قطعات آسانسور

چاه یا شفت آسانسور چیست؟

از چاه و كادر وزنه آسانسور ٨ نفره و ١٤ توقف

بسیاری از ما هر روز از آسانسور استفاده می کنیم و در حالی که ممکن است معمولی و عادی تلقی شوند ، اما برای توسعه دهنده ، اینگونه نیست. چاه آسانسور بخش مهمی از هر ساختمان چند طبقه است. این بخش از آسانسور نه تنها یکی از  اجزای اصلی آن برای سیستم کارکردی آن است، بلکه می توان آن را به مانند ستون فقرات ساختاری و نقطه اتصال بسیاری از عناصر اصلی سازه‌ای آسانسور تشبیه کرد.

طراحی و پیاده سازی شفت آسانسور و در نهایت بتون‌ریزی آن اغلب یکی ازمواردی مهمی است که  باید به هنگام طراحی سازه ساختمان ها و در واقع  به عنوان بخشی از کار فونداسیون یا بلافاصله پس از فونداسیون، بایستی که اقدام به اجرای آن نمود. اشتباه در طراحی آن ممکن است، منجر به خطا در پیاده سازی و نصب آسانسور شود؛ لذا در بیشتر پروژه های عمرانی، شفت آسانسور  بخش اصلی آن به حساب می آید.

شفت ها عناصر مکانیکی دوار هستند که برای انتقال قدرت دستگاه رانندگی به مکان مورد نظر طراحی شده اند. بیشتر اوقات، آنها به چرخ دنده ها یا قرقره هایی محکم مجهز شده اند که توسط گوه که یک ابزار مکانیکی مثلثی شکل است یا کلیدهای fitting متصل و نصب شده اند.

در حین کار، شفت تحت تنش های پیچشی (به دلیل گشتاور) و تنش های خمشی (به دلیل وزنی که دارد و وزن خود عناصر داخلی) قرار می گیرد، که باعث ایجاد تنش های فشاری پویا و متناوب در لایه سطحی می شود. به طور کلی، شفت همیشه از قطرهایی با ابعاد متفاوت طراحی و ساخته می شود.

به دلیل بارهای دینامیکی ترکیبی، شفت ها به شکل گیری و منعکس نمودن ترک های  ناشی از خستگی که معمولاً در سطح  شروع می شوند بسیار حساس هستند. در نتیجه، وضعیت سطح شفت بسیار مهم است (زبری، ساختار کوچک، تنش های سطحی باقی مانده).

[irp posts=”4161″ name=”فرق بین چاه و چاهک آسانسور چیست؟”]

چاه آسانسور

طراحی آسانسورهای امروزی با تکیه بر متد و تکنولوژی پیشرفته متشکل از یک کابین است که به نام های کالسکه یا ماشین هم خوانده می شود که بر روی سکویی که در فضایی که به آن اصطلاحا شفت یا بالابر گفته می شود، محصور و پوشانده شده است. در گذشته طراحی آسانسور به این صورت بود که به منظور مکانیزم حرکت آسانسور از ابزاری به اسم پیستون هیدرولیک بخار و آب استفاده می شد که این قطعه به صورت استوانه ای تو خالی بود. البته گاهی اوقات با دست حرکت انجام می‌گرفت.

در آسانسور های کششی،خودروها با استفاده از طناب های فولادی روی یک قرقره عمیق شیار دار، که معمولاً در صنعت به آن شف می گویند، بالا کشیده می شوند. وزن خودرو با استفاده از وزنه بالانس می شود. گاهی اوقات دو آسانسور به گونه ای ساخته می شود که خودروهای آنها همیشه همزمان در جهت مخالف حرکت می کنند، و وزنه ی متقابل یکدیگر هستند.

[irp posts=”4086″ name=”روشنایی کابین و چاه آسانسور”]

چاه آسانسور یا همان شفت  را می توان تشبیه به  یک تونل عمودی یا گذرگاه متصور شد که در ساختمان، اجازه ی عبور آسانسور از یک طبقه به طبقه ی دیگری را می دهد. از لحاظ ساختار، شفت آسانسور معمولا به شکل یک مربع یا مستطیل طراحی می شود که رایج ترین نوع ساختار طراحی چاه آسانسور است، اما گاهی اوقات طراحان آن را به صورت دایره و یا نیم دایره طراحی میکنند، البته ممکن است، طراحان تصمیم بگیرند، شفت را به صورت چند ضلعی طراحی کنند.

شفت آسانسور از چه اجزائی تشکیل شده است؟

  • پیت آسانسور که اصطلاحا به آن چاه هم گفته می شود و البته منظور از این اصطلاح شفت یا همان چاه آسانسور نیست، بلکه مقصود از آن پایین ترین قسمت آسانسور؛ در واقع انتهایی ترین نقطه ی آن می باشد. به عبارتی گودال آسانسور فرورفتگی زیر سطح پایین ترین فرود یا چاهک است که به کف آسانسور، یعنی کف ایستگاه اجازه می دهد تا با سطح پایین ترین فرود هم سطح شود.

کالسکه یا زنجیر ، که ماشین را نگه می دارد ، فضای زیر کف ماشین را احاطه می کند. این بدان معناست که موادی که در زیر کف خودرو قرار دارند باید برای ایجاد تراز مناسب در کف قرار بگیرند. ممکن است نیاز به افزایش عمق گودال برای ایجاد یک فضای ایمن در زیر خودرو باشد. کف گودال یک عنصر مهم طراحی آسانسور است، چرا که بیشتر نیروی وارد شده توسط آسانسور به کف گودال منتقل می شود. ممکن است نیاز به افزایش عمق گودال برای ایجاد یک فضای ایمن در زیر خودرو، به منظور محافظت از یک تکنسین در حین سرویس و تعمیرات زیر خودرو باشد؛

چاه آسانسور ٨ نفره

چاه آسانسور

  • تیر بالابر آسانسور به این موضوع اشاره دارد که از آن بالابر می توان در حین نصب برای پشتیبانی، بالا بردن و پایین آوردن اجزای آسانسور استفاده کرد. همچنین می تواند به عنوان نقطه ی اتصال دستگاه های جلوگیری از سقوط که توسط تکنسین های آسانسور استفاده می شود ، مورد استفاده قرار بگیرد. از آنجا که الزامات مربوط به هر یک از این کاربردها بسیار متفاوت است، ویژگی های ساختاری و نصب تیر بالابر باید با مرجع صلاحیت دار و شرکت نصب آسانسور مورد بحث قرار بگیرد.
  • دیوار آسانسور (Rail wall)

[irp posts=”1716″ name=”از پوشش مناسب برای دیوارهای کابین آسانسور استفاده کنید”]

آسانسورهای مسکونی به دلیل کاربری معمولی (LU/LA) دارای ظرفیت کمتری نسبت به آسانسورهای تجاری هستند و معمولا از طراحی ساده ای برخوردار هستند. این ساختار به دیوار و همچنین کف گودال نیرو وارد میکند.  نصب ریل های راهنمای آسانسور، جزء یکی از اولین مراحل نصب و راه اندازی آن است. به عبارتی، هنگامی که آسانسور نصب می شود، ریل های راهنما توسط صفحاتی به نام پشت بند ریل به یکدیگر متصل یا به اصطلاح چفت میشوند. این دیوار را، اصطلاحا Rail wall می نامند. ریل های راهنما دو عملکرد اصلی را انجام می دهند. ابتدا آسانسور را در صفحه ای موازی با ورودی های بالابر راهنمایی می کند. مورد دوم ایجاد سطحی است که ایمنی خودرو می تواند روی آن مستقر شود.

  • یکی دیگر از اجزای شفت آسانسور، فضای بالاسری است که اصطلاح علمی آن اورهد نام دارد. منظور از اورهد یا فضای بالای سری، فضایی در بالاترین کف ایستگاه آسانسور تا سقف چاله ی آسانسور در نظر گرفته می شود.این فضا برای فراهم آوردن مکانی برای آسانسور و ماشین آلات عملیاتی آن، زمانی لازم است که کف کابین با سطح تمام شده بالایی هم سطح باشد. به منظور محافظت از تعمیرکار به هنگام سرویس و تعمیرات، به هنگام کار بر روی ماشین باشد؛ در نتیجه باید به هنگام طراحی فضایی برای محافظت از تکنسین در نظرگرفته شود.

طراحی چاه (شفت)

طراحی شفت باید به گونه ای باشد که در برابر آتش از آسانسور در اثر آتش سوزی در هر یک از طبقات ساختمان محافظت کند. به این ترتیب آنها به شفت های محافظت شده تبدیل می شوند. اگر آنها ساختمانهای مقاوم در برابر آتش نداشته باشند، در نتیجه روزنه هایی شبیه  به دودکش که در آسانسور تعبیه می شود، ممکن است اجازه پخش آتش را از طریق جریانهای همرفت و شعله های آتش بدهد.

آنها می توانند منطقه ای برای مکان یابی مکانیسم بالابر ایجاد کنند ، اگرچه گاهی اوقات ماشین آلات بالابر در اتاقهای خارج از شفت قرار دارند.

کف چاله آسانسور

کف چاله آسانسور

ابعاد چاه آسانسور

آسانسورهای ما متناسب با ابعاد شفت آسانسور بین 5 فوت در 4 فوت و 5 فوت در 7 فوت است. طول شفت متوسط آسانسور 50 فوت است. به خاطر داشته باشید که برخی از انواع آسانسور به عمق گودالی حدود 4 فوت نیاز دارند. در محدوده 50 فوت، اکثر آسانسورهای مسکونی بین سه تا چهار توقف دارند. با این حال، اگر خانه شما بیش از چهار طبقه دارد ، ممکن است مجبور شوید یک دستگاه بزرگتر را در نظر بگیرید.

[irp posts=”1312″ name=”ابعاد آسانسور”]

طراحی ابعاد آسانسور با توجه ابعاد شفت

برای آسانسور خانه ی خود به حدود 20 فوت مربع یا کمتر نیاز دارید. طبق قوانین انجمن راه و ساختمان، آسانسور خانگی معمولاً بیش از 18 فوت مربع نخواهد بود و آسانسور با شفت معمولا به حدود 5 فوت مربع فضای شفت نیاز دارد.

[irp posts=”653″ name=”جدول ابعاد و ظرفیت کابین آسانسور”]

عمق شفت آسانسور چقدر است؟

عمق چاه آسانسور های هیدرولیکی 4′-6 ‘(1.2-1.8 متر) هستند و به یک اتاق ماشین اضافی در طبقه همکف مجاور چاه آسانسور نیاز دارند. آسانسورهای هیدرولیک سیستم های بالابر هستند که از پیستون هیدرولیک برای بالا و پایین بردن کابین آسانسور استفاده می کنند.

متریال تشکیل دهنده شفت آسانسور

یک چاه آسانسور سنتی با CMU (واحدهای بنایی بتنی) ساخته می شود، در غیر اینصورت بتن در هنگام ساخت و نصب آسانسور بتن ریزی میشود. شفت های بالابر پیش ساخته بتنی (معمولاً تا شش طبقه) می توانند سریع نصب شوند و ساخت و ساز خارج از محل اختلال در محل را به حداقل می رساند. دیوارهای شافت همچنین ممکن است از آجر کاری، بلوک کاری یا پانل های غیر قابل احتراق با تخته فیبر روی چارچوب فولادی ساخته شوند تا مقاومت لازم را در برابر آتش نشان دهند.

به طور کلی، در ساختمانهای بزرگ تجاری و عمومی، شفت آسانسور بتنی تقویت شده، بخشی از    هسته ی ساختمان و راه پله های فرار، توالت ها و سایر اقامتگاه های جانبی را تشکیل می دهد. بیشتر اوقات، بتن ریزی در محل انجام می شود و در هر طبقه دهانه هایی برای آسانسور و دهانه های دیگر باقی می ماند. هسته می تواند بخشی از ساختار ساختمان باشد زیرا ممکن است به طبقات متصل شود و بنابراین ثبات جانبی را ایجاد می کند. این ساختار به طور فزاینده ای در بسیاری از ساختمانهای بلند مناسب است.

چیدمان مکانیک های بالابر در یک محور بستگی به نوع مکانیسم بالابر نصب شده دارد. یک بالابر کششی معمولی معمولاً به یک سیستم طناب فولادی ، کششی و وزنه متضاد نیاز دارد. آسانسور هیدرولیک نیاز به نصب پیستون دارد تا فشار و کشش لازم را که معمولا در پایین شفت قرار دارد، تامین کند.

[irp posts=”2877″ name=”آسانسور هیدرولیک چیست؟”]

آیا شفت نیاز به تهویه دارد؟

در صورت بروز آتش سوزی، عملکرد بالقوه دودکش یک شفت که کاملا محصور شده است، ممکن است نیاز به خروجی دود داشته باشد، با این وجود، شفت آسانسور به همان دلیلی که به محافظت در برابرآتش و به دنبال آن دود نیاز دارد، معمولا توسط لابی های اختصاصی نیاز به تهویه دارد. هنگامی که دود وارد بالابر می شود، می تواند وارد کل ساختمان شود.

محفظه موتور آسانسور، در صورت وجود، باید کاملا توسط مواد غیر قابل احتراق محصور شده و از محور بالابر جدا شود، اگرچه ممکن است دهانه هایی برای سیم ها و کابل هایی که برای کارکرد آسانسور لازم است، وجود داشته باشد. فضاهای ماشین و کنترل اتاق که به شافت آسانسور سرویس دهی می دهند معمولا، به درجه مقاومت شفت مشابهی نیاز دارند و همچنین باید با شیب مشابه مقاومت در برابر آتش از شفت جدا شوند.

چاله آسانسور

چاله آسانسور

آیا وجود شفت در آسانسور ضروری است ؟

بدون حفاظ در محل، یک آسانسور مانند یک دودکش در شرایط اضطراری عمل می کند که باعث می شود آتش گسترده تر شود و به سرعت به طبقات مجاور سرایت کند. اما گزینه ی دیگر در ساخت چارچوب چوبی، استفاده از قاب فولادی است که از دیوارهای شفت دارای درجه ی حرارت مقاوم در برابر سنگ گچ محافت می کند.

آسانسور شفت کور چیست؟

طبق استاندارد راه و ساختمان آسانسور، شفت کور به این معنی است که هیچ دریچه ای وجود ندارد.

در قسمت انتهایی چاه آسانسور چه چیزی وجود دارد؟

ایمن سازی آسانسور، سیستم های ترمز روی کابین آن هستند که روی ریل هایی که از قسمت فوقانی آسانسور  به صورت بالا و پایین  حرکت میکنند. برخی از ایمن سازی ها ریل ها را مستحکم می کنند، در حالی که برخی دیگر بریدگی هایی را در ریل ایجاد می کنند. به طور معمول، سیستم ایمن سازی آسانسور توسط یک فرمان سرعت مکانیکی فعال می شوند.

[irp posts=”3233″ name=”جان پناه آسانسور چیست؟”]

آیا چاه آسانسور مستحکم ترین بخش سازه ساختمان است؟

راه پله های داخلی و مناطق اطراف چاه های آسانسور به طور کلی مستحکم ترین بخش های تشکیل دهنده ی ساختمان هستند.

چه زمانی آسانسورهای ساخته شده از سازه های فولادی مناسب است؟

آیا ساختمان شما به اندازه ی کافی قوی نیست که بتواند حجم آسانسور، مسافران و اتصالات آن را در ساخت شفت آسانسور تحمل کند؟ آسانسورهای ساخته شده از سازه های فولادی در ساختمانهایی که شفت قادر به تحمل بار مورد نیاز نیست یا در یک مکان تاریخی که دیوارها یا حفظ ساختمان مهم است؛ انتخاب ایده آلی است. ساختار شفت آسانسور فولادی با روشهای سبک وزن ساخته شده است، بنابراین برای ساختمانهای جدید که مدت زمان ساخت و هزینه های ساختمان بسیار مهم است، مناسب ترین است.

شرکت آسانسور اوج گستران پادرا، طیف گسترده ای از سازه های شفت آسانسور فولادی را به عنوان جایگزینی برای ساخت شفت آسانسور، ساخت شفت آسانسور بتنی یا سایر روشهای معمول ساخت شافت آسانسور ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *