دانستنی های آسانسور

انواع خرابی موتور آسانسور

موتور آسانسور

به جرات می توان گفت که یکی از اصلی ترین قطعات آسانسور، موتور آن است. موتور آسانسور مانند هر قطعه الکترومکانیکی دیگر ممکن است دچار خرابی شود. اما برخی مواقع بر اثر عوامل مختلف بیرونی و درونی، خرابی موتور زودتر از موعد اتفاق می افتد. البته لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که نوع و طراحی انواع موتور آسانسور، در میزان خرابی آنها نیز موثر هستند. ما در این مقاله قصد داریم در مورد انواع خرابی موتور آسانسور و دلایل خرابی موتور آسانسور زودتر از موعد صحبت کنیم، با پادرا آسانسور تا انتهای این مقاله همراه باشید.

دلایلی که باعث خرابی موتور آسانسور می شوند

دلایل بسیاری ممکن است باعث خرابی زودتر از موعد موتور آسانسور شوند. همان طور که می دانید تمامی قطعات و تجهیزات آسانسور در اکثر موارد در تماس مستقیم با یکدیگر هستند و در صورتی که این ارتباط به طور صحیح برقرار نشود، ممکن است باعث خرابی زودتر از موعد قطعات آسانسور شود. ما در این قسمت قصد داریم که برخی از شایع ترین انواع خرابی موتور آسانسور را ذکر کنیم:

عدم تعادل و تقارن در ولتاژ تغذیه و خرابی موتور آسانسور

در صورتی که یک فاز دچار قطعی شود و یا عدم تقارن در فازهای ورودی وجود داشته باشد، باعث خرابی شدید موتور آسانسور می شود. برای جلوگیری از این مشکل که خسارت بسیاری زیادی به موتور وارد می کند، استفاده از سیستم های حفاظتی کنترل ولتاژ و کنترل فاز در تابلو موتور آسانسور توصیه می شود. با مجهز بودن به این سیستم در صورت به هم خوردن توازن و تقارن بلافاصله برق ورودی به موتور آسانسور قطع می شود و از وارد شدن خسارت به موتور آسانسور و خرابی موتور آسانسور جلوگیری می شود.

[irp posts=”3180″ name=”مصرف برق آسانسور چقدر است؟”]

تراز نبودن موتور آسانسور

تراز نبودن موتور آسانسور بر روی شاسی موتور یکی دیگر از دلایل خرابی فلکه گیربکس آسانسور است. نصابان آسانسور باید در حین نصب و سرویس های دوره ای آسانسور  به تراز بودن موتور آسانسور توجه کنند تا از خرابی زودتر از موعد موتور آسانسور جلوگیری کنند.

خرابی بلبرینگ موتور آسانسور

قبل از هر چیز بهتر است با وظیفه بلبرینگ که در اکثر تجهیزات مکانیکی اعم از موتور آسانسور استفاده می شود، آشنا شوید، وظیفه این قطعه کاهش اصطکاک است. با این تفاسیر طبیعتا خرابی بلبرینگ موتور آسانسور باعث عملکرد ناصحیح موتور می شود. بلبرینگ موتور آسانسور از شایع ترین قطعات موتور است که در مدت زمان کوتاهی خراب می شود. بنابراین در هنگام بازدیدها و سرویس های دوره ای به سالم بودن و عملکرد درست بلبرینگ های موتور آسانسور باید توجه داشت.

[irp posts=”3231″ name=”پیشگیری از خرابی آسانسور”]

قرارگیری نادرست سیم بکسل بر روی فلکه موتور

می بایست در نصب و قرارگیری صحیح سیم بکسل ها بسیار دقت شود. همچنین لازم است که توازن بر روی سیم بکسل ها نیز برقرار باشد. در صورتی که فشار وارده بر روی یکی از سیم ها بیش از سایر سیم ها باشد، در مدت زمان کوتاهی، سیم بکسل مورد نظر دچار خوردگی و ساییدگی می شود. همین خرابی سیم بکسل باعث ایجاد صدمه به موتور و فلکه گیربکس موتور آسانسور می شود.

سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل آسانسور

گرم شدن سیم‌ بندی داخلی و خرابی موتور

یکی دیگر از موارد رایج خرابی موتور آسانسور این مورد است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که موتور دچار اضافه وزن بار شود و جریان بیش از حد طبیعی از سیم بندی و سیم پیچ های آن عبور کند. عبور جریان بیش از حد طبیعی از سیم بندی های داخلی موتور باعث سوختن موتور آسانسور و خرابی آن می شود. برای حفاظت از موتور در این شرایط استفاده از تجهیزات و قطعات کنترل بار یا کنترل جریان در تابلو فرمان موتور آسانسور توصیه می شود، تا در مواقع اضافه بار و ایجاد فشار بر روی موتور آسانسور، بلافاصله برق ورودی به موتور قطع گردد.

[irp posts=”3978″ name=”تاثیر افزایش دما بر عملکرد آسانسور”]

ترازبندی نادرست فلکه اصلی و فلکه هرزگرد

زاویه آلفا می بایست در فلکه گیربکس و هرزگرد به درستی محاسبه و اعمال شود تا هر دوی این فلکه ها در یک راستای مناسب قرار گیرند. تراز نبودن این دو فلکه موتور آسانسور باعث ساییدگی و خوردگی زودتر از موعد سیم بکسل ها می شود که همین موضوع علاوه بر آسیب زدن به فلکه اصلی موتور به فلکه هررزگرد نیز آسیب وارد می کند.

شکستی فلکه موتور آسانسور

شکستی فلکه موتور آسانسور

اضافه بار و اضافه ظرفیت در خرابی موتور آسانسور

اضافه بار و اضافه ظرفیت در انواع کابین آسانسور، باعث گرم شدن سیم پیچ های موتور شده و در نتیجه سوختن و خراب شدن موتور آسانسور را به دنبال خواهد داشت.

[irp posts=”4129″ name=”ظرفیت آسانسور چقدر است؟ و نحوه محاسبه”]

لرزش شاسی موتور آسانسور

به منظور جلوگیری از وارد شدن لرزش و تکانه های کابین آسانسور به موتور از شاسی موتور آسانسور استفاده می شود. در این میان نیز از ضربه گیرها نیز برای کاهش تکانه ها و لرزش ها استفاده می شود. هر گونه آسیب در بخش های مختلف شاسی موتور، باعث وارد شدن تکانه های شدیدی به موتور آسانسور می شود. وجود این تکانه های شدید در طولانی مدت، باعث خرابی فلکه گیربکس موتور می شود. تعمیرکار آسانسور در بازبینی و سرویس های دوره ای آسانسور باید سالم بودن شاسی موتور آسانسور را چک کند.

[irp posts=”3739″ name=”عوامل لرزش آسانسور و روش های رفع آن”]

عدم روغن کاری به موقع سیم بکسل

سیم بکسل به صورت مستقیم با فلکه گیربکس موتور و وزنه تعادل آسانسور در ارتباط است و میان آنها اصطکاک وجود دارد. در صورتی که روغن کاری سیم بکسل آسانسور به موقع انجام نشود، امکان خوردگی و سایش سیم بکسل بسیار زیاد است. هر گونه خرابی در سیم بکسل در بازه زمانی کوتاهی باعث خرابی فلکه گیربکس آسانسور خواهد شد.

روغن ریل آسانسور

روغن ریل آسانسور

آلودگی هوا و خرابی موتور آسانسور

در صورت وجود ذرات ریز آلاینده مانند گرد و غبار بر روی روغن پوششی باعث خرابی چرخ دنده های موتور آسانسور در دراز مدت خواهد شد. برای مثال وجود برنز در روغن باعث ساییدگی و خوردگی تاج دنده ها می شود. برای جلوگیری از این مشکل می بایست در هنگام بازدید و سرویس دوره ای آسانسور، تعمیرکاران آسانسور از سلامت و کیفیت روغن مطمئن شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *