قطعات آسانسور

انواع سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل

در صورتی که در هنگام ساخت انواع سیم بکسل آسانسور تمامی استانداردهای روز دنیا رعایت شده باشد و  تمامی آزمایشات کششی، پیچشی و خمشی را پشت سر گذاشته باشد، در نهایت پس از گرفتن تاییدیه کنترل کیفیت، جهت توزیع و پخش در بازار آماده می شود. سیم بکس ها با توجه به صنعت و محل مورد استفاده از نظر مشخصات فنی کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع سیم بکسل آسانسور بپردازیم، با ما همراه باشید.

تاریخچه سیم بکسل

در بین سال های 1831-1834 میلادی در کشور آلمان، فردی به اسم ژلیوس آلبرت که مهندس معدن بود، برای اولین بار سیم بکسل را اختراع کرد. ایشان مدیر یک معدن نقره در کشور آلمان بودند. در آن زمان از طناب ها استفاده می شد اما به دلیل رطوبت زیاد معدن و اصطکاک طناب با دیواره سنگی، طول عمر طناب ها بسیار کوتاه بود. آلبرت با بافتن چندین رشته مفتول به دور یک هسته فلزی این مشکل را حل کرد و  موفق به درست کردن طناب های فلزی بسیار باریک شد. سپس این روش را با سه رشته سیمی که بافته بود با یک هسته فلزی انجام داد تا ضخامتش بیشتر شود و این گونه بود که توانست سیم بکسل های امروزی را اختراع کند.

سیم بکسل آسانسور چیست؟

به طناب فولادی آسانسور، سیم بکسل گفته می شود. سیم بکسل، مهمترین نقش را در حیطه اتصالات صنعتی، به عنوان کشنده یا لیفتینگ ایفا می کند. سیم بکسل ها دارای مشخصات فنی متفاوتی می باشند که بسته به نوع صنعت مورد استفاده اعم از آسانسور، ماشین آلات، معدن و … در متریال ها و سایزهای متفاوتی تولید و در بازار پخش می شود.

[irp posts=”2942″ name=”ریل آسانسور چیست؟”]

معرفی انواع سیم بکسل آسانسور

انواع سیم بکسل آسانسور عبارتند از:

سیم بکسل کششی

از سیم بکسل های کششی آسانسور زمانی استفاده می شود که خصوصیاتی اعم از انعطاف و نیرو نیاز باشد.

سیم بکسل کششی با نیروی بالا

از این نوع از سیم بکسل های آسانسور زمانی استفاده می شود که نیاز به سرعت حرکت بالا و یا ارتفاع زیاد باشد.  از سیم بکسل کششی با نیروی بالا در شرایطی که احتمال سایش بسیار بالا است نیز استفاده می شود.

سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل آسانسور

انواع سیم بکسل آسانسور از نظر مفتول

مفتول بکسل ها در سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • مفتول غیر گالوانیزه (بدون روکش): از این نوع مفتول ها اکثرا در مواردی استفاده می شود که عامل فرسایش در تعیین سیم بکسل نقش مهم تری دارد و طناب کمتر در معرض زنگ زدن قرار دارد.
  • مفتول فولادی گالوانیزه: این نوع از سیم بکسل ها به دلیل روکش یکنواخت روی، روکش مفتول ها را در برابر زنگ زدگی در اثر رطوبت هوا و … مقاوم می سازد. از مفتول های فولادی گالوانیزه اکثرا در صنایع شیلات، کشتیرانی و اماکنی که احتمال زنگ زدگی بالا است استفاده می شود.
  • مفتول فولادی استنلس استیل: این نوع از مفتول ها علاوه بر اینکه مقاومت بسیار بالایی دارند، در برابر زنگ زدگی نیز مقاوم اند، همچنین تا حرارت 1000 درجه سانتی گراد هم مقاومت می کنند.

[irp posts=”4409″ name=”براکت آسانسور چیست؟”]

انواع سیم بکسل آسانسور از نظر مغزی

انواع سیم بکسل از نظر مغزی نیز به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • مغزی کنفی: در ساخت این نوع از مغزی از الیاف طبیعی یا مصنوعی استفاده می شود. اگرچه بیشتر استفاده از کنف های طبیعی در ساخت این کابل ها رایج است اما گاهی از الیاف غیرطبیعی مثل پلی پروپیلین در ساخت سیم بکسل های مغزی کنفی استفاده می شود.
  • مغزی فولادی: این نوع از مغزی ممکن است خود یک طناب فولادی در بین مفتول ها باشد که در این حالت به آن مغزی فولادی مستقل (IWRC) گفته می شود. یا ممکن است یک رشته مفتول فولادی در مغزی قرار بگیرد که در سیم بکسل هایی با قطر کمتر از ده میلی متر است و به آن یک رشته فولاد (WSC) گفته می شود.

در مواردی از مغزی فولادی استفاده می شود که نیروی کشش و استحکام سیم بکسل بیشتر از سایر عوامل باشد، اما از مغزی کنفی در مواردی استفاده می شود که انعطاف پذیری سیم بکسل بیشتر از نیروی کشش اهمیت داشته باشد.

انواع سیم بکسل آسانسور از نظر بافت

انواع سیم بکسل آسانسور از نظر بافت به 4 دسته تقسیم می شوند:

  • بافت سیل (seale) در این نوع از بافت ها در هر رشته تعداد مفتول های هر ردیف که به دور مفتول مرکزی یا هسته قرار دارد، مساوی است. همچنین در این نوع بافت قطر مفتول های بیرونی بیش از قطر مفتول های ردیف درونی است، اما در هر ردیف قطر تمامی مفتول ها برابر است. به دلیل ضخامت بیشتر مفتول های بیرونی، این مدل ها دارای مقاومت سایشی بیشتری هستند.
  • بافت وارینگتون (warringtom) در این نوع از بافت ها، هر رشته طناب در ردیف بیرونی به صورت یک در میان نازک و ضخیم می باشند. بکسل هایی که از این بافت هستند به دلیل ترکیب مفتول های نازک و ضخیم در ردیف بیرونی، دارای انعطاف بیشتری به نسبت بکسل های با نوع بافت سیل هستند.
  • بافت فیلر(filler) در این نوع از بافت ها قطر تمامی مفتول ها در همه ردیف ها با یکدیگر برابر است، اما در حد فاصل بین مفتول های ردیف داخلی و بیرونی مفتول های نازکی قرار دارد که آن فیلر نام دارد. این نوع بافت ها دارای مقاومت سایشی و انعطاف بسیار بالایی هستند.
  • بافت استاندارد (standard) در این نوع از بافت ها قطر تمامی مفتول ها در هر رشته با یکدیگر برابر است. سیم بکسل ها با این نوع بافت به علت انعطاف پذیری بالا، کاربری بسیاری بالایی نیز در انواع رشته ها دارند.

[irp posts=”4032″ name=”قلاب سربکسل آسانسور چیست؟”]

عمر مفید سیم بکسل آسانسور چقدر است؟

در واقع نمی توان به طور دقیق زمانی برای تاریخ انقضای سیم بکسل آسانسور تعیین کرد و این موضوع به میزان استفاده از آن، کشش و عوامل مخربی که در حین استفاده از سیم بکسل وجود دارد، بستگی دارد. اما اصولا عمر مفید سیم بکسل آسانسور بین 8 الی 10 سال است.

قلاب سربکسل

قلاب سربکسل

چه زمانی باید سیم بکسل آسانسور را تعویض کنیم؟

همان طور که گفتیم زمان تعویض سیم بکسل آسانسور بستگی به شرایط استفاده از آن دارد، اما به طور کلی در صورت مشاهده هر گونه خرابی اعم از پارگی، پیچیدگی، ساییدگی شدید، شکستگی، باز شدن بافت سیم و …. بایستی سریعا اقدام به تعویض سیم بکسل آسانسور کنید و به طور تخصصی اگر بخواهیم به موضوع نگاه کنیم اگر سیم بکسل به طور کامل در شیارهای فلکه اصلی موتور قرار گرفته باشد به طوری که نصف مقطع سیم بکسل باید از نظر استاندارد خارج از شیار باشد، نیاز به تعویض سیم بکسل و فلکه اصلی موتور و فلکه هرزگرد می باشد.

کارشناسان و تکنسین های شرکت اوج گستران همواره در بازرسی های ماهیانه آسانسورهای تحت پوشش سرویس و نگهداری خود این مورد را بررسی کرده و به کمک ابزارهای دقیق مهندسی سعی در جلوگیری به موقع از خوردگی سیم بکسل و فلکه دارند.

[irp posts=”3229″ name=”شایعترین خرابیهای آسانسور”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *