دانستنی های آسانسور

خرابی درب آسانسور

خرابی درب آسانسور

با تعمیر و نگهداری کافی، آسانسورها وسیله ای برای حمل و نقل نسبتاً ایمن ارائه می دهند. با این وجود حوادثی رخ می دهد که سالانه جان حدود 30 نفر را می گیرد و 17000 نفر مجروح می شوند. گاهی اوقات، آسانسور قبل از رسیدن به سطح مناسب بین طبقات متوقف می شود. ممکن است ناگهان شروع به حرکت کند، متوقف شود یا سرعت پیدا کند. درها ممکن است باز نشوند یا خیلی زود بسته شوند. خرابی ژنراتور یا کابل ممکن است منجر به خرابی آسانسور شود. یا از همه مهلک تر، ممکن است افراد در چاه باز آسانسور سقوط کنند.

خرابی سیستم درب آسانسور بخش بزرگی از خرابی کل آسانسور را شامل می شود. مکانیزم درب، بیشترین سیستم در حال کار در آسانسور است که مستقیماً با عملکرد ایمن و مطمئن آسانسور ارتباط دارد. میزان خرابی سیستم درب خودرو نیز سهم قابل توجهی در میزان خرابی سیستم درب دارد. دلیل اصلی این است که فناوری نصب سیستم درب، مطابق با نیاز طراحی نمی شود.

سیستم درب آسانسور

در سیستم آسانسور دو در وجود دارد:

یک درب داخلی که در داخل کابین آسانسور مشاهده می شود (که درب کابین نامیده می شود) و یک درب فرود که هنگام انتظار برای آسانسور (که به آن فرود فرود می گویند) دیده می شود. درب ماشین هر دو در را باز می کند. با باز شدن درب اتومبیل و درب فرود، سنسوری که درب را باز می کند – اگر کسی در جلوی آن باشد – به درب خودرو وصل شده است و درب فرود “کور” است – زمانی که شخصی در آن است نمی توان حس کرد. در مقابل آن وقتی شخصی وارد آسانسور می شود، ابتدا از در ورودی کور عبور می کند، که ممکن است به این معنی باشد که درها آنها را به موقع نمی بینند تا دوباره باز شوند و در نهایت به آنها ضربه بزنند. اگر نیروی بسته شدن یا سرعت درب هنگام برخورد با شخص بسیار زیاد باشد، آسیب ناشی از آن می تواند شدید باشد.

وقتی کابین آسانسور به زمین می رسد، درب کابین به طور مکانیکی درب بالابر را درگیر کرده و قفل می کند. پرده نور مادون قرمز آشکارساز درب، به درب خودرو وصل شده و با آسانسور حرکت می کند. اگر آشکارساز درب خراب شود، به طور پیش فرض به حالت ایمن درآمده و از بسته شدن درها جلوگیری می کند تا زمانی که اقدامات فنی توسط تکنسین انجام شود. به طور معمول، در صورت خرابی، پس از 15 تا 20 ثانیه، درها با عمل “تکان دادن” مجاز به بسته شدن هستند، با صدایی که اعلام می کند آشکارساز درها به دلیل بسته شدن درها با سرعت کاهش می یابد. برای ارزیابی خطرات مربوط به زمان بسته شدن سرعت درب هر یک از آسانسورها، باید توسط پرسنل، مدیریت و شرکت ها در نظر گرفته شود.

[irp posts=”2897″ name=”انواع درب آسانسور چیست؟”]

دلایل و روش عیب یابی خرابی سیستم درب آسانسور

در بسته نیست، اما آسانسور می تواند با انتخاب طبقه حرک کند.

روش های نگهداری و عیب یابی:

JMS رله قفل درب دچار گرفتگی می شود و اغلب مکنده، JMS رله را برداشته و جایگزین کنید.

آسانسور هنگام رانندگی ناگهان متوقف می شود.

روش های نگهداری و عیب یابی:

چاقوی درب با چرخ درب برخورد می کند تا بازوی قفل آزاد شود، کلید قفل در KMT قطع می شود، JMS رله قفل درب قطع می شود، آسانسور بلافاصله متوقف می شود و موقعیت غلتک قفل در و چاقوی در تنظیم می شود.

هنگام باز و بسته شدن در، ورق درب ارتعاش زیادی می کند.

[irp posts=”3231″ name=”پیشگیری از خرابی آسانسور”]

روش های نگهداری و عیب یابی:

  • قرقره درب به شدت فرسوده شده است، قرقره را تعویض کنید.
  • ریل راهنمای درب تغییر شکل داده یا شل شده و کج شده است، ریل راهنمای در را اصلاح کنید  ریل راهنما را تنظیم و سفت کنید.

سرریز در آستانه دارای گرد و غبار یا زباله های زیادی است، که مانع از لغزش درب می شود.

روش های نگهداری و عیب یابی:

چاه باید تمیز شود.

دو غلتک قفل درب با چاقوی در، تماس نزدیک ندارند و فاصله زیاد است.

روش های نگهداری و عیب یابی:

قفل در را تنظیم کنید.

عمده ترین دلایل تصادفات آسانسورها

اشتباه در تراز کردن

شایع ترین دلیل شکایت از آسانسور زمانی رخ می دهد که آسانسور در توقف هم سطح کف راهرو، متوقف نشود. تراز کردن غلط، اغلب در آسانسورهای موجود در خانه های آپارتمانی ساخته شده بین سال های 1930 تا 1960 اتفاق می افتاد. آسانسورهای هیدرولیک برای توقف به ترمز متکی نیستند، اگرچه هنوز هم تراز نادرست می تواند به دلیل مشکلات نشت سوپاپ یا شرایط پایین روغن رخ دهد. شاکیان موفق در دعوایی که به اشتباه تنظیم شده است باید بتوانند مشکلات مکرر را در مورد تسطیح نادرست که نیاز به تعمیرات متعدد و احتمالاً تخلفات بر اساس ترمزها یا ترازهای ترازو دارد، نشان دهند.

درهای کشویی خراب

دومین نوع رایج شکایت از آسانسور زمانی رخ می دهد که آسانسور توسط یک در بسته می شود و مسافر مجروح می شود. این نوع تصادف بیشتر در آسانسورهایی با درهای اتومبیل و راهرو از نوع کشویی رخ می دهد. ضربات درب بیشتر زمانی اتفاق می افتد که وسایل محافظ درب (چشمی های برقی، لبه های ایمنی و لبه های آشکارساز) دچار نقص شده یا نقصی داشته باشند. علاوه بر این، درهایی که به طور نامناسب از نظر سرعت بسته شدن و نیروی بسته شدن تنظیم نشده اند، ممکن است به مسافران ضربه زده و آنها را مجروح کنند. در خانه های آپارتمانی قدیمی، آسانسورهایی با درهای بیرونی از نوع نوسان می توانند باعث آسیب شدید انگشتان دست و دست ها شوند که درها به سرعت بسته می شوند.

بسیاری از آسانسورها دارای درهای اتوماتیک هستند. اکثر درها دارای سنسورهای حرکتی هستند که درها را هر زمان که حرکت را تشخیص دهند باز می کنند – درها بدون حرکت بسته می مانند. این سیستم شامل قطعات پیچیده الکتریکی و الکترونیکی است.

متأسفانه، برخی از این قطعات می توانند خراب شده و باعث عملکرد نادرست درب شوند. به عنوان مثال، یک درب معیوب ممکن است خیلی سریع بسته شود و کسی را که از آسانسور خارج می شود یا وارد آسانسور می شود له کند. درب معیوب همچنین ممکن است به درستی بسته نشود یا در زمان نامناسب باز شود و منجر به سقوط شود.

سرعت بیش از حد

در سومین علت شایع دادرسی آسانسور، مسافران ممکن است از ناحیه کمر یا گردن مهره، مچ پا، زانو و سایر اعضای بدن آسیب جدی ببینند. این صدمات زمانی رخ می دهد که مسافران به دلیل حرکت آسانسور با سرعت زیاد به زمین یا دیوار کابین پرتاب می شوند. در ساختمان پن پلازا در شهر نیویورک، یک آسانسور از طبقه 46 به زیرزمین رفت و با سرعت حدود 1000 پا در دقیقه برخورد کرد. سرنشینان با سرعت زیاد از ناحیه پا و زانو آسیب دیدند و در نتیجه مبلغ 4 میلیون دلار توسط پیمانکار آسانسور پرداخت شد.

سقوط در شفت یا چاه آسانسور

این دسته از تصادفات آسانسور منجر به شدیدترین صدمات و بیشترین تعداد مرگ و میر می شود. شایع ترین دلایل سقوط در چاه های آسانسور، قفل شدن درهای غیرقابل کار یا معیوب است، مسافرانی که از آسانسور خارج می شوند بیش از سه فوت از فرود متوقف می شوند، موج سواری در آسانسور، بازکردن غیرقانونی درب شفت و خروج مسافران از آسانسور متوقف شده توسط پرسنل آموزش ندیده. این موارد مستلزم تعیین دقیق این است که آیا حادثه ناشی از نقص مکانیکی بوده است یا اینکه اقدامات قربانی و سایر طرفین در صدمات وارده دخیل بوده است.

[irp posts=”3895″ name=”چاه یا شفت آسانسور چیست؟”]

سیم کشی معیوب

خرابی سیم کشی یکی دیگر از عوامل مکرر خرابی آسانسور است. سیم کشی آسانسور می تواند در اثر آتش سوزی، آب یا سایش معمولی دچار خرابی یا آسیب شود. این اشکال می تواند منجر به برق گرفتگی شود، به سیستم فلکه ضربه بزند یا حتی باعث شود خودرو سقوط آزاد را از طریق شفت شروع کند.

شکستی فلکه موتور آسانسور

شکستی فلکه موتور آسانسور

خرابی فلکه های آسانسور

سیستم های فلکه نقش مهمی در عملکرد صحیح آسانسور دارند. اگر برخی از جنبه های سیستم فلکه خراب شود، آسانسور می تواند از مسیر خارج شده یا به سرعت از طریق شفت سقوط کند.

متأسفانه، خرابی های فلکه یکی از شایع ترین علل مرگ و میر آسانسور است.

[irp posts=”3353″ name=”فلکه هرزگرد آسانسور چیست؟”]

سایر علل تصادفات آسانسور

یک دسته غیر معمول از تصادفات آسانسور شامل برق گرفتگی یا شوک ناشی از سیم کشی نامناسب است که توسط پیمانکار آسانسور یا برقکار خارجی انجام می شود. کارکنان آسانسور و کارکنان ساختمان نیز ممکن است هنگام کار در مناطق کار ناامن دچار قطع عضو یا آسیب های ناشی از خرد شدن شوند. سرانجام، خرابی های متعدد که به آسانسور اجازه می دهد با درهای باز حرکت کند، ممکن است مسافران را در هنگام خروج از آسانسور متحرک در معرض خطر و قطع سر قرار دهد.

آسیب دیدگی درب آسانسور

دلایل زیادی می تواندثابت کند که درب آسانسور معیوب است. از سنسورهای درب شکسته گرفته تا سنسورهای درب موجود و آسانسورهایی که تعمیر و نگهداری نامناسب انجام داده اند یا صاحبان آن اصلاً نتوانسته اند آسانسور را نگهداری کنند. در برخی موارد، چندین طرف وجود دارد مانند زمانی که صاحب ملک و سازنده آسانسور در نقص درب آسانسور نقش داشته اند.

تصادفات درب آسانسور برخی از وحشتناک ترین تصادفات و آسیب ها را ایجاد می کند، از جمله:

  • استخوان های خرد شده
  • قطع اندام/قطع عضو
  • صدمات سر و مغز
  • ضایعات نخاعی
  • آسیب های ناشی از سقوط
  • عملکرد درب های اسانسور

روشن است که هر آسانسوری با درهای کشویی باید مجهز به یک وسیله برای چرخاندن درب باشد. آسانسورهای قدیمی معمولاً دارای یک دستگاه لاستیکی یا آلومینیومی بودند که به عنوان لبه ایمنی شناخته می شد. این دستگاه در تماس با مسافر کار می کرد و هنگامی که لبه لاستیکی فشرده می شد یک میکرو سوئیچ را فعال می کرد و باعث می شد درب آسانسور جهت معکوس شود. چشمان برقی در دهه 1950 معرفی شد و معمولاً به صورت جفت نصب می شد، یکی از تیرها در دمای 42 درجه سانتیگراد و دیگری در 18 اینچ ، هنگامی که یک تیر قطع می شد، درها مجدداً جهت معکوس پیدا می کردند. مزیت چشمان برقی این است که نیازی به تماس مسافر ندارند، اما عیب آنها این است که از کل دهانه محافظت نمی کنند. لبه های آشکارساز یا مجاورت پیدایش خود را در یک محصول Otis در اواخر دهه 1950 نشان دادند.

[irp posts=”3229″ name=”شایعترین خرابیهای آسانسور”]

وقتی در داخل آسانسور گیر کرده اید چه باید بکنید؟

  1. آرامش خود را حفظ کنید.

تنفس عمیق – ترسیدن طبیعی است. یک نفس عمیق بکشید. به زودی تمام می شود افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کنید. گاهی اوقات شما باید واقعیت خود را بسازید.

  1. سعی نکنید در را به زور باز کنید.
  2. سعی نکنید خارج شوید.
  3. از گزینه اینترکام استفاده کنید یا زنگ هشدار را برای برقراری ارتباط با میز راهنمایی یا کسی که می تواند کمک کند، به صدا در آورید.
  4. اگر مجبور به برقراری ارتباط هستید، از وسایل دیگر مانند تلفن خود استفاده کنید.

چند تماس تلفنی برقرار کنید و چند پیام کوتاه ارسال کنید یا فقط بنشینید – اگر خوش شانس هستید که تلفن همراه خود را همراه خود دارید، می توانید با پلیس یا هر فرد دیگری که فکر می کنید ممکن است سریع به تلفن پاسخ دهد تماس بگیرید. اگر تلفن همراه خود ندارید، فقط بنشینید و استراحت کنید. افرادی که در بیرون آسانسور منتظر هستند، در نهایت متوجه می شوند که آسانسور کار نمی کند.

  1. به عقب آسانسور حرکت کنید.

[irp posts=”3500″ name=”توقف آسانسور بین طبقات”]

نتیجه

شما عجله دارید تا به آسانسور برسید و بسته می شود و از فردی می خواهید که آسانسور را نگه دارد. در بسیاری از مواقع به جای فشار دادن دکمه “درب باز”، کسی دست خود را بیرون می آورد و درها را عقب می اندازد. به طور معمول، ما این بسته شدن درها را خطرناک نمی دانیم. در صورت وجود مانع در ورودی، آسانسورها بسته نمی شوند. اما این همیشه صدق نمیکند. علاوه بر این، درها می توانند بر روی فردی که سعی در سوار شدن یا خارج شدن از آسانسور دارد، خراب شده و بسته شود.

اگر سیستم درب آسانسور خراب شد و در آسانسور گرفتار شدید، نگران نباشید. حتی اگر در باز است، بدون اطلاع بیرون نروید. از تلفن همراه خود برای یافتن سیگنال و تماس برای کمک استفاده کنید. پس از ورود متخصصان، ایمنی را تأیید کنید. وقتی بیرون می آیید، در آسانسور باز می شود. ابتدا بررسی کنید که آیا آسانسور به طبقه رسیده است یا خیر و قبل از ورود به آسانسور کار خود را متوقف کنید.

منابع

https://www.faweilaitech.com/reasons-and-measures-for-failure-of-elevator-door-system.html

https://www.elevatorvip.com/how-to-avoid-elevator-car-door-failure/

https://www.experts.com/articles/elevator-door-detector-light-curtains-door-closing-injuries-by-michael-fagan

https://orlowlaw.com/blog/top-causes-of-elevator-accidents-and-lawsuits/

https://www.elevatorinjurylawyer.com/common-accidents-and-injuries/common-reasons-for-elevator-injury-door-entrapment/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *