قطعات آسانسور

ترمز آسانسور چیست؟ (پاراشوت) ترمز اضطراری یا ترمز ایمنی

ترمز آسانسور چیست؟ (پاراشوت)

سیستم ترمز آسانسور (Elevator brake system) یا پاراشوت یکی از مهم ترین اجزای آسانسور است که برای متوقف کردن کابین آسانسور از آن استفاده می شود.

با افزایش بیش از حد سرعت کابین که در انواع آسانسورها متفاوت است، سیم بکسلی که به گاورنر متصل است ایست می کند و اهرمی که به این سیم متصل است کشیده شده و با برخورد فک ها به ریل کابین متوقف می شود. در این مطلب قصد داریم درباره اینکه ترمز آسانسور چیست صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

اجزای تشکیل دهنده ترمز آسانسور

سیستم ترمز اضطراری آسانسور مجموعه ای از قطعات مختلف آسانسور است که از جمله اجزای تشکیل دهنده آن عبارتند از:

  • پاراشوت (سیفتی گیر)،
  • گاورنر آسانسور
  • پاراشوت فلکه ته چاه
  • کنتاکت‌های ایمنی
  • سیم بکسل گاورنر

پاراشوت در سیستم ترمز اضطراری آسانسور

پاراشوت مجهز به یک بدنه اصلی است که اجزای مختلفی روی آن قرار دارد. از جمله قسمت های مختلف پاراشوت آسانسور عبارتند از:

  • قطعات قفل کننده: عملیات ترمز به وسیله این قطعات انجام می شود.
  • فک‌های اصطکاکی: فک های اصطحکاکی ارتباط مستقیم با ریل آسانسور دارند و در زمان فعال شدن سیستم ترمز، مانع حرکت کابین یا وزنه تعادل آسانسور بر روی ریل می شوند.
  • فنرهای نگه‌دارنده
  • اهرم فرمان
  • فنرهای مستهلک‌کننده‌ی انرژی
  • مکانیزم ترمز

پاراشوت در زمان سرعت بیش از حد آسانسور و در هنگام خطر سقوط فعال می شود، همچنین در اکثر طراحی های آسانسور پاراشوت در زیر کابین تعبیه می شود.

چگونگی عملکرد ترمز اضطراری آسانسور

اگر شما به خوبی با مفهوم اینکه ترمز آسانسور چیست آشنا شوید، عملکرد آن را هم به خوبی درک خواهید کرد. نحوه عملکرد پاراشوت در آسانسور بسیار ساده است، در صورتی که سرعت آسانسور بیش از حد استاندارد باشد، سیم بکسلی که متصل به گاورنر است، ایست کرده و به تبعیت از آن اهرمی که به ترمز ایمنی متصل است نیز تحریک و فعال می شود. بنابراین فک های ترمز در سرعت بسیار بالا باعث ایجاد اصطکاک کابین شده و آن را متوقف می کنند.

گاورنر مهم ترین بخش پاراشوت در آسانسور

گاورنر متشکل از سیستم الکترونیکی و مکانیکی است که وظیفه اصلی آن متوقف کردن کابین در زمانی است که سرعت آسانسور بیش از حد است و همچنین جلوگیری از سقوط کابین در هنگام حادثه است، در این مواقع گاورنر، ترمز ایمنی را وارد عمل می کند و ترمز مکانیکی با اعمال نیروی اصطحکاک بر روی ریل ها باعث متوقف شدن کابین می شود. سیم بکسلی روی گاورنر سوار شده است با اتصال به بخشی به نام استراکچر، بر روی یکی از شانه های چدنی یوک بالای کابین فیکس می شود، در صورت حرکت کابین، سیم بکسل نیز به صورت موازی حرکت می کند و در نتیجه سیم بکسل گاورنر با گردش بر روی فلکه گاورنر و فکله ته چاه، به حرکت و گردش درمی آید. چنانچه اهرم گاورنر وارد عمل شود، سیم بکسل متوقف شده و این توقف باعث می شود که دسته پاراشوت کشیده شود و ترمز ایمنی آسانسور وارد عمل شود.

از آنجا که سیستم ترمز ایمنی آسانسور هر دو ریل را درگیر می کند بنابراین توقف بهتری نیز دارد و به دلیل اینکه سطح اصطکاک بالاتر می رود، ایمنی و حفظ جان مسافرین در صورت وقوع حادثه تامین می شود.

سیم بکسل گاورنر تنها یک سمت پاراشوت را تحریک می کند و سمت دیگر پاراشوت که در طرف دیگر ریل قرار دارد به وسیله اهرمی که در بین دو فک ترمز واقع شده است، سمت دیگر پاراشوت را تحریک می کند.

انواع عملکرد ترمز ایمنی پاراشوت در آسانسور

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی به سرعت آسانسورها افزوده می شود و هر آسانسور بسته به نوع خود به پاراشوت خاصی نیاز دارد. ترمز ایمنی آسانسور عملکردهای مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. ترمزهای آسانسوری که در صنعت آسانسور استفاده می شود، عبارتند از:

  • پاراشوت آنی (لحظه ای)؛
  • پاراشوت های نوع ضربه گیر؛
  • پاراشوت های با عملکرد تدریجی؛

پاراشوت آنی (لحظه ای)

سیستم ترمز این نوع پاراشوت به صورت آنی است. این پاراشوت به صورت غلطکی یا شانه ای است و نوع عملکرد این نوع از ترمزهای آسانسور به صورتی است که فک ها به طور مستقیم و سریعا به ریل ها برخورد می کنند و تاثیر آن مستقیما در کابین حس می شود.

پاراشوت های نوع ضربه گیر

سیستم ترمز این پاراشوت ها به به دلیل شدت ترمزی که به کابین و قاب وزنه وارد می شود، با قرار دادن ضربه گیرهای مستهلک شونده مقدار بیشتر این ضربه خنثی می شود و نیروی کمتری به کابین و مسافران آسانسور وارد می شود.

پاراشوت های با عملکرد تدریجی

در این نوع ترمزها، قرار گیری فک ها روی ریل به صورت آرام و با ملایمت انجام می شود. نوع توقف در آسانسورهایی که مجهز به این نوع ترمزها هستند با زمان بیشتر و تاثیر کمتری به فک ها صورت می گیرد و نیروی وارده به کابین و مسافران نیز کمتر است.

توجه

در صورتی که چاه معلق باشد، علاوه بر اینکه نیاز است برای کابین پاراشوت نصب کنید، باید زیر قاب وزنه هم پاراشوت نصب شود. علت اصلی نصب پاراشوت زیر قاب وزنه این است در صورت بروز حادثه ای از سمت سیم بکسل ها آزاد شده و با عکس العمل پاراشوت از رخ دادن حوادث ناگوار پیشگیری شود.

در آخر

سیستم ترمز آسانسور، در قسمت تحتانی یا بالایی یوک کابین نصب می شود. در واقع پاراشوت (Parachute) یا همان سیستم ترمز ایمنی آسانسور یکی از اصلی ترین اجزای سیستم ایمنی آسانسور است. در صورتی که سرعت آسانسور بیش از حد مجاز باشد و در هنگام سقوط آسانسور، پاراشوت وظیفه دارد از ادامه حرکت آسانسور و سقوط آن جلوگیری کند. با فعال شدن سیستم ترمز آسانسور یک شتاب بسیار منفی رخ می دهد که باعث ایجاد ضربات و تکانه های بسیار شدیدی در کابین می شود.

حالا با توجه به موارد ذکر شده در بالا در خصوص ترمز ایمنی آسانسور دوست داریم در ادامه شما رو با ترمز اصلی آسانسور که روی موتور محرک نصب و هماهنگ هست آشنا کنیم.

همانطور که در بالا خواندید ترمز ایمنی یا اضطراری همانگونه که از نامش پیداست زمانی به کمک ما می آید که نقص فنی در سیستم ایجاد شده و به عنوان آخرین گزینه وارد عمل میشود اما قبل از آن سیستم اصلی ترمز موتور وظیفه ایست و حرکت را انجام می دهد در ادامه با کم و کیف این سیستم آشنا می شوید:

هنگام طراحی آسانسور، ترمزها جزء مهمترین نگرانی های حوزه ایمنی هستند. سیستم ترمز آسانسورها فقط برای توقف کابین در طبقات مورد نظر طراحی نشده است، بلکه در صورت قطعی برق یا از دست دادن منبع تغذیه، مدارهای کنترل نیز باید به طور خودکار کار کنند. باید حداقل دو دستگاه الکتریکی مستقل برای کنترل قطع جریان الکتریکی وجود داشته باشد و ترمز با قطع جریان الکتریکی کار کند. بنابراین، همه آسانسورهای مورد استفاده باید مجهز به ترمز اصطکاکی الکترومکانیکی باشند که بتواند کابین آسانسور را تا 125 درصد بار نامی در سرعت 23 درجه خود متوقف کند. ترمز نه تنها باید کابین را متوقف کند بلکه سیستم را در حالت استراحت بعد از آن نگه دارد. این عقب ماندگی نباید بیشتر از آن چیزی باشد که از عدم ایمنی ناشی می شود.

آسانسورهای قدیمی و برخی از سیستم های مدرن شامل ترمز دستی است. شکستن دستی، نگرانی هایی در مورد ایمنی و نگهداری دارد.

 

اصل کار ترمز آسانسور

وقتی آسانسور در حالت استراحت است، هیچ جریانی از سیم پیچ موتور کششی و ترمز الکترومغناطیسی آسانسور عبور نمی کند. در این زمان، هیچ جاذبه ای بین هسته آهن الکترومغناطیسی وجود ندارد. لنت ترمز تحت فشار فنر ترمز، چرخ ترمز را محکم می کند تا از چرخش موتور اطمینان حاصل شود. لحظه ای که موتور کششی به صورت الکتریکی در حال چرخش است، سیم پیچ موجود در الکترومغناطیس ترمز همزمان با جریان متصل می شود و هسته الکترومغناطیس، مغناطیسی شده و به سرعت جذب می شود و بازوی ترمز را به حرکت در می آورد تا فنر ترمز خود را مجبور کند و لنت ترمز باز می شود و کاملاً از چرخ ترمز جدا شده به طوری که آسانسور می تواند کار کند. هنگامی که کابین آسانسور طبقه مورد نیاز را متوقف می کند، موتور کششی قدرت خود را از دست می دهد و سیم پیچ موجود در الکترومغناطیس ترمز نیز قدرت خود را از دست می دهد و نیروی مغناطیسی در هسته الکترومغناطیسی به سرعت از بین می رود. سپس هسته توسط بازوی ترمز تحت عمل فنر ترمز بازنشانی می شود و باعث می شود لنت ترمز دوباره چرخ ترمز را نگه داشته و آسانسور از کار بیفتد.

عملکرد ترمز آسانسور

  1. 1- می تواند آسانسور در حال کار را متوقف کند و آن  را هنگام قطع برق به طور خودکار نگه دارد.
  2. 2-هنگامی که آسانسور از کار می افتد، ترمز باید بتواند آسانسور را در حالت استراحت و بدون تغییر در 125٪ بار نامناسب نگه دارد.

اگر کابل آسانسور خراب شود چه اتفاقی می افتد؟

شیارها کابل های فولادی را می گیرند. بنابراین هنگامی که یک موتور الکتریکی برش را می چرخاند، کابل ها نیز حرکت می کنند. کابل هایی که ماشین را بلند می کنند نیز به وزنه متقابل وصل شده اند که در طرف دیگر برش آویزان است. حتی اگر یک کابل قطع شود، کابل های باقی مانده کابین آسانسور را بالا نگه می دارد.

نتیجه

بطورکلی ترمز یک وسیله ایمنی مهم آسانسور است. همانطور که در مقاله گفته شد، آگاهی از انواع ترمز، نصب دقیق آن و ایمنی و قابلیت اطمینان بودن ترمز آسانسور، یکی از عوامل مهم برای اطمینان از ایمنی عمومی آسانسور خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *