دانستنی های آسانسور

انواع ترمز در موتور DC آسانسور

موتور DC آسانسور

موتور DC آسانسور باعث بالا و پایین رفتن کابین می‌شود. برای توقف کابین آسانسور روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام تفاوت‌هایی با هم دارند. در مواقع اضطراری نیز آسانسورها باید مکانیزمی داشته باشند که مانع از سقوط کابین شوند. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تعمیر و نگهداری آسانسور ، عوامل مختلفی را در آسانسورها به کار می‌گیرند تا ایمنی بیشتری را برای افرادی که از آنها استفاده می‌کنند، مهیا کنند.

در این مقاله، با تکنیک‌های مختلفی که برای متوقف کردن موتور DC یا استفاده از آن برای قطع عملیات و استراحت استفاده می‌شود، صحبت می‌کنیم. لطفا در جریان باشید، ترمزی که موتور DC را متوقف می‌کند، با استفاده از جریان برق این کار را انجام می‌دهد و یک ترمز مکانیکی نیست. به عبارت دیگر، موتور به جای ترمز مکانیکی و ایجاد اصطکاک بر روی روتور، توسط ولتاژ و عملکرد جریان در مدار متوقف می‌شود.

با نگهداری مناسب و در فواصل زمانی مشخص، احتمال خرابی آسانسور بسیار کم خواهد شد و آسانسور به مدت طولانی بدون از کار افتاد به کار خود ادامه خواهد داد.

انواع ترمز در موتور DC آسانسور

در اصل، سه نوع ترمز برقی در موتور DC آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترمزها به اندازه کافی توانایی اعمال نیرو برای متوقف کردن کابین آسانسور را دارند و می‌توانند به طور ایمن از سقوط کابین جلوگیری کنند.

  1. ترمز احیا کننده
  2. ترمز پویا
  3. ترمز وصل شونده

ترمز احیا کننده

این نوعی ترمز است که در آن انرژی جنبشی موتور به سیستم منبع تغذیه باز می‌گردد. این نوع ترمز زمانی امکان پذیر است که بار محرکه موتور را وادار کند تا با سرعتی بالاتر از سرعت بدون بار خود با یک منبع تحریک ثابت کار کند.

انتهای موتور emf Eb اگر دارای ولتاژی بیشتر از ولتاژ منبع تغذیه باشد جهت جریان آرماتور موتور را معکوس می‌کند. موتور به عنوان ژنراتور برق شروع به کار می‌کند.

جالب است بدانید که ترمز احیا کننده نمی‌تواند برای متوقف کردن موتور بلکه برای کنترل سرعت آن در محدوده سرعت بدون بار موتور که بارهای نزولی را کنترل می‌کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالت کار عادی، باعث می‌شود تا دور موتور کاهش یابد و بتوان سرعت کابین را کنترل کرد.

ترمز پویا

این نوع از ترمز در موتور DC آسانسور، همچنین به عنوان ترمز رئوستاتیک شناخته می‌شود. در این نوع ترمز، موتور DC از منبع تغذیه جدا شده و یک مقاومت ترمز Rb بلافاصله در سراسر آرماتور برقرار می‌شود. این موتور اکنون به عنوان ژنراتور کار می‌کند و گشتاور ترمز را تولید می‌کند.

در هنگام ترمز الکتریکی در هنگام کار موتور به عنوان ژنراتور، انرژی جنبشی ذخیره شده در قسمت‌های چرخشی موتور و یک بار متصل به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. گرما در مقاومت در برابر ترمز Rb و مقاومت مدار آرماتور Ra تولید می‌شود.

ترمز دینامیکی یک روش ناکارآمد برای ایجاد ترمز است زیرا تمام انرژی حاصل از تولید به دلیل گرما تبدیل شده و در مقاومت‌ها از بین می‌رود و می‌توان گفت که اتلاف انرژی بالایی دارد.

ترمز وصل شونده

همچنین به عنوان ترمز جریان معکوس شناخته می‌شود. پایانه‌های آرماتور یا قطب تامین نیرو در یک موتور DC به طور جداگانه تحریک شده یا ولتاژ وارد شده به موتور DC هنگام اجرای کار برعکس می‌شود. بنابراین، ولتاژ منبع تغذیه V و ولتاژ القایی Eb به معنای emf در معکوس در همان جهت عمل خواهند کرد. ولتاژ موثر در سراسر آرماتور V + Eb خواهد بود که تقریبا دو برابر ولتاژ منبع تغذیه است.

بنابراین، جریان آرماتور معکوس شونده و گشتاور ترمز بالایی تولید می‌شود. اتصال ولتاژ معکوس برای ایجاد نیرو برای ترمز روشی با اتلاف انرژی برای ترمزگیری است زیرا علاوه بر توان تمین شده توسط بار، نیروی تامین شده توسط منبع در مقاومت‌ها نیز هدر می‌رود.

از این نوع ترمز در موتور DC آسانسور چاپخانه‌ها و غیره استفاده می‌شود. این سه نوع اصلی از تکنیک‌های ترمز بودند که برای توقف موتور DC آسانسور ترجیح داده می‌شوند و در کاربردهای صنعتی کاربرد گسترده‌ای دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *