قطعات آسانسور

مقایسه ریل نورد گرم با نورد سرد آسانسور

ریل آسانسور

قطعه ای مهم در آسانسور ها وجود دارند به نام ریل، این قطعه هم در دو دسته نورد سرد و نورد گرم تولید می شود. در صورتی که شما همقص خرید ریل برای آسانسور دارید و نمی دانید کدام یک از این دو نوع را انتخاب کنید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این متن همراه ما باشید. ما قصد داریم تا در این مقاله دو نوع ریل نورد سرد و گرم را تشریح کنیم و تفاوت های اساسی بین این دو ریل را بیان کنیم.

ریل نورد گرم

این ریل نورد گرم، ابتدا نیاز است تا شمش به درجه حرارت مورد نیاز که عموما بالاتر از 1100 درجه سانتی گراد است برسد.

سپس باید شمش را در کوره های نورد از بین چندین غلتک که در حال چرخش هستند عبور  دهند.

در نهایت شمش عبور کرده از بین چندین مجموعه غلتک، با کاهش متوالی مقطع به فرم نهایی ریل نورد گرم می رسد.

ریل نورد سرد

جالب است بدانید در این دسته از ریل ها، هدف کم کردن ضخامت ورق تخت فشار است.

این نوع نورد در دمایی تا 200 درجه سانتی گراد فرم می گیرد. این ویژگی منجر می شود تا سختی ماده مورد نظر، افزایش نابجایی در ساختار کریستالی و افزایش تنش صورت گردد.

در ریل نورد سرد، به علت غیاب سرما و اکسیداسیون، تلورانس کمتر می شود و پرداخت سطح بهتری نیز حاصل می شود که این موضوع دقیقا برخلاف ریل نورد گرم است.

[irp posts=”2942″ name=”ریل آسانسور چیست؟”]

انواع ریل های نورد سرد و گرم

تمامی ریل های آسانسور چه گرم چه سرد، با شاخه های 5 متری تولید می شوند. در کارخانه های تولید ریل، تمامی ریل های نورد سرد و گرم با مقاطع مختلف T شکل همانند ریل های T5، T9، T16، T125 تولید می شوند که هر کادم از آنها کاربرد خاص خودش را دارد.

به یاد داشته باشید، ریل های  T5 و T9 به روش ریل نورد گرم تولید می شود. همچنین ریل های T16 و T125 در کارخانه ها به روش نورد سرد ساخته می شوند.

تفاوت ریل نورد سرد و ریل نورد گرم

در اولین قدم، در تولید این دو ریل، تفاوت در دمای موارد وجود دارد. همانطور که گفته شد در تولید ریل نورد گرم مواد در دمای 1100 درجه سانتی گراد قرار می گیرد و سپس فرم می گیرد. این در صورتی است که در ریل های نورد سرد با اینکه مراحل ساخت آن شبیه به نورد گرم است اما در دمای پایین تری قرار میگیرد.

این موضوع سبب می شود تا ریل های نورد سرد ضخامت کمتری داشته باشند و دقت در ابعاد آنها نیز دقیق تر باشد.

ریل آسانسور

ریل آسانسور

تفاوت تیغه ریل سرد و گرم

اگر به تیغه های ساخته شده در ریل ها دقت کنید، در صورتی که روی تیغه رده های ماشینکاری که عموما عمقشان 2 میلی متر است وجود داشته باشد، این تیغه برای ریل نورد گرم است.

این در حالی است که اگر به جای رده های ماشینکاری، روی تیغه دانه دانه باشد به معنی این است که این ریل به روش نورد سرد تولید شده است.

تفاوت سختی و طول عمر مفید در ریل سرد و گرم

سختی تیغه ریل های نورد گرم حدودا به 130 برنیل می رسد و سختی تیغه ریل های نورد سرد حدودا به 200 برنیل می رسد. همانطور که از عدد ها مشخص است سختی و مقاوت ریل های نورد سرد بسیار بالاتر از ریل های نورد گرم است، به همین علت طول عمر ریل های نورد سرد بالا تر از نورد گرم است.

جالب است بداندی که حدودا طول عمر ریل نورد سرد دو برابر ریل های نورد گرم می باشد.

تقاوت کاربرد ریل های نورد سرد و نورد گرم

قبل از استفاده از هرکدام از این ریل ها، باید سه مورد اساسی را درخصوص آسانسور بررسی نماید که این سه مورد عبارت اند از :

  • ظرفیت آسانسور
  • ارتفاع آسانسور
  • سرعت آسانسور

در ابتدا نیاز است تا هر سه مورد نام برده شده را بررسی نماید و طبق اطلاعاتی که به دست آورده اید یکی از دو ریل را انتخاب نماید.

در صورتی که ظرفیت، ارتفاع و سرعت آسانسور شما پایین باشد بهتر از است از ریل های نورد گرم استفاده کنید که مقرون به صرفه تر هم هستند. در حالی که ظرفیت و ارتفاع و سرعت بالاتر می رود به همان نسبت بهتر است تا از ریل های نوردسرد برای این دسته از آسانسور ها استفاده کنید.

همچنین زمانی که آسانسوری مرتفع باشد و همچنین ظرفیت و سرعت بالایی نیز داشته باشد، زمانی که آسانسور سقوط کند، ممکن است در زمان فعال شدن ترمز های ایمنی به ریل ها آسیب شدیدی وارد شود. به همین علت بهتر است از ریلی استفاده کندی که مقاومت و سختی بالاتری دارد یعنی ریل نورد سرد.

تقاوت قیمت ریل نورد سرد و نورد گرم

هرچقدر طول عمر، ستخی و مقاومت ریل بیشتر باشد، قیمت بالاتری نیز دارد. در نتیجه با توجه به تقاوت های گفته شده در بالاريال می توانیم بگوییم که ریل های نورد سرد که طول عمر، سختی و مقاومت بسیار بالاتری دارند، قیمت بیشتری نیز دارند.

در صورتی که به دنبال ریلی هستید که قیمت آن مقرون به صرفه تر باشد، بهتر است به سراغ ریل های نورد گرم بروید.

نکات مهم در خصوص ریل اسانسور

  1. ریل ها را چه نورد سرد چه نورد گرم هیچگاه به صورت مستقیم روی زمین نگذارید.
  2. وسایل سنگین را روی ریل ها قرار ندهید.
  3. زمانی که خواستید ریل ها را جابه جا کنید یا حمل کنید به هیچ وجه آنها را با فاصله از زمین رها نکنید.
  4. در زمان نصب ریل دقت داشته باشید که نصب پایه ریل آسانسور فاصله مناسبی با کف چاه را داشته باشد و تماسی با زمین نداشته باشد.
  5. به یاد داشته باشید در زمان نصب ریل ها روی هم هیچگونه شکافی در بین لبه ریل ها نباید وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *