قطعات آسانسور

سنسور اضافه بار آسانسور یا اورلود آسانسور چیست؟

سنسور اورلود دیجیتال

اورلود آسانسور (Over Load protector) (سنسور اضافه بار)، در واقع محافظی است که جهت اطلاع وزن کابین. و چنانچه وزن کابین آسانسور از حدی بیشتر شد این سنسور از حرکت آسانسور جلوگیری می‌کند. حمل کردن بار اضافه باعث ایجاد صدمات زیاد و ایجاد مشکلاتی به سازه‌های فیزیکی آسانسور و الکتروموتورها مانند موتور گیربکس و همچنین قوای محرکه آسانسور می‌شود. سنسورها با عملکردی که دارند باعث افزایش طول عمر آسانسور شده و مانع آسیب رسیدن به آسانسور می‌شود. پس با توجه به این که اضافه بار می‌تواند صدمات زیادی را را به آسانسورها وارد کند، استفاده از اورلود، طبق استانداردهای بین‌المللی ضروری است. در ادامه به توضیح مفصل این سنسور و انواع مختلف آن می‌پردازیم.

اورلود آسانسور چیست؟

اورلود آسانسور (Over Load protector) وزن کابین آسانسور را اندازه‌گیری و به تابلو فرمان آسانسور اطلاع می‌دهد. همانطور که در ابتدا گفته شد اگر وزن کابین از حد معمول خارج و سنگین‌تر شد، این سنسور اجازه حرکت آسانسور را نمی‌دهد، لذا از خسارات و حوادث احتمالی به آسانسور جلوگیری می‌کند. اجزای این سنسور اورلود، یک لودسل و یک نشانگر است که بر روی لودسل نصب شده است. دقت داشته باشید که طبق استاندادهای بین‌المللی وجود این سنسور برای همه‌ی آسانسورها الزامی است.

این سنسور بر روی سیم بکسل آسانسور و یا در زیر کابین نصب می‌شود. سنسورهایی که در زیر کابین نصب می‌شوند، چنانچه نیاز به تعمیر داشته باشند لازم است کابین از تنظیم اولیه خود خارج و مجدداً تنظیم شود. به همین دلیل این سنسورها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اورلود آسانسور معمولاً مشخص کننده دو حد معین از وزن است که به یکی از این حدود، Load Full  و دیگری load Over  می‌گویند.

ساختار سنسور اورلود آسانسور

اورلود دارای یک هسته فلزی (از آلیاژ خاص) و تعدادی strain gauge (مجموعه‌ای از مقاومت‌های الکتریکی) است. در هنگام اعمال نیرو تغییر شکل پیدا می‌کند و در صورت برداشتن نیرو به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. میزان برگشت‌پذیری این ماده، کیفیت، دقت و دیرپایی اورلود آسانسور را نشان می‌دهد. نوع آلیاژ و ساختار strain gauge میزان این دقت و کیفیت را مشخص می‌کنند.

[irp posts=”3842″ name=”سنسور طبقات آسانسور یا الکترو سیگنال چیست؟”]

مکانیزم عملکرد سنسور اورلود آسانسور

در ابتدا باید گفته بشه که تغییرات طولی ناشی از اعمال نیرو، باعث تغییر در خروجی اورلود می‌شود. نیروی اعمال شده از سوی جسم توسط اورلود آسانسور تبدیل به سیگنال الکتریکی می‌شود، از این طریق وزن مواد به دست می‌آید.

اورلود آسانسور، از طریق اعمال تغییرات بار بر روی یک ماده واسطه (مانند مایع، نور، گاز، مقاومت و…) باعث تغییرات متناسبی (فیزیکی، شیمیائی) در آن ماده واسطه به دست می‌شود که با اندازه‌گیری این تغییرات، میزان تغییرات بار نیز محاسبه می‌شود.

انواع اورلود آسانسور

به طور کلی اورلود آسانسور شامل دو مدل «اورلود سنجش بردار وزن» و «اورلود سنجش اثر وزن» می‌باشد که در ادامه به تعریف آن‌ها می‌پردازیم.

اورلود سنجش بردار وزن

وزن بار در این نوع اورلود از طریق سنجش مستقیم یا غیرمستقیم اندازه‌گیری می‌شود که معمولاً بر پایه سنسور استرین گیج ساخته می‌شوند. انواع مختلف اورلود سنجش بردار وزن:

  1. اورلود کابلی
  2. اورلود فریم
  3. اورلود گوشه کابین

اورلود‌های سنجش اثر وزن

وزن بار در این نوع از اورلود آسانسور از طریق سنجش اثرات مکانیکی تغییر وزن در جسم ثانویه، اندازه گیری می‌شود. انواع مختلف اورلودهای سنجش اثر وزن عبارت است از:

  1. اورلود مغناطیسی
  2. اورلود ترانس متغیر
  3. اورلود القایی
  4. اورلود مغناطیسی

[irp posts=”3398″ name=”آسانسور مغناطیسی چیست؟”]

اورلودهای موجود در کشور ایران

برخی از معروف‌ترین اورلودهای موجود در بازار ایران می‌توان به انواع زیر اشاره کرد:

اورلود دایناسل  DINACELL

اورلود دیجیتال دایناسل DINACELL یک محصولی از کشور اسپانیا می‌باشد که در دو نوع اورلود سیم بکسلی و اورلود زیرکابینی ارائه می‌شود. این محصول شامل مزایایی است که باعث تمایز آن از دیگر اورلودها می‌شود. اورلود دایناسل دارای دفترچه راهنمای فارسی می‌باشد که قابل نصب بر روی انواع آسانسورها است. نصب این اورلود آسان بوده و شما بدون نیاز به کمک تکنسین می‌توانید آن را نصب کنید. دارای یک سال ضمانت می‌باشد. مدل اورلود دایناسل در زیر کابین نصب و چهار سنسور آن به چهار طرف کابین به صورت اصولی وصل می‌شود.

اورلود جنتا  centa

سنسور اورلود جنتا آسانسور بصورت تمام قد ۲ متری است که به بر دو طرف درب کابین آسانسور ( به صورت رو در روی هم) نصب می‌شود و چنانچه شیئی از جلوی سنسور رد شود، این سنسور از بسته شدن درب جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود مسافر به راحتی داخل و یا از کابین خارج شود. سنسور نوری آسانسور به دو شکل نقطه‌ای (یا چشمی) و یا پرده‌ای در بازار موجود می‌باشد.

اورلود می‌سلکت MICELECT

کشور سازنده این سنسور اسپانیا است. اورلود می سلکت از نوع اورلود سیم بکسلی است و در زیرکابین آسانسور نصب می‌شوند. ظرفیت پاسخگویی سنسور سیم بکسلی ۴۰۰۰ و زیرکابین ۸۰۰ کیلوگرم است. یکی از ویژگی‌های مهم این سنسور این است که برای قطر سیم بکسل ۸ تا۱۲ در مدل سیم بکسل مناسب است.

اورلود توربوسل   TURBOCELL

سنسور توربوسل قابلیت نصب بر روی انواع آسانسورها (مانند بکسلی دو به ‌یک، بکسلی یک به یک و هیدرولیکی‌) را دارد. کاربری آسان و نصب راحتی دارد. دارای خدمات پس از فروش گسترده در سراسر کشور است و قابلیت اطمینان بالا و عمر طولانی‌تری دارد.

اندازه گیری وزن با دقت یک کیلوگرم دارد. جنس بدنه‌ آن از فولاد آلیاژی سخت کاری شده است و ضدزنگ است. ظرفیت اندازه‌گیری 2000 کیلوگرم با وزن کابین دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های آن این است که دارای سه رله خروجی برای اضافه بار، بار کامل و حداقل بار می‌باشد.

اورلود آمتال Ametal

دستگاه‌های الکترونیکی ساخته شده توسطAmetal ، با گوه‌های مختلفی تولید و طراحی می‌شوند که وزن قطعات مختلف را اندازه می‌گیرند. همانطور که می‌دانیم دو قابلیت مهم برای آسانسورها، اندازه‌گیری صحیح و بازخورد آن است.

محل قرار گیری اورلود آسانسور

سنسورهای اورلود می‌توانند روی سیم بکسل و یا زیر کابین قرار بگیرند. براساس محل قرارگیری آن‌ها در آسانسور می‌توان انواع مختلفی از سنسور اضافه بار را نام برد:

سنسور اضافه بار آسانسور

سنسور اضافه بار آسانسور

اورلود زیر کابینی

این سنسور زیرکابینی شامل ۴ عدد لودسل است که به جای ضربه‌گیرها در زیر کابین نصب می‌شوند. این سنسور اورلود معمولاً برای آسانسورهایی با سیستم تعلیق ۲:۱ به بالا پیشنهاد می‌شود. این اورلود به دلیل اندازه‌گیری مستقیم نیروی وارده، بیشترین دقت را دارد و برای آسانسورهای عمومی و با ظرفیت بالا مناسب است.

اورلود سیم بکسلی

این سنسورهای اورلود سیم بکسلی در مدل‌های مختلف جهت نصب بر روی کابین تولید می‌شوند. این سنسور با اندازه‌گیری میزان کشش سیم بکسل، وزن سرنشینان و کابین را محاسبه می‌کند. این اورلود از فشار اضافه به موتور آسانسور جلوگیری می‌کند و باعث افزایش طول عمر مفید آسانسور می‌گردد.

[irp posts=”2972″ name=”انواع سیم بکسل آسانسور”]

اورلود سربکسلی

اورلود سربکسلی در مقایسه با سایر انواع موجود، ساده‌ترین روش نصب را دارد و در کوتاه‌ترین زمان و بدون نیاز به ابزارهای خاصی در اسرع زمان قابل نصب و راه اندازی است.

انتخاب سنسور مناسب

توجه داشته باشید که انتخاب هرگونه قطعات آسانسور از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. با انتخاب درست و با کیفیت هر محصول می توان سلامت و عمر مفید آسانسورها را تا چندین سال افزایش داد و شاهد فعالیت نرمال آسانسور‌ها بود. بنابراین سنسورها جزو قطعات مهمی در آسانسورها هستند که هر کدام به صورت خاصی در آسانسورها کار می‌کنند که باید در انتخاب آنان دقت زیادی داشت. بهتر است به به شرکت‌های سازنده‌ی سنسور مراجعه داشته باشید که و از آن‌ها در انتخاب بهترین نوع سنسورها کمک بگیرید.

سنسورهای متنوعی برای آسانسورهای هیدرولیک، کششی و پنوماتیک طراحی و ساخته شده است. علاوه بر نوع آسانسور باید به نوع کاربری آسانسورها نیز توجه داشت. البته که مواردی مانند ظرفیت و وزن کابین، تعداد سیم‌ بکسل‌ها، نوع سیستم تعلیق و نمره آن‌ها، جهت تعداد توقف کابین، فشار بار، نوع مکانیک کار شده و … را مد نظر قرار داد.

[irp posts=”3308″ name=”آسانسور پنوماتیک چیست؟ آسانسور در خلا”]

نصب اورلود چه سودی دارد؟

با توجه به توضیحاتی که داده شد عدم وجود سنسورهای اورلود در آسانسور باعث اعمال نیروی بیش از حد به موتور آسانسور و سیم‌های بکسل می‌شود. در نتیجه این عمل ساییدگی و کاهش عمر آسانسور را شامل می‌شود. نبود وسیله‌ای برای اندازه‌گیری وزن اعمال شده احتمال سقوط و خطرات جبران ناپذیر جانی را به همراه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *