قطعات آسانسور

موتورخانه آسانسور چیست؟

موتورخانه آسانسور

همان طور که از نام موتورخانه آسانسور مشخص است، محلی برای قرارگیری موتور آسانسور و متعلقات آن است که اصولا در بالاترین قسمت چاه آسانسور قرار می گیرد. در موتورخانه آسانسور علاوه بر موتور آسانسور قطعاتی دیگری اعم از تابلو فرمان آسانسور، وسایل و ابزارآلات تعمیرات آسانسور، تجهیزات خنک کننده، ابزارهای اعلام یا اطفاء حریق و … نیز وجود دارد.

نحوه ساخت و طراحی موتورخانه آسانسور بسیار مهم است، چرا که این قسمت از آسانسور باید به قدری قوی و محکم باشد که در برابر نیروها و بار وارد شده مقاومت داشته باشد.

همچنین تردد به موتور خانه آسانسور باید با ایمنی کامل انجام گیرد و راه ورودی به موتور خانه باید کاملا روشن باشد. درب های ورودی به موتورخانه می بایست حداقل در ابعاد 60*180 سانتی متر باشد، تا فضای کافی برای تردد کارشناسان و ابزارها وجود داشته باشد. همچنین تهویه موتور خانه آسانسور نیز باید مناسب باشد و دمای محیط داخلی این فضا باید بین 5 الی 40 درجه سانتی گراد باشد.

چه وسایلی در موتورخانه آسانسور قرار می گیرند؟

  1. اصولا ابزارآلاتی که برای تعمیرات آسانسور استفاده می شود در موتورخانه قرار دارند.
  2. سیستم تهویه نیز در اتاق موتورخانه قرار می گیرد.
  3. سیستم اعلام و اطفاء حریق نیز در موتورخانه آسانسور قرار می گیرد.

که از جمله ویژگی های سیستم اطفاء حریق موتور خانه آسانسور عبارتند از:

  • عملکرد مناسب در دمای بسیار بالا،
  • تجهیزات الکتریکی با طول عمر بالا و
  • قابلیت محافظت از خود سیستم در مقابل خطرات احتمالی.

استاندارد موتورخانه آسانسور

در موتورخانه آسانسور باید مواردی رعایت شود تا تمامی استانداردهای لازم را در برگیرد. در این قسمت قصد داریم به استاندارد موتورخانه آسانسور بپردازیم:

  1. جنس و ابعاد موتور خانه باید به نحوی باشد که در برابر نیروها و بارهای وارده مقاومت داشته باشد و از مواد مستحکمی که باعث ایجاد گرد و غبار نشود، در ساخت موتورخانه استفاده شود.
  2. مصالحی که برای ساخت کف موتورخانه آسانسور استفاده می شود می بایست از مصالح غیر لغزنده و زبر مانند بتن ماله کشی یا ورق آج دار باشند.
  3. موتورخانه آسانسور باید دارای دما و تهویه مناسب باشد.
  4. سکوی موتور خانه آسانسور می بایست مجهز به پله دسترسی باشد.
  5. در بالای سکو و روی سقف باید قلاب سقفی با تحمل بار بیش از 2000 کیلوگرم نصب شود.
  6. روشنایی اتاق موتورخانه باید کافی و مناسب باشد.
  7. برای جلوگیری از سقوط افراد توصیه می شود که دور تا دور سکو نرده کشی شود.
  8. یک تابلو سه فاز باید در نزدیکی درب ورودی موتورخانه نصب گردد.
  9. از موتورخانه آسانسور نباید برای سایر تجهیزات ساختمان مانند عبور کابل ها، کانال های تهویه، کانال های دود و …. استفاده شود.
  10. راههای دسترسی به موتورخانه آسانسور و ورودی های آن باید حداقل 180 سانتی متر ارتفاع داشته باشند.

[irp posts=”3202″ name=”تاییدیه استاندارد آسانسور چیست؟ و چطور باید آن را گرفت؟”]

ابعاد موتورخانه آسانسور باید چقدر باشد؟

ابعاد اتاق موتور خانه آسانسور باید به نحوی باشد که دسترسی به تجهیزات داخل فضای موتور خانه آسان باشد و همچنین علاوه بر تامین ایمنی جان سرویس کاران آسانسور، سرویس قطعات را نیز امکان پذیر سازد. به ویژه باید ارتفاع منطقه ای که سرویس دهی می شود حداقل 2 متر باشد و همچنین موارد زیر در هنگام ساخت موتورخانه باید رعایت شوند:

  • در جلوی تابلوهای کنترل و کابینت باید فضای باز وجود داشته باشد. عمق فضای اندازه گیری شده از سطح کابینت ها و پنل ها باید حداقل 70 سانتی متر باشد. پهنای آن نیز باید به اندازه نیم متر باشد.
  • در محل هایی که تردد وجود دارد ارتفاع فضا نباید کمتر از 180 سانتی متر باشد. این ارتفاع از سطح پایین پل های سقف تا کف منطقه در دسترس و کف منطقه کارکرد است.
  • راه های دسترسی به قسمت مذکور باید دارای حداقل پهنای 50 سانتی متر باشد. البته در قسمت هایی که قطعات متحرک وجود ندارد، این مقدار به 40 سانتی متر هم می رسد. حداقل فضای عمودی بالای اجزای متحرک سیستم محرکه آسانسور در موتور خانه باید 30 سانتیمتر باشد.

[irp posts=”653″ name=”جدول ابعاد و ظرفیت کابین آسانسور”]

دمای موتورخانه آسانسور باید چند درجه باشد؟

دمای استاندارد اتاق موتورخانه آسانسور باید 5 تا 40 درجه سانتی گراد باشد.

[irp posts=”3978″ name=”تاثیر افزایش دما بر عملکرد آسانسور”]

روشنایی اتاق موتورخانه آسانسور

اتاق موتورخانه باید دائما روشن باشد و روشنایی برقی نصب شده باید حداقل 200 لوکس در تراز کف اتاق باشد. نیاز است که کلیدی در داخل و اطراف نقطه دسترسی و در ارتفاع مناسب وجود داشته باشد تا نور اتاق را خاموش و روشن کند.

[irp posts=”4086″ name=”روشنایی کابین و چاه آسانسور”]

درب موتورخانه آسانسور

درب موتور خانه آسانسور باید به سمت بیرون باز شود و دارای قفل شب بند باشد. سوراخ های ایجاد شده به منظور رد کردن سیم بکسل در قسمت کف سکو  باید دارای 5 سانتی متر لبه به منظور جلوگیری از سقوط ابزار به داخل چاه باشد. می بایست سکوی موتورخانه به نحوی طراحی و بتن ریزی شود که قادر به تحمل نیروهای وارده را داشته باشد. اندازه درب موتور خانه آسانسور با توجه به فضای موتورخانه تعیین می شود.

تهویه موتورخانه آسانسور

به علت وجود قطعاتی مانند موتور، تابلو فرمان و تابلو سه فاز در اتاق موتورخانه آسانسور، نیاز است که دمای موتور خانه آسانسور در آسانسورهای کششی بین 5 تا 40 درجه سانتی گراد  و در آسانسورهای هیدرولیکی بین 15 تا 35 درجه سانتی گراد باشد. به همین دلیل از سیستم تهویه در داخل موتور خانه استفاده می شود.

در صورتی که تهویه چاه اسانسور، توسط موتورخانه تامین می شود. به این مسئله باید توجه شود که هوای نامطبوع از سایر بخش های ساختمان به موتورخانه آسانسور وارد نشود. همچنین موتورها، تجهیزات و کابل های برق باید در برابر رطوبت، بخارهای مضر و گرد و غبار محافظت شوند.

مطابق با قوانین استاندارد آسانسور می بایست تمامی آسانسورها در اتاق موتورخانه یک فن داشته باشند. فن باعث می شود تا حد زیادی حرارت مضاعف این فضا به بیرون کشیده شود و قطعات در دمای کمتری قرار بگیرند. اما برای ساختمان های مرتفع شاید وجود یک فن جواب ندهد و بهتر است که از یک کولر گازی برای خنک کردن اتاق موتورخانه آسانسور استفاده کرد. توجه کنید که با این کار شما می توانید خطر خرابی آسانسور را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

[irp posts=”4201″ name=”انواع خرابی موتور آسانسور”]

راه های دسترسی به موتورخانه آسانسور

برای وارد شدن به اتاق موتورخانه باید این فضا دائما روشنایی کافی را داشته باشد تا در مواقع اضطراری و ایجاد مشکل بتوان وارد آنجا شد. تردد در این فضا تحت هر شرایطی باید با ایمنی کامل باشد.

معمولا پله ها راه دسترسی به موتورخانه هستند اما اگر به هر دلیلی نصب پلکان ممکن نبود، باید در همه شرایط نردبان در این مکان حاضر و آماده باشد.

تفاوت موتورخانه آسانسور کششی با هیدرولیک

  • موتور خانه آسانسور کششی و موتورخانه آسانسور هیدرولیک از انواع مختلف موتور خانه است که با توجه به مدل و نوع آسانسور دارای ابعاد متفاوتی هستند.
  • موتورخانه آسانسور باید چنان مستحکم باشد که تحمل نیروهای وارده و بار را داشته باشد.

آیا ممکن است آسانسوری، موتورخانه نداشته باشد؟

بله، برخی از انواع آسانسورها نیازی به موتورخانه ندارند، به این نوع از آسانسورها، آسانسورهای بدون موتورخانه یا روملس گفته می شود. سیستم های محرکه آسانسور در نوع کششی و هیدرولیکی هستند. هر دو نوع این آسانسورهای جایی برای قرارگیری موتور و تجهیزات آن نیاز دارند. در آسانسورهای هیدرولیک، موتورخانه را می توان در چاه آسانسور یا فاصله ای دورتر در نظر گرفت. اصولا این آسانسورهای کششی هستند که از نوع بدون موتورخانه می باشند، در این نوع آسانسور، موتور داخل چاهک آسانسور قرار می گیرد.

[irp posts=”2903″ name=”آسانسور بدون موتورخانه (اتاق ماشین) یا mlr”]

کلام آخر

موتور خانه آسانسور فضایی است که در آن موتور آسانسور و تجهیزات آن قرار می گیرند. اصولا موتورخانه آسانسور در بالاترین نقطه چاه آسانسور قرار می گیرد. به غیر از موتور آسانسور سایر قطعات اعم از تجهیزات خنک کننده، ابزارآلات تعمیرات آسانسور، تابلو فرمان، وسایل اطفا حریق و …. نیز داخل موتورخانه آسانسور قرار دارند.

شرکت آسانسور پادرا با سال ها سابقه در صنعت آسانسور و پله برقی، کارشناسان بسیار مجرب و توانمندی در زمینه ساخت انواع آسانسورها و سایر متعلقات آسانسور را دارد. همچنین این شرکت علاوه بر تولید آسانسور و قطعات آن در زمینه تعمیر و نصب آسانسور نیز متخصصین حرفه ای دارد، که تا به امروز رزومه درخشانی در این زمینه داشته اند. در صورتی که برای ساخت و سازهای خود نیاز به آسانسور دارید می توانید با شماره های درج شده در این سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *