قطعات آسانسور

ریل آسانسور چیست؟

ریل آسانسور

ریل آسانسور از جنس فلزی با مقطع T شکل است که وظیفه آن هدایت کابین و وزنه تعادل در مسیر عمودی و همچنین به حداقل رساندن تکانه ها و نوسانات پاندولی کابین آسانسور است. در واقع می توان گفت ریل های راهنما (elevator guide rails) حفظ ایمنی حرکت کابین را برعهده دارند، زیرا ترمز آسانسور بر روی این ریل ها عمل می کند.

ما در این مقاله قصد داریم به صورت کاملا مفصل درباره این موضوع که ریل آسانسور چیست و چه وظایفی دارد و همچنین انواع ریل آسانسور صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

معرفی ریل راهنما آسانسور

در پاسخ به سوال اصلی این مقاله که ریل آسانسور چیست، می توانیم به جزئیات فنی این ابزار اشاره کنیم:

ریل راهنما یکی از قطعات آسانسور است که وظیفه آن حرکت کابین و وزنه تعادل در راستای عمودی است. همچنین ریل راهنما اثر نیروهای دینامیکی و خارج از مرکز مانند ترمز اضطراری، بار نامتعادل و جابه جایی مسافرین را کنترل می کند و از انحراف و حرکات افقی که باعث لرزش و نوسانت می شود جلوگیری می کند.

در صورتی که کابین و وزنه تعادل حرکتی روان در مسیر ریل راهنما نداشته باشند، علاوه بر اینکه باعث ایجاد حس ترس و نا امنی در مسافران می شود بلکه باعث ایجاد اختلالاتی در مکانیزم ایمنی آسانسور می شود که در گذر زمان ممکن است به سیستم کلی آسانسور صدمه وارد کند.

[irp posts=”3123″ name=”کابین آسانسور چیست؟ انواع کابین آسانسور”]

وظایف ریل آسانسور

  • اولین و مهم ترین وظیفه ریل آسانسور هدایت کابین و وزنه تعادل در حین حرکت عمودی است. همچنین جلوگیری از حرکات افقی کابین و کادر وزنه و برخورد آنها با دیواره های شفت نیز از جمله وظایف مهم ریل آسانسور است.
  • ریل آسانسور وظیفه جلوگیری و کنترل نوسانات کابین که در اثر جابه جایی مسافران یا بار داخل آسانسور ایجاد می شود را بر عهده دارد.
  • توقف کابین در هنگام عملکرد مکانیزم ایمنی، از دیگر وظایف ریل آسانسور است. ریل ها در هنگام فعال شدن پاراشوت همانند دیسک های چرخ در ماشین عمل می کنند و فک های ترمز، کابین را به ریل قفل می کند.

بنابرای ریل آسانسور باید توان و استحکام کافی را داشته باشد تا تحمل نیروهای ناشی از عملکرد پاراشوت، انحنا و خمیدگی های ناشی از بار نامتعادل داخل کابین را داشته باشد.

[irp posts=”4409″ name=”براکت آسانسور چیست؟”]

انواع ریل آسانسور

از جمله رایج ترین انواع ریل آسانسور؛ ریل های نورد سرد (A)، ریل ماشینکاری و ریل های ماشین کاری سرعت بالا (B) هستند.

چگونگی نصب ریل آسانسور

چاه آسانسور باید شاقول شده و کاملا عمودی باشد. در ابتدا و انتهای ریل های آسانسور چهار سوراخ به منظور اتصال به یکدیگر تعبیه شده است؛ دو ریل توسط یک صفحه و هشت پیچ به هم متصل می شوند.

جوشکاری ریل های آسانسور به یکدیگر و یا براکت به ساختمان، ممنوع است. ریل ها باید به گونه ای به براکت ها متصل شوند که در مواقع خطر اعم از نشست ساختمان، قابل جبران باشد.

در هنگام نصب ریل ها باید توجه شود که ریل ها در محل اتصال در یک راستا قرار داشته باشند.

به کمک ریسمان، ریل ها را شاقول می کنند؛ البته لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که شاقول لیزی توصیه نمی شود و بهترین راه کمک گرفتن از روش سنتی است. برای شاقول کردن ریل ها در داخل چاه توصیه می شود که برای هر ریل یک شاقول انجام دهید و گرفتن خط مبنا بسیار مهم است.

[irp posts=”3895″ name=”چاه یا شفت آسانسور چیست؟”]

سطح ریل باید کاملا صیقلی باشد و هیچگونه خمیدگی وجود نداشته باشد. در حالت عادی فشاری به ریل ها وارد نمی شود اما در صورت فعال شدن سیستم ترمز آسانسور، فشار بسیار زیادی به ریل ها وارد می شود که توانایی خم کردن ریل ها را دارد. در صورتی که ریل با کیفیت و مرغوب انتخاب نشده باشد یا فاصله بین براکت ها استاندارد نباشد پیچش در جهت افقی ایجاد می شود.

اجزای تشکیل دهنده ریل راهنما آسانسور

ریل های راهنما از اتصال متوالی چندین ریل صلب تشکیل می شوند. طول ریل آسانسور معمولا 5 متر است و با استفاده از پشت بند، فاق و زبانه به ریل های مجاور متصل می شوند تا یک ریل راهنمای واحد به ارتفاع چاه آسانسور تشکیل شود.

کابین و قاب وزنه ی تعادل، توسط دو ریل راهنما هدایت می شود که در فواصل تعیین شده به وسیله لقمه به براکت های فلزی متصل می شوند.

بهترین ریل آسانسور

بهترین ریل آسانسور

بهترین ریل آسانسور کدام است؟

بهترین ریل آسانسور، ریلی است که تحت تاثیر نیروی وارده کمترین پیچش را داشته باشد و دارای سطحی کاملا صیقلی بر روی تیغه باشد، یکی دیگر از ویژگی های بهترین ریل آسانسور؛ مناسب بودن ظرفیت، سرعت و ارتفاع آسانسور با ضخامت ریل آسانسور است:

ریل آسانسور T5

  • ارتفاع چاه آسانسور از 15 متر کمتر
  • ظرفیت آسانسور کمتر از 4 نفر
  • سرعت آسانسور نهایتاً 1 متر برثانیه

[irp posts=”3128″ name=”سرعت آسانسور چقدر است؟ و عوامل تاثیر گذار در آن”]

ریل آسانسور T9

  • ارتفاع چاه آسانسور از 30 متر کمتر
  • ظرفیت آسانسور کمتر از 7 نفر
  • سرعت آسانسور نهایتاً 1.2 متر بر ثانیه

ریل آسانسور T16

  • ارتفاع چاه آسانسور از 30 الی 50 متر
  • ظرفیت آسانسور کمتر از 12 نفر
  • سرعت آسانسور نهایتاً 1.6 متر برثانیه

ریل آسانسور T125

  • ارتفاع چاه آسانسور از 50 متر بیشتر
  • ظرفیت آسانسور بیش از 12 نفر
  • سرعت آسانسور بیش از 1.6 متر برثانیه

[irp posts=”4129″ name=”ظرفیت آسانسور چقدر است؟ و نحوه محاسبه”]

ویژگی های ریل آسانسور با کیفیت

  • دارای استاندارد ISO اروپایی باشد.
  • مواد اولیه ریل مطابق با استانداردهای اروپایی باشد.
  • شرکت سازنده ریل آسانسور دارای رزومه قوی در این زمینه باشد.
  • نماد $ مابین دو سوراخ انتهایی ریل نشان دهنده این است که این ریل آسانسور ساخت کشور اسپانیا است. در حالی که ما بین این دو سوراخ عبارت Savera China را ببینید یعنی این ریل آسانسوری ساخت کشور چین است.

چرا انتخاب بهترین ریل آسانسور حائز اهمیت است؟

استفاده از ریل آسانسور مناسب و با کیفیت به دلیل هدایت صحیح کابین آسانسور و تامین ایمنی جان مسافران بسیار حائز اهمیت است و اگر از برندهای تقلبی استفاده شود ممکن است به دلیل اتصالات بین ریل های آسانسور، حرکت آسانسور به سختی باشد.

ریل هایی که به روش کششی ساخته می شوند، فرایند کشش سطح به اصلاح خصوصیات ماده خام می پردازد و سطح ریل ها به صورت جداگانه پولیش نخواهند شد.

ریل های کابین باید نسبت به ریل های راهنمای وزنه تعادل، از کیفیت بیشتری برخوردار باشند زیرا اگر ریل های کابین بی کیفیت باشند، لرزشی که از حرکت وزنه تعادل توسط سیم بکسل ایجاد می شود، نرمی حرکت آسانسور را تحت تاثیر قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *