قطعات آسانسور

سنسور طبقات آسانسور یا الکترو سیگنال چیست؟

سنسور طبقات آسانسور یا الکترو سیگنال چیست؟

مقدمه

چهار نوع اصلی مکانیسم حرکت آسانسور وجود دارد: کشش، هیدرولیک، خلاء و صعود. سنسورهای مورد استفاده در انواع آسانسور شامل سنسورهای مادون قرمز، سطح، جریان، بار و اثر هال، سوئیچ های محدود و رمزگذار است. رمزگذارها برای تشخیص سرعت چرخش موتور به منظور کنترل حرکت و موقعیت کابین آسانسور استفاده می شوند. در همین حال، سنسورهای جریان، جریان کار موتور را تشخیص می دهند که بر اساس آن می توان قدرت موتور را در سطح مناسب تنظیم کرد. سنسورهای تراز برای فعال کردن مکانیزم ترمز و اطمینان از توقف آسانسور در سطح دلخواه و تعداد طبقه، خودرو را به مرکز کنترل منتقل می کند.

سنسورها، ردیاب و مبدل ها

سنسورها / ردیاب ها/ مبدل ها، دستگاه های الکتریکی، نوری الکتریکی یا الکترونیکی هستند که از قطعات الکترونیکی خاص یا مواد حساس دیگر تشکیل شده اند، برای تعیین اینکه آیا موجودیت یا عملکرد خاصی وجود دارد یا خی. انواع زیادی از سنسورها، آشکارسازها و مبدل ها در دسترس هستند از جمله آنهایی که برای تشخیص حضور فیزیکی مانند شعله، فلزات، نشت، سطح، یا گاز و مواد شیمیایی، و غیره. برخی از آنها برای حس کردن خواص فیزیکی مانند دما، فشار یا تابش طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر می توانند حرکت یا مجاورت را تشخیص دهند. آنها بسته به کاربرد، به شیوه های مختلفی عمل می کنند و ممکن است شامل میدان های الکترومغناطیسی یا اپتیک در میان موارد دیگر باشند. بسیاری از کاربردها در طیف وسیعی از صنایع از انواع مختلف سنسورها، آشکارسازها و مبدل ها برای آزمایش، اندازه گیری و کنترل فرایندها و عملکردهای مختلف ماشین استفاده می کنند. با ظهور اینترنت اشیاء (IoT)، نیاز به حسگرها به عنوان ابزار اصلی برای ارائه اتوماسیون پیشرفته در حال افزایش است.

[irp posts=”4135″ name=”اینترنت اشیا و آسانسور (آسانسور هوشمند)”]

سنسور الکتروسیگنال آسانسور

در سیستم های اسانسور های جدید، دو سنسور

  1. استوپ طبقه
  2. دورانداز

جایگزین سنسورهای ثابت شده اند.

این سنسور وظیفه خواندن سیگنال های مغناطیسی را دارد و کار شناسایی را انجام می دهد.

در هریک از طبقات به جای استفاده از یک سنسور، از یک آهنربا استفاده شده است که درست در لحظه قرارگرفتن سنسور بر روی کابین جلوی آهنربا، سنسور شروع به کار کرده و پالسی به مدار فرمان خود میفرستد. در نتیجه مدار به آسانی کنترل شده و آسانسور در جای مورد نظر می ایستد. لازم به ذکر است که وجود یک آهنربا برای استوپ در هر طبقه کافی است ولی برای دورانداز به دو آهنربا یکی برای جهت بالا و یکی جهت پایین در هر طبقه نیاز داریم.

عملکرد سنسور الکتروسیگنال

عملکرد آنها به اینگونه است که اکثر آنها روی ریل ها قرار میگیرند و امواج مغناطیسی آن ها که از مقابل این سنسورهای الکتروسیگنال که وارد می شود، باعث روشن و یا خاموش شدن این سنسور شده و برای تابلو فرمان آسانسور پالسی فرستاده می شود که وضعیت کابین در آن حالت، شناسایی می شود. به همین ترتیب دستورات توقف و دوراندازی برای موتور آسانسور فرستاده می شود.

[irp posts=”2942″ name=”ریل آسانسور چیست؟”]

ویژگی اصلی سنسور الکتروسیگنال

این سنسورهای درب بسیار فعال هستند و به دلیل عملکرد مطمئن و سریع معروف هستند. عملکرد بالا و هزینه کم، مناسب بودن درهای بازکنی، نصب آسان، نصب همراه با کابل 4 متر و جعبه منبع تغذیه، مصرف کم از ویژگی های اصلی این سنسورها به شمار می رود.

اجزا تشکیل دهنده سنسورهای الکتروسیگنال

سیستم تشکیل دهنده این سنسورها بسیار ساده هستند و توسط یک دیود که در مرکز آنها قرار دارد، امواج مغناطیسی را دریافت می‌کند.
در گذشته، از صفحات فلزی به جای آهنربا در آسانسورها استفاده می‌شده که اکنون این صفحات منسوخ شده‌اند.

در سیستم الکتروسیگنال از دو نوع آهنربا استفاده می‌شود:

  1. آهنربای خطی
  2. آهنربای نقطه‌ای

آهنرباهای خطی که تقریبا قدیمی هم هستند به صورت دقیق به سنسورها نیروی مغناطیسی وارد نمی‌کنند و  اغلب مقداری خطا دارند که این خطا توسط آهنرباهای نقطه ای برطرف شده است.

[irp posts=”3506″ name=”سنسور اضافه بار آسانسور یا اورلود آسانسور چیست؟”]

سیستم سنسور الکتروسیگنال

سنسور الکتروسیگنال، یک سیستم حسگر برای مجموعه آسانسور برای تعیین هم ترازی بین سطح کف کابین آسانسور و سطح ساختمان در هنگام توقف خودرو و مجموعه مونتاژ آسانسور است و شامل یک شافت آسانسور است.

سیستم سنسور الکتروسیگنال اجازه می دهد تا مجموعه آسانسور و سیستم کنترلی مربوط به آن تحت نظر قرار گیرند تا بررسی شود که خودرو در راستای تراز شدن با سطح زمین متوقف می شود. این مزیت محسوب می شود، زیرا سیستم سنسور می تواند دقیقاً محل توقف آسانسور را کنترل کرده و این اطلاعات اندازه گیری را با اطلاعات اضافی مورد نیاز مانند شماره طبقه و زمان و تاریخ ثبت کند. وضعیت درهای آسانسور نیز ممکن است ثبت شود تا بتوان تعیین کرد که آیا آنها هنگام ثبت اطلاعات باز یا بسته بوده اند. واضح است که اگر درها بسته باشند هیچ خطری نمی تواند رخ دهد. این اطلاعات را می توان در وسایل ذخیره سازی ثبت کرد و در صورت نیاز فراخوانی کرد.

ترجیحاً سنسور الکتروسیگنال باید شامل لیزر و وسیله ای برای اندازه گیری فاصله بین فرستنده لیزری و بازتابنده است. بازتابنده ترجیحاً بر روی کابین آسانسور و لیزر در بالای شافت آسانسور نصب شده است. وسایل حسگر ممکن است شامل رمزگذار یا حسگرهای القایی جایگزین باشد. همچنین ممکن است به طور متناوب شامل یک سیستم سیم باشد.

[irp posts=”3123″ name=”کابین آسانسور چیست؟ انواع کابین آسانسور”]

سیستم سنسور باید شامل وسایل هشدار دهنده ای باشد که به مسافران در آسانسور هشدار می دهد خطری وجود دارد مثلا وقتی که وسیله سنسور تشخیص دهد که کابین آسانسور به اندازه کافی با کف تراز نشده است. وسایل هشدار دهنده ممکن است شامل وسایل هشدار دهنده شنیداری یا وسایل هشدار دهنده بصری یا هر دو باشد. وسایل هشدار دهنده شنیدنی ممکن است شامل یک بلندگو و پیام ضبط شده باشد که هشدار را اعلام می کند. وسایل هشدار دهنده بصری ممکن است شامل یک علامت روشن باشد. معمولا وسیله هشدار دهنده داخل کابین آسانسور قرار دارد. وسایل هشدار دهنده نیز ممکن است در هر طبقه از ساختمان مجاور درهای آسانسور ارائه شود.لازم به ذکر است که وسیله هشدار زمانی کار می کند که ماشین توقف کرده باشد.

سنسور طبقات آسانسور

سیستم سنسور الکتروسیگنال باید شامل وسایل ضبط بصری برای ثبت تصویر یا تصاویری از کابین آسانسور باشد. ضبط بصری زمانی کار می کند که ماشین متوقف شده و درها باید باز شوند. وسایل ذخیره سازی ممکن است با ابزار پردازش یکپارچه شده و شامل حافظه مرتبط با ابزار پردازش باشد. همچنین ممکن است شامل یک کامپیوتر متصل به ابزار پردازش باشد. بنابراین، داده های اندازه گیری از سیستم حسگر ممکن است در محل همان ساختمان آسانسور ذخیره شود. با این حال، به احتمال زیاد افراد کمی در ساختمان وجود دارند که با سیستم آسانسور آشنا هستند و بنابراین وسایل رایانه ای می توانند دستکاری شده یا به طور تصادفی خاموش شوند.

معمولا وسایل ذخیره سازی از سیستم حسگر دور است. از وسیله ارتباطی برای انتقال داده های اندازه گیری از وسایل پردازش به وسایل ذخیره سازی استفاده می شود. بنابراین، وسایل ذخیره سازی ممکن است خارج از محل قرار گیرد. از آنجا که داده های اندازه گیری از راه دور و احتمالاً توسط یک شرکت جداگانه ذخیره می شود، در برابر حذف از امنیت بیشتری برخوردار است.

بنابراین وسایل ارتباطی ممکن است شامل اینترنت باشد. ابزار پردازش همچنین ممکن است به شبکه ای متصل باشد که از طریق اینترنت با ابزار پایگاه داده ارتباط برقرار می کند. متناوبا، داده های اندازه گیری از ابزار پردازش در هنگام انجام “بررسی سلامت” به معنی پایگاه داده منتقل می شود. “بررسی سلامت” زمانی است که سیستم سنسور با برقراری ارتباط از طریق خط تلفن به رایانه از راه دور متصل شده و به طور خودکار ارتباط برقرار می کند. اطلاعات ارسال شده به رایانه از راه دور برای بررسی ناهنجاری خط تلفن و سیستم حسگر استفاده می شود. این امر مفید است زیرا می توان از همان وسایل ارتباطی برای بررسی سلامت و ارسال داده های اندازه گیری از ابزار پردازش استفاده کرد.

معمولا وسایل ذخیره سازی شامل ابزارهای پایگاه داده برای ذخیره داده های اندازه گیری از ابزار پردازش است. این مزیت است، زیرا می توان داده ها را به راحتی ذخیره و سپس با هرگونه اطلاعات اضافی مورد نیاز مانند شماره طبقه، وضعیت درب آسانسور و زمان و تاریخ، به یاد آورد. علاوه بر این، پایگاه داده ممکن است مرجعی را ثبت کند که به طور منحصر به فرد آسانسور خاصی را که داده ها از آن استفاده می کنند، مشخص کند. معمولا، تمام داده های محاسبه شده توسط ابزار پردازش ذخیره می شوند.

نتیجه

بنابراین سنسور الکتروسیگنال را می توان در مجموعه های آسانسور موجود نصب کرد یا با سیستم کنترل مجموعه جدید آسانسور یکپارچه کرد.

منابع

https://patents.google.com/patent/WO2007039750A2/en

https://elevation.fandom.com/wiki/Door_sensors#Types_of_elevator_door_sensors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *