قطعات آسانسور

موتور آسانسور چیست معرفی انواع موتور اسانسور

اجزا موتور کششی

یکی از بخش های اصلی هر وسیله الکتریکی و مکانیکی؛ موتور آن دستگاه است و موتور در واقع قلب تمامی دستگاه های مکانیکی است. موتور آسانسور نیز از این قاعده مستنثی نیست و این بخش از آسانسور جزء مهم ترین و باارزش ترین اجزای آسانسور است. در واقع این موتور آسانسور است که نیروی مورد نیاز برای جابه جایی کابین آسانسور را فراهم می کند، البته لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که در آسانسورهای کششی علاوه بر موتور، کادر وزنه نیز در جابه جایی کابین آسانسور نقش دارند.

چگونگی کار و نحوه تامین نیرو توسط موتور آسانسور و همچنین نوع موتور آسانسور به نسبت نوع آسانسور متفاوت است. ما قصد داریم در این مقاله به معرفی انواع موتور آسانسور بپردازیم، با ما همراه باشید.

موتور آسانسور کششی

یکی از پرکاربردترین آسانسورها در جهان؛ آسانسورهای کششی هستند. همان طور که در ابتدای این مقاله گفتیم تمامی نیروی مورد نیاز برای جابه جایی کابین آسانسور در این نوع آسانسورها توسط موتور تامین نمی شود بلکه کادر وزنه نیز در تامین این انرژی موثر است. همین موضوع باعث شده است که آسانسور کششی به موتوری با قدرت کمتر به نسبت آسانسور هیدرولیک نیاز داشته باشد. موتور آسانسورهای کششی به دو دستۀ موتور گیربکس و گیرلس تقسیم می شود.

[irp posts=”3421″ name=”آسانسور کششی چیست؟”]

موتور گیربکس آسانسور

موتورهای گیربکس آسانسور خود نیز به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. موتور گیربکس تک سرعته
  2. موتور گیربکس دو سرعته

موتور گیربکس تک سرعته یا 3vf 

در این نوع از موتورهای آسانسور، فقط یک سرعت حرکت برای موتور تعریف شده است. موتور آسانسور نیروی خود را توسط گیربکس به کابین آسانسور منتقل می کند و آسانسور با یک سرعت حرکت می کند و زمانی که کابین به طبقه مورد نظر نزدیک شد، سرعت آسانسور توسط ترمز موتور آسانسور کم می شود و در نهایت در طبقه مورد نظر توقف می کند.

[irp posts=”2969″ name=”آسانسور 3vf) vvvf) یا آسانسور تک سرعته چیست؟”]

موتور گیربکس دو سرعته

در این نوع از موتورهای آسانسور دو سیم پیچ و دو سرعت برای حرکت آسانسور تعریف شده است. در هنگام شروع حرکت آسانسور، موتور با سیم پیچ پرسرعت کار می کند و برای محدود کردن جریان، یک مقاومت به صورت سری به آنها متصل می شود. شتاب گیری آرام کابین آسانسور با کاهش تدریجی میدان مقاومت انجام می شود. با نزدیک شدن کابین به تراز طبقه، موتور با سیم پیچ پرسرعت از کار افتاده و موتور با سیم پیچ کم سرعت شروع به کار کردن می کند. سرعت کابین در فاصله کمی از تزار طبقه، به صورت تدریجی کمتر شده و در این هنگام جریان برق نیز قطع شده و ترمز به صورت خودکار و به آرامی کابین را در طبقه مورد نظر متوقف می کند.

از جمله معایب موتورهای گیربکس دو سرعته به نسبت موتورهای گیربکس تک سرعته عبارتند از:

  • این نوع موتورها به صورت ناگهانی شروع به حرکت کرده و متوقف می شوند که همین امر به تدریج باعث فرسوده شدن قطعات آسانسور می شود. البته وجود قطعه ای به نام فلاویل تا حدودی شدت این ضربات را کاهش می دهد اما با این حال همچنان مسافران می توانند این ضربات را حس کنند.
  • همچنین استارت و استپ های ناگهانی آسانسور باعث می شود که موتور آسانسور به جریان برق بسیار زیادی نیاز داشته باشد و همین موضوع باعث افزایش هزینه برق می شود.
موتور آسانسور

موتور آسانسور GEM ITALY

 

[irp posts=”4182″ name=”تبدیل آسانسور دو سرعته ac2 به تک سرعته 3vf”]

موتور گیرلس آسانسور (بدون گیربکس)

در صورتی که نیروی محرکه موتور مستقیما به قرقره کشش منتقل شود، گفته می شود که موتور آسانسور گیرلس است. این نوع از موتورهای آسانسور با ولتاژ و فرکانس های متغییر کار می کنند و همین موضوع باعث شده است که موتور آسانسور گیرلس، برای آسانسورهای سریع و ساختمان هایی که ترافیک بالایی دارند استفاده شود.

در این نوع از موتورها، آسانسور در هنگام شروع حرکت با سرعت اولیه کم شروع کرده و به تدریج سرعتش افزایش پیدا می کند، سرعت در نزدیکی تراز طبقه کاهش پیدا می کند و در طبقه مورد نظر متوقف می شود.

[irp posts=”2930″ name=”آسانسور گیرلس چیست؟”]

موتور گیربکس بهتر است یا گیرلس؟

در واقع جواب این سوال بستگی به کارایی هر نوع موتور آسانسور دارد. در برخی موارد یکی از موتورهای آسانسور کارآمدتر از دیگری است که در ادامه به صورت مفصل درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد. این بخش را با دقت مطالعه نمایید تا ببینید کدام یک از انواع موتورها برای آسانسور شما مناسب است.

نکاتی که در خرید موتور آسانسور باید به آنها توجه داشته باشید:

به تعداد طبقاتی که قرار است آسانسور جابه جا شود، توجه کنید: قدرت موتور گیربکس و گیرلکس کاملا متفاوت از یکدیگر است. مسلما هر چه موتور آسانسور پرقدرت تر باشد، مسافت بیشتری را هم در مدت زمانی کمتری طی می کند، که در این حالت موتورهای گیرلس نسبت به موتوهای گیربکس ارجحیت دارند. توانایی موتور آسانسور گیرلس 600 متر در دقیقه است در حالی که توانایی موتور آسانسور گیربکس تنها 150 متر در دقیقه است.

[irp posts=”3719″ name=”تفاوت و مقایسه موتور گیربکس آسانسور با موتور گیرلس اسانسور”]

بنابراین برای ساختمان های مرتفع مورتورهای گیرلس مناسب است. اما ساختمان های که دارای طبقات کمتری هستند، موتورهای گیربکس بهترین گزینه است.

در هنگام انتخاب و خرید موتور آسانسور، وجود یا عدم موتورخانه در آسانسور را هم مدنظر قرار دهید: یکی از عوامل مهم تعیین کننده در هنگام انتخاب نوع موتور آسانسور، فضای فیزیکی است. موتورخانه بخشی اختیاری در هنگام نصب آسانسور است که نیاز به فضای فیزیکی مجزا دارد. اگر آسانسور دارای موتورخانه نباشد، فقط می توانیم از موتورهای گیرلس استفاده کنیم. برای نصب موتور گیربکس در آسانسور نیاز به موتورخانه دارید، اما موتور گیرلس بدون نیاز به موتورخانه در شفت آسانسور نصب می شود، البته در صورت وجود موتورخانه در آسانسور نیز می توانید موتور گیرلس را انتخاب کنید اما در صورت عدم وجود موتورخانه نمی توانید موتور گیربکس را انتخاب کنید.

موتور آسانسور

BEHRAN-موتور آسانسور

اگر سر و صدای آسانسور برای ساختمان شما مهم است به این نکته توجه داشته باشید: اگر سر و صدای آسانسور برای ساختمان شما مهم است، بهتر است موتورهای گیرلس را انتخاب کنید. این نوع از موتورهای آسانسور به نسبت موتورهای گیربکس سر و صدای کمتری دارند.

به بودجه ای که برای خرید موتور آسانسور در نظر گرفته اید توجه داشته باشید: قیمت خرید موتورهای گیربکس کاملا متفاوت از قیمت خرید موتورهای گیرلس است. اگر به دنبال موتور آسانسور ارزان قیمت هستید، ما به شما موتورهای گیربکس را پیشنهاد می کنیم. البته این نکته را در نظر داشته باشید که هزینه تعمیر موتور گیربکس به نسبت هزینه تعمیر موتر گیرلس بیشتر است.

به میزان مصرف برق هر یک از انواع موتورهای آسانسور توجه داشته باشید: یکی از بزرگترین هزینه های هر ساختمانی، هزینه های مربوط به مصرف انرژی است. بنابراین در هنگام انتخاب موتور آسانسور به این نکته توجه داشته باشید. میزان برق مصرفی موتورهای گیرلس به نسبت موتورهای گیربکس 65 درصد کمتر است.

[irp posts=”2877″ name=”آسانسور هیدرولیک چیست؟”]

موتور آسانسور هیدرولیک

این نوع از آسانسورها بر اساس تئوری پاسکال و با استفاده از فشار روغن کار می کنند، در این نوع از آسانسورها برخلاف آسانسورهای کششی تمامی نیروی مورد نیاز برای حرکت کابین آسانسور توسط موتور آسانسور تامین می شود. به همین دلیل آسانسور هیدرولیک به موتور آسانسور با توان بیشتری به نسبت آسانسور کششی نیاز دارد.

موتور آسانسورهای هیدرولیک به دو دستۀ موتور هیدرولیکی مغروق در روغن و موتور هیدرولیکی خشک-هوا خنک تقسیم می شوند.

آسانسور هیدرولیک

آسانسور هیدرولیک

موتور هیدرولیکی مغروق در روغن

همان طور که از اسم این نوع از موتورهای آسانسور مشخص است، موتور آسانسور در پاور یونیت قرار دارد و از مزایای موتور هیدرولیکی مغروق در روغن؛ کم صدا بودن آن و مصرف برق بسیار پایین آن است. از موتور هیدرولیکی مغروق در روغن در آسانسورهای خانگی، فروشگاهی و آسانسورهای خودرو بر استفاده می شود.

[irp posts=”4008″ name=”موتور آسانسور هیدرولیک چیست”]

موتور هیدرولیکی خشک – هوا خنک

این نوع از موتور آسانسور در کنار یا بالای مخزن روغن قرار گرفته و از مزایای آن امکان استفاده از برق تک فاز و برق سه فاز است. از موتور هیدرولیکی خشک-هوا خنک در بالابرهای هیدرولیکی استفاده می شود.

موتور آسانسور پنوماتیک

آسانسورهای پنوماتیک با سایر آسانسورها تفاوت دارد و اساس کار این نوع از آسانسورها ایجاد خلا و فشرده کردن هوا می باشد. در خانه های دوبلکس اصولا از آسانسورهای پنوماتیک استفاده می شود. در موتور آسانسور پنوماتیک، انرژی حاصل از فشردگی هوا به وسیله پیستون به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و همین امر باعث حرکت آسانسور می شود.

از جمله مزایای موتور پنوماتیک عبارتند از:

  • نرم بودن حرکت آسانسور؛
  • ضد انفجار؛
  • ایمنی در برابر بار اضافه؛

[irp posts=”3308″ name=”آسانسور پنوماتیک چیست؟ آسانسور در خلا”]

تعمیر موتور آسانسور

تمامی قطعات تشکیل دهنده موتور آسانسور در کنار هم در راستای یک هدف کار می کنند. خرابی و اختلال در هر یک از قطعات موتور آسانسور باعث اخلال در حرکت آسانسور می شود.

همان طور که گفتیم موتور آسانسور به منزله قلب آسانسور است و وجود مشکلات هر چند کوچک باعث ایجاد اختلال در عملکرد آسانسور می شود. عیب یابی و تعمیر سریع موتور آسانسور از بروز اختلالات جدی تر در آسانسور جلوگیری می کند. سرویس کاران متخصص شرکت آسانسور پادرا در مدت زمان کوتاهی دلیل ایجاد اختلال را مشخص کرده و به سرعت اقدام به تعمیر آسانسور می کنند.

[irp posts=”4302″ name=”تعمیر کار آسانسور {سرویس کار آسانسور}”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *