دانستنی های آسانسور

فرهنگ آسانسور | آداب استفاده از آسانسور

فرهنگ آسانسور

همه‌ی ما می‌دانیم هر محیطی مانند محل کار، رستوران یا حتی تاکسی مجموعه‌ای از بهترین اصول و قوانین وجود دارد که باید رعایت شود. این قوانین به طور معمول رعایت می‌شود تا اطمینان حاصل شود که همه در امنیت، راحتی و به بهترین شکل ممکن در محیط زندگی می‌کنند. آسانسورها یک منطقه رایج هستند که قوانین خاص خود را می‌طلبند.

همه‌ی ما قبلاً در این موقعیت بودیم که هنگامی که سوار آسانسور می‌شویم، یک نفر و یا افرادی در آسانسور حضور داشته باشند و شما مجبورید یک مسیر را با آن‌ها همراه شوید. آیا حرف کوچکی می‌زنید؟ آیا آن‌ها را نادیده می‌گیرید؟ آیا تلفن خود را در می‌آورید و مکالمه‌ای تظاهرآمیز انجام می‌دهید تا مجبور نباشید تصمیمی بگیرید؟ همه ما این شرایط را تجربه کرده‌ایم، برخورد کردن در آسانسورها دارای آداب و اصولی است که رعایت کردن آن بسیار حائز اهمیت است.

 

ایستادن در آسانسور

در ابتدای، زمانی که سوار آسانسور می‌شوید، به پهلو بایستید تا افراد بیشتری به راحتی بتوانند سوار آسانسور شوند. قاعده کلی در ادامه آورده شده است:

  • چنانچه دو نفر در کابین حضور داشتند: به طرف‌های جداگانه بروید
  • چنانچه چهار نفر در کابین حضور داشتند: هر چهار نفر در گوشه آسانسور قرار می‌گیرند
  • چنانچه پنج نفر و یا بیشتر در کابین حضور داشتند: کافی است رو به درب قرار بگیرید، صاف بایستید، کیف‌های خود را مستقیماً جلوی بدن خود قرار دهید.

 

زمانی که سوار آسانسور شدید یک گوشه وایسید تا افرادی که می‌خواهد در طبقات دیگر خارج شوند به راحتی بتوانند عبور کنند.

اگر می‌خواهید در طبقات بالاتر و یا در طبقه همکف خارج شوید بهتر است در انتهای آسانسور وایسید که رفت و آمد بقیه افراد دچار اختلال نشود. در این وضعیت ایستادن در پشت یک حرکت مؤدبانه است.

هنگام خروج از آسانسور، شخصی که به دری نزدیک‌تر است ابتدا قدم برمی‌دارد. در آسانسورهای شلوغ، لزومی ندارد مردان کنار بروند و منتظر بمانند تا خانم‌ها ابتدا خارج شوند ولی هنگامی که فقط یک خانم و آقا در آسانسور وجود دارند، بهتر است مرد اجازه دهد ابتدا خانم خارج شود.

هنگامی که شخصی در پشت آسانسور شلوغ آماده خروج باشد، دیگران باید راه خروج را برای او باز کنند. کسانی که در جلو ایستاده‌اند باید کنار بروند و یا حتی در صورت لزوم تعدادی از افراد خارج شوند تا کسانی که در عقب هستند بتوانند عبور کنند. شخصی که در پشت قرار دارد می‌تواند با گفتن جملاتی مانند «این طبقه من است، ببخشید، لطفا» راه خود را برای خروج باز کند.

[irp posts=”3649″ name=”24 حقیقت جالب در مورد آسانسور”]

اصول بسته شدن درب آسانسور

آیا شما کسی هستید که برای افرادی که دیر می‌رسند درب آسانسور را نگه می‌دارید؟

در این زمان، دو گروه افراد وجود دارد. گروه اول، افرادی که معتقدند باید درب را تحت هر شرایطی باز نگه دارید. آن‌ها معتقد هستند که هرگونه شکایت در مورد اتلاف وقت را باید نادیده گرفت. ولی در مقابل گروه تندروها هستند که معتقدند هیچ دربی نباید تحت هیچ شرایطی باز بماند. در اینجا سه قانون مختلف برای سه موقعیت آورده شده است:

  • چنانچه در آسانسور تنها هستید، بهتر است همیشه درب را نگه دارید.
  • چنانچه چند نفر دیگر همراه با شما در آسانسور هستند، می‌توانید به اختیار خود ار فشردن دکمه باز ماندن درب استفاده کنید.
  • چنانچه آسانسور بسیار پر است، با بالا انداختن شانه خود و نشان دادن شرمنده بودن، بگذارید درب‌ها بسته شوند.

 

سریع خارج شوید

هنگامی که به طبقه خود رسیدید، سریع از آسانسور خارج شوید تا کسانی که منتظر سوار شدن هستند بتوانند این کار را انجام دهند. چنانچه در انتهای آسانسور قرار دارید، با نزدیک شدن به طبقه خود، آن را اعلام کنید. مثلا بگویید «ببخشید، طبقه من بعدی است». سپس، به سمت جلو حرکت کرده یا منتظر بمانید تا آسانسور کامل متوقف شود.

 

کیف را در کنار خود نگه دارید

هنگام حمل کیف، کوله پشتی، کیف خرید یا سایر وسایل حجیم آن‌ها را در مقابل خود یا در کنار خود نگه دارید. قسمت پاها نسبت به قسمت بالای بدن فضای کمتری را اشغال می‌کنند، بنابراین فضای بیشتری برای کیف‌ها وجود دارد. اگر در پشت آسانسور قرار دارید و جسمی حجیم را حمل می‌کنید آن را پایین بگذارید و طبقه خروج خود را طبقه اعلام کنید و چنانچه هنگام خروج به طور تصادفی با فردی برخورد کردید، از او عذرخواهی کنید.

 

به جهت حرکت آسانسور توجه کنید

زمانی که می‌خواهید به آسانسور وارد شوید کمی به آن دقت کنید. فقط به دنبال این نباشید که ببینید آیا کسی قبل از ورود شما نیاز به پیاده شدن دارد یا خیر. دقت کنید که آیا این آسانسور برای شما مناسب است یا خیر. چنانچه می‌خواهید بالا بروید، سوار شدن به آسانسوری که پایین می‌آید چندان مفید نیست. این کار فقط باعث شلوغ شدن آسانسور می‌شود.

 

فقط در مواقع اضطراری از دکمه‌های اضطراری آسانسور استفاده کنید

دکمه اضطراری برای مواردی است که وضعیتی اورژانسی وجود دارد. و چنانچه آسانسور مجهز به ویژگی‌های تماس است، معمولاً برای مواردی که آسانسور به طور غیرمنتظره متوقف شده و شما در آسانسور گیر کرده‌اید، اختصاص داده می‌شود.

اگر شما متوجه شدید که ممکن است مشکلی در آسانسور وجود داشته باشد آن را به مدیریت ساختمان گزارش دهید. دکمه اضطراری برای مواردی که شامل آسانسورهای کثیف نیاز به نظافت، و یا اینکه پنل‌های سقفی شل شده یا دکمه‌هایی وجود دارد که به نظر نمی‌رسد خوب کار می‌کند، مناسب است.

 

کارهایی که نباید در آسانسور انجام دهید

زمانی که سوار آسانسور می‌شوید تا سریع به محل کار خود برسید، ممکن است فقط به دنبال کار خود باشید و به اطراف دقت نکنید. دقت داشته باشید که قانونی در خصوص برخی رفتارهای مورد انتظار وجود دارد مانند: دادن فضای کافی به افراد، فشار دادن دکمه‌های آسانسور برای همه در صورتی که در جلو آسانسور حضور داشته باشید و… در ادامه کارهایی که نباید در آسانسور انجام دهید آورده شده است.

 

با صدای بلند صحبت نکنید

در آسانسور هیچوقت بلند صحبت نکنید. هیچ‌کس نمی‌خواهد مشکلاتی که در رابطه شما با دوستتان وجود دارد را بشنود. بلند صحبت کردن، فحش‌دادن، فریاد زدن و مواردی از این دست، در آسانسور ممنوع است. دقت داشته باشید که تقریباً در همه فرهنگ‌های مدرن این یک رفتار بی‌ادبانه تلقی می‌شود، بنابراین تماس تلفنی و نیز صحبت با صدای بلند را در زمان استفاده از آسانسور متوقف کنید.

آسانسور و هر مکان عمومی دیگری، یک مکان بی‌طرف است، یعنی جایی نیست که بتوانید شکایات خود را مطرح کنید و یا دیگران را به مکالمات خود بکشانید. شما آن‌ها را مجبور می‌کنید در زندگی شما شریک شوند در صورتی که هیچکس این را نمی‌خواهد. بنابراین به نشانه‌های غیرکلامی‌ای که از دیگران دریافت می‌کنید دقت کنید. آیا آن‌ها از شما دور هستند؟ آیا آن‌ها از برقراری تماس چشمی اجتناب می‌کنند؟ آیا آن‌ها چشمان خود را گرد می‌کنند؟

 

از تلفن همراه استفاده نکنید

چنانچه در حال صحبت کردن با تلفن هستید، قبل از سوار شدن مکالمه خود را متوقف کرده و سپس پس از پیاده شدن دوباره آن را ادامه دهید. در خصوص احوالپرسی از غریبه‌ها به یاد داشته باشید: ارائه “سلام” یا “امروز چطور است” می‌توان گزینه مناسبی باشد. اگر نشانه‌های دوستانه‌تری از مسافر دریافت کردید، می‌توانید جملاتی در خصوص برخی از شرایط آب و هوایی که دارید صحبت کنید و یا این که بگویید “من عاشق کفش‌های تو هستم”.

 

پشت به افراد دیگر واینسید.

چنانچه شما بدو ورود به آسانسور بچرخید و پشت خود به افراد دیگر کنید، وضعیت ایستادگی ناخوشایندی را ایجاد می‌کنید. افراد دیگر ممکن است فکر کنند که به آن‌ها بی احترامی می‌کنید. چنانچه آساسور خلوت بود حتما در یک گوشه وایسید ولی اگر آسانسور شلوغ بود می‌توانید همه به سمت درب وایسید. این قانون را هرگز زیر پا نگذارید.

 

به افراد خیره نشوید

درسته که آسانسورها یویوهای غول آسای ناخوشایندی هستند! یکی از راه‌های برطرف کردن این تنش در آسانسورها این است که به همه لبخند کوتاهی بدهید. این یک روش غیر کلامی و مؤثر برای گفتن سلام است. نکته مهم در لبخند زدن این است که تماس چشمی را به حداقل برسانید. طبق تحقیقات انجام شده، مردان در آسانسورها تماس چشمی با کسی ندارند. در حالی که زنان یک نگاه سریع به اطراف می‌اندازند.

 

برای طبقات کم از آسانسور استفاده نکنید

برای رفتن به یک طبقه و یا دو طبقه از آسانسور استفاده نکنید، مخصوصاً در ساختمان‌های شلوغ. در عوض، از قانون دو پرواز (two-flight) پیروی کنید. این قانون در واقع به ما می‌گوید که مقصد شما کمتر از دو طبقه باشد، از آسانسور استفاده نکنید. هیچکس دوست ندارد کسی برای یک طبقه و یا دو طبقه از آسانسور استفاده کند. این روند باعث اختلال در زمان بقیه افراد می‌شود. البته که استثنائاتی نیز وجود دارد: مانند مادران با نوزادان، افراد مسن و… پس فقط در صورت رفتن به بیش از دو طبقه از آسانسور استفاده کنید.

 

قوانین فضای شخصی را نادیده نگیرید

همانطور که می‌دانیم درجات مختلفی از فضای شخصی وجود دارد. بدیهی است که شما در هر موقعیت اجتماعی به همسر خود اجازه می‌دهید بیش از آنچه که همکار شما است به شما نزدیک شود. عجیب و غریب رفتار نکنید و کسی نباشید که به طرز ناراحت کننده‌ای در کنار آسانسور ایستاده است. فضای شخصی خود را بشناسید و بر این اساس از آن استفاده کنید.

 

به زور وارد آسانسور نشوید

هنگامی که درهای آسانسور باز می‌شود و می‌بینید که پر است، سعی نکنید به زور وارد آسانسور شوید. چنانچه در صف انتظار بوده‌اید و آسانسور با نفر قبل از شما پر شد صبورانه منتظر باشید تا آسانسور خالی شود و شما بتوانید داخل شوید. مخصوصاً در طول بیماری همه‌گیری مانند شیوع بیماری کرونا (COVID-19)، بیش از 3 نفر سوار آسانسور نشوید

 

زیاد حرکت نکنید

آسانسورها فضای محدودی دارند. در آسانسور ساختمان‌های شلوغ، افراد زیادی سعی می‌کنند در یک آسانسور جا شوند. بنابراین حرکات غیرضروری و زیاد می‌تواند مسافران را آزار دهد و یا باعث تماس ناخواسته بدن شود. تکان دادن پا، حرکت دادن بازوها، استفاده از تلفن همراه و پیامک دادن یا سایر حرکات می‌تواند منجر به برخورد شما با دیگران شود. در آسانسورهای شلوغ تا جایی که امکان دارد از تماس تلفنی، پیامک دادن و حرکات غیرضروری بپرهیزید.

 

به بوها توجه کنید

بهداشت باید هر روز رعایت شود، مخصوصاً اگر به طور منظم از آسانسور استفاده می‌کنید. فضاهای کوچک و محدودی مانند آسانسورها می‌توانند توجه بیشتری را به بو به خود جلب کنند. غذاهای بسیار بد بو را وارد آسانسور نکنید. هرگز در آسانسور غذا نخورید. هرگز از عطر یا لوسیون استفاده نکنید. ممکن است این بوها برای شما عادی باشد ولی شخص دیگری را به شدت بیمار کند.

 

در آسانسور سیگار نکشید

آسانسورها به خوبی تهویه نمی‌شوند و فضاهای بسته دارند. دود و یا بخاری که در آسانسور استفاده می‌کنید در این محل باقی می‌ماند و بر مسافرانی که بعد از شما از آسانسور استفاده می‌کند تأثیر می‌گذارد.

 

اگرچه آسانسورهای خانگی به سختی چنین قوانین سختگیرانه‌ای را رعایت می‌کنند، اما این اصول به درک فضای منحصر به فردی که آسانسور می‌تواند ایجاد کند کمک می‌کند. آداب آسانسور سخت نیست تنها چیزی که نیاز است کمی زمان، اخلاق خوب است. این امر می‌توان تجربه آسانسور را برای همه، از جمله شما، بهبود بخشد.

http://www.mowreyelevator.com/industry-updates/elevator-etiquette-talk-not-talk/

https://people.howstuffworks.com/10-weird-elevator-etiquette-rules.htm

http://www.mowreyelevator.com/industry-updates/5-things-not-elevator/

https://www.etiquettetrainer.com/elevator-etiquette/

https://inclinator.com/7-rules-elevator-etiquette/

https://www.wikihow.com/Practice-Good-Elevator-Etiquette

https://www.dayelevator.com/resources/elevator-etiquette-eleven-rules-for-boarding-and-exiting-article/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *