستای افق جابه جا می شوند.

بالابرهای پله ای را در ساختمان ها می توان کار گذاشت. اصلا احتیاج به بناسازی برای ساختمان کنونی موجود نیست. احتیاجی به ساخت حفرکردن زیرزمین برای گذاشتن موتورها و اجزای آن نمی باشد. تنها روی مکان خودش پله ها کار گذاشته می شود. از این بالابرهای پله ای به جای پله برقی ها و آسانسورهایی که در مراکز تجاری و بازارگاه ها وجود دارند می توان استفاده نمود. در هر مکانی می توان آنها را کار گذاشت و مطلوبترین مکان برای آنها پله ها می باشد. ولی در خانه ها، هتل ها و مراکز تجاری، آسمانخراش های اداری و بر روی پل ها و بر بالای پله ها، در هر مکانی، می توان از این آسانسورهای پله ای استفاده نمود.

برج تست تایسن کراپ با 248 متر و 31 طبقه بلندترین برج در دنیا است و سمبل قدرت این کمپانی در پژوهش ها و گسترش در زمینه آسانسور و موقعیت این کمپانی در نوآوری های صنعت آسانسور است. سرمایه لازم برای این برج تازه تست در حدود 810 میلیون یورو می باشد.

همانطور که می دانیم برج تست سیزده شفت دارد جهت تست دریافته های نو و فرآورده های اصیل مانند بالابری که قدرت پیمودن هیجده متر در ثانیه را دارد و به همین صورت ابتدایی ترین سیستم آسانسور بدون طناب دنیا به کار برده می شود. جهت امتحان های استقامت ذیل مقیاس اطمینان سخت گیری کننده، این برج یک AMD (Active Mass Damper) دارد که لرزش برج را به هنگام دگرگونی های آب و هوایی کم می کند، و یا دگرگونی های از قبیل زلزله و بادهای خیلی تند را مشابه سازی می کند ThyssenKrupp . در آلمان – مکانی که دفتر مرکزی در آن جا هست – یک برج تست موجود است.

در کشور چین، که از مطلوبترین و سریعترین کشورهای دنیا است، گسترده ترین بازار ThyssenKrupp در این کشور آسیایی است. 8/17% از فروش آسانسورهای ThyssenKrupp در حساب سالیانه ی سال قبل در کشور چین بوده است.کمپانی آسانسور ThyssenKrupp مستقر در مرکز روی شهری سازی ها و تغییر شهرها برای خوبترین محل برای زندگی، به سرمایه قرار دادن در بازار کشور چین مداومت می کنند و بازار بالابر از برترین مرکزیت ها برای سرمایه قرار دادن است.

[irp posts=”3829″ name=”برندهای معروف آسانسور [ OTIS, FUJITEC, MITSUBISHI, HITACHI, KONE]”]

دستگاه نظارت مقصد KONE Polaris

شباهت آسانسور به قطار از جهتی که همانند قطار اشخاص را سوار کرده و در هر مکان توقفی تعدادی از مسافران را پیاده و سوار می کند، خیلی مشابه است. اما در صورتیکه مانند یک خودرو لیموزین افراد را با آسودگی خاطر و با سرعت به مقصدشان برساند چگونه است؟

شخصی به نام KONE با افکار و عقاید خود یک دستگاه نظارت بر مقصد را در آسانسورهای خود نمایان ساخته است. این آرمان توانسته جابجایی عموم افراد را در آپارتمان های محل سکونت، اداره ها، مراکز تجاری و هتل ها راحت تر نماید KONE Polaris . مدل سازی دیداری انعطاف یافته و وسیعی را داراست، که توانسته ایمنی را به افراد هدیه دهد و ساختمان و آپارتمان را شکیل تر و زیباتر نشان دهد.

آرمان KONE Polaris در سرتاسر – هتل ها، مجتمع های محل سکونت یا ساختمان های اداری – منطبق است با:

  • توسعه کارایی برای دارندگان آپارتمان
  • حصول آرامش و کم شدن زمان جابه جایی برای مسافران
  • توسعه ایمنی و آرامش خیال برای ساکنین ساختمان ها

KONE Polaris با بهره گیری از هوش مصنوعی روند رفت و آمد وسایل نقلیه را پیش گویی می کند و به خاطر می سپارد. زمانی که ازدحام و رفت و آمد خیلی تغییر می کند، دستگاه نظارتی مقصد قالب های ترافیکی را تغییر می دهد و دستور کار متداول را مطابق با آن برگزیده می کند. در دستگاه های نظارتی معمولی باید مسافران در جمعیت و شلوغی در حالت انتظار باقی بمانند تا به نخستین بالابر برسند و می کوشند که کلید دلخواه را زده تا پس از ایستادن های مکرر به طبقه دلخواه خود برسند. ولی با کاربرد دستگاه KONE Polaris مسافرها مقصدشان را برنمی گزینند بلکه آسانسوری که شایسته آنان است، با مسافران محدود و طبقه های دلخواه راهنمایی می شوند. چونکه آسانسور معقول و شایسته ای برای افراد معین میگردد، جابه جایی ملایم و با نظم صورت می گیرد.

صندلی های چرخدار (ویلچرهای) نادیدنی (نامرئی)

ویلچرهای نامرئی یاریگر محافظت از بهم پیوستگی معماری ساختمان ها هستند. که برای ساختمان های باستانی یا مخصوص به کار گرفته می شوند. این آسانسورها گیره های انحصاری برای ممانعت از حرکت چرخ های ویلچر – زمانیکه روی بلندی قرار می گیرد – دارند.

زمانیکه مسافری کلید آسانسور را فشار می دهد، پوشش محافظی که ویلچر را در خود نگاه می دارد، تقریباً صد میلیمتر از خود آسانسور بالاتر جای می گیرد. بدین صورت، استوار و بدون هیچ گونه سر خوردن ویلچر روی بلندی هنگام حرکت قرار می گیرد. جالب توجه است که این آسانسورها منطبق با ساختمان طرح ریزی می گردند و طرح ریزی های ساختمان و  ساختار معماری مانع از بهم پیوستگی آن نمی شود.

[irp posts=”3100″ name=”آسانسور ویلچربر چیست؟”]

در نتیجه صنعت آسانسور با پیشرفت ها و حادثه های گوناگون، دگرگونی هایی را از خود نشان داده اند. به صورت کلی این صنعت با تکنولوژی های نو، پیشرفت کرده، بعضی از این تغییرات به نحوی است که کاربرد کلی آسانسورها را به نحو گسترده ای تحت تأثیر قرار می دهد و سبب بوجود آمدن انقلابی در صنعت آسانسور شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *