دانستنی های آسانسور

تاثیر افزایش دما بر عملکرد آسانسور

آسانسور

دمای مروبط به هر فصل می تواند تأثیر متفاوتی بر روی آسانسورها، و قطعاتی مانند موتور و کنترل کننده‌ها‌ و … داشته باشد. در واقع هر فصل الگوهای آب و هوایی متفاوتی را با خود به همراه می آورد که می‌تواند تاثیر مستقیمی بر عملکرد مکانیکی و الکترونیکی آسانسور بگذار که در نهایت می تواند تأثیر منفی یا مثبتی بر قسمت‌های مختلف که عملکرد کامل آسانسور را تشکیل می دهند، داشته باشد. در تابستان یا هوای گرم با افزایش حرارت مشکلات احتمالی که برای آسانسور ممکن است پیش بیاید، بیش‌تر از فصل سرما یا زمستان است. پس شما به عنوان استفاده کننده و یا نصاب آسانسور باید این مشکلات احتمالی را به درستی بشناسید و تمام سعی خود را کنید تا از بروز این مشکلات جلوگیری کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد چند مشکل اساسی که ممکن است با بالا رفتن دمای هوا برای آسانسور پیش آید کمی با هم گفت و گو کنیم و البته راه حل‌های رفع این مشکلات را نیز با هم بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

کنترل حرارت و رطوبت کابین آسانسور

اگر کنترل آب و هوایی در قسمت کابین آسانسور وجود نداشته باشد، می‌تواند باعث خرابی آسانسور یا آسیب تجهیزات در کابین شود. با در نظر داشتن این نکته که اکثر ساختمانهای بلند دارای موتورخانه آسانسور (تجهیزات) در پشت بام ساختمان قرار دارد و در آن منطقه هوا به شدت گرم است، بنابراین می توان پیش بینی کرد که وقتی دمای بیرون از 30 درجه سانتیگراد (90 درجه فارنهایت) بیشتر شود.، با افزایش ارتفاع ساختمان شدت این گرما بیشتر خواهد شد. در نتیجه این گرما باعث بالا رفتن دمای قطعات می‌شود و البته متقیم تاثیر بر دمای داخل کابین آسانسور هم خواهد داشت.

بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که این فقط دما نیست که می تواند نگران کننده باشد، رطوبت هم می‌تواند مشکلات خاصی را ایجاد کند. نوعی رطوبت وجود دارد که می تواند به طناب های بالابر آسیب جدی برساند، در واقع اگر رطوبت بیش از حد بر روی هر یک از اجزای الکتریکی کنترل کننده قرار گیرد، خرابی شدید می تواند به بار آورد.

این فقط مختص به آسانسور کششی (طناب دار) نیست، بلکه آسانسورهای هیدرولیک که با جابجایی روغن کار می کنند، هم ممکن است مجموعه ای از مشکلات مربوط به دمای شدید را داشته باشند. از آنجا که دمای روغن از تنظیمات توصیه شده سازنده فراتر نمی رود، گرمای شدید می تواند باعث تغییر در ویسکوزیته روغن شود که در نهایت کنترل سرعت نامنظم ایجاد خواهد نمود.

[irp posts=”3421″ name=”آسانسور کششی چیست؟”]

راه حل دمای بالا و رطوبت در اتاق آسانسور

باید بتوانید که جریان هوای مناسب را با خروجی و توزیع حفظ کنید. این امر مستلزم نصب یک سیستم HVAC است و مشخصا یک واحد SPLIT بهترین نتایج را می‌تواند ارائه دهد. این قضیه نه تنها دمای کنترل شده بهترین شرایط کار را ممکن می سازد، بلکه واحد HVAC رطوبت بیش از حد را نیز حذف می کند.

البته در نظر داشته باشید که این کار فقط باید توسط یک پیمانکار HVAC ثبت شده با نظارت مکانیک آسانسور مجاز EDM-A انجام شود.

قطع برق به دلیل گرما و رطوبت

حتما می‌دانید که در مکان هایی که آب و هوای گرم و مرطوب دارند، همیشه احتمال قطع برق وجود دارد که در صورت عدم وجود منابع پشتیبان اضطراری ، می تواند خرابی ایجاد کند. نتیجه نهایی می تواند در نتیجه این مشکل می‌تواند موجب گیر کردن آسانسوری در طبقات شود که مسافران در حال استفاده از آن هستند، در نتیجه یک فوریت اضطراری ایجاد می کند و اگر به موقع این مشکل حل نشود می‌تواند برای مسافران آسانسور مشکلاتی از نظر تنفسی و … ایجاد کند.

[irp posts=”3180″ name=”مصرف برق آسانسور چقدر است؟”]

راه حل قطعی برق به دلیل رطوبت و دمای زیاد

راه حل ما این است که منبع تغذیه آسانسور پشتیبان اضطراری داشته باشد، در صورت با از بین رفتن برق شهری منبع تغدیه فعال می‌شود. متأسفانه، بیشتر آسانسورها و مخصوصا در آپارتمان‌های مسکونی مجهز به این نوع سیستم نسیتند. یادتان باشد که اطمینان از عملکرد صحیح ارتباط اضطراری داخل کابین آسانسور و همچنین روشنایی اضطراری در آن بسیار مهم است. روشنایی پشتیبان یا همان منبع تغذیه باید حداقل توان چهار ساعت روشنایی را داشته باشد. این سیستم تا زمانی که منتظر کمک و خارج شدن از آسانسور خراب هستند، آسایش و راحتی را برای مشتریان ایجاد خواد کرد.

نکته جالب این است که آسانسورهای هیدرولیکی که از طریق انتقال و فشار روغن کار می کنند، می توانند با یک دستگاه اضطراری مجهز شوند که به آسانسور اجازه می دهد هنگام قطع برق دریکی از طبقات متوقف شود و در آسانسور باز شود و مسافران با خیال راحت از آسانسور خارج شوند. از این دستگاه، به عنوان دستگاه کاهش باتری برای آسانسورهای هیدرولیک هم نام برده می‌شود.

[irp posts=”2877″ name=”آسانسور هیدرولیک چیست؟”]

سیستم تهویه آسانسور

سیستم تهویه آسانسور از طریق شکاف‌های ورودی هوا در سطح کف کابین وارد عمل می‌شود که در آن هوا از بالابر خارج شده و از طریق یک فن خروجی که هوا را به داخل بالابر تخلیه می‌کند، در قسمت بالای کابین تخلیه می شود. در برخی موارد‌، ظرفیت فن تهویه مطابق با حجم کابین نیست، بنابراین وقتی هوا گرم و یا مرطوب است، سیستم تهویه نمی تواند رطوبت را از کابین آسانسور به بیرون منتقل کند و در یک کلام انتقال هوا به خوبی صورت نمی‌گیرد .

[irp posts=”3231″ name=”پیشگیری از خرابی آسانسور”]

راه حل این مشکل این است که

مطمئن شوید که ظرفیت فن تهویه به درستی اندازه گیری شده و سیستم کنترل به درستی کار می کند. در بیشتر موارد ، این امر به سادگی از طریق یک دکمه که در صفحه کلید آسانسور قرار دارد انجام می شود. فن کابین باید به درستی نصب شده و در محل مناسب یعنی در خروجی بالای کابین آسانسور طراحی شده باشد. در هر سرویس آسانسور فن باید به دقت چک شود چرا که مشکل بسیار جدی مجسوب می‌شود و اگر به موقع کنترل و تعمییر نشود می‌تواند مشکلات جدی به همراه داشته باشد. در ضمن تعویض فن هزینه خیلی زیادی ندارد پس یادتان باشد هر بار که تکنسین آسانسور برای کنترل و سرویس به محل نصب آسانسور شما مراجعه می‌کند حتما تایید کارکرد فن تهویه را از او بخواهید.

رطوبت در طناب های آسانسور

طول عمر هر طناب بالابر آسانسور در معرض رطوبت به شدت کاهش می یابد و هزینه تعویض آن می تواند بسیار بالا باشد و تنها راه حل این قضیه این است که این طناب‌ها زود به زود توسط تکنسین مربوط تمییز و روغن کاری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *