قطعات آسانسور

تراول کابل آسانسور چیست

تراول کابل آسانسور چیست

آسانسور از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده است که فعالیت هر یک در کنار هم باعث می شود آسانسور عملکرد درستی داشته باشد. تراول کابل، از جمله این اجزاست که نقش مهمی در عملکرد سیستم فنی آسانسور دارد. در کل، آسانسور و سیستم آن، گران است و در صورتی که نیاز به ارتقای سیستم وجود داشته باشد، هزینه بیشتری را نیز به همراه خواهد داشت، به خصوص اگر نیاز به تراوبل کابل جدید باشد.

اما تراول کابل چیست؟

چرا گران است؟

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی تراول کابل، انواع و نحوه نصب این قطعه الکتریکی بپردازیم.

ترول کابل آسانسور

تراول کابل آسانسور، ارتباط ضروری میان کابین آسانسور و تابلو کنترل است. در آسانسورهای معمولی، تمام اطلاعات برق و سیگنال ها از طریق تراول کابل منتقل می شود. اگر دکمه ای را فشار دهید و یا از تلفن اضطراری استفاده کنید، تمام سیگنال ها و برق از این طریق منتقل خواهد شد.

بسیاری از این کابل ها به آسانی قابل تعویض هستند، بدون این که پیامد جدی از خرابی را به همراه داشته باشند. تراول کابل، یک کابل چند رسانا است که انتظار می رود سال ها دوام بیاورد و طول عمر ده تا بیست سال را خواهد داشت.

مشخصات تراول کابل آسانسور

برخی الزاماتی که در طراحی تراول کابل باید در نظر گرفته شوند، عبارتند از:

  • استحکام کابل
  • انعطاف پذیری
  • تعادل پیچشی
  • مقاومت در برابر ساییدگی
  • مقاومت در برابر شعله
  • عملکرد در دمای پایین
  • استحکام، این نکته باید در نظر گرفته شود که آسانسور و تراول کابل باید با حداقل فشار بر روی کنداکتور طراحی شوند و هم چنین بتوانند به صورت تخت و یا گرد وجود داشته باشد. فرم گرد تراول کابل، انعطاف پذیری بالایی از نظر تعداد و اندازه اجزای داخل کابل دارد و فرم آن به گونه ای است که قابل استفاده در فضاهای محدود می باشد.

فرم تخت تراول کابل، ساختار موازی دارد و تماما از اجزایی تشکیل شده که پهلو به پهلو در سرتاسر جداره در کنار هم قرار گرفته اند.

  • انعطاف پذیری کابل، با انتخاب مواد مورد استفاده داخل کابل و هم چنین روش ساخت آن حاصل می شود. کنداکتورهای مسی در تراول کابل آسانسور، بالاترین میزان انعطاف پذیری را دارا هستند. موادی که سیم ها را عایق می کنند و کابل ها را به طور کامل پوشش می دهند، به گونه ای طراحی شده اند که به انعطاف پذیری محصول کمک کنند.
  • تعادل پیچشی، با عنوان تمایل یک کابل برای باز کردن پیخ خوردگی و یا به چرخش در آمدن زیر بار و بازگشت به پوزیشن اصلی، هنگام برداشته شدن بار، در نظر گرفته می شود. زمانی که آسانسور بالا می رود، قسمتی از کابل که در نزدیک ترین نقطه اتصال کابین قرار دارد، بیشتر در معرض سنگینی خواهد بود. تا زمانی که کابین در بالاترین نقطه قرار دارد، تحت بیشترین میزان سنگینی خواهد بود. در این مرحله، انتهای کابل، کمترین میزان بار و سنگینی را تحمل می کند.

کابل هایی که دارای پیچ خوردگی هستند، لرزش هایی را در آسانسور هنگام حرکت ایجاد می کنند. زمانی که لرزش ها بیشتر می شود، احتمال بروز مشکلاتی از قبیل گره خوردن و یا قطع شدن کابل در اثر تماس با دیواره، ریل و کابین افزایش خواهد یافت.

از آن جایی که امروزه اندازه و سایز چاه آسانسور به دلیل کم بودن فضای ساختمان ها، کوچک تر شده است، فضای ما بین کابین و دیواره نیز کمتر می شود و از میزان لرزش و ارتعاش آسانسور نیز کاسته خواهد شد.

از تکنیک های مختلفی برای به حداقل رساندن پیچ خوردگی تراول کابل آسانسور استفاده می شود. برای کابل های گرد، یک بکسل با پیچ کم به منظور پشتیبانی از قسمت فولادی انتخاب می شود. میزان پیخ خوردگی در کابل های تخت با تغییر مسیر رشته کنداکتور به حداقل می رسد.

  • مقاومت در برابر ساییدگی، شعله و عملکرد در دمای پایین، با توجه به مواد مورد استفاده در عایق بندی کابل در نظر گرفته می شود. از پلی وینیل کلراید که یک ترموپلاستیک (گرماپلاستیک) است، عملکرد نسبتا خوبی دارد و مقرون به صرفه است، استفاده می شود. در مواردی که نیاز به مقاومت بالایی در برابر ساییدگی باشد، از یک پوشش پلی اورتان خارجی استفاده خواهد شد.

انواع تراول کابل آسانسور

دو نوع تراول کابل آسانسور تخت و گرد وجود دارد.

  • کابل های گرد، از چند لایه کنداکتور عایق تشکیل شده اند و می توانند حاوی تعداد زیادی کنداکتور (تا 120 عدد) باشند. ساختار گرد این کابل ها باعث می شود تا بیشترین میزان انعطاف پذیری را داشته باشند. این ویژگی، مزایای خاصی را برای برخی موقعیت های خاص به همراه دارد، به عنوان مثال، می توان از این نوع کابل در مناطقی که فضای محدودی دارند، استفاده کرد.
  • کابل های تخت را می توان به صورت موازی و یا گروهی طبقه بندی کرد. کابل های موازی با کنداکتور لایه ای و اجزایی که پهلو به پهلو در کنار هم قرار می گیرند و پوششی بر روی آن ها قرار می گیرد، ساخته می شوند. کابل های گروهی، هسته های گرد کوچک به صورت موازی گذاشته می شوند و با یک غلاف پوشیده خواهند شد.

تراول کابل تخت و یا گرد؟ کدام یک انتخاب شود؟

زمانی که صحبت از انتخاب نوع تراول کابل آسانسور می شود، باید به مقرون به صرفه بودن و کاربرد کابل اهمیت داده شود.

  • زمانی که تعداد کنداکتور کمتری نیاز باشد، هزینه کابل تخت موازی به مراتب کمتر از کابل گرد است. هم چنین، کابل های تخت حلقه های کوچک تری نسبت به کابل های گرد تشکیل می دهند. بنا به این دلایل، کابل های تخت اغلب برای زمانی که ارتفاع آسانسور کم است و فاصله حلقه حداقل است، مورد استفاده قرار می گیرند.
  • در صورتی که نیاز باشد چند کابل تخت با هم ترکیب شوند تا تعداد مناسبی کنداکتور حاصل شود، استفاده از یک کابل گرد مقرون به صرفه خواهد بود.
  • کابل تخت گروهی این امکان را فراهم می کند که بتوان از تعداد بیشتری کنداکتور در هر کابل استفاده کرد، اما هزینه آن با کابل گرد قابل مقایسه نیست.
  • کابل گرد می تواند حای تعداد بیشتری کنداکتور باشد، بنابراین، از تعداد کابل های مورد نیاز در هر آسانسور کاسته خواهد شد. به علاوه این که، کابل های گرد نسبت به کابل های تخت، فضای کمتری را اشغال می کنند. به همین خاطر، از این کابل ها در آسانسورهای مرتفع و با سرعت بالا، استفاده می شود.

هزینه تراول کابل آسانسور

هزینه تراول کابل آسانسور به تعداد طبقات، جایی که کابل متصل می شود و هم چنین نوع سیم مورد نیاز بستگی دارد. نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که نوع آسانسورها با هم تفاوت دارد و به همین خاطر، هزینه ها نیز متفاوت خواهد بود.

[irp posts=”3904″ name=”آسانسور ارزان چیست و معرفی ارزان ترین اسانسور”]

نصب و نگهداری تراول کابل آسانسور

هنگام نصب و قرارگیری تراول کابل آسانسور، باید به چند نکته اهمیت داده شود. از جمله:

  • نگهداری کابل قبل و در حین نصب
  • آماده سازی انتهای کابل برای پایان کار
  • بالا و پایین بردن کابل داخل چاه آسانسور، به گونه ای که جلوی پیچ خوردگی و یا آسیب کابل گرفته شود

نگهداری تراول کابل

  • در مواقعی که تراول کابل برای نصب سریع و آنی در نظر گرفته نشده باشد، حتما باید در مکانی ایمن، تمیز و خشک نگه داشته شود تا از هر گونه آسیب دور باشد. تراول کابل تنها در صورتی در محیط بیرون نگه داشته می شود که این اطمینان وجود داشته باشد که رطوبت به انتهای کابل نمی رسد.
  • هنگام برداشتن قرقره تراول کابل برای نصب، مراقب باشید آسیبی وارد نشود.
  • طول تراول کابلی که باید نصب شود به همراه نوع نصب و نقطه خاتمه، روش مناسب و صحیح قرارگیری را تعیین خواهند کرد.

نصب تراول کابل آسانسور

تراول کابل آسانسور از یک سمت به کابین و از سمت دیگر به تابلو فرمان متصل می شود. نحوه نصب به این صورت است که کابل توسط بست تراول کابل به زیر کابین محکم وصل می شود و ارتباط از طریق جعبه کاردک و شاسی داخل کابین، برقرار می گردد.

هنگام نصب تراول کابل باید به موارد زیر اهمیت داده شود:

  • کابل ها قبل از نصب باید به دقت بررسی شوند تا از عدم آسیب دیدگی آن ها اطمینان حاصل گردد.
  • مکانی که کابل ها تا زمان نصب در آن جا نگه داشته می شوند باید کاملا ایمن باشد تا آسیبی به آن ها وارد نگردد.
  • معلق نگه داشتن کابل به منظور پیشگیری از به چرخش در آمدن آن ضروری است. نظریه این است که این کار باعث می شود قسمت فوقانی کابل محکم شود، در حالی که قسمت انتهایی می تواند چرخش آزادانه داشته باشد.

[irp posts=”3225″ name=”مراحل نصب آسانسور چیست؟”]

نصب تراول کابل، زمان بر است و می تواند در حدود دو تا چهار ساعت طول بکشد، چرا که این کار باید با دقت بالایی انجام شود. نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که عمر مفید تراول کابل در حدود ده تا بیست سال است و بعد از این بازه زمانی، نیاز به تعویض پیدا می کند. تعویض تراول کابل باید حتما توسط متخصصین انجام شود.

در پایان این که،

تراول کابل، یک نوع کابل است که برای انتقال نیرو به کابین آسانسور و برقراری ارتباط میان تابلو فرمان و کابین مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل در انواع تخت و گرد وجود دارد و از کابین آسانسور آویزان است.

تراول کابل آسانسور، انعطاف پذیری بالایی دارد، به علاوه این که در برابر ساییدگی مقاومت خوبی را از خود نشان می دهد.

نصب تراول کابل باید با دقت بالا و توسط متخصص انجام شود و نگهداری از آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که تعویض این قطعه می تواند هزینه های بالایی را به همراه داشته باشد.

منبع:

https://fi.prysmiangroup.com/sites/default/files/atoms/files/CABLEDES1.pdf

https://www.shonsin.com/elevator-cable/

https://www.seilbahnen.org

https://www.elevatorlab.com/blog/cost-to-install-elevator-traveling-cable-and-when-its-needed

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *