دانستنی های آسانسور

عمر متوسط آسانسور چقدر است؟

آهن کشی آسانسور

آسانسورها، جزء سرمایه گذاری های بسیار مهم محسوب می شوند و اهمیت استفاده از آن ها روز به روز در حال افزایش است. زمانی که آسانسور نصب می شود، این انتظار می رود که تا جای ممکن عمر کند. اما واقعیت این است که زمانی که آسانسور قدیمی می شود و معمولا بیشتر از بیست سال عمر می کند، باید نوسازی شود. به مدت زمانی که یک آسانسور به کار خود ادامه می دهد، طول عمر آسانسور گفته می شود.

طول عمر متوسط یک آسانسور در حدود بیست تا بیست و پنج است که البته به نوع دستگاه و سایر عوامل نیز بستگی دارد.

با این حال، آیا به نظر شما می توان عمر مفید آسانسور را تخمین زد و یا آن را افزایش داد؟

دانستن اطلاعاتی در خصوص عمر متوسط آسانسور، به شما کمک می کند تا بتوانید برای نوسازی دستگاه تان برنامه ریزی داشته باشید. این اطلاعات هم چنین به شما کمک می کند تا سریع تر برای نگهداری و تعمیر به موقع آسانسور اقدام کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی عوامل موثر بر روی عمر متوسط و مفید آسانسور و هم چنین راه کارهای افزایش کارایی این دستگاه بپردازیم.

[irp posts=”3787″ name=”آسانسور چیست؟ همه چیز در مورد آسانسور | معرفی اجزای اسانسور”]

عواملی که بر روی عمر مفید آسانسور تاثیر می گذارند

بسیاری از عوامل می توانند بر کاهش عمر متوسط آسانسور دخیل باشند، از جمله:

  • ضعیف بودن شیوه های تعمیر و نگهداری
  • عدم ارتقای اجزا و قطعات به تکنولوژی جدید
  • طراحی تجهیزات
  • نصب نامناسب آسانسور
  • استفاده زیاد از آسانسور
  • حمل بار بیشتر از ظرفیت آسانسور
  • استفاده نامناسب مانند استفاده از آسانسور مسافر بر برای حمل و جابجایی بار
  • قرارگیری آسانسور در شرایط جوی، به خصوص محیط های شور و یا فرساینده مانند مناطق ساحلی
  • استفاده از قطعات منسوخ شده

از بین عوامل گفته شده، تعمیر و نگهداری نامناسب آسانسور، مضرترین عامل است. عدم توجه و رسیدگی به آسانسور می تواند منجر به فرسودگی قطعات و در نهایت کوتاه شدن طول عمر متوسط این دستگاه شود. حتما باید این اطمینان حاصل شود که بهترین شرکت را برای تعمیر و نگهداری آسانسور انتخاب می کنید.

[irp posts=”605″ name=”تعمیر و نگهداری آسانسور”]

عمر متوسط هر یک از اجزا و قطعات آسانسور

عمر متوسط و مفید آسانسور به تجهیزات آن نیز بستگی دارد. در این بخش، قصد داریم عمر متوسط هر یک از اجزا و قطعات را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

  • تجهیزات درب و اپراتورهای درب. این قطعات با نگهداری و تعمیر به موقع و صحیح، می توانند عمر متوسط در حدود بیست تا بیست و پنج سال و یا بیشتر داشته باشند. معمولا غلطک های درب هنگام ظاهر شدن ترک و یا صاف شدن غلطک ها تعویض می شوند و این مورد، یکی از اصلی ترین عوامل خرابی این قطعه است.

سیستم های اپراتور درب نیز در صورتی که به موقع تعمیر و نگهداری نشوند، در حدود پانزده سال عمر می کنند.

  • تابلو کنترل. کنترل کننده های آسانسور اغلب طول عمر بیشتری نسبت به اپراتورهای درب دارند و عمر متوسط آن ها بیست تا سی سال است. این قطعات اغلب زمانی که خرابی در فواصل نزدیک به هم رخ می دهد، تعویض خواهند شد.
  • دستگاه بالابر. بیشتر دستگاه های بالابر در حدود سی تا چهل سال عمر متوسط دارند، حتی اگر به تعمیر و نگهداری آن ها اهمیت داده شود، می توانند تا صد سال نیز دوام بیاورند. توجه داشته باشید که در نظر گرفتن یک برنامه تعمیر و نگهداری مناسب می تواند عمر موتور را تا پنجاه سال افزایش دهد.
  • سیلندرهای هیدرولیک و پیستون. جک های آسانسور هیدرولیکی ممکن است در شرایط زیر زمینی خراب شوند و نیاز به تعویض آن ها باشد. در صورت محافظت صحیح از جک، این قطعه می تواند نسبت به دیگر قطعات، دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشد.

با نگهداری و تعمیر مناسب و محافظت از پیستون در برابر ضربه، جک می تواند در سه تا چهار دوره از عمر آسانسور، دوام بیاورد.

  • قدرت و برق. محافظت صحیح از برق و قدرت آسانسور، کمک می کند این قطعه عمر متوسط بیست تا سی سال داشته باشد.
  • تراول کابل آسانسور. با توجه به جریان اصلی برق، تعویض تراول کابل آسیب دیده می تواند به رفع خرابی های الکتریکی کمک کند. تراول کابل در صورتی که صحیح نصب شود، عمر متوسط بیست و پنج تا سی سال خواهد داشت.

[irp posts=”3901″ name=”تراول کابل آسانسور چیست”]

چگونه می توان عمر متوسط آسانسور را افزایش داد؟

اگر آسانسور دچار آسیب دیدگی شود و یا فرسودگی کلی پیدا کند، بعید به نظر می رسد که امکان بهبود شرایط وجود داشته باشد. اما تعمیر و نگهداری منظم قطعات می تواند زمان بازسازی را به تاخیر بیندازد. در این جا، نکاتی وجود دارد که اهمیت دادن به آن ها می تواند به افزایش عمر متوسط آسانسور کمک کند. از جمله:

  • توجه به دمای آسانسور. توصیه می شود، دمانی داخل کابین آسانسور بین پانزده تا سی درجه سانتی گراد باشد.
  • بررسی بصری. بهتر است آسانسور یک هفته در میان، بررسی شود.
  • چراغ های آسانسور. حتما از تعویض چراغ های خراب و غیر فعال، حین انجام بررسی ها اطمینان حاصل کنید.
  • نظافت. لکه های روی درب و دیواره کابین باید همواره تمیز شوند. به هیچ عنوان نباید از تمیز کننده ها استفاده شود، چرا که این مواد، به مرور زمان جلای سطح را از بین می برند.
  • دکمه ها. اگر دکمه ها گیر کرده باشند، به آرامی بر روی آن ها ضربه بزنید تا برداشته شوند. به منظور پیشگیری از بروز هر گونه آسیب به دکمه ها، از ابزار استفاده نکنید.
  • رنگ کردن قاب درب. هنگام رنگ کردن درب، بسیار باید احتیاط کنید. چرا که باقی ماندن رنگ، می تواند لاستیک در را از بین ببرد.
  • نشتی. در صورت بروز هر گونه نشتی در آسانسور، باید با متخصصین تماس بگیرید.

گاها ممکن است تعمیر و نگهداری آسانسور چندان مهم به نظر نرسد، اما می تواند جلوی بسیاری از هزینه های اضافی را بگیرد. آسانسوری که به خوبی تعمیر و نگهداری می شود، قطعا طول عمر متوسط بیشتری را خواهد داشت و با مشکلات و خرابی های کمتری روبرو می شود.

اگر آسانسور به موقع تعمیر نشود و اهمیتی به نگهداری آن داده نشود، قطعات آن به مرور خراب می شوند و هزینه های بسیاری را نیز به همراه خواهد داشت. پرداخت هزینه برای تعمیر و نگهداری آسانسور، باعث می شود دستگاه شما در وضعیت خوبی قرار بگیرد و در هزینه های شما نیز صرفه جویی خواهد شد.

[irp posts=”3978″ name=”تاثیر افزایش دما بر عملکرد آسانسور”]

بررسی و ارزیابی دقیق وضعیت آسانسور

اگر بعد از تخمین عمر متوسط آسانسور، هم چنان نگران سلامتی و عمر باقی مانده دستگاه خود هستید، حتما از متخصصین  شرکت ما کمک بگیرید. ما بررسی ها و ارزیابی های لازم را به طور دقیق انجام می دهیم و عمر مفید باقی مانده دستگاه را تخمین می زنیم.

زمان استاندارد نگهداری و تعمیر آسانسور و انجام تست های مربوطه چیست؟

تست و بررسی آسانسور باید به صورت ماهانه انجام شود و بررسی دستی به همراه نگهداری و تعمیر مطلوب و به موقع نیاز خواهد بود. تعمیر و نگهداری منظم آسانسور، طول عمر متوسط و مفید دستگاه را قطعا افزایش می دهد. مجدد تاکید می کنیم، برای انجام هر گونه تعمیر و تست آسانسور، حتما شرکت های متخصص را انتخاب کنید.

[irp posts=”3235″ name=”نگهداری صحیح آسانسور چیست؟”]

چگونه می توان عمر متوسط آسانسور را تخمین زد؟

ممکن است تخمین عمر متوسط آسانسور پیچیده به نظر برسد، اما با کسب یک سری اطلاعات صحیح می توانید این کار را به آسانی انجام دهید.

قانون کلی

آگاهی از طول عمر متوسط آسانسور، برای اطمینان یافتن از ایمنی و کارایی دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. هم چنین می تواند جلوی بسیاری از هزینه هایی که ممکن است در آینده برای تعمیر خرابی ها نیاز باشد را بگیرد.

با این که، بسیاری از عواملی که در ابتدای مقاله به آن ها اشاره کردیم، می توانند بر عمر متوسط آسانسور تاثیر بگذارند، اما دنبال کردن دستورالعمل های کلی می تواند این اطمینان را به شما بدهد که آسانسور در حدود بیست سال و یا بیشتر عمر مفید کند.

زمانی که آسانسور، قدمت بیست تا بیست و پنج سال دارد، قطعا به هزینه افتاده است و عمر مفید خود را کرده است. از این زمان به بعد، نیاز است که آساسنور به طور مرتب سرویس شود و از ایمن بودن آن برای استفاده اطمینان حاصل شود.

در این مرحله، غفلت از نگهداری و تعمیر آسانسور می تواند هزینه های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

بعد از پانزده سال

زمانی که آسانسور پانزده سال عمر کرده است، توصیه می شود فضای داخلی کابین به منظور راحتی و ایمنی بیشتر مسافران بازسازی شود. در این بازه زمانی، ایستگاه تماس آسانسور نیز باید تعویض شود.

بین بیست تا بیست و پنج سال

زمانی که عمر آسانسور به بیست سال می رسد، پنل کابین، کابل ها و تراول کابل باید تعویض شود تا دستگاه کارایی مطلوب و ایمنی بالایی داشته باشد. این همان زمانی است که تابلو کنترل آسانسور نیز باید تعویض شود.

بعد از بیست و پنج سال، ریل ها باید مجدد تراز شوند و پیستون هیدرولیک نیز باید تعویض گردد.

[irp posts=”3231″ name=”پیشگیری از خرابی آسانسور”]

بعد از سی سال

بعد از سی سال، سیم کشی برق و ماشین آلات هر دو باید تعویض شوند. تابلو برق آسانسور باید بیش از پنجاه سال، کاملا ایمن و مفید باقی بماند.

این نکته را به خاطر داشته باشید که، این راهنمایی و دستورالعمل، در صورتی که نکات نگهداری و تعمیر رعایت شود، طول عمر متوسط اپآسانسور را نشان می دهد. بی توجهی به نحوه نگهداری مناسب، قطعا عمر مفید آسانسور را کاهش خواهد داد.

اگر آسانسور به طور مرتب سرویس نشود، ممکن است بعد از ده سال، نیاز به نوسازی داشته باشد. شما به سادگی و با انجام بررسی های روتین، می توانید جلوی هزینه های اضافی تعیمر را بگیرید، به علاوه این که، عمر متوسط آسانسور نیز افزایش خواهد یافت.

در پایان این که،

عمر متوسط آسانسور در حدود بیست سال است. در صورتی که به شرایط تعمیر و نگهداری آسانسور اهمیت داده شود و این دستگاه به طور مرتب سرویس شود، قطعا می تواند طول عمر مفیدتری نیز داشته باشد. معمولا نیاز است آسانسور بعد از بیست تا بیست و پنج سال، بازسازی شود.

طول عمر کابل های آسانسور با توجه به ظرفیت حمل و میزان استفاده، در حدود ده تا پانزده سال خواهد بود.

در بیشتر موارد، امکان بررسی روزانه آسانسور وجود ندارد. اما واقعیت این است که بررسی مداوم آسانسور به شما این امکان را می دهد که بتوانید هر گونه مشکل و خرابی را در مراحل اولیه برطرف کنید، پیش از آن که هزینه های بیشتری را به همراه داشته باشد.

آسانسور، جزء ضروری ساختمان شماست. ظاهر و ایمنی آن، مدیریت مالکان آن را مشخص می کند. پس توصیه می شود حتما به نگهداری و تعمیر آن اهمیت دهید تا طول عمر دستگاه نیز افزایش یابد.

منبع:

https://www.elevatorlab.com/blog/how-long-does-an-elevator-last-elevator-useful-life-calculator

https://www.premierelevatorcabs.com/what-is-the-life-expectancy-of-an-elevator/

https://champion-elevator.com/news/how-long-do-elevators-last-elevator-lifespan/

https://www.ascensionelevators.com/blog/how-long-can-your-elevator-last/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *