قطعات آسانسور

انواع درب آسانسور چیست؟

درب آسانسور

انواع درب آسانسور به منظور ایمنی بیشتر و تزئین آسانسور تعبیه می شود. در هنگام نصب درب آسانسور، همانند سایر قسمت های مکانیکی آسانسور، باید بسیار دقت شود، چرا که احمال و کوتاهی در این مورد ممکن است باعث ایجاد زیان های مالی و جانی جبران ناپذیری شود. ما در این مقاله قصد داریم به صورت کاملا مفصل درباره انواع درب آسانسور صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

انواع درب آسانسور

تمامی دستگاه های آسانسور از دو درب تشکیل شده اند که به صورت یکپارچه عمل می کنند. این مجموعه شامل درب کاربین و درب طبقات است. درب کابین بر روی کابین نصب می شود و درب طبقه در هر یک از طبقات نصب می شود. تقسیم بندی دیگری از انواع درب آسانسور وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

[irp posts=”3709″ name=”معرفی 19 نوع اسانسور | انواع آسانسور”]

درب طبقه آسانسور

به درب هایی که در محل ورودی طبقات به کابین قرار گرفته می شود، درب طبقات گفته می شود. این درب ها انواع مختلفی دارند که شامل: درب لولایی، درب سانترال، درب تلکسوپی و درب آرکاردئونی است. در ادامه درباره انواع درب طبقات صحبت خواهیم کرد.

درب لولایی

درب لولایی ساده

درب لولایی

از جمله ساده ترین و ارزان ترین درب طبقه آسانسور می توان به درب های لولایی اشاره کرد. درب لولایی از نظر پهنای درب به فضای بسیار کمی نیاز دارد، زیرا این نوع درب طبقه فقط دارای یک درب و چارچوب ساده است.

از جمله معایب درب های لولایی آسانسور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این درهای آسانسور با زاویه 90 درجه باز می شود و در نتیجه باعث مسدود شدن راهرو می شوند. درب های لولایی برای آسانسورهای ساده و ارزان قیمت مناسب است که تعداد توقف های پایینی دارد.
  • عدم کنترل زمان باز و بسته بسته شدن درب های لولایی. همین موضوع می تواند باعث افزایش زمان ترافیک ساختمان شود.
  • باز و بسته کردن درب های لولایی برای افراد سالمند، معلول و کم توان بسیار سخت است.
  • باز و بسته کردن درب های لولایی هنگامی که افراد دستشان پر از اشیا و لوازم هست آزار دهنده و سخت است.

عرض ابعاد درب های لولایی؛ 70 و 80 سانتی متر است. و از جمله اجزای درب های لولایی عبارتند از: دستگیره، چارچوب، دیکتاتور، فنر درب، لته، لولاها و کنتاکت.

[irp posts=”2937″ name=”موتور آسانسور چیست معرفی انواع موتور اسانسور”]

درب سانترال

درب های سانترال، در واقع درب های آسانسور از وسط بازشونده هستند. در این مدل از درب های آسانسور، دو طرف درب به طور همزمان به یکدیگر نزدیک و یا از هم دور می شوند. باز و بسته شدن درب سانترال به نسبت درب تلسکوپی با سرعت بالاتری انجام می شود. که این مورد باعث صرفه جویی در زمان و کاهش ترافیک های ساختمانی می شود و از این درب می توان در ساختمان های بزرگ و آسانسورهای بیمارستانی استفاده کرد. درب مدل سانترال از نظر ظاهری نیز بسیار شیک و مدرن است. ولی نیاز به عرض چاله بیشتری نسبت به تلسکوپی و لولایی داریم که به نوعی محدودیت محسوب میشود.

درب اتومات سانترال

درب اتومات سانترال

درب تلسکوپی

درب های تلکسوپی از یک طرف باز می شوند و همان طور که گفتیم نیاز به مدت زمان بیشتری به نسبت درب های سانترال برای باز شدن دارند.

درب اتومات تلسکوپی

درب کابین آسانسور

درب کابین؛ درهایی هستند که روی کابین آسانسور نصب شده اند و مانند درب طبقه آسانسور انواع مختلفی دارند که شامل تلکسوپی، سانترال و … است. تعداد درب کابین به تعداد ورودی و خروجی کابین بستگی دارد. در ساختمان های معمولی از یک درب کابین استفاده می شود. این نوع درب جزء کابین است و همراه با کابین جابه جا می شود و تنها در زمان ایست کامل باز می شود.

درب کابین به صورت اتوماتیک در زمان حرکت آسانسور بسته می شود و همین موضوع باعث ایمنی و حفظ جان مسافران از خطرات محیط متحرک پیرامون می شود.

البته برای درب کابین به هیچ عنوان از درب های لولایی استفاده نمی شود. از جمله اجزای تشکیل دهنده درب کابین عبارتند از: کفشک‌ها، کنتاکت، موتور سر درب، تسمه، قرقره‌ها، چهارچوب، لته‌ها و سیل درب.

[irp posts=”3785″ name=”یوک کابین آسانسور چیست”]

انواع درب آسانسور از لحاظ مکانیکی

  • درب ساده
  • نیمه اتوماتیک
  • تمام اتوماتیک

انواع درب آسانسور از لحاظ الکتریکی

درب هایی که مجهز به موتور و درایو کنترل سرعت هستند و درب هایی که فاقد این امکانات هستند.

چگونگی عملکرد درب اتوماتیک آسانسور

در درب های اتوماتیک، مکانیزمی روی درب کابین وجود دارد که وظیفه آن علاوه بر باز و بسته کردن خودکار درب کابین، باز و بسته کردن خودکار درب طبقات نیز می باشد. درب های اتوماتیک آسانسور از نوع تلکسوپی یا سانترال می باشند.

چگونگی عملکرد درب نیمه اتوماتیک آسانسور

این نوع از درب ها به وسیله کشیدن یا هل دادن مسافر باز و بسته می شود(درب لولایی طبقه). به این صورت که درب طبقات که به صورت لولایی است توسط نیروی مکانیکی(هل دادن) مسافر باز می شود و درب کابین که اغلب از نوع تلکسوپی هستند، به صورت اتوماتیک باز می شود.

[irp posts=”3787″ name=”آسانسور چیست؟ همه چیز در مورد آسانسور | معرفی اجزای اسانسور”]

قطعات درب آسانسور

درب آسانسور نیز مانند سایر بخش های آسانسور از قطعات و تجهیزات مختلفی تشکیل شده است. برخی قطعات در انواع درب های آسانسور موجود است اما برخی دیگر تنها مختص به نوع خاصی از درب های آسانسور است.

دیکتاتور

وظیفه قطعه دیکتاتور در درب آسانسور، جلوگیری از ضربه شدید درب آسانسور با قسمت کابین است. وجود این قطعه در درب آسانسور باعث می شود که درب آسانسور به آرامی باز و بسته شود.

[irp posts=”3270″ name=”دیکتاتور آسانسور چیست؟”]

مگنت درب

این قطعه از یک سیسم پیچ مغناطیسی، اهرم و جک تشکیل شده است و از آن برای ایمنی درب آسانسور استفاده می شود.

[irp posts=”3872″ name=”مگنت درب آسانسور چیست؟”]

سنسور درب

وظیفه سنسور درب این است که در صورت وجود شخص یا شی در جلوی درب اجازه بسته شدن درب آسانسور و حرکت آسانسور را نمی دهد. انواع سنسور درب آسانسور شامل نوع پرده ای و نقطه ای است.

[irp posts=”3842″ name=”سنسور طبقات آسانسور یا الکترو سیگنال چیست؟”]

کفشک

محل قرارگیری کفشک در پایین یا بالای کابین در امتداد ریل راهنما می باشد. وظیفه این قطعه هدایت درب آسانسور برای باز یا بسته شدن است. انواع کفشک های درب آسانسور شامل کفشک ثابت، لغزشی و غلطکی است.

[irp posts=”3498″ name=”کفشک آسانسور چیست؟ کفشک لغزشی و غلطکی”]

در آخر

درب آسانسور برای تامین ایمنی سیستم آسانسور از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین طراحی و نصب انواع درب آسانسور بر روی کابین و طبقات باید با دقت و توسط افراد متخصص انجام گیرد. کوچک ترین خطا در هنگام طراحی، اندازه گیری و نصب درب آسانسور علاوه بر کاهش عمر مفید درب آسانسور و خرابی های مکرر، باعث ایجاد خسارت های مالی و جانی بسیاری می شود.

کیفیت قطعات به کار رفته در انواع درب آسانسور نیز بسیار مهم است. حتما برای خرید قطعات آسانسور به مراکز معتبر و صاحب نام مراجعه کنید. برای مشاوره جهت خرید درب آسانسور یا سایر قطعات آسانسور می توانید با کارشناسان ما در شرکت آسانسور پادرا تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *