قطعات آسانسور

بافر یا ضربه گیر آسانسور چیست؟ (ضربه گیر هیدرولیک و پلی اورتان)

بافر هيدروليك فرخي براي كابين و كادر وزنه با ظرفيت ٨ نفر و سرعت ١٦

بافر یکی از قطعات ضروری در آسانسور به حساب می آید، که در واقع می توان گفت که سیستم ایمنی آسانسور را مدیریت میکند. به نوعی ایمنی آن را تضمین میکند. بافرها که اصطلاحا به آن ضربه گیر هم می گویند، هنگامی که در صورت بروز حادثه یا نقص فنی، قابلیت کشش موجود دچار کاستی یا خرابی شود، همینطور ممکن است در صورت شکست طناب فضای کافی ترمز وجود نداشته باشد، از بروزخطر و حادثه احتمالی جلوگیری و یا به کاهش می دهد. بافر می تواند بعنوان ضربه گیر در مقابل اصابت کنترل نشده کابین و بعنوان بالانس و متعادل سازی وزنه ی کف چاهک به کار رود. از نظر سرعت نامی ممکن است از نوع پلی اورتان یا روغن باشند.

بافر جزء بخشی از سیستم ایمنی آسانسور درنظر گرفته می شود، به عبارتی بافر یا ضربه گیر باعث می شود که به هنگام حادثه سقوط، کابین با کف چاهک مستقیما برخورد نکند. در اصل بافر باعث میشود از شدت برخورد کابین با کف چاهک جلوگیری بعمل آید. نکته ی جالب در مورد بافر آسانسور این مسئله است که در صورت نقص فنی آسانسور که باعث مختل شدن عملکرد آن شود، بافر شروع به کار می کند.

نوع بافر به کار رفته در سیستم ایمنی، بستگی به سیستم آسانسور دارد. و بر این اساس بسته به اینکه آسانسور از  نوع کششی یا هیدرولیکی باشد، متفاوت خواهد بود. ضمن اینکه باید این نکته را هم در نظر گرفته شود، با توجه به وزن و حجمی که آسانسور متحمل می شود و سرعت آن می تواند در نوع بافر به کار رفته تفاوت ایجاد کند.

بنابر این نکته بافر می تواند از نوع، تجمع انرژی باشد که باعث اجماع انرژی جنبشی خودرو یا وزنه مقابل شود. اصطلاحا به آن بافرهای پلی اورتان گفته می شود که غیر خطی هم می باشد. سرعت به کار رفته در این نوع آسانسورها، بیش از 1 متر بر ثانیه نیست.

[irp posts=”3128″ name=”سرعت آسانسور چقدر است؟ و عوامل تاثیر گذار در آن”]

یکی دیگر از انواع بافر، از نوع اتلاف انرژی باشد که باعث کاهش مصرف انرژی جنبشی خودرو یا وزنه ی متقابل شود. در حالت ساده تر می توان بافر را به دو دسته پر مصرف و کم مصرف تقسیم کرد. بافر فنری یکی از این نوع بافرهای کم مصرف است که بیشتر در آسانسورهای هیدرولیک یافت می شود یا برای آسانسورهایی با سرعت کمتر از 200 فوت در دقیقه استفاده می شود. این دستگاه ها برای بالابر آسانسور استفاده می شوند و بیشتر در گودال آسانسور قرار دارند.

بافر روغن یکی دیگر از انواع بافر آسانسور است که یک بافر متشکل از یک سیلندر و یک پیستون یا تلمبه که در آن روغن موجود در سیلندر به عنوان محیطی عمل می کند تا انرژی جنبشی ضربه را جذب کرده و از بین ببرد ، مانند کابین آسانسور نزولی یا وزنه متقابل روی پیستون است.

بافر پلی اورتان آسانسور

بافر پلی اورتان آسانسور

بافر هیدرولیک آسانسور

بافرهای هیدرولیک بافرهای اتلاف انرژی مطابق با استاندارد EN81-1: 1998 هستند.

که ایمنی  آسانسور را تضمین میکنند.

محدوده بافر شامل بارهای 500 تا 3000 کیلوگرم برای هر بافر است. با توجه به نوع بافر ، حداکثر سرعت ضربه 1.15 متر بر ثانیه ، 2.04 متر بر ثانیه و 2.62 متر بر ثانیه است. بافرها دارای نشانگر حداکثر و حداقل سطح روغن هستند.

مایع هیدرولیک روغن برای استفاده هیدرولیکی در سیستم های بالابر است ، مانند روغن با ویسکوزیته 4.6 درجه سانتی گراد در 50 درجه سانتی گراد.

در بافر هیدرولیکی، در اثر ضربه ، پیستون مجبور به سیلندر شده و روغن را از طریق روزنه جابجا کرده ، پیستون جداکننده را حرکت داده و گاز را فشرده می کند. گاز فشرده بر روی روغن از طریق پیستون جداکننده عمل می کند تا نیروی پس رفت را برای تمدید مجدد واحد پس از برخورد ایجاد کند. انرژی جذب شده و اتلاف شده به سرعت بسته شدن بستگی دارد.

وقتی پیستون به سرعت وارد سیلندر می شود ، روغن جابجا شده توسط پیستون باید با سرعت بسیار بالا از دهانه عبور کند. این فشار را در محفظه روغن به حدی می رساند که نیروی بسته شدن واحد را بهینه می کند. این فرایند بهینه سازی تضمین می کند که انرژی ضربه به طور یکنواخت در طول سفر پیستون جذب می شود و نیروی ضربه ای سطح را حفظ می کند.

اکثریت انرژی ضربه ای در داخل واحد جذب می شود و نیروی برگشتی کم در حال حاضر با جریان معکوس روغن از بین می رود و باعث می شود انرژی و نیروی عقب نشینی بسیار کمی به وسیله نقلیه برگشت داده شود.

[irp posts=”3898″ name=”سقوط آسانسور و آنچه که باید در هنگام رخ دادن آن بدانید”]

هنگامی که پیستون به آرامی حرکت می کند ، روغن با سرعت کم و افت فشار از دهانه عبور می کند ، به طوری که مقاومت در برابر بسته شدن کم است و عمدتا با فشرده سازی گاز کنترل می شود. این یک ویژگی متعادل سازی است که باعث می شود، ضربه های کم سرعت را به آرامی از بین ببرد.

ویژگی های بافر هیدرولیکی

  • با کمترین هزینه چرخه عمر.
  • بالاترین راندمان – بیش از 95 درصد انرژی ضربه ای در گرما پخش می شود.
  • نیروهای ضربه کنترل شده و قابل پیش بینی
  • بالشتک هیدرولیک ارائه شده کاملاً برگشت پذیر است.
  • سطوح کاری روکش شده مخصوص عمل صاف و مقاوم در برابر سایش.

بافر در چه ناحیه از آسانسور باید نصب شود؟

بافرها یا ضربه گیرها باید در زیر کابین ها و وزنه های متعادل همه آسانسورهای برق کابلی نصب شوند.

بافر پلی اورتان در کنار ضربه گیر هیدرولیکی آساسنسور

بافر پلی اورتان در کنار ضربه گیر هیدرولیکی آساسنسور

بافر و فنر بافر چگونه  کار می کند؟

بافر نقطه تماس حامل پیچ و مهره است که در جهت عقب در داخل لوله بافر حرکت می کند و فنر در انتهای ترین حالت مجموعه قرار دارد. وقتی فنر بافر در انتها قرار دارد، بافر و حامل پیچ را به جلو می راند.

بافرهای آسانسور اوج گستران پادرا طوری طراحی شده اند که بیشترین فشار بار را بیش از آنچه آسانسورها در طول عمر خود تجربه می کنند ، تحمل کنند. و در مواقع اضطراری ، بافرها همچون یک دستگاه هشداردهنده عمل کنند. سوئیچ به گونه ای است که تشخیص می دهد بافر قابل تعمیم است و بنابراین در مواقع اضطراری آماده ضربه است. اگر به هر دلیلی سوئیچ پسوند کامل بافر را تشخیص ندهد ، کل سیستم آسانسور خاموش می شود.

[irp posts=”3837″ name=”دستورالعمل حرکت دستی آسانسور با موتور گیربکس و گیرلس”]

شرکت اوج گستران پادرا، یک خط تولید جامع از بافر با کیفیت بالا برای افزایش عملکرد و بهره وری آسانسور ارائه می دهد. این قطعات یدکی از نظر کیفیت دوام بالایی دارند و در مدت زمان طولانی عملکرد بالایی دارند. این محصولات از نظر مکانیزم بی عیب و نقص هستند و با توجه به نیاز مشتری در ظرفیت های مختلف موجود می باشند.  این محصولات دارای گواهی برای عملکرد مطلوب هستند. بسته به اندازه ، شکل ، ویژگی ها ، ظرفیت ها و جنبه های دیگر  می توانید بافر مدنظرتان را انتخاب و خریداری کنید. این محصولات سازگار با محیط زیست و هزینه نگهداری کمی دارند.

ضربه گیرهای متنوع آسانسور را می توانید در سایت اوج گستران پادرا کاوش کنید و این محصولات را با قیمت های مقرون به صرفه خریداری کنید. این محصولات قابل تنظیم هستند و با گواهینامه های کیفیت در دسترس هستند. خدمات پس از فروش و دوره های گارانتی نیز در هنگام خرید ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *