دانستنی های آسانسور

آسانسور وینچی چیست

آسانسور وینچی چیست

آسانسورها درواقع اتاقک‌های متحرکی هستند که با استفاده از آن جابه جایی و حرکت بین طبقات راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. این آسانسورها به کمک موتور الکتریکی جهت حمل و نقل عمودی شروع به حرکت می‌کند. به طور کلی آسانسورها به 4 دسته کلی آسانسور وینچی (کششی)، آسانسورهای هیدرولیکی، آسانسورهای مغناطیسی و آسنسورهای موتور گیربکسی تقسیم می‌شوند. در این مقاله قصد داریم در خصوص آسانسورهای وینچی صحبت کنیم.

آسانسور وینچی

آسانسورهای وینچی (که به آن آسانسورهای برقی نیز گفته می‌شود) رایج‌ترین نوع آسانسورها هستند. از این آسانسورها برای جابه‌جایی بین طبقات مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربری این آسانسورها زیاد است و در مکان‌های متفاوت قابل تصب است، از جمله فروشگاه‌های بزرگ، ساختمان‌های چندطبقه و… این آسانسورها با استفاده از زنجیر یا طناب به کمک نیروی برقی به حرکت در می‌آید. این آسانسورها قاب و وزنه ندارند.

ظرفیت آسانسورها با توجه به کارایی آن‌ها متفاوت هستد، آسانسورهای کششی که جهت جابه‌جایی وسایل مورد استفاده قرار می‌گیرند باید ظرفیت بیشتری را متحمل شوند و نیز برای آسانسورهایی که افراد از آن استفاده می‌کنند، ظرفیت بر اساس وزن تعیین می‌شود.

[irp posts=”3787″ name=”آسانسور چیست؟ همه چیز در مورد آسانسور | معرفی اجزای اسانسور”]

آیا می‌توان از وینچ برای بلند کردن استفاده کرد؟

ایمنی در هر وسایل مورد استفاده به عنوان بالابر و یا وینچ اهمیت بسیاری دارد بنابراین استفاده از وینچ معمولی به عنوان یک بالابر سطح ایمنی را پایین می‌آورد، چراکه سیستم ترمز موجود در اکثر دستگاه‌های وینچ مکانیکی به منظور بلند کردن طراحی نشده است. بعضی از وینچ‌ها وجود دارند که به عنوان بالابر می‌توانند عمل کنند. با این حال، مهم است که قبل از پیاده‌سازی آسانسورها به نوع کاربری آن توجه داشته باشید.

 

انواع کاربردهای آسانسور وینچی

به‌طور کلی آسانسورهای وینچی را می‌توان به 5 دسته تقسیم کرد:

  1. آسانسور وینچی ساختمانی
  2. آسانسور وینچی فروشگاهی
  3. آسانسور وینچی کارگاهی
  4. آسانسور وینچی رستوران
  5. آسانسور وینچی ساختمان سازی

[irp posts=”3208″ name=”آسانسور خانگی یا مسکونی چیست؟ (هوم لیفت)”]

آسانسور وینچی ساختمانی

از این گونه آسانسورهای وینچی برای خدمات زیبایی و تعمیرات نمای بیرونی ساختمان‌ها و برج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که برای راحتی تعمیرات ظاهری ساختمان و نیز نظافت‌های دوره‌ای در بخش نمای بیرونی آن به شما کمک بسیاری می‌کند.

آسانسور وینچی فروشگاهی

این نوع آسانسورها دربخش فروشگاهی بسیار کاربردی هستد و می‌توان بخش اعظم حمل بار را در بین طبقات با استفاده از این آسانسورها انجام داد. برای مثال چنانچه انبار وسایل شما در بخش پایینی فروشگاه قرار داشته باشد جهت جابه‌جایی بار و محصولات خود نیازمند یک آسانسور وینچی هستید که به راحتی بتوان بار و محصولات را به طبقه بالا انتقال بدهید.

[irp posts=”2973″ name=”آسانسور فروشگاهی”]

آسانسور وینچی کارگاهی

چنانچه شما دارای کارگاه تولیدی باشید که دوطبقه و یا تعداد بیشتری طبقه داشته باشد هنگام جابه‌جایی محصولات سنگین و یا دارای تعداد بالا به طبقات پایین‌تر یا بالاتر می‌توانید از آسانسور وینچی کارگاهی استفاده کنید. این گونه آسانسورها به وسیله یک موتور الکتریکی و یک سیم بکسل در راستای عمود جابه‌جا می‌شود.

[irp posts=”3557″ name=”آسانسور کارگاهی”]

آسانسور وینچی رستوران

از آسانسورهای وینچی می‌توان در رستوران‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد. این آسانسورها سبب می‌شود تا بتوانید مواد اولیه خود را از طبقات بالاتر و یا پایین‌تر به محل مورد نظر انتقال بدهید. از این آسانسورها در برخی موارد می‌توان در رستوران‌های بزرگ برای جابه‌جایی غذا و نیز سرعت بخشیدن به فرآیند توزیع غذاها در سالن رستوران استفاده کرد. توجه داشته باشید که از این آسانسورها در تالارها نیز می‌توان مورد استفاده قرار بگیرند.

[irp posts=”3601″ name=”آسانسور آشپزخانه ای یا آسانسور غذا بر یا رستورانی”]

آسانسور وینچی ساختمان سازی

استفاده از این نوع آسانسورها در ایران نسبت به بقیه کشورها، به دلیل حجم بالای مواد و مصالح در صنعت ساختمان‌سازی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از این آسانسورها به دلیل جابه جایی مصالح ساختمانی در بین طبقات بسیار رایج است.

مزایای استفاده از آسانسور وینچی

آسانسورهای وینچی به دلیل هزینه‌های پایین نگهداری و مقرون به صرفه بودن آن یکی از بهترین گزینه‌ها جهت حمل و نقل محسوب می‌شوند. با توجه به این نکته که قیمت آسانسور وینچی نسبت به آسانسورهای هیدرولیکی بسیار کم‌تر است، کاربرد آن محدودتر است و بیشتر در مراکزی که نیازکند جابه‌جایی مصالح و مواد اولیه است مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از برق تک فاز یا سه فاز باعث کم مصرف شد این آسانسورها شده است.

تعمیر آسانسور وینچی

تعمیر این آسانسورها را شرکت‌های بخصوصی انجام نمی‌دهد، بلکه دیگر شرکت‌های مجاز نیز می‌توانند این نوع آسانسورها انجام دهند. البته توجه داشته باشید که عدم وجود تجربه در این موارد می‌تواند باعث خرابی بیشتر آسانسورها شود، به همین دلیل مهم است که از متخصصان این رشته کمک بگیرید.

نحوه کارکرد آسانسور وینچی

آسانسورهای وینچی با استفاده از نیروی برق و زنجیر کار می‌کنند. موتور این آسانسورها معمولاً روی زمین قرار دارند و با توجه به ظرفیت وسایل و افراد، به کمک یک قرقره در محور عمودی حرکت می‌کند. پس از فشردن دکمه جهت حرکت آسانسور، موتور شروع به حرکت کرده و قرقره یا فلکه هرزگرد را به حرکت در می‌آورد‌. مهمترین تفاوت این آسانسورها با آسانسورهای مسافری این است که این آسانسور هیچگاه تا لحظه‌ای که به پایین‌ترین و یا بالاترین سطح آسانسور نرسد توقف ندارد درواقع شما نمی‌توانید تعیین کنید که مثلاً در طبقه دو ایست کامل داشته باشد و هنگام حرکت هر لحظه که نیاز بود با استفاده از دکمه توقف آسانسور را متوقف می‌کنید. سیستم ترمز در این نوع آسانسورها اهمیت بالایی دارند. درواقع مدت زمان ایستادن و ساکن بودن در آسانسورهای وینچی به سیستم ترمز وابسته است.

برق قابل استفاده در آسانسور وینچی تک فاز و سه فاز است. گیربکس در این آسانسورها، باعث تقویت گشتاور تولید شده از موتور می‌شود تا کابین راحت‌تر حرکت کند.

نحوه نصب آسانسور وینچی

نکته حائز اهمیت در این‌گونه آسانسورها این است که نصب آن‌ها کار ساده‌ای نیست و حتماً نیازمند افراد متخصص و با تجربه است. برای نصب آسانسورهای وینچی در اولین قدم باید محل نصب بررسی شود. سپس حداکثر وزنی که آسانسور در ساختمان مورد نظر باید جابه‌جا کند حساب می‌شود و در نهایت با توجه به ارتفاع محل و موقعیت طبقات، آسانسور و کابین آن طراحی می‌شود.

[irp posts=”3225″ name=”مراحل نصب آسانسور چیست؟”]

ویژگی‌های آسانسور وینچی

از جمله ویژگی‌های این نوع آسانسورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای سیستم تنظیم سرعت
  • دارای رله کنتاکتوری سازگار با کارکرد سیستم
  • دارای تابلو فرمان هستند
  • استفاده کمتر از گیربکس
  • امکان طراحی برای مسیرهای زیاد
  • امکان استفاده در ساختمان‌های با ارتفاع بالا
  • دارای سنسور نوری جهت شناسایی اجسام
  • استفاده از برق تک فاز و سه فاز و…

نکات ایمنی استفاده از آسانسور وینچی

در این بخش به نکات ایمنی که زمان استفاده از آسانسورهای وینچی به ویژه در بخش ساختمان‌سازی باید رعایت کنید آورده شده است:

  • برای نصب، تعمیر و راه‌اندازی آسانسور وینچی از افراد متخصص کمک بگیرید.
  • به تعداد ظرفیت هر آسانسور دقت کنید و هرگز بیش از حد مجاز از آسانسور استفاده نکنید.
  • به شرایط آب و هوایی محل نصب آسانسور وینچی دقت کنید.
  • زمان استفاده از آسانسور وینچی دقت کنید که کسی زیر آسانسور قرار نداشته باشد.
  • پایه‌های آسانسور را کاملاً محکم کنید.

نکات مهم انتخاب نوع آسانسور

چه نوع آسانسوری را باید انتخاب کنید؟ آسانسور هیدرولیکی، گیربکسی یا بکسلی و یا وینچی؟ برای پاسخ به این سوال به نکات زیر دقت کنید:

در ابتدا باید نیازهای خودتان را بسنجیم و دقیقا مشخص کنید که به دنبال چه چیزی هستید. بهترین روش کمک گرفتن از افراد آگاه و با تجربه است.

گزینه‌های کلی وجود دارد که در اکثر پروژه‌ها ثابت هستند. مانند:

  • میزان وزن قابل تحمل مورد نیاز چقدر است
  • ارتفاع محل مورد نظر چقدر است
  • ابعاد و اندازه کفی چه مقدار است
  • محل مورد نظر برای استفاده مسکونی، صنعتی و یا فروشگاهی است
  • مقدار هزینه‌ای در نظر دارید چقدر است

[irp posts=”3658″ name=”انتخاب و خرید آسانسور | راهنمای خرید آسانسور”]

نکته پایانی

همان‌طور که گفته شد این آسانسورها به دلیل کاربری بسیار بالایی که دارند خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. گاهی انتخاب نادرست آسانسور بر اساس نیازهای موردنظر و نیز نصب ناصحیح آن، احتمال دارد زمان استفاده برای جابه‌جایی افراد و یا جابه‌جایی بار باعث رخ دادن حوادث ناگواری شود. به همین دلیل سعی کنید از ابزارها و وسایل با کیفیت در ساخت این گونه آسانسورها استفاده کنید و جهت نصب و راه‌اندازی آن از متخصصان با تجربه کمک بگیرید.

https://www.certifiedslings.com/the-difference-between-a-winch-and-a-hoist/

https://winches.review/winch-vs-hoist/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *