دانستنی های آسانسور

آسانسور گیرلس چیست؟

موتور گیرلس

همه ما در طول زندگی روزانه‌مان از آسانسور استفاده می‌کنیم و استفاده از آن به قدری عادی و شایع شده که فراموش می‌کنیم آن را به عنوان پیشرفتی در تکنولوژی در نظر بگیریم. تاریخچه استفاده از آسانسور و بالابر به چندین قرن پیش برمی گردد، جایی که بالابرهای ابتدایی با طناب کار می‌کردند و افراد و اشیاء با کمک حیوانات، کشیده می‌شدند. بعدها، این طراحی با استفاده از نیروی بخار انجام می‌شد.

طراحی و ساختار آسانسورها طی دهه‌های اخیر تغییرات چشمگیری داشته، به گونه‌ای که امکان جابجایی افراد و اشیاء با سرعتی بالا و ایمنی کامل فراهم شده است. امروزه، آسانسورهای کششی، از جمله آسانسورهایی هستند که برای ساختمان‌های بلند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آسانسورهای کششی، آسانسورهایی هستند که از کابل بالابرنده، وزنه متعادل کننده و یا طناب‌های بالابرنده تشکیل شده‌اند. در برخی از این آسانسورها، دنده‌هایی ما بین موتور و قرقره وجود دارد که با عنوان آسانسور کششی گیربکس شناخته می‌شوند. در برخی دیگر، موتور مستقیما به چرخ قرقره متصل می‌شود که آسانسورهای کششی گیرلس نام دارند.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی آسانسور کششی گیرلس بپردازیم.

[irp posts=”3787″ name=”آسانسور چیست؟ همه چیز در مورد آسانسور | معرفی اجزای اسانسور”]

تاریخچه آسانسور گیرلس

آسانسور کششی گیرلس برای اولین بار توسط Otis در سال 1913 اختراع و در ساختمان وول ورت در نیویورک نصب گردید. این سیستم آسانسور می‌توانست در هر ساختمانی با هر نوع ارتفاع مورد استفاده قرار بگیرد. این طراحی به قدری با دوام است که تا کنون و با وجود پیشرفت ساختمان سازی و جایگزینی جدیدترین دستگاه‌های الکترونیکی به جای سیستم کنترل آسانسور، نیازی به تعویض سیستم‌های گیرلسی نیست.

سرعت آسانسور گیرلس به بیش از دو و نیم متر در هر ثانیه می‌رسد.

در آسانسور گیرلس پنج تا هشت کابل با سیم که با عنوان طناب‌های سیمی نیز شناخته می‌شوند، به قسمت بالابر آسانسور متصل شده‌اند. انتهای دیگر کابل‌ها به وزنه تعادل متصل است که بر روی نرده‌های خود به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند.

ترکیب وزن کابین آسانسور و وزنه باعث می‌شود کابل‌ها به شیارهای موجود در قرقره فشار بیاورند و کشش مورد نیاز فراهم خواهد شد.

به منظور کاهش بار و وزن وارده به موتور، وزنه با توجه به وزن کابین و نیمی از وزن مسافران تنظیم می‌شود. همزمان با حرکت رو به بالای آسانسور، وزنه به سمت پایین کشیده می‌شود و تعادل برقرار خواهد شد. در چنین شرایطی، میزان مصرف انرژی نیز به حداقل می‌رسد، چرا که موتور تنها نصف بار را به سمت بالا می‌کشد.

قرقره شیاردار در این نوع آسانسور کاملا بزرگ است و قطر آن از شش دهم تا یک و دو دهم متغیر می‌باشد. قدرت موتور الکتریکی آسانسور نیز در حدی است که می‌تواند قرقره را با سرعت 50 تا 200 دور در هر دقیقه بچرخاند تا آسانسور با سرعت متناسب تری حرکت کند.

تاریخچه آسانسور گیرلس

تاریخچه آسانسور

مزایای آسانسور گیرلس

ظهور و پیدایش آسانسورهای گیرلس نه تنها نیازهای حفاظت از محیط زیست را برآورده کرد، بلکه منافع تولید کنندگان را نیز در نظر گرفت. این آسانسورها علاوه بر صرفه جویی در انرژی، سر و صدای بسیار کمی را نیز به همراه دارند.

از جمله مزایای آسانسور گیرلس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پایین بودن احتمال پارگی. مهم ترین مزیت آسانسور گیرلس این است که ساختار چرخشی ندارد، در نتیجه فضایی برای پارگی و ساییدگی مکانیکی موجود ندارد. در چنین شرایطی، طول عمر آسانسور به مراتب طولانی تر خواهد بود.
  • ذخیره انرژی: از آن جایی که مکانیسم انتقال نیرو و جعبه دنده در این آسانسور وجود ندارد، هیچ گونه قدرت و انرژی مکانیکی از بین نمی‌رود. در نتیجه، صرفه جویی در انرژی و هزینه‌های عملیاتی را به همراه خواهد داشت.
  • نصب آسان: از آن جایی که آسانسور مستقیما بر روی محور موتور ثابت می‌شود، کاملا کم حجم و سبک است، حمل و نقل به راحتی انجام می‌شود و نصب آن نیز آسان تر خواهد بود.
  • عملکرد روان: از آن جایی که ساختار جعبه دنده در این آسانسور وجود ندارد، ترمز و یا لغزشی ایجاد نمی‌شود. آسانسور عملکرد و کارایی مطمئنی دارد و هیچ گونه صدا و ارتعاشی هنگام حرکت رخ دنده‌ها ایجاد نمی‌شود. بنابراین، آسانسور حرکت کاملا روانی دارد و این مورد، ویژگی بارز آسانسورهای گیرلس می‌باشد.
  • روغن کاری ایمن: همان طور که قبلا نیز اشاره شد، آسانسور گیرلس ساختار جعبه دنده ندارد، در نتیجه نیاز کمتری به روغن روان کننده می‌باشد. تعمیر روزانه آسانسور بدون نیاز به تعویض روغن انجام می‌شود، در نتیجه، از بروز مشکلاتی مانند نشت روغن روان کننده پیشگیری به عمل می‌آید و در هزینه‌های روغن کاری نیز صرفه جویی خواهد شد.
  • استفاده آسان: از آن جایی که در این آسانسور از روغن روان کننده استفاده نمی‌شود، نشت و آلودگی وجود ندارد، می‌تواند در هر وضعیتی نصب و استفاده شود.

[irp posts=”2937″ name=”موتور آسانسور چیست معرفی انواع موتور اسانسور”]

مزایای سیستم‌های کنترل برای آسانسور گیرلس

  1. زمانی که آسانسور از کنترل خارج می‌شود مانند زمانی که ترمز کار نمی‌کند، آسانسور لیز می‌خورد. اما وجود مدارهای کوتاه و ترمز قدرتی باعث می‌شود تا سرعت لیز خوردن آسانسور کمتر شود و آسیب کمتری به مسافران وارد شود.
  2. آسانسور گیرلس داخل محور نصب می‌شود و زمانی که نیاز به توقف آسانسور و تخلیه مسافران باشد، می‌توان در آسانسور را به راحتی و با استفاده از آچار و با ایمنی کامل باز کرد و آسانسور در طبقه همکف قرار بگیرد.
  3. زمانی که ظرفیت آسانسور بیشتر از حد مجاز شود، باعث می‌شود آسانسور به سمت پایین کشیده شود. این حرکت رو به پایین بسیار آهسته است و ترسی را برای مسافران به همراه ندارد و آسانسور در امنیت کامل خواهد بود.

[irp posts=”3837″ name=”دستورالعمل حرکت دستی آسانسور با موتور گیربکس و گیرلس”]

آسانسور گیرلس خانگی

از آسانسور گیرلس می‌توان برای ویلا، خانه‌های مسکونی و کوچک استفاده کرد. برای نصب این آسانسور نیازی به حفر سوراخ نیست، فضای کمی را اشغال می‌کند و استفاده از آن برای کودکان نیز با ایمنی 100% همراه می‌باشد.

آسانسور گیرلس خانگی بر پایه تکنولوژی مگنت با کارایی بالا واقع شده و از آن جایی که از سیستم گشتاور استفاده می‌کند، دیگر نیازی به جعبه دنده نخواهد بود.

اگر به فکر ساخت بنایی جدید و یا نصب آسانسور جدید در ساختمان هستید، آسانسور گیرلس بهترین گزینه خواهد بود.

[irp posts=”3208″ name=”آسانسور خانگی یا مسکونی چیست؟ (هوم لیفت)”]

آسانسور گیرلس یا گیربکس

یکی از سوالات شایعی که بسیاری از پروژه‌ها با آن رو به رو هستند، این است که بهتر است از کدام نوع آسانسور کششی استفاده شود؟ گیرلس یا گیربکس؟

این در حالی است که هر یک از این دو نوع آسانسور کششی، مزایای خاص خود را دارند و بهترین کار، بررسی مزایا و معایب هر یک می‌باشد.

در زیر، به مقایسه آسانسورهای گیرلس و گیربکس می‌پردازیم تا تصمیم گیری برای شما تا حدی آسان تر شود.

[irp posts=”3719″ name=”تفاوت و مقایسه موتور گیربکس آسانسور با موتور گیرلس اسانسور”]

نیاز به موتورخانه یا اتاق دستگاه

اتاق دستگاه، یکی از بارزترین تفاوت‌های آسانسور گیرلس و گیربکس می‌باشد. در آسانسور گیربکس، چرخ و موتور الکتریکی باید داخل اتاق و بالای محور آسانسور قرار بگیرد. اما در آسانسور گیرلس، چرخ مستقیما به موتور و کابین متصل می‌شود و نیازی به اتاق دستگاه نخواهد بود البته در حالت MRL.

به همین خاطر است که آسانسورهای گیرلس به عنوان آسانسور بدون اتاق دستگاه ترجیح داده می‌شوند.

[irp posts=”3428″ name=”موتورخانه آسانسور چیست؟”]

مصرف انرژی آسانسور گیرلس

موتور آسانسور گیرلس از موتور آسانسور گیربکس کوچک تر است، آن هم به این دلیل که چرخ دنده ندارد. به همین خاطر، زمانی که صحبت از میزان استفاده از الکتریسیته می‌شود، موتور گیرلس موثرتر خواهد بود.

هر چه موتور کوچک تر باشد، دیگر اجزا نیز کوچک تر خواهند بود و همین مزیت باعث می‌شود آسانسور عملکرد بهتری داشته باشد.

[irp posts=”3180″ name=”مصرف برق آسانسور چقدر است؟”]

ظرفیت آسانسور گیرلس

آسانسورهای کششی گیربکس می‌توانند با سرعت 125 متر در هر دقیقه حرکت کنند و بیشترین ارتفاعی که برای این آسانسورها در نظر گرفته می‌شود، 48 متر می‌باشد. در حالی که آسانسورهای گیرلس، می‌توانند سرعتی بالغ بر 610 متر در هر دقیقه داشته باشند و تا ارتفاع 600 متر حرکت کنند.

با این حال، هر دو این آسانسورها ظرفیت حمل بار و مسافر یکسانی دارند. البته این مورد به نوع پروژه نیز بستگی دارد و مشخص است که سرعت و فاصله جابجایی آسانسور گیرلس به مراتب بهتر و بیشتر از آسانسور گیربکس است.

[irp posts=”4129″ name=”ظرفیت آسانسور چقدر است؟ و نحوه محاسبه”]

تعمیر و نگهداری آسانسور گیرلس

یکی از مشکلات اصلی، نگهداری و تعمیر آسانسورها است. آسانسورهای گیربکس، موتور بزرگ تری دارند و نگهداری و تعمیر آن‌ها به مراتب سخت تر خواهد بود. به علاوه این که، موتورهای گیربکس به روغن کاری نیاز دارند، باید به طور مرتب تعویض شوند و این کار هزینه‌های بالایی را به همراه خواهد داشت.

این قبیل مشکلات نگهداری و تعمیر در آسانسورهای گیرلس کمتر است، چرا که از موتور و اجزای کوچک تری تشکیل شده است و می‌تواند از جمله مزایای برجسته این آسانسورها باشد.

زمانی که به بررسی موارد بالا می‌پردازیم، متوجه می‌شویم که آسانسورهای گیرلس مزایای بیشتری را نسبت به آسانسورهای گیربکس دارند.

[irp posts=”3235″ name=”نگهداری صحیح آسانسور چیست؟”]

در پایان این که،

آسانسور گیرلس از جمله آسانسورهای کششی است که در آن، موتور مستقیما داخل قرقره به چرخش در می‌آید و قدرت این چرخش در حدی است که باعث می‌شود آسانسور حرکت متناسب تری را داشته باشد. موتور این آسانسور کوچک بوده، در نتیجه قطعات مورد استفاده نیز کوچک تر خواهند بود. بنابراین، تعمیر و نگهداری آسانسور نیز به مراتب راحت تر می‌باشد.

از آسانسور گیرلس می‌توان در منزل و ویلا نیز استفاده کرد، چرا که برای نصب آسانسور نیازی به حفر سوراخ نیست و آسانسور فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند و از آن جایی که در این سیستم، چرخ دنده وجود ندارد، هیچ گونه صدایی را تولید نخواهد کرد.

از دیگر مزایای این آسانسور می‌توان به ایمنی بالای آن برای مسافران و هم چنین کودکان اشاره کرد، چرا که دارای کابل و سیم‌های کوتاه و ترمز قدرتی می‌باشد.

منبع:

https://www.elevatorvip.com/advantages-of-gearless-traction-machine-of-elevator/

https://exelevator.com/gearless-traction-elevators/

https://www.eliteelevators.com/Home-Lift-Elevator/remarkable-advantages-gearless-home-elevators/

https://www.eliteelevators.com/products/gearless-home-elevators/?utm_source=corporate&utm_medium=blogpost&utm_campaign=offpage

https://premium-transmission.com/blog/geared-versus-gearless-which-lift-machine-should-you-choose/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *