دانستنی های آسانسور

آسانسور پنوماتیک چیست؟ آسانسور در خلا

آسانسور پنوماتیک چیست؟

تاریخچه آسانسور پنوماتیک

تاریخچه این آسانسورها به سال 1989 برمی گردد. هنریکا جانسون و جانسون در یک اشتراک کاری موفق شدند این آسانسور را بسازند. با گذشت زمان و ورود تکنولوژی پنوماتیک چکشی به دنیای آسانسور ها به شکل های مختلف بهره برداری از اختراع بالابر پنوماتیک اغاز گردید.

بعد از گذر زمان، یعنی در سال 2000 تا 2002 میلادی این آسانسورها شکل پیشرفته تری پیدا کرد، با به روز رسانی شدن این آسانسور در بازار، فروش بهتری داشتند. بدین صورت، فناوری پنوماتیک و خلاء در ساختمان های با طبقات کم به کار گرفته شدند. سال 2007 میلادی بود که آسانسور پنوماتیک از بین حدود 100 محصول به عنوان یک محصول برتر انتخاب گردید.

تاریخچه آسانسور گیرلس

تاریخچه آسانسور

آسانسور پنوماتیک چه کاربردهایی دارد؟

آسانسور پنوماتیک یکی دیگر از اشکال آسانسور در کنار مدل هایی چون کششی، هیدرولیکی، روملس و … است. قدمت آن برمی گردد به بیش از 30 سال پیش که با نام های آسانسور تایر، بادی و خلا یا شیشه ای نیز از آن نام می توان از ان نام برد. این نوع آسانسورها نیروی مکش هوا عامل اصلی انتقال کابین است که با گذر زمان انواع مختلفی از این نوع آسانسور تولید شده و در بازار عرضه گشته است. به علت برتری های زیادی که این نوع آسانسور دارد، در جاهای مختلفی از آن استفاده می گردد. بنابراین آسانسورهای خلا یکی از مطلوبترین انواع آسانسور است.

[irp posts=”480″ name=”تاریخچه آسانسور در ایران و جهان”]

به همین دلیل قصد داریم در این مقاله  ضمن معرفی جامع این نوع بالابر، شما را با ویژگی ها و کاربردهای آن بیشتر آشنا کنیم.
همانطور که اشاره شد نام های دیگر آسانسور پنوماتیک، خلاء یا شیشه ای است که قیمت کمتری نسبت به سایر نوع های مختلف آسانسور دارد و برای به کارگیری در ساختمان هایی با طبقات آنها بین 2 تا 4 طبقه، می باشد به کار می رود. اجزاء سازنده آسانسور پنوماتیک یک کابین کواکسیال، همراه با سیلندر مدور عمودی که از جنس ورق های شفاف و یا رنگی پلی کربنات صاف است، تشکیل می گردد. حرکت کابین این آسانسور به سمت بالا و پایین از روش مکش و فشار هوا صورت می گیرد. دنده پیستون در این آسانسور کاملا وکیوم و مهر و موم دارد و کابین آسانسور بوسیله فشار هوا همراه با حرکت جنبشی به طرف بالا برده می شود. جالب است بدانیم مدت زمان نصب این نور آسانسورها 1 تا 3 روز به طول می انجامد.

آسانسور پنوماتیکی

آسانسور پنوماتیکی

آسانسور پنوماتیک از چه اجزایی تشکیل گردیده است؟

سیلندر پنوماتیک

آسانسورهای پنوماتیک دارای یک سیلندر بیرونی می باشد که در اکثر اوقات، در آن از یک استوانه لوله ای شکل شفاف به کار رفته است که در یک محفظه آلومینیومی مخصوصی جای میگیرد و قطعه های دیوار شیشه ای معمولا در ساخت آن از جنس ورق پلی کربنات به کار رفته است. ورق ها در آن به آسانی بر روی هم نصب و فیکس می گردند.

کابین آسانسور

جنس به کار رفته در سقف این آسانسورها از فولاد است که در آن دریچه هایی وجود دارد که مختص کانال مکش هوا می باشد. کابین در درون سیلندر بر روی ریل هایی از جنس فلز حرکت می نماید که این ریل ها قسمتی از ساختار فلزی پشتیبانی سیلندر را تشکیل می دهند، وجنس به کار رفته در دیواره های کابین، پلی کربنات می باشد و به سیستم قفل خودکار مجهز هستند.

[irp posts=”3123″ name=”کابین آسانسور چیست؟ انواع کابین آسانسور”]

سیستم محرک آسانسور پنوماتیک

سیستم محرک آسانسور بادی که همان سیستم مکش هوا است و از پمپ، وکیوم و قسمت های برقی، توربین و همچنین جعبه سیستم کنترل برد و سوپاپ تشکیل شده است که در محیط خارج قرار می گیرد. با توجه به نوع آسانسور، هوا از طریق دو لوله به صورت مجزا انتقال پیدا می کند که از جنس مواد pvc و پلی کربنات و الیاف شیشه ای یا فلزی با قطری حدود 12 سانتیمتر در قطعات 10 متری تعبیه شده است. بعضی از این آسانسورها جهت جابجایی ویلچر ساخته شدهاند، اگر خواسته باشید ویلچر را جابه جا کنید این مدل آسانسور بهترین انتخاب برای شما می باشد. آسانسور های پنوماتیک مثل ماشین نیاز به مراقبت و نگهداری دارند باید توسط متخصصین آن، هر سال یک یا دو بار بازدید و بررسی شوند.

نحوه کارکرد آسانسور پنوماتیک چگونه است؟

در بالا گفتیم آسانسور پنوماتیک، از یک کابین کواکسیال، یک سیلندر که به صورت مدور عمودی صاف می باشد، تشکیل شده است و جنس آن ورق های شفاف و یا رنگی، پلی کربنات که از طریق مکش و فشار هوا حرکت این کابین به سمت بالا و پایین صورت می پذیرد. در حقیقت فشار صعودی تولید شده و اختلاف فشار اتمسفر بالا و زیر کابین، خلائی که نیاز است تا کابین آسانسور به طرف بالا توسط توربین های دمنده تأمین شود را میسر می سازد. دنده پیستون محیط شده که کاملا در محیط خلاء و بسته قرار دارد، با حرکت جنشی و تقریبا بدون اصطکاک توسط فشار هوا کابین آسانسور را به سمت بالا می برد.

[irp posts=”3780″ name=”انواع سیستم تعلیق آسانسور | تعلیق 1 به 2 | تعلیق 1 به 1″]

فواید و مزایا آسانسور پنوماتیک

  1. می توان آن را در همه فضاهای هندسی نصب کرد (حداقل cm75فضا نیاز دارد) برای حمل صندلی چرخدار مناسب می باشد.
  2. کابین شیشه ای شفاف با نمای 360 درجه از دیگر مزیتهای آن است که بدون ایجاد مزاحمت سیم های داخل چاه و سم بکسل و قاب وزنه تعادل و کابل های تخت و امثال آن، شرایطی ویژه جهت نمای بهتر محیط اطراف برای شخصی که داخل کابین شیشه ای است، فراهم می نماید.
  3. این آسانسور با کابین شیشه ای  بدون نیاز به نیروی محرکه مرئی حرکت رو به بالا و پائین را انجام می دهد.
  4. ایمنی و مدرن بودن آن مهم است.
  5. اینکه در زمان کوتاهی نصب و راه اندازی می شود (1 تا 3 روز) دیگر مزیت آن است.
  6. قابلیت نصب آن از 2 تا 4 طبقه و ظرفیت 1 تا 3 نفر از دیگر مزایای آن است.
  7. توانایی راه اندازی با برق سه فاز و تک فاز.
  8. بدون موتورخانه بودن آن.
آسانسور در خلا

آسانسور در خلا

[irp posts=”4483″ name=”مینی آسانسور چیست؟”]

ویژگی های آسانسور پنوماتیک

  1. این آسانسورها هیچ نیازی به قاب وزنه ، سیم و کابل و … نداشته و موقعیت مناسب و بهتری برای دید محیط اطراف به وجود می آورد.
  2. سرویس و مراقبت از آسانسور های پنوماتیک که به صورت دوره های 4 ساله انجام می شود آسان و بدون هزینه است
  3. این محصول با استفاده از فناوری جدید خود، دگرگونی ویژه ای در مسیر صنعت آسانسورهای کوتاه مسیر و کوچک به وجود آورده که در جایگاه خود بی همتا و هماهنگ با زیستگاه ها است.
  4. از مطلوبترین خصوصیات این محصول قدرت نصب آنها در همه فضاهای هندسی است به صورتی که هیچ محدودیتی برای جایگاه نصب آن وجود ندارد.
  5. پنوماتیک نوعی فناوری است به مفهوم نفس یا هوا، که به بررسی و به کارگرفتن گازهای متراکم برای تشکیل نیروی مکانیکی پرداخته می شود.  این نوآوری به صورت وسیع در صنعت کاربرد دارد و از هوای فشرده جهت مهار دستگاه های ابزار دقیق در کارخانجات به کار گرفته می شود.
  6. جهت کنترل دستگاه ها و تجهیزات در این آسانسورها از گازهای فشرده استفاده می کنند. هوای متراکم شده را می توان در مخزن های مخصوصی پس انداز و نگهداری و سپس انتقال داد. با این کار برای ذخیره سازی هوا، نیازبه کمپرسور نیست.
  7. آسانسورهای پنوماتیک در کمترین فضا یعنی حداقل 1 متر مربع و بدون هیچ نیازی به کندن گودال و یا احداث نیروگاه یا موتورخانه و بدون صرف هزینه زیرساخت، مثل آسانسورهای دیگر، در حداقل زمان که وابستگی به نوع محصول دارد، طی یک الی سه روز آماده نصب و استفاده می باشد و برجسته ترین راه برای ساختمانهای فاقد آسانسور، بویژه ساختمانهایی که با محدودیت فضا روبرو هستند مناسب می باشد.
  8. درب های طبقه در این آسانسورها را می توان در هر سمت فارق از درب های دیگر به صورت جداگانه طبق نظر طراح و مهندسین ساختمان سازی در زاویه های مختلف قرار داد و بدون محدودیت خاصی این کار را انجام داد.
  9. یک ویژگی خاص آسانسور بادی، مسأله جابجایی و حمل این نوع آسانسورها پس از نصب آن می باشد، حتی اگر لازم باشد، گردآوری و باز کردن قطعات از هم برای انجام عملیات تعمیر و یا تعویض روی قطعات آن در کمترین زمان فارق از هرگونه تخریبی قابل انجام است و دوباره می توان در محلی دیگر نصب کرد.

ظرفیت حمل آسانسور پنوماتیک به چه شکل است؟

ظرفیت های موجود برای آسانسور وکیومی در یک نتیجه تصویری:

  1. آسانسورهای یک نفره، مدل 750 (با قطر خارجی چاه آسانسور cm75 ، ارتفاع cm200 ، قطر کابین cm53 و ظرفیت kg75)
  2. آسانسورهای دو نفره، مدل 933 (با قطر خارجی چاه آسانسور cm98 ، ارتفاع cm200 ، قطر کابین cm82 و ظرفیت kg150)
  3. آسانسورهای سه نفره، مدل 1316 (با قطر خارجی چاه آسانسور cm138 ، ارتفاع cm200 ، قطر کابین cm110 و ظرفیت kg225)

[irp posts=”4129″ name=”ظرفیت آسانسور چقدر است؟ و نحوه محاسبه”]

نکات مهم درباره آسانسور خلا

  • آسانسور خلاء یا بادی با سرعت تقریبی m6 در یک دقیقه کار می کند از ویژگی های دیگر این آسانسور این است سرویس و نگهداری آن بدون نیازبه هرگونه مواد نفتی از قبیل گریس و روغن انجام می شود و نیازی به استفاده از گریس و روغن جهت روانسازی نیست و هزینه ای را در بر ندارد و برحسب شیوه نامه سرویس دوره ای، کنترل این نوع آسانسورها تقریبا هر چهار سال یکبار می باشد، که برخی از شرکت های فروش، سرویس دوره ای را گاهی 5 سال یک بار هم انجام می دهند.
  • این آسانسور با ساخت و کار جدید و یکتا با حرکت بسیار آهسته و سیال و با توقف های آرام، در مسیر بازگشت به سوی پائین از برق استفاده نمی کند یعنی هنگامیکه برق قطع می شود آرام به طبقه همکف برگشته و بدون نیاز به بودن شخص کارشناس درب آسانسور بی هیچ دشواری خاصی باز، و مسافر می تواند از کابین آن بیرون بیاید.
  • در این آسانسور از ولتاژ نرمال برق تکفاز استفاده می شود. برقی که برای داخل کابین و چاه این نوع آسانسورها لازم است 24 ولت بوده که بیم هرگونه برق گرفتگی و حتی شوک برقی به زیر صفر می رسد.
  • بنابراین آسانسورهای خلاء را در بیشتر ساختمانهای 2، 3 و 4 طبقه و ساختمانهای دوپلکس، سوپرمارکتهای کوچک، دفترهای تجاری و حتی نمایشگاه ها می توان نصب نمود.

آسانسور خلا

چاه آسانسور پنوماتیک و ویژگی های آن

چاه آسانسور پنوماتیک یک سیلندر خارجی (بیرونی) است که در اکثر اوقات بصورت یک استوانهی شفاف طراحی و ساخته میشود. طراحی چاه آسانسور هیدرولیک و چاه آسانسور پنوماتیک بسیار با همدیگر فرق دارد. این استوانه به وسیله یک ساختار آلومینیومی کنترل میشود. همچنین اجزاء دایره ای شکل این سیلندر از جنس ورقههای پلی کربنات است. پوشش سقف چاه آسانسور بادی از فولاد بوده که دریچهی مخصوص کانال مکش هوا در آن جاسازی شده است. کابین آسانسور در شرایط خلاء بر روی ریل راهنمای آسانسور که جزء قسمت ساختار فلزی و پشتیبانی سیلندر چاه است حرکت میکند. به همین دلیل نیازی به قطعه هایی چون براکت ریل آسانسور وجود ندارد. چاه آسانسور با توجه به اتمسفر و فشار هوای درون آن به سه بخش تقسیم میشود:

  • قرمز: کابین و منطقهی فشار اتمسفر
  • سبز: بالای کابین و فشار کم
  • زرد: قسمت متصل به سامانه مکش هوا

[irp posts=”3895″ name=”چاه یا شفت آسانسور چیست؟”]

از نکته های جالب در این آسانسور طراحی ویژه درب های طبقات آسانسور است که خود به خود در وضعیت بسته قرار می گیرد و در مقابل فشار هوا مقاومت بالایی خواهند داشت. نکته جالب توجه دیگر این است که این آسانسور کمترین سر و صدا و آلودگی صوتی را خواهد داشت.

نتیجه
همانطور که در مقاله خواندید استفاده از آسانسور خلاء یا  همان آسانسورهای پنوماتیکی و یا آسانسورهای بادی، همچنان در کشور ایران رایج نمی باشد.

  • آسانسورهای خلاء یا به عبارتی آسانسورهای پنوماتیکی از تازه ترین ابتکارهای طراحی شده در حرفه آسانسورهای می باشد. در این نوع آسانسورها به هنگل کابل، زنجیر، قاب وزنه، وزنه تعادل، سیم بکسل و…. نیازی نیست.
  • در آسانسورهای خلاء کار پمپ، تولید فشار هوا و مکش می باشد، آسانسور خلاء برای بالارفتن احتیاج به مکیدن هوا در بالای کابین دارد که با توجه به وجود شیر کنترل هوا در بالای چاه و همچنین ایجاد بالشتکی از هوا در فضای زیر کابین جهت عمل وکیوم و تخلیه شدن هوا، بالا و پایین آمدن کابین آسانسور را به عهده دارند.
  • پمپ در آسانسورهای پنوماتیکی که همان موتور آسانسور خلاء می باشد، در حقیقت یک پمپ باد است که همراه
  • لوازم دیگری ترکیب و جمع تجهیزات، مانند شیلنگ های ارتباطی، لوله های انتقال هوا، پلاسترهای وکیوم کننده، شیرکنترل هوا و…. در پایان کابین آسانسور را به بالا و پایین حرکت می دهد.
  • البته آسانسور پنوماتیک در اکثر نقاط جهان تولید می گردد و همه این تولیدکنندگان جهت آسانسورهای خود تجهیزات و لوازم و طرح ریزی و برنامه ریزی مخصوصی را به کار می گیرند. بنابراین اختلاف های فاحشی در بین تولیدهای این نوع محصول دیده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *