قطعات آسانسور

روشنایی کابین و چاه آسانسور

کابین آسانسور

پادرا آسانسور قصد دارد در این مقاله درباره این موضوع که روشنایی آسانسور چگونه است و مقررات و استانداردهای روشنایی آسانسور، صحبت کند. یکی از ملزومات اساسی هر ساختمانی برای جا به جایی افراد و طبقات در بین طبقات مختلف روشنایی آسانسور است. روشنایی کابین آسانسور، موتورخانه و چاهک آسانسور از اهمیت بسزایی برخوردار است که در ادامه به صورت مفصل درباره آن صبحت خواهیم کرد.

برق و روشنایی آسانسور

برق و روشنایی آسانسور توسط یک کابل پنج رشته ای که به کنتور عمومی متصل است تامین می شود. این کنتور عمومی در ساختمان های مسکونی یک کنتور سه فاز است که تمامی ساکنین در پرداخت هزینه های مربوط به آن سهیم هستند، این کنتور در جوار سایر کنتورهای برق یعنی در تابلو کنترل نصب می شود.

برای آسانسورهای با توان موتور 5/5 کیلووات و کمتر که ظرفیت حمل 4 تا 6 نفر را دارند از کابل 5*6 استفاده می شود و برای آسانسورهای 5/9 کیلووات که ظرفیت حمل 10 نفر را دارند از کابل 5*10 استفاده می شود. از این پنج رشته سیم، سه رشته آن برای برق های سه فاز، یک رشته برای نول و رشته دیگری برای ارت استفاده می شود. در واقع این کابل پنج رشته ای که از کنتور عمومی سرچشمه می گیرد به وسیله لوله برق فولادی یا نسوز به چاله آسانسور هدایت می شود و از آنجا به سمت بالا و تا اتاقک موتورخانه آسانسور ادامه پیدا می کند و به تابلوی 3 فاز متصل می شود. این لوله های برق نسوز یا فولادی که کابل پنج رشته ای از درون آن رد می شود باید به فاصله هر دو متر به دیواره چاله آسانسور کاملا محکم متصل شوند. مورد دیگری که بسیار مهم است چون تابلوی برق در نزدیکی درب ورودی موتور خانه آسانسور نصب می شود، باید کابل اصلی کمی بلندتر در نظر گرفته شود که بعدها مشکلی پیش نیاید.

[irp posts=”3180″ name=”مصرف برق آسانسور چقدر است؟”]

تابلوی قدرت که در ارتفاع 140 سانتی متری از کف موتور خانه نصب می شود، یک تابلوی کوچک است که شامل سه چراغ، یک کلید گردان صفر و یک قرار است. با چرخاندان کلید گردان، برق کل سیستم به جز برق روشنایی و پریزها قطع می شود. تابلوی قدرت توانایی تامین برق سه بخش از آسانسور را دارد که شامل: برق چاله و اتاق موتورخانه آسانسور، برق تابلوی کنترل و موتور، برق پریزهای چاله آسانسور و اتاق موتورخانه است.

نصب چراغ روشنایی در چاهک به صورتی است که چراغ ها باید مجهز به حفاظ باشند و در جایی که آسانسور نصب می گردد در طبقه اول یک عدد نصب می شود. برای آسانسورهای دوبله برای هر یک به صورت مجزا نصب می شود و یک کلید تبدیل برای آن قرار داده می شود که یکی در کنار درب طبقه و دیگری در تابلو برق سه فاز در موتورخانه آسانسور است. مطابق با نقشه برق آسانسور، کلیه سیم ها و کابل های تجهیزاتی که از کف موتورخانه رد می شود باید در کانالی که داخل بتن ایجاد می شود واقع شوند.

حداقل روشنایی آسانسور باید چقدر باشد؟

حداقل روشنایی کف اتاق آسانسور و روی نمراتور داخل کابین می بایست 50 لوکس باشد. نکته ای که در رابطه با روشنایی آسانسور مهم است این است که روشنایی باید در زمان حرکت آسانسور، لحظه توقف آسانسور و لحظه ای که در کابین باز می شود، یکنواخت باشد (همان 50 لوکس).

برای تامین روشنایی کابین آسانسور می توان از انواع لامپ ها استفاده کرد. برای مثال در گذشته از لامپ های رشته ای و سپس از مهتابی استفاده می شود که امروزه بیشتر از لامپ های ال ای دی استفاده می شود.

چنانچه از لامپ های رشته ای برای تامین روشنایی کابین آسانسور استفاده شود نیاز است حداقل از دو لامپ که به صورت موازی وصل شده اند، استفاده شود.

[irp posts=”3123″ name=”کابین آسانسور چیست؟ انواع کابین آسانسور”]

نکته: وجود یک برق اضطراری برای مواقعی که برق قطع می شود که حداقل با قدرت یک وات و برای روشن نگه داشتن آسانسور به مدت زمان حداقل برای یک ساعت الزامی است.

امروزه روشنایی کابین آسانسور در ساده ترین شکل ممکن از یک لامپ مهتابی در مرکز کابین و چهار چراغ ال ای دی در گوشه های سقف کابین است. اما در انواع شکیل تر و زیباتر به صورت نور مخفی و با نورهای ملایم روشنایی کابین آسانسور تامین می شود. طریقه سیم کشی این لامپ ها اصولا به صورت موازی (یک سیم فاز و نول به صورت جداگانه برای هر لامپ استفاده می شود) است تا در صورت قطع شدن یا معیوب شدن یکی از لامپ ها، روشنایی فضای کابین باقی بماند و باعث ترس و وحشت مسافران آسانسور نشود.

روشنایی موتورخانه و چاه آسانسور

روشنایی چاله آسانسور توسط چراغ های تونلی تامین می شود. چراغ های تونلی بهتر است که در چاله آسانسور به صورت عمودی نصب شوند. مطابق با مقررات ملی ساختمان چراغ روشنایی از ارتفاع 50 سانتی متری زیر سقف چاهک آسانسور، سقفی که موتور روی آن واقع شده است شروع می شود و به فاصله هر هفت متر یک چراغ قرار می گیرد تا وقتی که به چاله آسانسور برسید، سپس 50 متر مانده به کف، آخرین چراغ قرار می گیرد و یک پریز برق نیز در کنار آن قرار نصب می شود که این پریز برای سرویس های ماهیانه استفاده می شوند و وجود آن الزامی است.

[irp posts=”3895″ name=”چاه یا شفت آسانسور چیست؟”]

اتاقک موتورخانه آسانسور هم باید دارای روشنایی باشد و نیاز به کابل کشی دارد. تعداد چراغ های روشنایی موتورخانه آسانسور بر اساس مساحت فضا تعیین می شود. یک یا دو عدد چراغ دیواری یا سقفی، یک کلید و یک پل در کنار درب ورودی موتور خانه نصب می شود که توسط این موارد روشنایی اتاقک موتورخانه تامین می شود.

نکته ای بسیار مهم است، این است که سیم کشی مربوط به روشنایی چاله آسانسور، موتورخانه و پریز برق داخل چاله آسانسور باید مجزا از سایر تجهیزات باشند تا با قطع کلید سه فاز اصلی موتورخانه برق چراغ ها و پریزها هم قطع نشود.

[irp posts=”3428″ name=”موتورخانه آسانسور چیست؟”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *