دانستنی های آسانسور

آسانسور خورشیدی چیست؟

آسانسور خورشیدی

آسانسور یا بالابر، به منظور جابجایی افراد و کالا به صورت عمودی ما بین طبقات مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی، آسانسورها توسط موتور الکتریکی و به کمک کابل و وزنه متعادل کننده، عمل می کنند. با پیشرفت تکنولوژی در صنعت آسانسور، بسیاری از شرکت های تولید کننده سعی در تولید آسانسورهایی دارند که بیشترین میزان صرفه جویی در انرژی را داشته باشند.

انرژی خورشیدی، منبع رایگان و تجدید پذیری است که به راحتی در دسترس است، بی آن که آلودگی را به همراه داشته باشد. بنابراین، می توان از آن برای تولید برق و الکتریسیته آسانسور استفاده کرد.

انرژی خورشیدی با کمک سلول های خورشیدی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و سپس، توسط آسانسورهای خورشیدی مورد استفاده قرار می گیرد. پنل های خورشیدی بر روی پشت بام ساختمان قرار داده می شوند تا نیروی مورد نیاز آسانسور تامین شود. انرژی جذب شده توسط پنل ها، در باتری ذخیره می شود و یا بلافاصله برای شروع به کار آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به تمایل جامعه به صنعت حمل و نقل عمومی و عمودی، نیاز به استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان راه حل مناسب و کم مصرف، بیشتر مطرح می شود.

آسانسور خورشیدی برای اولین بار، توسط چه شرکتی ساخته شد؟

شرکت یونانی Mezolift، اولین شرکت در جهان است که نسبت به تولید آسانسورهای خورشیدی برای خانه های کوچک اقدام کرده است. آسانسور خورشیدی برای اولین بار در سال سپتامبر 2011، رونمایی و ارائه شد.

تاکنون این آسانسور در ساختمان های دوبلکس (دو طبقه) و یا ساختمان های مسکونی سه تا چهار طبقه مورد استفاده قرار گرفته است. طراحی خاص این آسانسور باعث شده است تا استفاده از آن برای مکان های کوچک نیز مناسب باشد.

هدف Mezolift تولید آسانسوری بود که نیازهای افرادی را که در ساختمان های بزرگ تر زندگی می کنند، تحت پوشش قرار دهد. آسانسورهای خورشیدی، به صرفه جویی در انرژی و هزینه ها ممک می کنند و این شرکت گام بلندی در راستای بهبود این فناوری برداشته است.

مشخصات فنی و مزایای آسانسور خورشیدی شرکت  Mezolift

  • این آسانسور نسبت به آسانسورهای معمولی، هشتاد درصد انرژی کمتری مصرف می کند.
  • با استفاده از دو پنل نوری و دو عدد باتری قابل شارژ کار می کند.
  • در روزهای ابری، می تواند سی مرتبه در طول روز کار کند و حتی بدون شارژ شدن تا سه روز، قادر به کار کردن نیز خواهد بود.
  • توانایی جابجایی سه تا چهار نفر و یا به عبارتی 300 کیلوگرم وزن را داراست.
  • به دلیل انرژی ذخیره شده در باتری، خطری در خصوص گیر کردن افراد داخل آسانسور وجود ندارد.
  • نیازی به نصب اتاق ماشین نیست.
  • آسانسوری که سازگاری 100% با محیط زیست دارد.
  • در مواقع ضروری می توان از برق آن برای دیگر مصارف کمک گرفت.

آسانسور خورشیدی چگونه کار می کند؟

پنل های خورشیدی، بر روی سقف ساختمان نصب می شوند تا انرژی لازم برای حرکت آسانسور تامین و تولید شود. اندازه و مشخصات دقیق پنل های خورشیدی، بعد از برآورد ازیاد مسافران و هم چنین میزان مصرف انرژی، تعیین خواهد شد.

پنل های خورشیدی، انرژی را جذب می کنند که این انرژی می تواند سریعا مورد استفاده قرار بگیرد و یا در باتری ذخیره گردد. آسانسورهای خورشیدی می توانند در صورت قطعی برق، با انرژی ذخیره شده کار کنند.

آسانسور خورشیدی چگونه کار می کند؟

آسانسور خورشیدی چگونه کار می کند؟

مزایای آسانسور خورشیدی

  • آسانسور خورشیدی، هزینه های انرژی را کاهش می دهد و جلوی بالا رفتن اوج مصرف برق که معمولا در زمان شروع و پایان کار ساختمان های تجاری رخ می هد را می گیرد.
  • این آسانسور می تواند با استفاده از انرژی ذخیره شده، در مواقع خاموشی نیز به کار خود ادامه دهد.

در کل مزایای استفاده از آسانسور خورشیدی عبارت است از:

  • عدم آلودگی به دلیل سازگاری کامل با محیط زیست
  • تجدید پذیر بودن
  • کاهش هزینه های عملیاتی
  • از بین رفتن نگرانی در خصوص گیر کردن مسافران داخل آسانسور در صورت قطعی برق، به دلیل استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری

کاربرد آسانسور خورشیدی

ساختمان های جدید

ساختمان های جدید با قوانین سخت گیرانه محیطی ساخته می شوند. این قوانین شامل بهره وری انرژی ماشین هایی است که در ساخت ساختمان ها، مورد استفاده قرار می گیرند. آسانسور خورشیدی قبل از تصویب این قوانین شکل گرفته است. با این حال، استانداردهای آسانسور خورشیدی بسیار بیشتر از الزامات جدید است، در نتیجه این آسانسور در آینده نزدیک با استقبال بیشتری روبرو خواهد شد.

آسانسور خانگی

در حال حاضر، خانه های مدرن به دلیل هزینه و زمین، دارای حداقل دو سطح سرویس هستند که همین مورد، جابجایی های عمودی را به همراه خواهد داشت. این حرکات اگر از طریق پله ها انجام شوند، می توانند منجر به بروز مشکلاتی در پاها و کمر شوند.

آسانسور خورشیدی نه تنها به رفع این مشکل کمک می کند، بلکه کیفیت زندگی روزانه را نیز بهبود خواهد بخشید.

[irp posts=”3208″ name=”آسانسور خانگی یا مسکونی چیست؟ (هوم لیفت)”]

ساختمان های اقلیم شناسی

ساختمان های اقلیم شناسی، ساختمان های خاص با میزان بهره وری بالای انرژی هستند. این یک گام بزرگ است که این قبیل ساختمان ها از دستگاهی مانند آسانسور استفاده کنند، بی آن که انرژی به هدر برود.

آسانسور خورشیدی، تنها آسانسوری است که می تواند به خوبی به تامین انرژی مورد نیاز این قبیل ساختمان ها کمک کند.

آسانسور هتل

هتل ها، از جمله تجارت هایی هستند که ارزش آبگرمگن خورشیدی را در سراسر دنیا برجسته کرده اند. ما معتقدیم که هتل ها می توانند نقش مهمی را در پررنگ کردن مزایای آسانسور خورشیدی داشته باشند. نیاز به آسانسور به خصوص در ماه های تابستان، بهترین زمان برای تولید این آسانسورها است.

هتل ها می توانند از برنامه بودجه اتحادیه اروپا برای خرید محصولی مانند آسانسور خورشیدی استفاده کنند.

[irp posts=”3291″ name=”آسانسور هتل چیست؟”]

آسانسور شرکت

بسیاری از شرکت ها سعی در کاهش هزینه های عملیاتی تاسیسات و دفاتر خود دارند. آن ها برای خرید آسانسور خورشیدی می توانند از برنامه بودجه اتحادیه اروپا استفاده کنند.

آسانسور ساختمان های قدیمی

ساختمان های قدیمی واقع در مرکز شهر، آسانسورهای مکانیکی قدیمی دارند که باید با آسانسورهای جدید تعویض شوند. تکنولوژی آسانسور خورشیدی می تواند بر روی این قبیل ساختمان ها نیز اعمال شود. تمامی آسانسورهای قدیمی را می توان به آسانسورهای خورشیدی ارتقا داد و از همه مزایای آن بهره مند شوند.

آسانسورهای پل عابر پیاده

در جاهایی مانند پل عابر پیاده که تامین نیرو کار به نسبت دشواری است، می توان از مزایای آسانسور خورشیدی استفاده کرد.

مناطق غیر قابل اعتماد و بدون شبکه

یکی از مزایای اصلی آسانسور خورشیدی این است که می تواند به عنوان ماشین مستقل از انرژی، نیازهای جمعیتی که قابل دسترس نیستند را تامین می کند. مناطقی مانند جزایر که شبکه الکتریکی آن ها با مشکل و یا کمبود مواجه است، می توانند از مزایای این آسانسورها بهره مند شوند.

افزایش تقاضا برای آسانسور خورشیدی

آسانسورهای خورشیدی در مقایسه با آسانسورهای معمولی، به انرژی کمتری برای عملکرد خود نیاز دارند. این عامل به رشد جهانی بازار آسانسورهای خورشیدی کمک می کند.

در صورت قطع شدن برق، احتمال گیر کردن داخل آسانسور خورشیدی وجود ندارد، چرا که با انرژی باتری به کار خود ادامه خواهد داد. با توجه به این عوامل، انتظار می رود تقاضا برای نصب آسانسورهای خورشیدی در آینده نزدیک افزایش یابد.

علاوه بر این، آسانسورهای خورشیدی 100% سازگار با محیط زیست هستند، چرا که با انرژی خورشیدی کار می کنند، هیچ گونه آلودگی تولید نمی کنند و به راحتی در دسترس هستند.

نکات ایمنی آسانسور خورشیدی و پنل های خورشیدی

کار در شرایط بد آب و هوایی متوقف شود

اولین قانون ایمنی که باید در نظر گرفته شود این است که در شرایط بد آب و هوایی کار نکنید. هنگام کار با پنل های خورشیدی که با برق کار می کنند، احتمال وارد شدن شوک زیاد است. هرگز در هوای برفی و یا زمانی که باد شدید است، نباید نسبت به نصب آسانسور خورشیدی اقدام کرد، چرا که احتمال لیز خوردن و از دست دادن تعادل بیشتر خواهد بود.

نکته بعدی این که از نصب آسانسور خورشیدی به تنهایی باید خودداری شود.

بلند کردن و تکان دادن پنل های خورشیدی

هنگام نصب آسانسور خورشیدی، پنل های خورشیدی باید حداقل توسط دو نفر برداشته شوند. در صورت امکان، توصیه می شود از جرثقیل برای بلند کردن پنل ها استفاده شود.

از نشستن و یا اعمال فشار زیاد به پنل ها باید خوددداری شود، چرا که احتمال شکسته شدن و یا آسیب دیدگی پنل ها و در نهایت، بروز شوک الکتریکی بیشتر خواهد شد.

هیچ چیز را روی پنل های خورشیدی نیندازید، چرا که پنل می تواند آسیب ببینید و یا دچار شکستگی شود. مطمئن شوید که پنل ها کاملا تمیز و شفاف هستند و جسم خارجی روی آن ها قرار ندارد.

هنگام نصب آسانسور، هرگز پنل ها را پرتاب نکنید.

کار کردن با پنل های خورشیدی

پنل های خورشیدی باید در صورت عدم بسته بندی با یک ورقه مات پوشیده شوند، تا جلوی تولید حرارت و انرژی گرفته شود. پنل های نوری نیز باید با مواد مات پوشانده شوند تا جلوی تولید برق و الکتریسیته گرفته شود.

هنگام کار با پنل های خورشیدی، حتما از دستکش عایق استفاده کنید، چرا که ممکن است بار الکتریکی داشته باشید. هنگام نصب پنل مطمئن شوید که سقف خیس نباشد.

کار کردن بر روی سقف

کار کردن بر روی سقف

هرگر هنگام حمل پنل ها، از نردبان بالا نروید و سعی کنید از جرثقیل برای قرار دادن آن ها بر روی سقف استفاده کنید. پنل های خورشیدی اغلب وزن سنگینی دارند و این اطمینان باید حاصل شود که سقف، توانایی تحمل وزن را داشته باشد.

هنگام کار کردن بر روی سقف، اقدامات احتیاطی مانند استفاده از تورهای ایمنی و یا محافظ را در نظر بگیرد تا از لیز کردن روی سقف پیشگیری شود.

توصیه می شود هنگام کار با سیستم های نوری، از ابزارهای عایق استفاده شود.

دیگر نکات ایمنی

پنل خورشیدی نباید نزدیک گازهای قابل اشتعال نصب شود، چرا که می تواند باعث انفجار شود.

از نصب این سیستم در فاصله سی مایلی از اقیانوس و یا آب های شور باید خودداری شود. بخارات و مه موجود می توانند با تجهیزات نوری تداخل پیدا کنند و منجر به بروز آسیب و یا شوک الکتریکی شوند.

تمام موارد گفته شده، نکات ایمنی هستند که باید قبل از نصب پنل و آسانسور خورشیدی در نظر گرفته شوند تا از بروز هر گونه آسیب پیشگیری به عمل آید.

[irp posts=”3194″ name=”ایمنی در آسانسور”]

در پایان این که،

آسانسور خورشیدی از جمله آسانسورهایی است که با انرژی خورشیدی کار می کند. پنل های خورشیدی بر روی سقف ساختمان نصب می شوند تا نیروی مورد نیاز آسانسور تامین گردد. اندازه پنل ها با توجه به میزان رفت و آمد ساختمان و هم چنین میزان برق مورد نیاز برای مدت زمان طولانی، تعیین می شود.

انرژی جذب شده توسط پنل ها می تواند بلافاصله مورد استفاده قرار بگیرد و یا در باتری ذخیره شود، که این خود یک مزیت محسوب می شود، چرا که نگرانی در خصوص گیر کردن مسافران داخل آسانسور، هنگام قطع شدن برق از بین می رود، آن هم به این دلیل که برق مورد نیاز آسانسور از انرژی باتری تامین خواهد شد.

آسانسور خورشیدی سازگار با محیط زیست است و هیچ گونه آلودگی را به همراه ندارد، به علاوه این که در مصرف برق و انرژی نیز صرفه جویی خواهد شد.

منبع:

http://www.mezolift.eu/p/applications.html

https://www.transparencymarketresearch.com/solar-powered-elevator-market.html

https://elevatortoday.com/2012/10/13/mezolift-first-solar-elevator/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *