دانستنی های آسانسور

اینترنت اشیا و آسانسور (آسانسور هوشمند)

اینترنت اشیا و آسانسور

آسانسورها از اواخر دهه 1800، وسیله ضروری در جابجایی های عمودی بوده اند. ما در رفت و آمدهای روزانه مان در طبقات محل کار، مراکز خرید و دیگر مکان ها از آسانسورها استفاده می کنیم. طراحی آسانسورها طی سال ها پیشرفت های چشمگیری داشته است.

امروزه بحث آسانسورهای پیشرفته و ساختمان های هوشمند مطرح می شود و برای این که ساختمان ها و تجهیزات آن ها عملکرد بهتری داشته باشند، استفاده از دستگاه های هوشمند نیاز پیدا می کند.

اینترنت اشیا (IoT) از جمله تکنولوژی هایی است که در دهه های گذشته مطرح گردیده و استفاده از آن در آینده ای نه چندان دور بیشتر از حالا خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این تکنولوژی و تاثیر آن در صنعت آسانسور بپردازیم.

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا که با نام اختصاری IoT شناخته می شود، عبارت است از بیلیون ها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان که هم اکنون به اینترنت متصل هستند و داده ها را جمع آوری می کنند و به اشتراک می گذارند. در واقع IoT ، سیستمی از دستگاه های کامپیوتری، ماشین های دیجیتال و یا افراد است که امکان انتقال داده ها بدون تعامل انسان- انسان و یا انسان- کامپیوتر وجود دارد.

اینترنت اشیا، دنیای پیرامون ما را هوشمندتر و پاسخگو ساخته و دنیای فیزیکی و دیجیتال را باهم ادغام کرده است. شی در اینترنت اشیا می تواند انسان، حیوان مزرعه و یا اتومبیل باشد. شی که بتوان به آن پروتکل اینترنتی (IP) اختصاص داد و قادر به انتقال داده ها از طریق شبکه باشد.

اصطلاح اینترنت اشیا عمدتا برای دستگاه هایی به کار برده می شود که اتصال اینترنتی ندارند و می توانند مستقل از اقدام انسانی با شبکه ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل، کامپیوتر شخصی یک IoT در نظر گرفته نمی شود.

آسانسور هوشمند

آسانسور هوشمند

تاریخچه اینترنت اشیا

نظریه اضافه کردن سنسورها و هوش مصنوعی به اشیا در دهه های 1980 و 1990 مطرح گردید، اما جدای از برخی پروژه های اولیه از جمله اینترنت متصل به ماشین خودکار، میزان پیشرفت آهسته بود چرا که تکنولوژی به خوبی مهیا نشده بود.

اصطلاح اینترنت اشیا یا IoT توسط Kevin Ashton، در سال 1999 مطرح گردید. اشتون فردی بود که در زمینه بهینه سازی زنجیره تامین فعالیت می کرد و هدف او این بود که توجه مدیران ارشد را به یک فناوری جدید به نام RFID جلب کند.

از آن جایی که اینترنت در سال 1999 موضوع بسیار داغی بود، ارائه خود را با عنوان اینترنت اشیا نام گذاری کرد. گرچه کوین توانست نظر بسیاری از مدیران اجرایی را به این نظریه جذب کند، اما اصطلاح IoT تا ده سال آینده چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

مفهوم اینترنت اشیا در تابستان 2010، مجدد محبوبیت پیدا کرد. اطلاعاتی فاش شد مبنی بر این که گوگل، داده هایی از افرادی را که به شبکه WiFi متصل می شوند، ذخیره کرده است. این بحث در میان افراد این گونه مطرح شد که استراتژی جدید گوگل برای نشان دادن اینترنت و دنیای فیزیکی است.

[irp posts=”480″ name=”تاریخچه آسانسور در ایران و جهان”]

همان سال دولت چین اعلام کرد که طرح اینترنت اشیا را در اولیت پنج سال آینده خود قرار خواهد داد.

در سال 2011، گارتنر یک شرکت تحقیقاتی، پدیده ای جدید به نام اینترنت اشیا را در لیست برنامه های خود قرار داد.

در سال 2013، گزارشی منتشر شد مبنی بر این که اینترنت اشیا، به ارزش 8.9 بیلیون دلار وارد بازار خواهد شد. در سال 2014، با قیمت 3.2 بیلیون دلار خریداری شد و در همان زمان، نمایشگاه مصرف کنندگان لوازم الکتریکی در لاس وگاس با عنوان اینترنت اشیا برگزار شد.

نمودار فوق نشان می دهد که اصطلاح IoT در حال پیشی گرفتن از دیگر مفاهیم است.

اینترنت اشیا چگونه عمل می کند؟

اینترنت اشیا یا IoT، شامل دستگاه های هوشمند تحت وب است که از سیستم های تعبیه شده مانند پردازنده ها، سنسورها و سخت افزارهای ارتباطی برای جمع آوری و ارسال داده هایی که از محیط به دست می آیند، استفاده می کند.

دستگاه های IoT، داده های سنسور را که از طریق اتصال به دروازه اینترنت و یا دیگر دستگاه ها جمع آوری کرده اند، به اشتراک می گذارند تا مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرند. گاها این دستگاه ها با دیگر دستگاه های مرتبط ارتباط می گیرند و بر اساس اطلاعات دریافتی، عمل می کنند.

این دستگاه ها بیشتر کار خود را بدون دخالت انسان انجام می دهند، البته که افراد می توانند با این دستگاه ها تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، آن را راه اندازی کنند و یا دستوراتی را به آن ها بدهند.

[irp posts=”3709″ name=”معرفی 19 نوع اسانسور | انواع آسانسور”]

اینترنت اشیا و آسانسور

در چند دهه گذشته، پیشرفت IoT، صنعت و بازار آسانسور را بسیار تغییر داده است. آسانسورهای پیشرفته قادر به کنترل عملکرد، تصمیم گیری در زمان واقعی و هم چنین پیشگیری از خرابی های هزینه بر هستند. بازار جهانی IoT در صنعت آسانسور که شامل جابجایی افراد به صورت عمودی و هم چنین کالا با پشتیبانی هوش مصنوعی است، انتظار می رود تا سال 2026، مبلغ 56 بیلیون دلار درآمد داشته باشد.

تکنولوژی اینترنت اشیا (IoT) می تواند مزایای زیر را در صنعت آسانسور به همراه داشته باشد:

  • بهبود خدمات آسانسوری
  • افزایش ایمنی آسانسورها
  • ارتقای اجزا و قطعات کلیدی

این تکنولوژی هم چنین می تواند زمان انتظار را کاهش دهد، به موبایل متصل شود و استفاده از سیستم های کارآمدتر را تسهیل بخشد.

طی چند دهه گذشته و پیشرفت های صورت گرفته در زمینه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، باعث شده تا عملکرد آسانسورها به طرز چشمیگیری تغییر کند. افزایش شهرنشینی و نیاز روز افزون به تسهیلات مسکونی و تجاری و هم چنین نیاز به فناوری و تکنولوژی، تبدیل به یک گزینه پردرآمد شده است.

با توجه به این که سازمان ها سعی در پیاده سازی و اجرای دستگاه های هوشمند و مواجه با چالش های داخلی و خارجی دارند، انتظار می رود که آسانسورهای متصل به اینترنت اشیا در سال های آینده، هدایت بازار را به خصوص در بخش کنترل از راه دور، در دست بگیرند.

اینترنت اشیا و آسانسور

اینترنت اشیا در صنعت آسانسور چگونه عمل می کند؟

اینترنت اشیا در صنعت آسانسور شامل بخش سخت افزار، نرم افزار، خدمات پیش فرض، طراحی، مهندسی، نصب، نگهداری و تعمیر است. مزیت دستگاه های IoT این است که قادر به کنترل حجم وسیعی از داده ها و پیش بینی نیازهای تعمیراتی هستند و کسری از زمان و تلاش یک تکنسین برای انجام کارهای مشابه نیاز خواهد بود.

این دستگاه ها می توانند شرایط عملکردی مانند مدارهای ایمنی، وزن بار، تعداد سفرها و باز و بسته شدن درب، زمان انتظار و هم چنین روند ترافیک را مدیریت و کنترل کنند. دستگاه ها هم چنین برنامه های تعمیر و نگهداری را نیز بهبود می بخشند، چرا که با یک مدل و بر اساس میزان گرمای مشاهده شده، اصطکاک، سروصدا و ساییدگی کار می کنند.

جریان دائمی داده های واقعی از دستگاه های اینترنت اشیا کمک می کند تا هر گونه مشکل قبل از رسیدن به ساختمان تشخیص داده شود و در زمان نیز صرفه جویی خواهد شد. زمانی که متخصصین سراغ آسانسور می روند، اطلاعات را در اختیار دارند و تنها به رفع مشکل موجود خواهند پرداخت.

کنترل از راه دور به رفع مشکل و خرابی در لحظه شروع کمک می کند، بر عکس زمانی که آسانسور با مشکل جدی رو به رو می شود و یا از کار می افتد. این مورد به نوبه خود، باعث صرفه جویی در زمان خواهد شد.

[irp posts=”3787″ name=”آسانسور چیست؟ همه چیز در مورد آسانسور | معرفی اجزای اسانسور”]

مزایای اینترنت اشیا در صنعت آسانسور

امروزه آسانسورها به یک ابزار ضروری برای جابجایی افراد تبدیل شده اند و به همین خاطر، ایمنی و راحتی آن ها بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است. بیشتر مشکلات و خرابی های آسانسور به نقص فنی و الکتریکی سیستم مربوط می شود. مشکلاتی از قبیل:

  1. خاموش شدن آسانسور هنگام قطع برق و به دلیل تغییرات ولتاژ سیستم
  2. خرابی بلبرینگ که می تواند منجر به خرابی موتور شود
  3. فرسودگی قرقره که باعث پاره شدن طناب آسانسور و در نهایت، پوسیدگی بیشتر قرقره و خرابی سیستم می شود
  4. کاهش عملکرد و کارایی آسانسور به دلیل ورود ذرات از قطعات فرسوده ماشین به روغن
  5. عملکرد بد موتور الکتریکی آسانسور به دلیل همتراز نبودن موتور محرک و چاه

تمام مشکلاتی که در بالا به آن ها اشاره شد، می توانند هزینه های تعمیراتی بالایی را به همراه داشته باشند و در نهایت، کاربر را تحت تاثیر قرار می دهند. اینترنت اشیا یا IoT می تواند تا حد بسیار زیادی از بروز این قبیل مشکلات پیشگیری کند.

بگذارید به بررسی بهتر مزایای IoT بپردازیم.

  • سهولت نظارت بر شرایط عملکردی

IoT در صنعت آسانسور، شامل تبادل منظم داده ها از آسانسور و عملکرد فعلی سیستم است که آنالیز و بررسی این اطلاعات، اطمینان از وضعیت کار سیستم را ثابت خواهد کرد.

  • تعمیرات قابل پیش بینی

امکان تعمیرات قابل پیش بینی با اطلاعات واقعی به دست آمده از سنسورهای موجود در آسانسور وجود دارد. داده های به دست آمده از آسانسور مانند گرما، اصطکاک و یا سر و صدا بررسی و آنالیز شده و به اطلاعات کاربردی در مورد وضعیت آسانسور تبدیل می شوند. به همین خاطر می توان برنامه مناسبی را برای تعمیرات در نظر گرفت.

  • تشخیص و عیب یابی از راه دور

یکی دیگر از مزایای اینترنت اشیا در آسانسور این است که اطلاعات به دست آمده از داده های سنسور به متخصصین کمک می کند تا مشکلات را از قبل تشخیص دهند و این به معنای تسریع روند تعمیر، هزینه های کمتر و افزایش کارایی سیستم خواهد بود.

  • اخطارهای زمان واقعی

دستگاه های IoT می توانند اخطارهایی را در زمان برای تولید کننده، نصاب و یا مدیر ساختمان ارسال کنند تا از بروز مشکل مطلع شوند. این مورد تا حد بسیار زیادی، طول عمر آسانسور را افزایش خواهد داد.

آینده اینترنت اشیا در صنعت آسانسور

آسانسورهای پیشرفته به دلیل وجود هوش مصنوعی و اینترنت اشیا قادر به تولید داده ها، شناسایی مشکلات و تصمیم گیری در خصوص نگهداری و تعمیر در زمان واقعی هستند که باعث می شود خرابی های غیر منتظره کاهش یابد و جلوی اختلال در رفت و آمد افراد ساختمان گرفته می شود.

انتظار می رود توانایی کنترل از راه دور تغییرات دمایی، اصطکاک، سر و صدا و هم چنین امکانات بیشتر برای نگهداری تجهیزات در سال های آینده هدایت بازار را در دست بگیرد. آسانسورهای دهه 2020 و 2030، می توانند پیام هایی را به سرور ساختمان های هوشمند ارسال کنند تا به طور خودکار بهترین تجربه را برای استفاده کنندگان به ارمغان بیاورند.

انتظار می رود که از تکنولوژی اینترنت اشیا در ساختمان های بلند، مراکز خرید، بیمارستان ها و هتل ها نیز استفاده شود.

آینده آسانسورها با وجود تکنولوژی اشیا چگونه خواهد بود؟

آسانسورها در عصر ساختمان های هوشمند و در دهه های 2020 و 2030، ذهن خود را خواهند داشت و هر آن چه که در فیلم های تخیلی می بنییم، تبدیل به واقعیت خواهد شد. آسانسورها قادر خواهند بود با ارسال پیام از طریق سرورهای شان، صحبت کنند. این بخشی از سیستم ساختمان های هوشمند را تشکیل می دهد، چرا که این ساختمان ها برای این که عملکرد بهتری داشته باشند، به ماشین های هوشمندی نیاز دارند.

با استفاده از تلفن همراه با آسانسور تماس گرفته می گیریم و ما را به خانه می رساند و این تبدیل به امری عادی خواهد شد. هم چنین در آینده قادر خواهیم بود با تلفن هوشمند با آسانسور تماس بگیریم و یا آسانسور می تواند با تشخیص چهره، سفر را به سادگی تعیین کند.

آسانسورهای نسل بعدی با استفاده از IoT قادر خواهند بود زمان ورود و خروج از منزل و طبقه ای که در آن هستیم را تعیین کنند و درب برای افراد مسن مدت زمان بیشتری باز بماند.

 سیستم مدیریت ساختمان (BMS) در آسانسور

سیستم مدیریت ساختمان یا BMS که با عنوان سیستم اتوماسیون ساختمان نیز شناخته می شود، سیستم کنترل کامپیوتری است که در ساختمان ها نصب می شود و تجهیزات مکانیکی و الکتریکی مانند تهویه، روشنایی، برق، آتش سوزی و امنیت را کنترل می کند.

علاوه بر این، سیستم های اعلام حریق و آسانسورها نیز برای نظارت بیشتر به BMS متصل می شوند. نحوه عمل به این گونه خواهد بود که پنل های اعلام حریق جلوی پخش شدن دود را می گیرند و تمامی آسانسورها به طبقه همکف می روند تا جلوی استفاده افراد گرفته شود.

استفاده از این سیستم در آسانسور این امکان را فراهم می کند تا دسترسی به طبقات فراهم می شود، در حالی که رفت و آمدهای افراد داخل ساختمان نیز بهبود می یابد. BMS در آسانسور به این صورت است که امکان دسترسی مسافران به طبقه خاصی را می دهد، زمان ورود و خروج مسافران تعیین می شود و در کل، عملکرد آسانسور در هر لحظه تحت کنترل و نظارت خواهد بود.

BMS در آسانسور می تواند مزایایی از قبیل پیشگیری از بروز خطر و ضررهای هزینه بر را نیز به همراه داشته باشد. زمانی که کنترل بر روی رفت و آمد افراد در طبقات و هم چنین عملکرد آسانسور بیشتر باشد، در صورتی که مشکلی پیش بیاید، سریع تر می توان نسبت به تعمیر و خدمت رسانی اقدام کرد.

در پایان این که،

اینترنت اشیا (IoT)، تکنولوژی است که در آن دستگاه ها با متصل شدن به اینترنت و بدون دخالت انسان، به یکدیگر وصل می شوند و می توانند پیام هایی را ارسال و با هم صحبت کنند. ساختمان ها در حال پیشرفت هستند و روز به روز پیشرفته تر و هوشمند می شوند.

آسانسورها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. استفاده از IoT در آسانسور می تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد. در واقع، این تکنولوژی، سیستم کنترل و نظارت بر آسانسور است و آسانسور از طریق سنسورها و داده هایی که جمع آوری می کند، به ما اطلاع می دهد که مشکل و یا خرابی در حال بروز است، پیش از این که آسانسور از کار بیفتد و هزینه های بالایی را ایجاد کند.

امروزه تکنولوژی IoT عمدتا در پیش بینی خرابی ها و تعمیرات و تشخیص مشکل از راه دور نقش دارد، اما در آینده ای نه چندان دور، امکان تماس گرفتن با آسانسورها و رسیدن به منزل وجود خواهد داشت.

منبع:

https://www.zdnet.com/article/what-is-the-internet-of-things-everything-you-need-to-know-about-the-iot-right-now/

https://iot-analytics.com/internet-of-things-definition/

https://internetofthingsagenda.techtarget.com/definition/Internet-of-Things-IoT

https://startupsavant.com/news/iot-elevators

https://timebusinessnews.com/top-4-benefits-of-iot-solutions-for-elevator-management/

https://futureiot.tech/ai-and-iot-are-the-keys-to-smarter-lifts-and-escalators/

https://eins.co.in/elevator-management-system/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *