خدمات آسانسور, دانستنی های آسانسور

ظرفیت آسانسور چقدر است؟ و نحوه محاسبه

ظرفیت آسانسور چقدر است

ظرفیت یک آسانسور استاندارد بسته به نحوه ساخت و محل استفاده آن می تواند تا حدودی متفاوت باشد، اما به طور کلی محدوده بین 2100 تا 6000 پوند (حدود 454 تا 2722 کیلوگرم) است.

برخی از بزرگترین عواملی که بر این عدد تأثیر می گذارد، ابعاد کف آسانسور، جنس آن و نحوه پشتیبانی آن است.

آسانسورهای استاندارد در ساختمان های مسکونی کوچک یا در منازل خصوصی – ماشین هایی که بیش از چهار یا پنج طبقه بالا نمی روند – کوچکترین آسانسورها را دارند و معمولاً کمترین محدودیت ها را در مورد وزن دارند. آسانسورها در سازه های بلندتر و آن هایی که برای بالا بردن مردم و مصالح در آسمان خراش ها طراحی شده اند، معمولاً متفاوت ساخته می شوند و به طور معمول می توانند بسیار بیشتر دوام بیاورند. آسانسورهای باری از قوی ترین ظرفیت ها برخوردارند. مهندسان معمولاً محدوده های بالایی را بر اساس محاسبات مربوط به مقاومت و کشش سیستم به طور کلی تعیین می کنند و رعایت این محدودیت ها برای ایمنی کلی بسیار مهم است.

آسانسورهای اضافه بار می توانند کنترل خود را از دست بدهند و عملکرد نادرستی داشته باشند که می تواند منجر به تصادف و صدمات احتمالی جدی شود.

نحوه محاسبه محدودیت ها

محدودیت وزن در ماشین های متحرک مانند آسانسور معمولاً بر اساس عوامل مختلفی محاسبه می شود.

اول وزن خود دستگاه است. نحوه بالا بردن آن، یعنی استفاده از آسانسورهای هیدرولیک، کابل ها یا سایر دستگاه ها، نیز مانند آنچه از آن ساخته شده است، تفاوت ایجاد می کند.

هرچه آسانسور قوی تر باشد، معمولاً می تواند ظرفیت بالاتری را نگه دارد، اما فقط تا حدی.

یک محفظه بسیار سنگین ساخته شده از فولاد تقویت شده یا روکش گرانیت معمولاً می تواند کمتر وزن داشته باشد، زیرا وزن آن بسیار خالی است. در بیشتر موارد، محدوده های وزنی فوقانی بیشترین میزان وزن اتاق را شامل می شود.

تفاوت بر اساس سبک ساختمان

به طور کلی، یک آسانسور استاندارد در یک ساختمان کم ارتفاع می تواند 2100 تا 2500 پوند (907 تا 1134 کیلوگرم) را تحمل کند. هرچه ساختمان بزرگتر باشد، به طور معمول ظرفیت بیشتری خواهد داشت.

برای مثال در یک ساختمان بلند، آسانسورها معمولاً می توانند بیش از 3000 یا 4000 پوند (1،361-1814 کیلوگرم) وزن داشته باشند، و در ساختمان های بلند مرتبه، این محدوده معمولاً به 4000 پوند نزدیک است. بیشتر این ها به استحکام و یکپارچگی ماشین آلات مورد نیاز برای زنده ماندن اتاقک در بلند مدت مربوط می شود.

به طور طبیعی در شفتی که 30 طبقه بالا می رود، تقویت بیشتری وجود دارد تا مثلاً در شفتی که فقط به 3 طبقه می رود.

[irp posts=”3895″ name=”چاه یا شفت آسانسور چیست؟”]

از نظر آماری، آسانسور استاندارد، نسبتاً ایمن است. این ماشین ها توسط کابل های فولادی پشتیبانی می شوند و حتی در سازه های کوچک، این کابل ها به تنهایی می توانند از کابین آسانسور با بار کامل پشتیبانی کنند.

خرابی کابل ممکن است رخ دهد، اما احتمال آن زیاد نیست. سقوط ناشی از خرابی کابل بیشتر زمانی اتفاق می افتد که کابل ها توسط نیروی غیر مرتبط با وزن داخلی، ضعیف یا بریده شوند. همانطور که در سال 1945 هنگامی رخ داد که کابل های نگهدارنده آسانسور در ساختمان امپایر استیت توسط هواپیمای بمب افکن قطع شد. این بدان معنا نیست که بارگیری آسانسور فراتر از ظرفیت خود خطرات خود را به همراه ندارد. وقتی بار برای سیستم بسیار زیاد باشد، اغلب مشکلات متعددی وجود دارد حتی اگر کابل ها از نظر فنی ثابت باشند.

برای مثال، درها ممکن است به درستی بسته نشوند، مانند تصادف سال 2006 در دانشگاه ایالتی اوهایو، هنگامی که آسانسور مسافر بیش از حد در خوابگاه بین طبقات سقوط کرد و دانشجویی بین ساختمان و دستگاه چسبیده و سرانجام جان باخت. آسانسور مورد بحث یک مدل آسانسور کششی مسافری بود و با فرض وزن متوسط ​​150 پوند (68 کیلوگرم) برای هر دانش آموز. آسانسور ممکن است نزدیک به 50 درصد از ظرفیت 2500 پوندی آن (1334 کیلوگرم) بوده باشد. بازرسان علت اضافه وزن را عامل تصادف و سقوط می دانند.

ظرفیت و وزن آسانسورها چقدر است؟

وقتی صحبت از ظرفیت و وزن آسانسورها می شود، افراد غیر متخصص غالباً گیج می شوند، حتی اگر دو چیز کاملاً متفاوت باشند. دقیقاً به همین دلیل باید مجدداً تاکید کرد که ظرفیت آسانسور مربوط به جرم آن در کیلوگرم است که می تواند تحمل کند، در حالی که ظرفیت به معنای حداکثر تعداد مسافر است. جای تعجب نیست که وقتی وارد آسانسور می شوید، در صفحه داخلی هر دو به خوبی قرار دارند. داده ها قابل مشاهده هستند، که باید به دقت مورد توجه قرار گیرند و باعث استفاده صحیح از آسانسور شوند. در نتیجه می توان نه تنها از سایش زودرس جلوگیری کرد، بلکه از حوادثی مانند مسدود شدن سیستم و شکست ها، با هزینه های اقتصادی قابل پیش بینی و متعاقب آن که ممکن است ناشی از آن باشد نیز جلوگیری کرد.

استفاده نادرست کسانی که از بالابر استفاده می کنند، در استانداردهای اختصاص داده شده به تاسیسات، نشان داده شده است که سعی می کند تا آنجا که ممکن است، از ایجاد اضافه بارهای مضر بر روی سیستم جلوگیری کند. با این حال، مقررات کانکس می تواند برای تنظیم استفاده از کابین ها مورد استفاده قرار گیرد، که باید در هر صورت رعایت اصول ایمنی و دسترسی نشان داده شده توسط قوانین ایالتی باشد.

به طور طبیعی، برای محاسبه ظرفیت و وزن آسانسورها، باید این کار را به متخصصان واجد شرایط واگذار کرد، که پس از در نظر گرفتن همه عوامل، از قانون شروع می کنند و از شرایط قبلی عبور می کنند، سرانجام می توانند باعث ایجاد پروژه شوند.

طریقه محاسبه ظرفیت آسانسور طبق استاندارد ملی 6303 که مبنای آن مساحت مفید کابین در آسانسورهای مسافری است:

مساحت مفید کابین پس از اندازه گیری در ارتفاع ١ متری از کف کابین و بدون در نظر گرفتن فضایی که دستگیره ها اشغال می کنند و همچنین با محاسبه پاخور ورودی ( یعنی مساحتی که در ورودی و پس از بسته شدن دربها باقی می ماند) انجام می شود.
در مواردی که یک مساحت در دو ظرفیت جواب دهد، عدد کوچکتر بیانگر ظرفیت کابین است.
هم اکنون و تا اجرای تجدید نظر اول استاندارد ملی امکان عدم محاسبه مساحت پاخور در صورت چشم یا پرده نوری در ورودی ممکن است.

طبقه بندی بار آسانسور

بارگیری کلاس A

اکثر سیستم های آسانسور مسافری و آسانسورهای باربری استاندارد به عنوان کلاس A یا “بارگیری عمومی بار” طراحی و ساخته شده اند. مقدار واقعی و حقیقی بار یک تکه ای که به آسانسور انتقال پیدا می کند یا از آن خارج می شود، از 25٪ ظرفیت اعلام شده سیستم آسانسور نمی تواند فراتر رود.

بارگیری کلاس B

در مواردی که آسانسور فقط برای حمل کامیون های خودرو یا خودروهای سواری و وسایل نقلیه موتوری تا ظرفیت نامی آسانسور استفاده می شود.

بارگیری کلاس C1

بارگیری/تخلیه کامیون صنعتی سیستم آسانسور. وزن ترکیبی کامیون صنعتی و باری از ظرفیت مشخص شده آسانسور نمی تواند فراتر باشد. دستگاه بارگیری در حین کار می تواند روی آسانسور قرار بگیرد.

بارگیری کلاس C2

این کلاس امکان بارگیری سکو را در 150٪ ظرفیت مشخص شده آسانسور محیا می کند. در اکثر موارد، این امر اجازه می دهد تا یک بار یک تکه برابر با ظرفیت اصلی آسانسور با یک بالابر موتوردار یا لیفتراک به سکوی آسانسور بارگیری شود.

بارگیری کلاس C3

در این کلاس، امکان بارگذاری با غلظت زیاد در جایی که بار استاتیک در حین بارگیری و تخلیه از بار نامی تجاوز نمی کند،  وجود دارد. وزن ترکیبی بار و تجهیزات نباید بیش از ظرفیت اعلام شده سیستم آسانسور باشد. آسانسور کلاس C3 اغلب برای حمل بارهای تک قطعه برابر با ظرفیت آسانسور ایجاد شده است.

تصمیم گیری در مورد ظرفیت وزن آسانسور خانگی

ظرفیت اکثر مدل های آسانسور مسکونی بین 500 تا 750 پوند است و برخی از آنها تا 1500 پوند افزایش می یابد.

محدودیت وزن برای مدل های مختلف آسانسور متفاوت است.

آسانسورهای خلاء محدودیت ظرفیت وزن کمتری دارند. برخی از آسانسورهای هیدرولیک مسکونی دارای ظرفیت وزنی از 900 پوند با ابعاد داخلی 36 اینچ تا 48 اینچ یا بزرگتر هستند. آنها را می توان با دروازه های سبک آکاردئونی یا آسانسور تجاری سفارش داد.

اگر قصد دارید از آسانسور خانگی خود برای حمل ویلچر استفاده کنید، وزن ویلچر، از جمله باتری ها را تأیید کنید، تا مطمئن شوید که وزن کل ویلچر و کاربر، زیر ظرفیت آسانسور مسکونی است. همچنین می توانید از آسانسور خانگی برای حمل کالاهای سنگین مانند مبلمان از کف به طبقات استفاده کنید، اما مطمئن شوید قطعاتی که قصد جابجایی دارید، از ظرفیت وزنه آسانسور منزل شما بیشتر نباشد.

[irp posts=”3208″ name=”آسانسور خانگی یا مسکونی چیست؟ (هوم لیفت)”]

یک آسانسور خلاء جدید که نیازی به شفت، گودال یا اتاق ماشین ندارد، دارای ظرفیت وزنی 830 پوند با سکوی استاندارد کابین به قطر 52 اینچ و ارتفاع کابین 84 اینچ است. این مسافت با پنج توقف تا 40 پا حرکت می کند.

یک مدل آسانسور هیدرولیک خانگی دارای ظرفیت 1500 پوند است و در اندازه سکوی کابین 44 اینچ در 60 اینچ با ارتفاع کابین داخلی 96 اینچ ارائه می شود. این مسافت تا 50 فوت با پنج توقف با سرعت 40 فوت در دقیقه حرکت می کند.

طراح باید تعداد ظرفیت و نوع (مسافر و باربر و…) آسانسورهای ساختمان رادرمراحل اولیه طراحی، تعیین نموده و براساس اطلاعات بدست آمده و مقررات آن ها را بسازد. پیش بینی تمهیدات لازم متناسب با شرایط اقلیمی نیز بر عهده طراح می باشد.

  1. در ساختمان هایی با بیش از چهار طبقه و مسافت حرکتی حداکثر بیش از ۵/۱۰ متر (کف ورودی اصلی تاکف آخرین توقف) تعبیه آسانسور الزامی و ضروری است. (معمولا بیش از۴ طبقه)
  2. درساختمان های ۸ طبقه با مسافت حرکت ۲۸ متر و بیشتر از آن، باید حداقل دو دستگاه آسانسور تعبیه شود .حتی اگر از نظر محاسبات تعداد و ظرفیت یک دستگاه آسانسور کافی باشد .
  3. در همه ساختمان های با مسافت حرکت بیش از ۲۸ متر، حداقل یک دستگاه آسانسور، مناسب حمل بیمار (برانکاردبر) نیز باید تعبیه شود. این آسانسور باید با علامت مخصوص قابل رؤیتی، مشخص شده و کلیه طبقات را سرویس دهد.
  4. در ساختمان هایی که وجود آسانسور یا آسانسورها الزامی است، باید حداقل یکی از آسانسورها قابلیت حمل صندلی چرخدار را داشته باشد.

سوالات متداول

چگونه می توانم درباره انتقال یک قطعه تجهیزات به آسانسور اطلاعات کسب کنم؟

می توانید درخواست خدمات را به مدیر امکانات ارسال کنید. لطفاً اطلاعات مربوط به ابعاد و وزن تجهیزات و همچنین زمانی که قصد جابجایی تجهیزات را دارید، در درخواست خدمات ذکر کنید. اگر “نقاشی های فروشگاه” تجهیزات در حال جابجایی را دارید، همیشه بهتر است این نقاشی ها را به عنوان پیوست ارسال کنید.

آیا می توانم هنگامی که نیاز به جابجایی چیزی دارم که وزن آن بیش از 25 درصد از حداکثر بارگیری آسانسور است، جابجا کنم؟

استفاده از آسانسور ممکن است با استفاده برنامه ریزی شده شما مغایرت داشته باشد. همه درخواست ها باید از قبل تنظیم شده و از طریق مدیر تاسیسات برنامه ریزی شود. مدیر تسهیلات می داند که چه مشاغل یا رویدادهای دیگری در زمان برنامه ریزی شما برای جابجایی تجهیزات در تاسیسات رخ می دهد.

آیا می توانم از جک پالت برای بارگذاری یک قطعه از تجهیزات یا مواد دیگر در آسانسور استفاده کنم؟

تمام جابجایی های بار یا تجهیزات در آسانسورها که نیاز به استفاده از جک پالت دارد فقط باید با آمادگی مناسب انجام شود تا از آسیب جلوگیری شود. موارد زیر باید رعایت شود:

  • به مدیر امکانات اطلاع داده و اطلاعات ارائه شده را بارگیری می کند.
  • اطمینان حاصل کنید که وزن کل بار از جمله جک پالت از کلاس بارگیری آسانسور تجاوز نکند.
  • کلید “سرویس مستقل” از مدیر امکانات درخواست شود. هنگام استفاده از جک پالت، کابین آسانسور در حالت سرویس مستقل باشد.
  • آموزش توسط خدمه تعمیر و نگهداری آسانسور ساختمان در مورد استفاده مناسب از آسانسور هنگام کار در حالت سرویس مستقل انجام شود.
  • استفاده از تخته سه لا برای پل زدن کف راهرو و کف کابین آسانسور.

باید مراقب باشید که در قسمت پشتی کابین آسانسور به دو طرف دهانه یا “قوچ” تماس ندهید.

چگونه می توانم اطلاعات مربوط به کلاس بارگیری آسانسور در ساختمان را درخواست کنم؟

در حال حاضر، همه اطلاعات کلاس بارگیری آسانسور ثبت نشده است. برنامه ای در دست تهیه است تا این اطلاعات در آینده در اختیار مدیران تاسیسات قرار گیرد. لطفاً به ارسال همه درخواست ها به مدیر امکانات خود ادامه دهید تا آن ها اطمینان حاصل کنند که اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می دهند. اگر این درخواست برای اطلاعات بدون تاریخ برنامه ریزی شده برای جابجایی تجهیزات باشد، اولویت کم تعیین می شود و زمان پاسخگویی ممکن است بیشتر طول بکشد.

نتیجه

محاسبه ظرفیت آسانسور از مهمترین پارامترهای  تعیین کننده در آسانسورها می باشد که تمامی محاسبات طبق مطالب بالا مطابق اندازه کابین انجام می شود.

منابع

https://www.cmalifts.com/en/the-calculation-of-the-capacity-and-weight-of-the-cabin-the-elevators/

https://www.elprocus.com/what-is-elevator-working-different-types-and-their-uses/

https://buildingoperations.ubc.ca/staff/elevator-loading/

https://delta-elevator.com/elevator_loading_requirements.html

https://www.home-elevator.net/info-deciding-weight-capacity-home-elevator.php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *